Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8årig tik som inte kan hålla tätt  (läst 12719 gånger)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
8årig tik som inte kan hålla tätt
« skrivet: 17 sep-11 kl 11:06 »
Vad e det som hänt med min vovve???
Hon springer lös ute hos oss men då hon e en latmask så ligger hon mest och sover lite här och där. De senaste dagarna så lämnar hon kissfläckar överallt!! Pölar rättare sagt och hon e blöt på rumpdelen och det luktar illa. Men hon äter normalt, dricker, busar etc... Ser hon en katt springer hon som en tok och hon verkar glad annars. Men lite mer lat än vanligt och så tittar hon på en lite "tyck synd om mig". Vad kan hon ha drabbats av???

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 11:13 »
Urinvägsinfektion?
Landsflykting i storstan...

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 11:15 »
Det har jag oxå tänkt på men hur yttrar det sig mer än att hon kissar på sig hela tiden? Hur kan jag kolla upp det? (vet på ön e inte de bästa....)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 11:22 »
Du blir ombedd att ta urinprov.
Inget att leka med  hade en tik,
som vi kom iväg med i sista momanget.

Låter aldrig lilltiken sitta ute nu, när det börjar bli blött och kallt.
Hedemorahöns

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 11:23 »
Jag tror du måste kontakta en vet för att kolla bakterier i urinen. Annars vet jag bara förebyggande för människor, såsom drick mycket, kissa mycket och ät sura saker som tranbär och lingon  :)
Landsflykting i storstan...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 11:25 »
ja om jag vore du skulle jag kontakta vet.
Ta febern på henne .
det kan vandra upp i njurarana som på oss människor.
Ring vet . och få rådgivning.
Hedemorahöns

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 11:29 »
....Hur tar man tempen på en hund? Och hur ska jag be henne kissa i en burk? :)
 Vet. e sista utvägen. Det enda dom vill ha här e pengar.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 12:06 »
Tempa hund som småbarn, termometern i rumpan.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #8 skrivet: 17 sep-11 kl 12:13 »
När min tik kissade på sig ringde jag till Ultuna djursjukhus (gratis att ringa dit och de är mycket kunniga) och de gav mig rådet att avvakta samt att smörja tiken där bak med naturell yoghurt.

Hon blev bra på en dag.

Ska du ta urinprov så går det bra med en soppslev som du tejpat fast på ett skaft.

Existens?

  • Gäst
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #9 skrivet: 17 sep-11 kl 12:33 »
Urinvägsinfektion eller om det är flyningar som luktar illa, livmoderinflammation, låter väl mest troligt. Och båda delar kräver medicin, eller i värsta fall, om det är det senare, operation. Men att ta tempen är ju steg 1.

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #10 skrivet: 17 sep-11 kl 12:34 »
Soppslev?  ??? Blondie fattar inte riktigt....

Okej...temp ska kollas. Men vad har hundar för temp? vad menas me feber hos dem?

Ska jag dutta lite youghurt på hennes lilla "stumpis" alltså?? Det blir ju lagom populärt då kommer hon bara slicka i sig det direkt då hon älskar youghurt! :P

Fan....När det gäller att ha bra kontakt med djursjukhus etc så skulle man bott i Sverige... Men å andra sidan. :)

Suck. Ska se vad det blir av henne. Nu e vi inne på tredje dan med blöta fläckar. E det inte slut på måndag så åker vi in till tant doktorn.

tack för era svar!!

Existens?

  • Gäst
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #11 skrivet: 17 sep-11 kl 12:38 »
Lite högre än vi, har dom , 38-39 är helt ok. Men inte högre.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #12 skrivet: 17 sep-11 kl 12:39 »
Vet inte om det går därifrån du är, men ringa till Agrias telefonveterinär kan vara ett alternativ annars.
Fördelen är att de inte är knutna till ett djursjukhus, så man slipper *men kom du in så kollar vi upp det*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #13 skrivet: 17 sep-11 kl 12:42 »
Soppslev?  ??? Blondie fattar inte riktigt....

Ta en koppelpromenad och sätt under soppsleven när hon hukar sig för att kissa.  :)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #14 skrivet: 17 sep-11 kl 12:48 »
Ta en koppelpromenad och sätt under soppsleven när hon hukar sig för att kissa.  :)


hahahaha..Jaaaha!!!
Men hon brukar aldrig gå i koppel så hon skulle inte fatta att det e dax att kissa. Ärsch...jag ska samla lite i en plastkopp, hon ligger ju och drösar så man kan ställa koppen under henne. Tror inte hon skulle orka bry sig. :)


Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #15 skrivet: 17 sep-11 kl 13:28 »
Hmm...hur är hon blöt? Är det flytingar eller kiss eller slickar hon sig? Min veterinär sa att man alltid ska kolla upp en tik som får flytningar för då är det nåt som är fel.

Hade det varit min hund så hade jag åkt till veterinären direkt. Min lekmannabedömning är urinvägsinfektion, men risken är att det är livmodersinflammation och då är det bråttom, hunden kan gå från pigg till död på någon timme om det vill sig illa. De kan också gå länge med livmodersinflammation men förr eller senare så blir de alltid jättesjuka av det.

Om det är en lättare urinvägsinfektion så kan man ge samma C-vitamin som vi människor äter som kosttillskott. Min hund på 15 kg fick en dos på 300mg/dag rekommenderad av veterinär som ett första steg när hunden fick en lättare urinvägsinflammation. Det fungerade superbra så hon behövde inte ta till antibiotika. Då köpte vi bara vanliga receptfria tabletter på apoteket (inte brustabletter).

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #16 skrivet: 17 sep-11 kl 15:06 »
Oj jävlar....

Asså hon e superblöt som att hon verkligen kissar på sig. Men samtidigt så slickar hon sig.

Existens?

  • Gäst
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #17 skrivet: 17 sep-11 kl 16:02 »
Jo men att hon slickar sig är ju för att hålla sig ren, det är ju naturligt.
Har du tagit tempen?

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #18 skrivet: 17 sep-11 kl 16:15 »
Nej det har jag inte. Hur ska jag kunna stoppa en termometer i rumpan på henne? Vi anv ju samma termometer. Och jag antar att det inte skulle funka om man lägger i en påse först.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #19 skrivet: 17 sep-11 kl 16:32 »
Men du får väl för jisse namn köpa en termometer till!!

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #20 skrivet: 17 sep-11 kl 16:36 »
Det bästa är att ha en speciell termometer för hunden, men om ni ska dela så borde det funka med en påse. Har för mig att jag har testat det nån gång och att det fungerade bra. Du kan ju testa att ta din egen temp i munnen först, med och utan påse och se om det blir någon skillnad. När du ska ta tempen så smörjer du in termometern i lite matolja, håller fast hunden helt still och trycker försiktigt in den (inte för långt, kanske 2cm).

Men som en del redan har sagt så finns det gratis telefonråd att få från veterinärer i Sverige. Kan ju vara värt ett långdistanssamtal.

Förresten, kom på: Kan hon möjligen vara dräktig?

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #21 skrivet: 17 sep-11 kl 16:56 »
Förlåt om jag skrattar men i det hemska så var kommentaren "för jisses skull köp en ny" väldigt ironisk för tillfället... Jo, självklart. Men jag bor på en jäkla ö mitt ute i medelhavet. Jag kan inte bara gå ut till första bästa butik. Men på måndag ska jag ta henne till doktorn. Som jag förstått på er så verkar plutten fått urinvägsinflammation och då jag dras med det titt som tätt så kan jag förstå hur hon lider, Hon kan nog inte vara dräktig då hon e kastrerad. Men tack för era tips. Ska testa senare ikv med termometer och påse, annars som sagt, doktor på måndag. :)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #22 skrivet: 17 sep-11 kl 17:14 »
Jag tror du måste kontakta en vet för att kolla bakterier i urinen. Annars vet jag bara förebyggande för människor, såsom drick mycket, kissa mycket och ät sura saker som tranbär och lingon  :)

Det är samma som är förebyggande för vovvar också. Min lilla tik jag hade fick början till urinvägsinfektion så snart det var minsta kallt ute, men med hälsokostens tranbärskapslar så "motade vi Olle i grind" hela vintern. :)

Existens?

  • Gäst
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #23 skrivet: 17 sep-11 kl 17:33 »
Nu kanske detta lätt spårar ur, men...Brukar man inte rengöra termometern mellan man kör den i ändan på olika personer i alla fall?? Hundrumpa eller människo dito..jag ser inte riktigt den dramatiska skillnaden.. :)

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #24 skrivet: 17 sep-11 kl 17:54 »
Istället för plastpåse som skydd kanske en kondom kan funka lika bra?

Sen är det bra att ha en termometer till enbart djur.

Hade bara en hemma när katt bidde risig, den togs och ny inhandlades till oss människor vid senare tillfälle.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #25 skrivet: 17 sep-11 kl 22:09 »
Kontakta vet. utifall det är livmoderinflammation
och ta tempen så fort som möjligt.
Hedemorahöns

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #26 skrivet: 17 sep-11 kl 22:26 »
Kan en kastrerad tik få livmodersinflamation??? ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #27 skrivet: 17 sep-11 kl 22:31 »
Med allt dit flabbande så värkar du bara var mest en korkad som inte vi för söka för stå  var sig hjälpsamma mänskor eller er hunden  utan mest arrogant korkskalle  det   är i alla fall min ana lys   :)

Tack för din trevliga kommentar. Om du hade lite mer bakgrundsfakta över min situation så borde du vetat bättre.
Jag är mycket tacksam för allas kommentarer och ni har varit en stor hjälp till mig. Jag har ej växt upp med hundar och hon kom in i mitt liv för mindre än ett år sen. Så jag lär mig var dag och jag bor som sagt i Grekland. Man har en annan syn på husdjur här än vad vi har i Sverige. Jag gör så gott jag kan i den situation som jag är i och jag behöver ingen som kallar mig för korkskalle. Tack.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #28 skrivet: 17 sep-11 kl 22:33 »
Kan en kastrerad tik få livmodersinflamation??? ::)

Nej, men däremot är det vanligt att de blir inkontinenta.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #29 skrivet: 17 sep-11 kl 22:44 »
Jag har alltid en påse runt termometern när jag tempar hästarna..... det borde funka fint. Kondom eller plasthandske likaså.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #30 skrivet: 18 sep-11 kl 02:08 »
det kan vara diabetes också. min gamla tik fick det.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #31 skrivet: 18 sep-11 kl 05:52 »
Kan en kastrerad tik få livmodersinflamation??? ::)
klart dom kan
beror ju på hur man kastrerar, i vissa fall tar man bara bort eggledarna
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #32 skrivet: 18 sep-11 kl 06:00 »
Nja varför skulle de inte ta bort livmodern, eftersom det är vanligt att
tikar får livmoderinflammation.
Kostar gör det också om inte hunden är försäkrad.
Tycker att man helt resolut tar kontakt med veterinär
isf att vi alla här spekulerar.
Lycka till med hunden.
Hedemorahöns

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #33 skrivet: 18 sep-11 kl 07:59 »
Morgon-rump-temperatur på tålmodig vovve. 38,3. E det normalt?? #hoppas#.....

Som sagt, dricker och äter normalt....ska leta kissfläckar även idag så får vi se vad doktorn säger imorrn. Åker in vilket fall som helst. Tack hörrni!

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #34 skrivet: 18 sep-11 kl 08:05 »
Normal temperatur på en hund ligger mellan 37,5-38,5 grader.

Lycka till!

Existens?

  • Gäst
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #35 skrivet: 18 sep-11 kl 10:12 »
Nja varför skulle de inte ta bort livmodern, eftersom det är vanligt att
tikar får livmoderinflammation.

Är det verkligen vanligt att ta bort livmodern vid kastrering? Vi fick göra det akut på en här nu i veckan, och det gick på 20 000, har svårt att tro att man lägger dom pengarna på en kastrering?

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #36 skrivet: 18 sep-11 kl 10:20 »
Är det verkligen vanligt att ta bort livmodern vid kastrering? Vi fick göra det akut på en här nu i veckan, och det gick på 20 000, har svårt att tro att man lägger dom pengarna på en kastrering?

Både min katt och min förra hund blev av med livmodern vid kastreringen :) Det är rutin hos vår veterinär.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #37 skrivet: 18 sep-11 kl 12:20 »
Det är mycket vanligt att kastrerade tikar blir inkontinenta. Det finns medicin mot det.
Jag tycker synd om tiken som går och "kissar på sig"! Hon tycker säkert att det är jättepinsamt!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #38 skrivet: 18 sep-11 kl 21:24 »
Ställer mig frågande till att enkastrering på  tik skulle kosta 20 000. ::)
Hedemorahöns

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #39 skrivet: 18 sep-11 kl 21:39 »
En kastrering av tik kostar 5-7000:-

De 20 000:- som står tidigare i tråden är troligen ett resultat av akut livmoderinflammation, och då tas livmodern bort. Blir troligen även något dygn på sjukhuset, och är det dessutom helg/jourtid man åker in på så landar summan på den nivån.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens?

  • Gäst
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #40 skrivet: 18 sep-11 kl 21:41 »
De 20 000:- som står tidigare i tråden är troligen ett resultat av akut livmoderinflammation, och då tas livmodern bort. Blir troligen även något dygn på sjukhuset, och är det dessutom helg/jourtid man åker in på så landar summan på den nivån.

Det var så det var, ja.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #41 skrivet: 20 sep-11 kl 08:43 »
Jodå det förstod jag men vissa kan ju tro att det kostar 20 000 :o
Fast allt har blivit dyrt.
En vaccination  nästan 500:- det tycker jag är hutlöst.
Hedemorahöns

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #42 skrivet: 20 sep-11 kl 08:49 »
Ursäkta att jag bara kastar mig in utan att läsa hela tråden.
..men jag utgår ifrån rubriken:
tik som inte kan hålla tätt, vet du att det finns medicin som fungerar bra. Man bara häller den mängd som tikens vikt kräver, ovanpå maten. Hur enkelt och effektivt som helst.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: 8årig tik som inte kan hålla tätt
« Svar #43 skrivet: 20 sep-11 kl 11:49 »
Ja om man vet orsaken.
Hedemorahöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, ärt, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser