Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske man skulle kunna lösa energiproblem (bland annat) på detta sätt?  (läst 29679 gånger)

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Man skulle väl kunna använda solenergi samt vatten i sjöar, hav och dammar till att se till att dels täcka både vatten och energiförsörjning genom att med solcellers hjälp (när det är sol nog) pumpa upp vatten till lämpliga områden. Dessa områden kan vara dammar och eller sjöar som ligger högre upp än det vatten som man pumpar ifrån. Både från högre och lägre belägna vattenreservoarer skulle man väl kunna få till att använda uppdämt vattnet på mer än ett sätt:
  • Dammarna skulle väl kunna användas för bevattning av torra områden.
  • Dom skulle väl även kunna användas för brandsläckning, när det behövs.
  • Dammarna kan troligen göras lagom vattengenomsläppande för att så småningom fylla på grundvattenreservoarer, där så behövs.
  • På vintern skulle man väl (åtminstone om det är tillräckligt stor vattenreservoar) kunna, skulle man nog i någon mån kunna använda vattnets förmåga att bevara värme, och på så sätt göra en del trakter bättre beboeliga, vilket väl vore bra om man vill ha någon boende vid dammen (kanske för skötsel av den)  och/eller om några vill gärna bo där.
  • Framför allt på våren, men kanske även hösten och/eller vintern skulle man väl ibland kunna låta vatten rinna neråt igen, och få ut energi genom turbiner.

Tycker fler än jag att detta vore ett bra sätt att åtgärda mer än ett stort problem i vårt samhälle? Jag är medveten om att det kan vara någonting av prekärt att anlägga nya dammar. Det kan till exempel bli farligt mycket av att myggor eller så lägger sina ägg där. Men om man även ordnar så att vattnet har ett fungerande ekosystem, med bland annat sån fisk som äter myggägg och/eller mygglarver, så undviker man väl såna problem (eller hur?). Det finns ju så pass mycket av vanskligare anläggningar för att täcka våra energibehov, så varför skulle man inte satsa så som jag här föreslår?

En annan risk man kan se med det hela vore väl att vattnet i lägre belägna sjöar inte räcker till. Men, i den mån solen skiner mycket, åtminstone,, så kan det kanske gå att avsalta havsvatten och transportera det uppåt.

Är det tekniskt möjligt att installera tillräckligt solfångare eller solceller för att lösa kanske hela vårt lands problem med torka och energi? I annat fall borde det väl ändå kunna bidra. ...
« Senast ändrad: 27 jul-19 kl 13:37 av frevelm »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
Än så länge är nog solceller för dyra i förhållande till gängse priser på elenergi, för att de som håller i pengarna ska kunna övertygas om att det hela är en bra idé.

Pumpkraftverk som pumpar upp vatten i dammar då det finns elenergi i överskott och sedan går som vanliga vattenkraftverk då det behövs energi i elnätet finns redan, dock har de som finns i Sverige (Juktan och Sillre) inte körts för pumpning på många år sedan regleringsdammarna för "vanlig" vattenkraft blev tillräckligt utbyggda på 70-talet.
Verkningsgraden blir ju inte gå god i och med att man får förluster i turbin, tilloppskanaler, elmaskiner mm så att säga två gånger i rad, både vid pumpning och turbindrift.

För att det ska bli praktiskt genomförbart måste man hålla till i bergiga områden där man kan få rejäl fallhöjd utan orimligt långa kanaler och tuber. Bergstrakter i centraleuropa kanske är mer lämpliga än Sverige för sådana projekt?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Det är ännu smartare att använda energin smart. Att pumpa upp i en damm för att sen  köra det genom en tur in för att få el igen är inte så bra verkningsgrad på. Men  om  man  istället pausar saker som kräver energi, en inte nödvändigt vis samma sekund som  det används  så blir det bättre och effektivare användning.
Tex finns det mycket el på nätet så kan man fylla vattentornen med denna el.
Varmvattenberedaren hemma.. samma sak där.  Efter man duschat så måste inte den börja värma direkt på morgonen, den kan vänta till solen kommer till och ger energi.
Ladda elbilen likaså.
Tvättmaskin, torktumlare, ac,  mfl

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Än så länge är nog solceller för dyra i förhållande till gängse priser på elenergi, för att de som håller i pengarna ska kunna övertygas om att det hela är en bra idé.

Pumpkraftverk som pumpar upp vatten i dammar då det finns elenergi i överskott och sedan går som vanliga vattenkraftverk då det behövs energi i elnätet finns redan, dock har de som finns i Sverige (Juktan och Sillre) inte körts för pumpning på många år sedan regleringsdammarna för "vanlig" vattenkraft blev tillräckligt utbyggda på 70-talet.
Verkningsgraden blir ju inte gå god i och med att man får förluster i turbin, tilloppskanaler, elmaskiner mm så att säga två gånger i rad, både vid pumpning och turbindrift.

För att det ska bli praktiskt genomförbart måste man hålla till i bergiga områden där man kan få rejäl fallhöjd utan orimligt långa kanaler och tuber. Bergstrakter i centraleuropa kanske är mer lämpliga än Sverige för sådana projekt?

OK. Tack. Jag misstänkte just det, att solceller blir för dyra. Undrade till och med om dom hyfsat säkert skulle kunna produceras i så stor mängd och styrka, för så mycket energi(?). För det behövs väl en del import-mineraler, bland annat, för att få till dom. Jag hoppas det bedrivs bra forskning i för att göra priserna överkomligare(?). För jag ser även en fördel som kvarstår i att kombinera energiuppbyggnad med dammar for brandsläckning, bevattning och/eller ny-uppbyggnad av grundvattenreservoarer.

Det är ännu smartare att använda energin smart. Att pumpa upp i en damm för att sen  köra det genom en tur in för att få el igen är inte så bra verkningsgrad på. Men  om  man  istället pausar saker som kräver energi, en inte nödvändigt vis samma sekund som  det används  så blir det bättre och effektivare användning.
Tex finns det mycket el på nätet så kan man fylla vattentornen med denna el.
Varmvattenberedaren hemma.. samma sak där.  Efter man duschat så måste inte den börja värma direkt på morgonen, den kan vänta till solen kommer till och ger energi.
Ladda elbilen likaså.
Tvättmaskin, torktumlare, ac,  mfl

Jag håller med om att det är bäst om alla använder energi smart. Men det är inte säkert tillräckligt många gör. Vatten som fylls i dammar kan skulle väl på sitt sätt kunna tjäna som påminnelser för allmänheten.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Madeira löste sina elproblem med pumpkraftverk och vindkraft. tidigare elavbrott är nu ett minne blott. Läste också att någon av Kanarieöarna tog samma lösning. Även i Sverige finns det planerat,vattenfall tittar på saken. Men annars är det nog bättre att titta på bränsleceller. där slipper man vattenproblematiken,fallhöjder m.m I framtiden blir det nog så att centralt levererad kraft får en betydligt mindre central roll. Lokalproducerad slår igenom och det är solceller och bränsleceller som är lösningen.
Avseende vatten är det samma sak. Idag har de flesta kommuner ingen återanvändning av avloppsvatten. Man kör bara ut det i vattendrag. Det mesta vattnet är uppumpat grundvatten och det innebär att vi tömmer /sänker grundvattennivåerna. Någon kommun återvinner avloppsvattnet och levererar det som industrivatten. ytterligare några kör ut det i infiltrationsdammar och hjälper till att bibehålla grundvattennivåerna. Men även hushållen måste bli bättre. Regnvattnet som körs ut i dagvattnet kan sparas i hushållet och användas t.ex till toa. Det är relativt vanligt i södra europa men också på de ekobyggen som görs i europa. några finns i Sverige. Alla byggen skulle göras så. På miljösidan måste det till betydligt skarpare lagar som tvingar kommuner att se till att vatten o el inte slösas bort. Solceller på ALLA nybyggen skulle vara lagkrav. kostnadsökningen skulle kunna kvittas mot ett bidrag som finansieras med en fossiloljeskatt. Det tas ju redan in stora belopp på CO2 skatt som inte används till miljöåtgärder utan bara försvinner in i statskassan. Så pengarna finns redan men används inte för miljön som det var sagt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Än så länge är nog solceller för dyra i förhållande till gängse priser på elenergi, för att de som håller i pengarna ska kunna övertygas om att det hela är en bra idé.

Pumpkraftverk som pumpar upp vatten i dammar då det finns elenergi i överskott och sedan går som vanliga vattenkraftverk då det behövs energi i elnätet finns redan, dock har de som finns i Sverige (Juktan och Sillre) inte körts för pumpning på många år sedan regleringsdammarna för "vanlig" vattenkraft blev tillräckligt utbyggda på 70-talet.
Verkningsgraden blir ju inte gå god i och med att man får förluster i turbin, tilloppskanaler, elmaskiner mm så att säga två gånger i rad, både vid pumpning och turbindrift.

För att det ska bli praktiskt genomförbart måste man hålla till i bergiga områden där man kan få rejäl fallhöjd utan orimligt långa kanaler och tuber. Bergstrakter i centraleuropa kanske är mer lämpliga än Sverige för sådana projekt?
Så gjorde de i t ex Österrike (iaf för 20 år sedan?) men de pumpade upp vattnet på natten till lägre pris än de sålde för under dagtid. nu kanske de har installerat solceller men har svårt att tro att det är mer ekonomiskt än att köpa "överskottsel" nattetid.

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
Detta med vatten i dammar, finns även på någon ö öst Spanien.
Detta i någon kombination med ellagring som finns i någon Tysk stad. Elbilarna kopplas in och dess batterier används för stadens lagringen.
Tankarna är steg i vettig riktning.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Madeira löste sina elproblem med pumpkraftverk och vindkraft. tidigare elavbrott är nu ett minne blott. Läste också att någon av Kanarieöarna tog samma lösning. Även i Sverige finns det planerat,vattenfall tittar på saken. Men annars är det nog bättre att titta på bränsleceller. där slipper man vattenproblematiken,fallhöjder m.m I framtiden blir det nog så att centralt levererad kraft får en betydligt mindre central roll. Lokalproducerad slår igenom och det är solceller och bränsleceller som är lösningen.
Avseende vatten är det samma sak. Idag har de flesta kommuner ingen återanvändning av avloppsvatten. Man kör bara ut det i vattendrag. Det mesta vattnet är uppumpat grundvatten och det innebär att vi tömmer /sänker grundvattennivåerna. Någon kommun återvinner avloppsvattnet och levererar det som industrivatten. ytterligare några kör ut det i infiltrationsdammar och hjälper till att bibehålla grundvattennivåerna. Men även hushållen måste bli bättre. Regnvattnet som körs ut i dagvattnet kan sparas i hushållet och användas t.ex till toa. Det är relativt vanligt i södra europa men också på de ekobyggen som görs i europa. några finns i Sverige. Alla byggen skulle göras så. På miljösidan måste det till betydligt skarpare lagar som tvingar kommuner att se till att vatten o el inte slösas bort. Solceller på ALLA nybyggen skulle vara lagkrav. kostnadsökningen skulle kunna kvittas mot ett bidrag som finansieras med en fossiloljeskatt. Det tas ju redan in stora belopp på CO2 skatt som inte används till miljöåtgärder utan bara försvinner in i statskassan. Så pengarna finns redan men används inte för miljön som det var sagt.
Jag antar att du syftar på vätgasbaserade bränsleceller (Rätta mej om jag har fel), att använda för att lagra solenergin till vintern. Jag vet inte om vätgasceller är säkra numera; jag menar vätgas för då mina tankar till explosionsrisk. Men för övrigt verkar det som något man kan hoppas på att det blir en huvudsatsning för den energiförsörjning vi har med att göra.

I fråga om vatten så skulle man väl kunna reda ut en del av det med att uppmuntra till bevattning med solenergidriven uppumpning av bland annat sjövatten. Detta kan väl gälla både för folk i allmänhet, och kanske för bönder i synnerhet. Solenergin finns ju för det mesta när det börjar bli torrt.

Användning av sjövatten kan spara på grundvatten, Det kan kanske även spara in en del gödslingskostnader, inte minst eftersom övergödning är ett lite vanligt problem  - även i sjöar som för övrigt har bra vatten. Om det kan räknas på vilka sjöar som kan bidra med vad i näring, så kanske man även skulle kunna lagstifta lite mot att lägga till sån näring där den ändå går att få från sjövatten i närheten. Men det förutsätter väl i och för sej att man ser till att man underlättar i fråga om  rättigheter faciliteter för användning av sjövatten. Jag är inte säker på hur ofta det även skulle behöva (eller åtminstone borde) innebära installation av reningsverk. ...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Kunskapskanalen visade flera program om bl.a. de öar/platser ni refererar till. Det är ju jättespännande.
Skulle önska att det fanns en kanal som bara visade på positiva lösningar på dagens klimatproblem.
Saltvatten, vatten kommer ju bli det värsta problemet i framtiden, brist på rent dricksvatten.
Så det där med att använda regnvatten till toan och dusch är ju helt perfekt. Sjukt att använda dricksvatten ...

Ett ställe i Australien har de gjort en fantastisk anläggning.
I öknen! De har lett in havsvatten och avsaltar det med hjälp av solceller. I ett växthus odlar de tomater som vattnas med detta avsaltade vatten! Underbart.
Så var det bara det lila problemet med att det inte finns pollinatörer i en steril öken. Det har de löst med att spela ROCKMUSIK, vibrationerna hjälper till att pollinera tomaterna.
Jag älskar det!!! Yess Yess Yess Yess Yess Yess Yess Yess Yess

Det är ju så underbart, mer av sån´t, det finns många som tänker utanför boxen. De måste få inspirera och väcka nya tankesätt och lösningar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Jag antar att du syftar på vätgasbaserade bränsleceller (Rätta mej om jag har fel), att använda för att lagra solenergin till vintern. Jag vet inte om vätgasceller är säkra numera; jag menar vätgas för då mina tankar till explosionsrisk. Men för övrigt verkar det som något man kan hoppas på att det blir en huvudsatsning för den energiförsörjning vi har med att göra.

I fråga om vatten så skulle man väl kunna reda ut en del av det med att uppmuntra till bevattning med solenergidriven uppumpning av bland annat sjövatten. Detta kan väl gälla både för folk i allmänhet, och kanske för bönder i synnerhet. Solenergin finns ju för det mesta när det börjar bli torrt.

Användning av sjövatten kan spara på grundvatten, Det kan kanske även spara in en del gödslingskostnader, inte minst eftersom övergödning är ett lite vanligt problem  - även i sjöar som för övrigt har bra vatten. Om det kan räknas på vilka sjöar som kan bidra med vad i näring, så kanske man även skulle kunna lagstifta lite mot att lägga till sån näring där den ändå går att få från sjövatten i närheten. Men det förutsätter väl i och för sej att man ser till att man underlättar i fråga om  rättigheter faciliteter för användning av sjövatten. Jag är inte säker på hur ofta det även skulle behöva (eller åtminstone borde) innebära installation av reningsverk. ...
  Jo,jag menade bränsleceller och vätgas. Det är den teknik som just nu är aktuell och som troligen inom några få år kommer i stor skala. Det finns redan fordon att köpa,även i Sverige men Sverige saknar infrastruktur. Mariestads kommun invigde nyligen en solcellsdriven tankanläggning som även är öppen för allmänheten. Där produceras lokal vätgas och tankas över i bilar. precis som på en bensinstation. Det är detta som kommer och det öppnar även för bränslecellsanläggningar i vanliga bostadskvarter. Där kan man producera el till hela kvarteret och alla installerar solceller vars ström driver vätgasproduktionen. vätgasen lagras och bränslecellerna levererar el när den behövs. På detta sätt behövs ingen central elproduktion,nät m.m och vi får ett mer oberoende samhälle. Sådana här anläggningar finns redan globalt och har funnits i åtskilliga år. I Sverige mörkas det då beskattning av energi är så viktig för statsfinanserna. plockar man bort skatteunderlaget på elproduktion och distribution får det ekonomiska konsekvenser för staten. Därför vill man inte ha egenproducerad el. Också att man nu främst driver elbilsutvecklingen i Sverige. Normalt funtat samhälle där marknaden bestämmer skulle bränslecellen ses som ett bättre alternativ,särskilt i svenskt vinterklimat. Men det bromsas....

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Lagra vätgas är inte det enklaste. Speciellt inte i ett fordon.

Men det är bra på att överföra mycket energi på kort till.  Det är däremot dåligt som lagringsmedium då det kräver dubbelt så mycket energi vid tillverkning än vad man sen kan ta ut.

Ett batteri är mycket bättre på detta.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Kunskapskanalen visade flera program om bl.a. de öar/platser ni refererar till. Det är ju jättespännande.
Skulle önska att det fanns en kanal som bara visade på positiva lösningar på dagens klimatproblem.
Saltvatten, vatten kommer ju bli det värsta problemet i framtiden, brist på rent dricksvatten.
Så det där med att använda regnvatten till toan och dusch är ju helt perfekt. Sjukt att använda dricksvatten ...

Ett ställe i Australien har de gjort en fantastisk anläggning.
I öknen! De har lett in havsvatten och avsaltar det med hjälp av solceller. I ett växthus odlar de tomater som vattnas med detta avsaltade vatten! Underbart.
Så var det bara det lila problemet med att det inte finns pollinatörer i en steril öken. Det har de löst med att spela ROCKMUSIK, vibrationerna hjälper till att pollinera tomaterna.
Jag älskar det!!! Yess Yess Yess Yess Yess Yess Yess Yess Yess

Det är ju så underbart, mer av sån´t, det finns många som tänker utanför boxen. De måste få inspirera och väcka nya tankesätt och lösningar.
Avsaltar havsvatten gör dom bland annat i sydöstra USA, och i Israel, också, har jag sett på nätet. Där har dom det rakt av till dricksvatten, som sinat på bägge håll. Mindre desperat men även där viktigt värt det, gör nåt liknande, verkar det i Australien, fast väl bara för odling än så länge.

Det där med rockmusik för att pollinera tomater, det gillar jag också. Vet du vilka det är som lyckats med det?

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
  Jo,jag menade bränsleceller och vätgas. Det är den teknik som just nu är aktuell och som troligen inom några få år kommer i stor skala. Det finns redan fordon att köpa,även i Sverige men Sverige saknar infrastruktur. Mariestads kommun invigde nyligen en solcellsdriven tankanläggning som även är öppen för allmänheten. Där produceras lokal vätgas och tankas över i bilar. precis som på en bensinstation. Det är detta som kommer och det öppnar även för bränslecellsanläggningar i vanliga bostadskvarter. Där kan man producera el till hela kvarteret och alla installerar solceller vars ström driver vätgasproduktionen. vätgasen lagras och bränslecellerna levererar el när den behövs. På detta sätt behövs ingen central elproduktion,nät m.m och vi får ett mer oberoende samhälle. Sådana här anläggningar finns redan globalt och har funnits i åtskilliga år. I Sverige mörkas det då beskattning av energi är så viktig för statsfinanserna. plockar man bort skatteunderlaget på elproduktion och distribution får det ekonomiska konsekvenser för staten. Därför vill man inte ha egenproducerad el. Också att man nu främst driver elbilsutvecklingen i Sverige. Normalt funtat samhälle där marknaden bestämmer skulle bränslecellen ses som ett bättre alternativ,särskilt i svenskt vinterklimat. Men det bromsas....
Förargligt att det kanske är så att vi inte får veta av bra lösningar för att dom sämre är lättare att beskatta. Men jag är inte säker ännu på vad man kan få ut av vätgasceller  -  och inte heller vilken säkerhet mot explosioner man kan förvänta sej. Jag litar bara på att den inte är helt hög, fast jag tar inte för givet att man inte kan råka ut för det. Jag vet inte heller hur pass svårhanterlig en sån explosion vore. ... För övrigt så är det väl för all del rent och bra.

Lagra vätgas är inte det enklaste. Speciellt inte i ett fordon.

Men det är bra på att överföra mycket energi på kort till.  Det är däremot dåligt som lagringsmedium då det kräver dubbelt så mycket energi vid tillverkning än vad man sen kan ta ut.

Ett batteri är mycket bättre på detta.
OK. Men med det ena eller det andra lagringssättet kan väl ändå man ta tillvara en hel del solenergi, som väl ofta kunde bli rättså stort överskott av på sommaren. Fast där har vi kanske också, i och för sej att man i viss mån kunde prioritera att bevattna våra marker, både för odling och för att motverka bränder. Så i nån mån borde man kanske trots allt prioritera det ännu gammalmodigare än traditionella batterier. Det vill säga man kan forsla vatten uppåt  -  dels till dammar, men kanske (förhoppningsvis tycker jag) även för att bevattna med.

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
Ang vatten, öken och solcell..
Det har redan redovisats att teknik finns för att kombinera solcell och vattenutvinning.
Minns inte exakt hur. Men det var något med tillvaratagande av kondensvatten och kylning av solceller.
Funktionen var att man fick både vatten och el.
(i aktuell text fanns även något om, möjlighet till uppodling av ökenområden)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Avsaltningsanläggningar för dricksvatten finns också i Sverige. öland invigde sin anläggning för inte så länge sedan och den producerar ett rejält överskott.  det kommer troligen att bli än mer aktuellt i framtiden när grundvattnet sjunker och vi får varma torra somrar. guldläge för kustkommuner som kan sälja vatten till olyckliga inlandskommuner.
Såg förresten att man planerar att plocka bort dieselloken på inlandsbanan och ersätta dem med bränslecellslok. tekniken är ju utprovad sedan flera år tillbaks (I kalifornien rullar tusentals bränslecellsbilar) . Även de svenska lastbilstillverkarna levererar bussar o lastbilar med bränsleceller.  det är infrastrukturen som bromsar. bilar finns men ingenstans att tanka.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Avsaltar havsvatten gör dom bland annat i sydöstra USA, och i Israel, också, har jag sett på nätet. Där har dom det rakt av till dricksvatten, som sinat på bägge håll. Mindre desperat men även där viktigt värt det, gör nåt liknande, verkar det i Australien, fast väl bara för odling än så länge.

Det där med rockmusik för att pollinera tomater, det gillar jag också. Vet du vilka det är som lyckats med det?


Menar du vilket Rockband....hihi
Skämt å´sido, jag har sett detta på You tube, tyvärr minns jag inte vem som ligger bakom detta.

Det finns ett annat fantastiskt ställe som heter Mazdar, lite osäker på stavningen. En hel stad som byggd helt i hållbarhetens tecken. Dit skulle jag också vilja åka på studiebesök. Mycket solceller, hus som skuggar trottoarerna, vindtunnlar för svalka,
förarlösa elbilar,......Det är en stor kunskaps knutpunkt för utbildning av hållbarhet med forskare och studenter från hela världen.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
Masdar. Tack för tipset.  i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Rätt mycket info på Wikipedia och fina bilder på Google.

 

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Om det stämmer att växthuseffekten kommer att innebära bland annat torka och extremväder, då vore kanske ett stort antal anlagda dammar på land ett bra sätt att förebygga problemen och jämna ut temperaturerna, eller hur? Detta i sin tur kan väl spara energi i så fall, som människor annars behöver för att leva behagligt (eller i värsta fall ens uthärdligt). Till att börja med skulle nog rent enkel passiv sjövärme rimligen kunna räcka rättså långt i fråga om att lösa en hel del energiproblem.

Att aktivt värmeväxla från relativt små dammar är kanske inte alltid tillrådligt, då man väl vill undvika att dom bottenfryser. Detta problem blir väl mindre ju djupare dammarna görs. Detta skulle förhoppningsvis kunna innebära en hyfsad garanti för att att dit-planterade fiskbestånd blir kvar.

Men det vore nog inte vore rimligt att tycka att man uteslutande ska ta sötvatten till så många och djupa dammar. Dessutom har vi nog det att dammar som vars vatten så småningom ska fylla på grundvattnet inte heller att dom (åtminstone i i längden) rimligen går att fylla på med endast sjöars vatten. Så avsaltning av havsvatten nödvändiggörs rimligen, då man väl egentligen skulle behöva mycket vatten.

Sen skulle vi i Sverige kanske även vilja exportera teknik för sånt här, i den mån vi tar stegen som behövs för att vara tidiga om att utveckla dem. För det finns ju stora öknar och andra mycket torra områden, ute i världen som gärna kunde få göras grönskande. Eller, om vi inte exporterar, så skulle kanske andra ändå vilja ta efter det vi (i så fall) gör, åtminstone i den mån jordens landområden faktiskt blir torrare om än mindre (då havsytorna kanske stiger) om och när det blir varmare i och med att växthuseffekten kanske tar fart.

Som det är så vet jag att det finns en del landskapsplaneringstekniker som kan hjälpa mycket mot torka. Sådana vet jag inte så väl hur dom fungerar, men dom är nog oftast ett bra alternativ i fråga om att rädda från torka (någon som vet? Berätta gärna, tack!  :)). Men  -  åtminstone om det blir svårt klimat i framtiden -  så behövs mycket möjligt mer, väl?
« Senast ändrad: 17 aug-19 kl 19:43 av frevelm »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
det finns oerhört många projekt runt om i världen som handlar om vatten och elförsörjning. Ett kustland med sol o vind behöver knappast sakna varken el eller vatten . Där handlar det istället ofta om korrupta regimer som skiter i sin befolkning.  för Sveriges del handlar det om att tillvarata det vatten vi har. att inte bara dumpa dag och avloppsvatten utan se till att det kan grundvatteninfiltrera. Endast ett fåtal kommuner jobbar på detta. Kustkommuner har ju möjlighet att köra avsaltningsanläggningar vilket man gör på flera håll,Öland,Gotland ,Karlshamn m.fl. Det innebär vattenförsörjning och hjälper till att spara grundvatten. nackdelen är att man också måste producera el till anläggningarna. Vi måste börja ställa krav på nybyggnationer särskilt flerfamiljshus. Att ransonera vatten,producera el och tillvarata avloppsvattnet. Det är inte så svårt att i praktiken bygga självförsörjda byggnader. Kostar men blir i längden billigt och bra. Flera projekt är byggda i Sverige och fler kommer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
Vi använder mindre än 1 % av det vatten som faller över Sverige. Infiltrerar vi så kan vi förstöra vårt grundvatten, så det gäller att vara försiktig där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser