Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Border collie som vill valla behöver nytt hem  (läst 2091 gånger)

hemmet

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Border collie som vill valla behöver nytt hem
« skrivet: 21 aug-11 kl 15:05 »
Jag undrar om det finns någon seriös person som skulle vara intresserad av en 2,5 årig bordercollie utan stamtavla som hemskt gärna skulle vilja arbeta. Han är en fantastisk hund, men behöver mer än vi kan erbjuda. Livet tar ibland oväntade vändningar. För ett år sedan bodde vi på 2,5 ha på landet med planer att skaffa får, nu sitter jag i en lägenhet i stockholm med en bebis. Hunden är inte länge lycklig, och det gör ont i hjärtat!  Han förtjänar ett liv på landet.

Snälla, inga dömande moraltanter. Vill bara att min älskade hund ska vara lycklig.

Obs, han är inte ännu valltränad men har verkligen öga.

Lou

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Loukatten
SV: Border collie som vill valla behöver nytt hem
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 20:23 »
Hej!

Jag hoppas verkligen att någon fin hundmänniska nappar på erbjudandet! Det ligger lite dåligt i tid för mig annars låter det ju intressant men just nu går jag en självhushållningskurs och har dessutom aldrig hållit på med vallning. Fast i dag köpte jag min första bok om ämnet och jag har så smått börja fundera på vilken ras jag ska ha. Fast det dröjer ju innan jag har några djur att erbjuda hunden vall på. Men som sagt, jag hoppas att det löser sig. Ibland vänder livet hastigt. Lycka till!
- Vart ska du gå?
- Det vet jag inte förrän jag är där.

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Border collie som vill valla behöver nytt hem
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 08:19 »
Hunden kan säkert få ett jättebra hem även om det inte är på landet. Eftersom den inte är valltränad så vet du ju inte om han kommer att valla. Det finns många som håller på med agility och andra hundsporter som verkligen tar hand om och aktiverar sin hund även om de inte bor på landet. Säljs den till vallning och det visar sig att anlaget inte finns så kan det tyvärr hända att den blir stående i en hundgård hela sitt liv och då är livet på landet för den hunden inte vad du tänkt dig. Hoppas du hittar ett bra hem vare sig det blir på landet eller ej.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Border collie som vill valla behöver nytt hem
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 23:09 »
Hunden kan säkert få ett jättebra hem även om det inte är på landet. Eftersom den inte är valltränad så vet du ju inte om han kommer att valla. Det finns många som håller på med agility och andra hundsporter som verkligen tar hand om och aktiverar sin hund även om de inte bor på landet. Säljs den till vallning och det visar sig att anlaget inte finns så kan det tyvärr hända att den blir stående i en hundgård hela sitt liv och då är livet på landet för den hunden inte vad du tänkt dig. Hoppas du hittar ett bra hem vare sig det blir på landet eller ej.

Instämmer. Dessutom så är många bruns/lydnadsmänniskor betydligt aktivare med sina hundar än den genomsnittliga bonden.
Jag skulle inte våga sälja en hund som aldrig vallat till vallning.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser