Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni nu i januari?  (läst 9523 gånger)

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #60 skrivet: 17 jan-10 kl 23:32 »
För att svara på tråden så har jag suttit och planerat trädgården ... precis som jag gjorde förra året.  ;)
Men i år SKA jag få till en ordentlig växtföljd. På tisdag träffas vi några stycken för att planera inköp tillsammans.
Många planer blir det ... få se om jag får till några av dem iaf.
Har planterat om chiliplantorna från förra året. Även citronträdet har fått ny jord. Var hård och klippte ner den ganska rejält fast det betydde att jag fick försaka några blomknoppar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #61 skrivet: 18 jan-10 kl 13:53 »
Igår stack jag ett brätt med hibiskussticklingar åsså ett par pelargonior....... Fingrarna i jorden, mmmmm ;D Kanske ska ta fram frölådan idag och gå igenom vad som finns kvar sedan förra året....... januarimys :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #62 skrivet: 18 jan-10 kl 14:54 »
Idag har det kommit mer snö, men jag har varit vaken halva natten och ritat upp planen för min kolonilott. 100kvm att odla på...  ;D

Funderar desutom på om jag kan ha höns på kolonilotten... vad tror ni? Brukar det vara tillåtet?  :-[
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #63 skrivet: 18 jan-10 kl 15:05 »
Idag har det kommit mer snö, men jag har varit vaken halva natten och ritat upp planen för min kolonilott. 100kvm att odla på...  ;D

Funderar desutom på om jag kan ha höns på kolonilotten... vad tror ni? Brukar det vara tillåtet?  :-[

100 kvm, då har du att göra! Kul!  :D
Ang. hönsen så tvivlar jag på att det är tillåtet, och även så vore, så skulle jag inte rekomendera det..obevakat ställe, vem vet vad de kan råka ut för.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #64 skrivet: 18 jan-10 kl 15:06 »
Du får väl fråga hur det är med höns, men det brukar inte vara tillåtet. Ibland finns det särskilda djurkoloniområden, men annars brukar man bara få ha djur när man själv är där, dvs hund eller kanin eller dylikt som följer med hem när man går.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #65 skrivet: 18 jan-10 kl 15:15 »
Ja, 100kvm känns fantastisk mot de 2kvm jag skulle haft på balkongen! Jag vet inte än precis vart lotten ligger, men det ska vara på gångavstånd hemifrån. Blir åtminstånde två stora områden med bönor på, och hallonbuskar, och jordgubbar och ...  :o Massor! Om jag får ha samma lott i flera år kan jag lätt ha en 6-års växtföljd, om inte 8-års. En bit ska jag bygga ihopfällbar polytunnel över och ha vattenmelon, loofa, gurka och tomat under.

Vet någon hur djup en hink utan botten ska vara om jag ska hindra en hallonbuske från att sprida sig?

Ska fråga hur det är med höns, det skulle ju isf vara över sommaren och slakt till hösten. Hade varit trevligt med lite fåglar som kan picka i sig sniglarna och skita i rabatterna...  o:) Eftersom lotten lär ligga nära kan jag släppa ut och in fåglarna varje dag.

Jag lär ta med en av katterna då och då, i alla fall. Hon kan gå i koppel, så med sele+lina får jag lite sällskap ute i landet.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

frusonjanilsson

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #66 skrivet: 19 jan-10 kl 13:56 »
Har beställt fröerna i mellandagarna, kan behöva komplettera lite närmare säsongen. Just nu har jag startat igång sötpotatisen och i slutet på månaden så sår jag pelargon och purjolök...i övrigt drömmer jag om prunkande grönsaksland och fantastiskt sommarväder!

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #67 skrivet: 19 jan-10 kl 20:12 »
Drömmer, planerar, skissar och surfar efter fröer. Snart någon dag ska jag plocka fram frölådan och undersöka grobarheten i det vi har liggande (vilket är en hel del, är jag rädd...). Sen ska det beställas nytt. Listan över vad jag vill odla är redan färdig. :)

Jag läser julklappsboken om beskärning av buskar och träd om och om igen, tänker igenom hur jag ska göra med de unga fruktträden och funderar på om jag kan föryngringsbeskära det urgamla päronträdet. Sen bläddrar jag  i John Seymour och diskuterar bäddarnas utformning med maken.

Ska jag lyckas flytta vinbären till den nya bärträdgården? I höstas föll det på att jag var höggravid. Nu måste allt arbete utföras med bebis i sele eller sovande i vagnen, så vi får väl se hur mycket som faktiskt bli gjort. Drömmar och planer har jag dock gott om! ;D

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #68 skrivet: 19 jan-10 kl 23:56 »
Var på en träff för att samköpa fröer med några kompisar. Beställer antagligen imorgon skulle jag tro. Mycket fröer blir det ...  ;D

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #69 skrivet: 20 jan-10 kl 22:46 »
Funderar på hur det skulle vara att bo längst inne i en liten fjord i Norge med Hardangervidda bakom huset. Tänk. Det hade jag ingen aning om för en timme sedan att jag skulle sitta här o tänka på nu?! Ibland är livet väldigt fantastiskt:)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #70 skrivet: 21 jan-10 kl 12:11 »
jag har beställt och fått fröer för i år, sådde smörgåskrasse på lite hushållspapper också som snart ska på mackan  ;D

planerar, drömmer om växthus så man kunde börja så redan NU, skissar över odlingarna o gör om skisserna (har liten trädgård med mkt skugga så lite trix är det..) o så surfar jag självklart här o kollar hur det går för andra!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #71 skrivet: 21 jan-10 kl 17:07 »
Nu har jag beställt fröer från Runåbergs. Som vanligt slank det med ett och annat lite oväntat. Majs och gurka, ska jag odla det? ::) Ja, tydligen! :D Och så ska jag visst bygga växthus, eftersom jag köpt chili och tomatfröer... Lite sur på mig själv är jag eftersom det är väl mycket som måste förkultiveras. Jag har så dålig plats till det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser