Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39067 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #20 skrivet: 09 maj-12 kl 12:09 »
Mina siktades 7 km hemifrån och sen 7 km i rät vinkel, innan de kom hem.  Hade varit framme och frågat flera fårflockar om dessa var intresserade av deras tjänster.

Så på andra sidan marken räcker inte.  Möjligen kan ett större vatten hindra getter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #21 skrivet: 09 maj-12 kl 13:44 »
Hi hi...Östersjön, då 8) ?

En lösning kan vara att ha flera bockar, om en har möjlighet till det. En ensam bock kommer att rymma ur hagen bara för att få sällskap...eller för den delen, här hade vi 2 bockar som fick flytta hit till gården innan vi människor och getmadamerna gjorde det, och bockarna trivdes inte alls. De stack så fort de fick chansen, var ju lagom kul när vi i människofamiljen var på väg till en släktings begravning, vi var 5 minuter från kyrkan, och grannen ringde och meddelade att han hade bockarna i trädgården :-\ . Grannen tog storbocken i ena hornet och släpade hem dem...
En annan gång fick jag hämta herrarna hos samma granne, som höll på att måla järnstaketet...storbocken hade misstänkta färgflagor av en viss nyans Hammarlack på hornen...bockarna har som väl är alltid varit samarbetsvilliga och följt med när jag kommit med äppelpåsen.

Just nu går lillbocken och hans söner ute i en elnätshage och gettjejerna går inne i sina kättar i lagården, storbocken och hans dräktiga fruar har egen kätte. Inga rymningsförsök från något håll. Får se hur det blir när det är dax att släppa ut hornmonsterfruntimren oxå, men vi hoppas på det bästa.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #22 skrivet: 09 maj-12 kl 13:52 »
Mina siktades 7 km hemifrån och sen 7 km i rät vinkel, innan de kom hem.  Hade varit framme och frågat flera fårflockar om dessa var intresserade av deras tjänster.

Så på andra sidan marken räcker inte.  Möjligen kan ett större vatten hindra getter
OJ!! Detta hoppas jag ju inte på! Som tur väl har vi inga fårflockar heller i närheten  :P Bara kor och hästar!!!


En lösning kan vara att ha flera bockar, om en har möjlighet till det.
Skulle det bli bättre om vi hade 2 bockar menar du? Och dela av dem från damerna?

En annan gång fick jag hämta herrarna hos samma granne, som höll på att måla järnstaketet...storbocken hade misstänkta färgflagor av en viss nyans Hammarlack på hornen...bockarna har som väl är alltid varit samarbetsvilliga och följt med när jag kommit med äppelpåsen.
Oskyldig tills motsatsen bevisats!! Någon annan smetade färg på mina horn  o:)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #23 skrivet: 09 maj-12 kl 14:37 »
Hi hi...Östersjön, då 8) ?
...

bockarna har som väl är alltid varit samarbetsvilliga och följt med när jag kommit med äppelpåsen.
Mjae, Östersjön, vad har du för sorts hornmonster egentligen?  Det finns ju BÅÅÅTAR!!  ;)

Men en påse godis är alltid ett bra förhandlingsargument.

OJ!! Detta hoppas jag ju inte på! Som tur väl har vi inga fårflockar heller i närheten  :P Bara kor och hästar!!!
Nå, de 3 x 7 kilometrarna (uppmätta sträckor fågelvägen...  ::) ) var på hösten efter en hel sommars frustrerande utestängdhet ifrån honorna!  Till sist tyckte halva bock-flocken att de fick väl söka lyckan på annat håll, då, och gav sig av på giljarfärd.  De kom hem efter tre dagar, dock.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #24 skrivet: 10 maj-12 kl 07:22 »
Jo, 4-ever, jag tror att det kan gå lättare att skilja bockar och getter åt om du har 2 bockar (och följaktligen även 2 getter, så får du 2 avelspar, som föreningen kallar det). Ensam get i ena hagen och ensam bock i andra hagen är upplagt för rymningar...inte för att det garanterar något till 100% att ha 2 av varje, men då har de alltid sällskap som de flockdjur de är.
Det finns vissa som tycker att det är naturligast att ha bockar och getter av allmogeraserna gåendes ihop året om, men då kommer det oxå födas killingar 2 gånger om året (getterna har inte läst i läroböckerna om att deras naturliga brunstsäsong är på hösten ::) ).

Företagsamma herrar du hade, Trollmor, gjorde de så flera gånger? Så otacksamt för dem att fåren inte var intresserade :P ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #25 skrivet: 10 maj-12 kl 08:55 »
Tanken var ju att vi skulle ha 2 getkillingar och 1 bockkilling.
Kanske skulle vi revidera den planen och skaffa två av varje då istället  ::)
Jag trodde ju i min enfald att 160 cm nät och eltråd skulle hålla getterna där jag tyckte att de skulle vara.
Att skaffa djur bara för att de ska producera avkommer är jag inte intresserad av, jag vill ju att de ska må bra också!
Kanske ska börja med att lära dem att de bara ska brunsta på hösten  >:D
Som det ser ut nu så får vi ju inga getter här förrän efter sommaren :-\
Men i helgen börjar bygget av gethus i varje fall. Kan ju bli spännande att ser hur det slutar!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #26 skrivet: 10 maj-12 kl 09:41 »
Företagsamma herrar du hade, Trollmor, gjorde de så flera gånger? Så otacksamt för dem att fåren inte var intresserade :P ...
Nej, "bara" en gång, men det var ganska påfrestande redan det ...  :P

Det finns vissa som tycker att det är naturligast att ha bockar och getter av allmogeraserna gåendes ihop året om, men då kommer det oxå födas killingar 2 gånger om året (getterna har inte läst i läroböckerna om att deras naturliga brunstsäsong är på hösten ::) ).
Jag tror att afrikanska dvärggetter är värre på den punkten.  Om dom bara (bara ...  ::) ) inte blir stressade, så BRUKAR faktiskt lantrasgetter (den största rasen av allmogetyp) brunsta i oktober ungefär.  Men helt rätt, getter läser inte våra läroböcker, bara sina egna!  Och dom är mest baserade på lukter.  :)

Notera att bocken blir svårt stressad av att bli skiljd från "kvinnor och barn".  Då ökar risken för att han blir ilsken.  En vild getflock går ihop året runt, till skillnad från t ex de lösgående fåren på Gotland, som delar upp sig i baggflock och mödrar-och-barn-flock.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #27 skrivet: 10 maj-12 kl 12:10 »
Är det inte också så att unga bockar i det vilda bildar s.k "ungkarlsgäng" som driver runt på byn i jakt på fruntimmer och är häftiga? (...Tills de hittar ett eget harem) I såfall borde man ju åtminstone kunna få ungbockarna att acceptera att bli separerade från fruntimmer bara de får andra ungkarlar att mäta sig med?
Ungefär så är det också hos vildhästar.
Unghingstar stöts ur flocken av gammelhingsten när de blir könsmogna och drar iväg i ungkarlsgäng, likaså har jag för mig att också stoföl får dra iväg när de är 1-3 år nånting, för att leta upp en egen flock och hingst. Detta är nog en inbyggd drift för att undvika inavel i flockarna.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #28 skrivet: 10 maj-12 kl 12:13 »
Sååå... nu har jag ytterligare en tanke.
Med ungkarlsgäng och lite stöddiga jobbiga hormoner i tanken  >:D
Om jag skaffar en bockkilling, en kastrat och sen 2 getkillingar och möjligen även ett vuxen get?
Kan jag kanske då få lite mer "flockeri" på dem så att de driver omkring enbart i hagen?
Då har ju alla sällskap alltid och ändå så blir de inte fler när de inte ska  8)
Eller jag var naiv nu igen :-[
Vill ju inte uppmuntra till huliganer och lösdrivande ungdomar som kanske gör både det ena och det andra! Hugha!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #29 skrivet: 10 maj-12 kl 12:19 »
Lite Off Topic: Det är ingen dum idé att återigen hålla sig med avelsbockar gemensamt med andra självhushållare och småbrukare, på lokalt plan, liksom man också kan göra med tuppar, tjurar, baggar, galtar, och andra handjur som man egentligen bara vill ha i tjänst en kortare period under året, resten av tiden kanske man varken har plats eller tid för honom. Det är mer hållbart och logiskt för den småbrukare som bara håller sig med ett fåtal djur av varje sort! För de som har större besättningar är det kanske inte aktuellt för där har ju baggen/bocken tillräckligt att göra under avelssäsongen ändå, det är inte säkert man ens har tid att låna ut den när brunstsäsongen är igång, om det är många brunstiga honor att hinna med...
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 12:24 av Hippievagnen »

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #30 skrivet: 10 maj-12 kl 12:29 »
Av ren nyfikenhet, 4-ever, hur stor hage har du tänkt ha till dina tre getter. Eller om det nu blir fyra? =) (jag har ingen geterfarenhet men tycker att ditt projekt låter mycket spännande)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #31 skrivet: 10 maj-12 kl 12:32 »
Hippievagnen, nu var jag nog inte med på vad du menade  :-\
Menade du att alla inte ska ha bockar? Eller handjur för den delen?
För vår del är det här med djuren en kombination av rehabilitering för mig, glädje för djur, att djur ska få vara djur (i största möjliga mån) och att kunna göra en liten skillnad! (med just göingegetter och linderödare)
Sen är jag naiv ut i fingerspetsarna och tycker att "det är väl klart att de ska....."
Vilket brukar göra att jag och min man inte är riktigt överens. Men jag och djuren brukar vinna  ;D
Sen ska man ju inte "samla" på djur, det är inte så jag menar!!! Det ska ju finnas rim och ranson och en förmåga hos ägaren att kunna ge varje djur bästa möjliga miljö och liv!
Åhhh vad jag snurrade nu  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #32 skrivet: 10 maj-12 kl 12:33 »
Av ren nyfikenhet, 4-ever, hur stor hage har du tänkt ha till dina tre getter. Eller om det nu blir fyra? =) (jag har ingen geterfarenhet men tycker att ditt projekt låter mycket spännande)
Det jag har hängnat in nu med 160 cm viltstängsel och eltråd är på 1ha ungefär. Men det finns mer att tillgå  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #33 skrivet: 10 maj-12 kl 12:45 »
Hippievagnen, nu var jag nog inte med på vad du menade  :-\
Menade du att alla inte ska ha bockar? Eller handjur för den delen?

Nejnej, så menade jag inte! :)
Man kan ha hur många bockar eller handjur eller getter man vill och orkar ta hand om, det är bara kul att det finns folk som gillar dessa underbara djur!
Jag menade att man ur ett ekonomiskt perspektiv (sett ur självhushållarens perspektiv) måste se till vad djurens "uppgift" på gården är om man prioriterar självförsörjning på det som djuren ger. Sett ur det smala perspektivet så skänker djuren givetvis massor av glädje, men de finns där framförallt för att bidra till hushållet. inte för att man ska göra en förlustaffär, och rent krasst kanske man inte har råd att hålla sig med en egen bock till sina getter, eller för all del - en egen tjur till sina 1-2 hushållskor, men han är på sätt och vis "ett nödvändigt ont" för att man ska kunna producera killingar/kalvar, och i sin tur kunna producera mjölken till hushållet. På samma sätt är det ju även med andra djur som självhushållaren traditionellt håller sig med. Därför var det förr i tiden förekommande att man lokalt gick ihop och delade på t.ex en avelstjur eller bock som "gick runt på byn". Idag har vi glömt bort sånt, eftersom de flesta håller sig med djur antingen för sällskap och hobby(och då får det kosta vad det vill), eller så har man så stor besättning att det är lönsamt att ha en egen bock/bagge/tjur.
Det var bara så jag tänkte! ;)


Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #34 skrivet: 10 maj-12 kl 12:56 »
Nu när det är Göingegetter hon ska ha. När det gäller bevarandearbete är det bästa att alla beättningar har egen bock för att för bättre spridning på generna. Ju fler bockar som verkar i aveln är bättre för rasen och matadoravel som det annars lätt kan bli om alla lånar bockar av varandra och även smittorisken ökar rejält.

Och bockar är absolut inte hemska att ha, tvärtom. Och en bock äter inte så mycket under året för att det ska vara det ekonomiska det hänger på.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #35 skrivet: 10 maj-12 kl 13:17 »
Aha, nu förstår jag  ;D ( är lite trögtänkt ibland)
Jo, klart att även jag önskade att det skulle "gå ihop sig", men som det känns nu så är det ju låååångt ifrån sanningen.
Just nu har jag nog laggt ALLA kronor jag äger och har på inköp av djur och bo och mat till dem.
Vet inte om jag ens räknar med att jag ska få en krona tillbaka  :-[
Men visst är ju tanken att vi ska få både kött och mjölk och kanske en krona eller två på att sälja avelsdjur.
Här precis runt om oss finns det ingen vad jag vet som har göingegetter, och med tanke på bensinpriset idag :o så kostar det nästan mer att köra med ett djur än att ha det själv!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #36 skrivet: 10 maj-12 kl 13:22 »
Nog har du mark så det räcker till fyra, mer än väl, och då blir det redigt 4-ever hemma på din gård oxå 8) . Och Föreningen Allmogegeten ser ju gärna att en har flera bockar, så det blir större genetisk variation bland göingegetterna (i det här fallet). Så det är ett annat skäl (förutom sällskapsgrejen) till att jag föreslår två bockar, Hippievagnen. Visst kan det vara mera rationellt att vara flera gårdar som delar handjur, men då blir ju oxå alla avkommor halvsyskon, vilket kan ställa till det i vidare avel. En extra bock är trots allt ingen större kostnad, och 4-ever har gott om bete! (Tack, Lina W!)
Jag lever som jag lär, här finns flera bockar, de är mycket billiga i drift, eftersom de inte kräver något köpt kraftfoder. Stängsla får en göra oavsett antal djur. Det egna höet kostar inte många kronor när en kör med en traktor som går på luft och kärlek, samt gamla hömaskiner som är omoderna och därför billiga ;) . Skulle jag ha endast en bock skulle jag dessutom behöva köpa en ny varje år om jag skulle behålla getkillingarna.

Och Trollmor, visst finns det många getter av både svensk lantras och allmogeraserna som faktiskt vet när det ska brunstas...men jag skulle inte lita på det :) . Och det är en stressfaktor att skilja getter och bockar åt, men att låta en stackars bock gå ensam hela sommaren måste vara den värsta stressen av alla...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #37 skrivet: 10 maj-12 kl 13:37 »
Låter som jag är inne på rätt spår då i varje fall.
Skräptanten, hur tänker du kring vad som är "bäst" att ha i mitt fall?
Jag vill inte ha för många getter, vill ju hinna med dem också  :)
Men kombinationen bock - kastrat, fungerar det? För att få lugnt i alla läger och ingen känner sig utanför och ensam?
Detta året har jag fått igenom att vi ska hässja höet  ;D Kan ju bli spännande! Svärfar har lovat att komma hit och visa hur man gör!
Det blir att slå med traktor och huggare och sen resten för hand. Mannen min är mer - ju fler maskiner desto bättre.
Vi kompromissar så gott det går - du får en get och jag en maskin  ;D :P
Det blir väl knappt 1ha där vi slår hö i år, men det bör väl nästan räcka? Vi har ju en del skog att "spara" sly ifrån under sommaren.
Just nu känns det som att ju fler svar jag får ju fler frågor dyker upp!
Tur att ni finns här  o:)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #38 skrivet: 10 maj-12 kl 13:42 »
Självklart är det jag skrev om ingen praktisk tillämpbar metod idag på grund av att det inte finns tillräckligt med småbrukare och självhushållare runtom att samarbeta med lokalt, särskilt inte på getter eftersom de är ännu mer ovanliga. Göingegetterna ska vi ju inte prata om, de är ju hotade som ras och entusiaster ska ha en rejäl klapp på axeln för det jobb de gör med bevarandet!  :D
Var väl skillnad  om det stod ett par lantrasgetter i var och varannat hushåll precis som förr då "alla" var småbrukande ekologiska bönder och självförsörjning var en självklarhet, då hade man kunnat gå ihop lokalt och utan bil kunnat samarbeta med aveln på gårdarna. Matadoraveln ska ju självklart undvikas oavsett om man håller sig med ungkarlsflockarna själv eller flyttar runt dem kollektivt/lokalt.

Självklart är också ekonomin en faktor att räkna med oavsett om vi pratar bockar eller tjurar eller andra handjur. En get kostar mer än sitt foder, (och hö är inte billigt att själv producera, jag har t.ex inte ens råd med en traktor till de relativt billiga traktorredskapen för en höskörd. Ska det istället slås för hand och hässjas så är det tungt arbete och då räknas alla hö-kilon som en utgift, även den minsta bockens höåtgång räknas), och själv har jag ingen ekonomisk möjlighet att stängsla så noga och föredömligt som 4-ever har gjort för att kunna hålla getter och bockar effektivt åtskilda. Vi vet ju hur rymningsbenägna de är.... Jag har nämligen också getter som jag inte önskar betäckta pga ålder vilket kanske inte är så rationellt, men därför blir det blir tvunget att hålla några av dem åtskilda, och har inte nödvändigtvis mina getter inhägnade alltid, ibland går de lösa och vallas omkring av mig själv. Så för min egen del är det inte ekonomiskt rimligt att kunna skaffa en bock-flock i dagsläget.  Därtill är jag jordlös och bor på ofri mark varför det inte är ekonomiskt försvarbart att investera stort och installera getsäkert stängsel på hela egendomen. Kort sagt, ur mitt fattiga självhushållarperspektiv är denna metod högst intressant. Jag vill bara lyfta det lite eftersom det ofta glöms bort. Men ursäkta trådkapning! Det var inte meningen att skapa en debatt om detta, särskilt eftersom det alls inte är praktiskt tillämpbart. Ville bara upplysa om alternativet.  :)


Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :)
« Svar #39 skrivet: 10 maj-12 kl 13:52 »
Men kombinationen bock - kastrat, fungerar det? För att få lugnt i alla läger och ingen känner sig utanför och ensam?

När jag hämtade senaste killingen från getmjeriet så hade de en storbock i flocken, men också en kastrat - en riktig gentleman vill jag säga! Och stilig var han och föredömligt kelig och gosig  :) Bocken och kastraten gick så fint ihop, och samarbetade med att hålla reda på killingar och getter.  Kastrater är ju inte "bockiga" på samma sätt som steriliserade bockar eller fertila bockar är, eftersom hormonproduktionen avtar vid kastrering, så det borde ju inte vara några större problem att hålla kastrater och bockar tillsammans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser