Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsparris  (läst 3099 gånger)

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
Vildsparris
« skrivet: 25 sep-10 kl 12:47 »
Min man och jag bor på den portugisiska landsbygden. Efter 5 år här har jag förstått att vi har mycket vildsparris på våra marker. Jag har ingen som helst erfarenhet av sparris varken vild eller tam  ;). Jag förstår att jag ska leta efter knoppar. Jag vet inte när men jag ser väl när de kommer. Troligtvis på våren någon gång.

Men till min fråga:

Ska jag ta bort de gamla stickiga bladen/grenarna så att det kommer nya knoppar eller kommer nya knoppar jämte? Kort sagt hur gör jag?


http://www.portugal-alentejo.se/
 

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
SV: Vildsparris
« Svar #1 skrivet: 07 okt-10 kl 13:34 »
Jag fick en kommentar med recept på tillagning av vildsparris på vår blogg. Jag vill dela med mig av detta.


GOTLÄNDSK VILDSPARRIS

Under en resa till Spanien åt vi stekt vildsparris till förrätt på ett mysigt ställe nära vattnet på sydkusten. Det var mest klena sparrisstjälkar men de som var för tjocka hade man kluvit på längden. Det skall vara sparris som har skördats genom avbrytning, så att inte något av det träiga längst ned har följt med. Är sparrisen knivskördad så finns det risk att man har fått med det träiga.


Recept:
•   Brytskördad sparris, mängd efter behov. Det går åt mer än man tror!
•   Klyv de som är tjocka.
•   Olivolja till stekning, vanlig eller Limone.
•   En tång att vända sparrisen med.
•   Stekpanna eller grill.
•   Används grill, så rullar man sparrisen i olivoljan före grillning.
•   Stek eller grilla sparrisen, tills den har fått lite stekyta på båda sidorna. Tar ca 3-6 minuter,
•   Den är färdig när den böjer sig lite vid lyft med tången.
•   Passa noga så att de inte blir brända!
•   Tillsätt salt, gärna flingsalt eller grovmalet från saltkvarn samt Limone olivolja när sparrisen hamnat på tallriken.
•   Andra tillbehör enligt tycke och smak, t ex stekt lök, kokt gotlandspotatis, nymald peppar.
•   Kan ätas som förrätt eller tillsammans med huvudrätt.
•   Ett mustigt spanskt rödvin passar till denna rätt, och/eller ett glas vatten.
•   SMAKLIG MÅLTID!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 7 användare (3 dolda)
tuslus, von tratt, Gröfre Slissing, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser