Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!  (läst 1317 gånger)

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« skrivet: 12 maj-20 kl 19:08 »
Hej
Jag är helt ny här och novis på kycklingar/höns.  Och det här forumet har varit helt ovärderligt när vi byggt hönshus och skaffat allt vi behöver. Tack! Och i söndags, förrgår, hämtade vi hem de små. Tio stycken, då tre dagar gamla Hedemorakycklingar. Allt verkade frid och fröjd, vi ojade oss över temperaturen, första natten sprang vi ut och kollade minst tre gånger så allt såg bra ut. De åt, drack, sprang runt och verkade må fint. Men imorse upptäckte jag att två hade torkat bajs runt kloaken, tog in dem och tvättade och torkade. Men ute i hönshuset igen var den ena väldigt slö. Stod och burrade upp sig och blundade på typiskt sjukdomsvis. Åt och drack inte och reagerade inte på kompisarnas bus. Tog undan hen och gav vatten och fil. Senare också lite krossat träkol. Men hen blev bara sämre och sämre och på em dog den. Vad kan det ha varit? Och hur undviker jag att resten, som just nu verkar ok, får samma?! De bor i en kartong ute i hönshuset. Har handduk att gå på som vi byter ca tre gånger om dan och äter bara startfoder. Ska jag ge fil och kol i förebyggande? Hittade aldrig någon blodblandad avföring men många av dem har lite kladd i rumpan. Vår dotter som är väldigt förkyld hängde mycket hos dem första dan, kan man smitta så? Låååångt inlägg men jag hoppas på att ni kunniga och erfarna här kan ge mig lite råd.
« Senast ändrad: 12 maj-20 kl 19:17 av CeciliaLinnea »

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #1 skrivet: 12 maj-20 kl 19:29 »
Hej, jag är säker på att förkylning inte smittar mellan barn och kycklingar, så sluta att oroa dig för det.

Jag är visserligen inte så van vid exakt din situation, för jag har alltid haft framruvade kycklingar med sin mamma.  Men rent generellt, de första tre-fyra dagarna klarar sig ju små kycklingar utan mat och vatten med de reserver de har med sig från början. Sen ska de börja äta och processa maten själva på allvar.  Det verkar vara rätt vanligt att kycklingar har nåt fel som gör att det inte funkar.  Om bara en inte klarar sig är det inget du behöver göra.  Fortsätt bara att ge startfoder och hålla rent. 

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #2 skrivet: 12 maj-20 kl 19:57 »
Tack:) Hoppas att det var så och att de andra fortsätter må bra!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #3 skrivet: 12 maj-20 kl 20:13 »
Vissa kullar har lite ”pasty butt” så jag brukar kolla och ta bort två gånger per dag då detta händer.
Om man är lite sen så kan stoppet vara lite långt in/upp och då kan det vara försent.

Oftast verkar det bara hända dem som är maskinkläckta och inte har någon mamma. De som haft mamma har inte haft det men min erfarenhet av mammakläckta är inte stor men låter logisk.


CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #4 skrivet: 12 maj-20 kl 20:22 »
Ja det kan ju varit så, då ska jag definitivt tvätta dem! Det som kom ur den lille sjuklingen under dagen var bara lite blött, inget bajs alls.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #5 skrivet: 13 maj-20 kl 09:24 »
Har dom ingen sand i kartongen? Jag tror det är viktigt för matsmältningen att de kan picka i sand för att fylla krävan och processa maten. Vi brukar ha sandlådesand.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #6 skrivet: 13 maj-20 kl 13:06 »
Antagligen är startfodret gjort så att sand i muskelmagen inte är nödvändigt.  Men sand kan vara bra ändå. Naturligt för kycklingar att picka i sand och annat som brukar finnas på marken. De kan äta mask redan första veckan om de får chansen.

CeciliaLinnea

  • Inlägg: 13
    • Gästrikland
SV: Hjälp! Vill inte att fler kycklingar dör!
« Svar #7 skrivet: 13 maj-20 kl 16:06 »
Nej ingen sand men en grästuva med lite jord på hade vi i fram tills lillen blev dålig, då vågade vi inte ha kvar den längre trots att den troligtvis var fullständigt oskyldig. Verkar ju vara delade meningar om sand (som allt annat) men ska definitivt överväga det som ett alternativ. (startade en tråd i boende-delen av forumet om förslag på underlag.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser