Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni nu i januari?  (läst 9517 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Vad gör ni nu i januari?
« skrivet: 29 dec-09 kl 15:09 »
Jag har börjat titta i frökatalogen.
Ruccolasalladen blev just begravd under 3 dm snö. Funderar på att så ny sådan, i kruka på altanen kanske.
Nyfiken på vad ni andra gör  :)

/Acleja

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-09 kl 15:35 »
Jag har också börjat fundera på kommande odling. Nu har jag nog det mesta utsäde jag behöver, men ska nog komplettera med mer Painted Mountain och en lägre sort av bondbönor (förra årets blev över 1,50 m och lade sig ner om den inte hade stöd.

Jag har planer på att göra lite odlingsförsök inne mha LED growlight. Jag har haft planerna länge, men det har ännu inte hänt något...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #2 skrivet: 29 dec-09 kl 17:18 »
Nu planerar man + väntar på frökatalogerna, jag shoppar mest hos Runåbergs och deras nya katalog har inte kommit än men de säljer mest grönsaksfrö och de ska inte sås på många veckor än så det är ingen brådska.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-09 kl 17:49 »
Synd bara att Runåbergs sida ligger nere för underhåll, skulle vara kul å börja planera / fantisera redan nu :)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #4 skrivet: 29 dec-09 kl 22:19 »
fröna beställdes i december ;D
tyvärr så kom det lite snö, förvisso borta nu, så jag har inte hunnit så än. brukar så palsternacka, dill o morötter så här års annars.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #5 skrivet: 29 dec-09 kl 22:57 »
Jag har inte planterat vitlök än, ska göra det så fort vädret tillåter. Jag har lite för många projekt på gång pga min flytt, men kommande år ska jag så en hel del tidigt på året, som sedan ska ut i varmbänk och under plast. Helst ska man ju kunna plocka in färskt grönt 365 dagar om året :). Och en del örter, tex citronverbena, ska sås väldigt tidigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #6 skrivet: 30 dec-09 kl 00:18 »
Planerar vad som ska sås till våren. Läser frökataloger och böcker för att hitta de där speciella sorterna man bara måste ha.
Slutet på januari kan man börja så en del långsamväxande, ex purjolök, chili och en del blommor, ex heliotrop.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #7 skrivet: 30 dec-09 kl 00:24 »
...drömmer om växthus....
Måste bara bli byggt nu i vår!!!
Landsflykting i storstan...

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #8 skrivet: 31 dec-09 kl 10:35 »
...drömmer om växthus....
Måste bara bli byggt nu i vår!!!

Samma här! Hur svårt kan det va ??? ::)
Och så förbannar jag mig själv för allt som blev ogjort i höstas. Landen lämnades i missär.
Snart börjar jag nog skriva listor, göra ritningar över landet och kika på frön. Storslagna planer lär det bli, som vanligt! ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #9 skrivet: 31 dec-09 kl 10:42 »

Snart börjar jag nog skriva listor, göra ritningar över landet och kika på frön. Storslagna planer lär det bli, som vanligt! ;)

Lustigt hur man alltid har de mest storslagna planerna i januari ;)

Själv har jag en total makeover av trädgården på G. Det lär nog lugna ner sig framåt våren ;D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #10 skrivet: 31 dec-09 kl 11:14 »
Ligger på sofflocket och laddar ;) Till våren då ska jag bannemej..... åsså ska jag...... och nästa sommar ska jag minsann rensa bättre..... ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Vilse

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #11 skrivet: 31 dec-09 kl 11:17 »
januari,,oj oj oj,,,
ska ta mej till arlanda på nått vänster i nästa vecka,,ska åka på fredagen,,mycket att släpa på o ingen bil,,ser inte fram mot resan,,
åker ut fredag,,landar på en söndag em,,har bokat taxi o talat om att jag ska raka spåret hem o inte nån samlingsresa med många avsläpp,,måste hem snabbt för att ta min egna bil o köra o hämta hundar för hundpensionatet stänger typ tror jag 5 på söndagar för hämtning,,hoppa bilen startar,,har ju stått i 4 veckor,,eller om getalinas son är kvar och den bil dom lånat av mej står där och är ok,,köra som en galning för at hinna i tid till hundarna,,sen sova och upp o jobba på måndagen,,sen vänta tills 8 febraruri för at se om min försäljning av huset funkar,,sen 2 veckor att packa o dra,,håll tummarna för att dom som skrivit kontraktet ruskat fram pengar til 8 februari,,för då är jag tillbaka i sverige med hundarna i typ slutet av februari,,

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #12 skrivet: 31 dec-09 kl 11:30 »
Så lite som möjligt  :-[

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #13 skrivet: 31 dec-09 kl 14:41 »
Jag ska så chili och titta över alla övervintrande krukörter och pelagonerna.... Har en rosmarin och några citrusväxter att sköta om. Ska börja köpa såjord, blomjord krukor mm så jag har råd att köpa alla frön jag vill ha till våren. Kan inte finansiera hela önskelistan för sommaren på en löning.... Kanske handlar jag någon tropisk frukt eller melon och sätter dess frön/kärnor. Alltid spännande att se vad som kommer upp. Har testat papaya flera gånger och fått upp ca 1 dm höga plantor som sedan dött. Vet inte vad jag gör för fel... har någon annan testat?
kämpar med att bli fri....

fräsen

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #14 skrivet: 31 dec-09 kl 14:52 »
beställt hem div. fröer, gör det nu för jag kan inte köpa allt på en gång.. Nästa månad blir det nog till att köpa såjord o börja samla mjölkkartonger.
Har tänkt att få ner tidiga tomaterna plus lite annat i feb.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #15 skrivet: 31 dec-09 kl 17:31 »
Har du stödbelysning då, fräsen, när du startar i februari med tomaterna? Blev sugen på att börja jag med.
kämpar med att bli fri....

fräsen

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #16 skrivet: 31 dec-09 kl 17:49 »
vi får se sussa, jag har inte sått så tidigt innan, det får bli lite testing

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #17 skrivet: 31 dec-09 kl 19:54 »
Planerar alldeles för mycket. Kommer antagligen inte göra hälften av vad jag tror jag ska göra. Men oooh, så kul det är.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #18 skrivet: 31 dec-09 kl 20:05 »
Planerar alldeles för mycket. Kommer antagligen inte göra hälften av vad jag tror jag ska göra. Men oooh, så kul det är.
samma här, planerar för mycket men det sååå är kul!
kämpar med att bli fri....

wimaria

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #19 skrivet: 31 dec-09 kl 21:52 »
Det är så svårt att hitta ett växthus till vettigt pris när man inte vill ha vanligt glas. Jag gillar Impecta-katalogen för att den redan har kommit. Men mest handlar det om att pröva grobarheten i gamla frön så småningom. Och framför allt att drömma, drömma om allt fint som ska bli.
Inflyttad hälsing. Försöker skapa trädgård på sluttning av pinnmo. Många andra intressen också som litteratur, musik, politik, vävning mm. Jobbar fortfarande litet men man vet ju inte hur länge det kan vara.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #20 skrivet: 31 dec-09 kl 22:03 »
Jag hade en ide om att ta två träbitar av lämplig plank, såga dem så de kan bilda ett upp och nervänt V och sätta ett gångjärn i toppen. Sen lägga plast på och tynga ner den med stenar.

Tror ni man kan göra ett sånt "tält" att ha över plantor som behöver extra värme/lite mer skydd under någon vecka? Det blir ju lätt att plocka fram och ta bort allt eftersom.


samma här, planerar för mycket men det sååå är kul!

Jaa! Jag tänker som så: Jag ska planera för FULLT nu i jan och feb, och så får vi se vad som blir verklighet.  :D Kreativitet är alltid positivt!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Johannes

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #21 skrivet: 31 dec-09 kl 22:21 »
Ja jag blir arbetslös så jag planerar bara att köpa mig ett sofflock så jag kan ligga nånstans å läsa.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #22 skrivet: 31 dec-09 kl 22:40 »
Jag hade en ide om att ta två träbitar av lämplig plank, såga dem så de kan bilda ett upp och nervänt V och sätta ett gångjärn i toppen. Sen lägga plast på och tynga ner den med stenar.

Tror ni man kan göra ett sånt "tält" att ha över plantor som behöver extra värme/lite mer skydd under någon vecka? Det blir ju lätt att plocka fram och ta bort allt eftersom.

Tror jag fungerar utmärkt! Bra ide.
kämpar med att bli fri....

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #23 skrivet: 01 jan-10 kl 05:42 »
Jag hade en ide om att ta två träbitar av lämplig plank, såga dem så de kan bilda ett upp och nervänt V och sätta ett gångjärn i toppen. Sen lägga plast på och tynga ner den med stenar.

Själv har jag använt mig av tre meter långa elrör, som jag sticker ner ganska djupt i marken på båda sidorna av odlingen i en lång rad, och sedan lägger byggplast över som jag fäster genom att lägga stenar längs kanterna. Man kan även använda sig av en produkt, rättviksknuten, som är avsedd för att skapa växtskydd med hjälp av elrör, för att stabilisera bygget.

Fördelen är att det inte finns något som kan mögla, och att rören håller i MÅNGA år, framför allt om man tar in dem under tak på vintern.

Och det blir billigt också :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilse i pannkakan

  • Inlägg: 29
  • Mina pumpor
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #24 skrivet: 01 jan-10 kl 10:18 »
Jag skall sätta paprika och chilli. Dessutom ska jag börja skriva i min nya odlingsdagbok om väder, tempratur, vad jag odlar och hur det går. Jag skall också köpa in lite fröer och sitta och mysa med te och impecta katalogen. Slutligen hoppas jag att jag hinner inreda lite i min sandkällare, men troligen tar jobbet mitt lärarjobb för mycket tid. :D
Vilse i pannkakan

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #25 skrivet: 01 jan-10 kl 10:43 »
Mmmmm, älskar nyårsdagen för då tillåter jag mig själv att beställa årets fröer. Försökte hålla igen men men... :-[ Jag landar nog på en tusenlapp iår igen. Det finns ju så mycket kul. Dessutom lyckades jag slarva bort mina gamla tomatfröer så blev tvungen att köpa nya.  >:( :-\
I januari blir det, som ni alla andra har sagt, storslagna planer om hur mycket man ska odla och hinna med. Jag satt igårkväll och gjorde en akut, vrålakut, och om-jag-har-tid, uppspaltning av allt som behöver göras. Vad gäller trädgården har jag bestämt mig för säkra kort iår, samt en utökning av grönkålsodlingen eftersom den är ett så bra vinterfoder till hönsen ( som har blivit fler ). Fönsterodlingen börjar om två veckor med paprika, chili och pelargoner. Kanske även några grönkålsplantor för en tidig skörd. I mars brukar mitt hem se ut om en djungel och det största besväret är att få katten att ge fan i att tugga på mina plantor. Brukar ställa upp det ömtåliga på vinden under några odlingslampor men trots det är det fullt överallt. Kul. Och samma misstag gör man varje år trots att man lovar sig att odla med måtta just detta året.  8)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Xerox

  • Inlägg: 29
    • Blekinge
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #26 skrivet: 01 jan-10 kl 11:06 »
Idag sitter vi inne vid brasan ochvärmer oss i kylan. Är det förresten inte Tysk/Österikiska backhopparveckan på TV idag? Om ett par veckor sätter vi lite chilifröer.

Gott nytt år på er alla!

/Micke
Nil satis, nisi optimum!

wimaria

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #27 skrivet: 01 jan-10 kl 11:46 »
Själv har jag använt mig av tre meter långa elrör, som jag sticker ner ganska djupt i marken på båda sidorna av odlingen i en lång rad, och sedan lägger byggplast över som jag fäster genom att lägga stenar längs kanterna. Man kan även använda sig av en produkt, rättviksknuten, som är avsedd för att skapa växtskydd med hjälp av elrör, för att stabilisera bygget.


Om man mest har pinnmo på sidan om bäddarna så kan man hjälpa elrören med korta stänger av armeringsjärn.
 :)
Inflyttad hälsing. Försöker skapa trädgård på sluttning av pinnmo. Många andra intressen också som litteratur, musik, politik, vävning mm. Jobbar fortfarande litet men man vet ju inte hur länge det kan vara.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #28 skrivet: 01 jan-10 kl 11:49 »
I denna månad kämpar jag mot vädrets makter och njuter av den rena snön .
Jag älskar riktig vinter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #29 skrivet: 01 jan-10 kl 15:45 »
Var köper ni era fröer?  ??? Letat lite på nätet, men är ju så svårt att veta. Tradera börjar få upp en del grönsaksfröer nu, mest paprika och chili.

Enligt mina första kalkyler kommer jag hamna på en 500-1000kr i frön, men vi får se.  :-[ Måste ju kunna förvara allt jag odlar!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #30 skrivet: 01 jan-10 kl 16:15 »
Landsflykting i storstan...

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #31 skrivet: 01 jan-10 kl 17:54 »
Var köper ni era fröer?  ??? Letat lite på nätet, men är ju så svårt att veta. Tradera börjar få upp en del grönsaksfröer nu, mest paprika och chili.

Enligt mina första kalkyler kommer jag hamna på en 500-1000kr i frön, men vi får se.  :-[ Måste ju kunna förvara allt jag odlar!


Jag handlar också mest av Runåbergs. Bra att veta är att det som säljs på tradera ofta inte är sortäkta fröer eftersom folk plockar fröer från F1 hybrider och sorter där man inte har haft kontrollerad pollinering, + ibland hittar de på lite roligare namn till växterna och säljer fröerna till hutlösa priser ifall man jämför med vad fröfirmorna tar. Så shoppar du på Tradera jämför med vad fröfirmorna tar + kolla så sorterna inte är F1hybrider och fråga kanske även säljaren om det är kontrollerad befruktning så att det är sortäkta frö.

+Väldigt många grönsakssorter har hållbara fröer så man måste inte använda upp hela fröpåsen på en gång utan man kan ha dem i flera år, några få grönsakssorter kan kan ha lite mer kortlivade fröer dock

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #32 skrivet: 01 jan-10 kl 20:05 »
Enligt mina första kalkyler kommer jag hamna på en 500-1000kr i frön, men vi får se.  :-[ Måste ju kunna förvara allt jag odlar!
Jag brukar också handla mer frön än jag använder, jobbar på att bli bättre. Men eftersom jag är med i sesam och är intresserad av gamla kulturväxter, så har jag börjat att fröodla en del av de växter som jag är intresserad av, och då sparar man pengar, förutom att det är lättare att byta till sig udda fröer som inte finns i den vanliga handel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #33 skrivet: 01 jan-10 kl 20:57 »
Kanske detta är rätt tråd att fråga då! Vilken är er favorit sort av de grönsaker ni planterar? T.ex., vilken är favorit-tomaten, och varför?

Oh, och för att besvara TSs fråga igen: femte natten i rad nu så har jag drömt om trädgård...  ::) Tror det börjar bli nörd-varning på mig. Sambon bara suckar och klappar mig på huvudet. Hmpf.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #34 skrivet: 02 jan-10 kl 09:10 »
Min favorit är plommontomat, både den vanliga och körsbärstomatformen. Sen försöker jag alltid odla slanggurka men vissa år tar spinnkvalster död på plantorna, vissa år blir det stor skörd. Kålrabbi, chili, paprika drar jag upp från frö och är också favoriter. I landet odlar jag potatis som Asterix och mandel, spenat, lök, ruccola, plocksallad, dill och alltid någon ny sort som jag vill prova just det året.
detta året blir annorlunda då jag måste bryta ny mark för landet vid mitt "nya" torp. Fast inte mindre roligt för det.....
kämpar med att bli fri....

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #35 skrivet: 02 jan-10 kl 10:49 »
plommontomat och körsbärstomat säger dock ingenting om sorten utan bara hur den ser ut, det är ungefär som att skriva att runda röda tomater är godast.

Det finns hundratals olika sorter som är körsbärstomater/plommontomater av olika färg och smak.

Det finns ju även plommontomater som kanske inte är någon höjdare att äta direkt från plantan, men som är mycket god ifall man ska koka tomatsås och liknande.
« Senast ändrad: 02 jan-10 kl 10:59 av mistel »

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #36 skrivet: 02 jan-10 kl 14:00 »
ok Jag har inte frökatalogen än och påsarna är borta men:
Oliviade tror jag sorten heter som jag brukar så, vilket är en F1a. När jag menade körbärstomat syftade jag på den plommonformade vars namn jag inte har i huvudet nu.... Och om man nu ska vara så petig gillar jag den gröna kålrabbin framför den röda................................ oavsett namn
kämpar med att bli fri....

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #37 skrivet: 02 jan-10 kl 14:08 »
Fovoriter bland tomaterna:
Gardeners Delight - körsbärs
Black Sweet Cherry - svart körsbärs
Tigerella - tidig o god
Ja det finns ju många flera som jag inte kom på just nu.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #38 skrivet: 02 jan-10 kl 16:50 »
Har börjat småplanera lite. Ambitionerna är höga, men det är lite lurigt att veta exakt hur mycket jag kommer få plats med, så risken finns att det blir till att förkultivera lite för mycket och sätta ut i mån om plats på senvåren.
Sliter mig en anings i håret eftersom jag vill samplantera mycket och då får jag inte riktigt till det med växtföljden som jag vill :(
Det mesta fröna har jag redan, men lär behöva komplettera med lite till.
Sen måste jag såklart se till att balkongen växer över ännu i år. Förra året odlade jag bara grönsaker, men i år skulle jag gärna vilja komplettera med lite färger och få in fler pollinerare. Lär gynna chiliodlingen!
Jag skulle gärna vilja ha tips på ettåriga blommor som tar sig fint i balkonglådor och andra odlingskärl!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #39 skrivet: 02 jan-10 kl 20:20 »
Black Sweet Cherry- Favoriten bland favoriter :P Finns hos Runåberg.

Blommor att kompletera med- Gul och röda toner lockar dagpollinerare och vita-ljusblå lockar nattpollinerare. Kryddtagetes är jättefina i kruka. Rosenskära. Själv är jag barnsligt förtjust i de höga, men den lägre varianten är nog bättre i krukodling. Låga luktärtor, krasse, svartöga. Listan är oändlig och alla dessa funkar utmärkt att fröså själv ;) Glöm inte Oregano och Timjan :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #40 skrivet: 02 jan-10 kl 22:24 »
Ja, men det var ett par bra tips. Bäst hade nästan varit ett par ruggar av Lavendel, Isop och Kungsmynta. Då hade det blivit mycket surr på balkongen :)
Kanske kan ett par höga rosenskäror bli ett bra insynsskydd. Men kanske är risken att det blir för tajt i blomlådan.
Jag har fastnat lite för Fjärilskrasse också. Funderade på ifall man kan låta den hänga fritt från en ampel över balkongräcket. Om inte annat får jag hitta på något växtstöd. Bäst vore väl ett ordentligt odlingskärl så att jag slipper vattna hela tiden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #41 skrivet: 02 jan-10 kl 23:50 »
Ampeltomaten Thumbling Tom har grott, är nu ca 6 cm hög, liksom en paprikaplanta. Ett par krukor med ruccola (tunn) är snart klara att skörda och i morgon sätter jag en ingefära. Nästa vecka ska jag så änglatrumpet och chili. Så nu är det snart igång på riktigt!  ;)
MVH Rosita zon 1

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #42 skrivet: 03 jan-10 kl 06:38 »
Oj, du var tidigt ute rosita51! Nu blir jag nästan stressad :P. Så ingefäran är dags att sätta alla redan? Kanske därför jag inte lyckades med den i fjol då, för den sattes lååångt senare.
Men tomaterna får vänta för min del. Jag har så dåligt med utrymmen för förodling.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #43 skrivet: 03 jan-10 kl 08:20 »
Jag brukar inte så tomat förrän i februari, men denna ampeltomaten ska väl få plats! Jag har faktiskt en tomatplanta som står liten kruka, den är ca 40 cm och ganska ranglig. Jag sådde den i november, den har blommat, men de ramlade av. Jag försöker hålla liv i den tills februari, då börjar jag i växthuset och den får flytta dit.

Eftersom ingefära tar så lång tid på sig, så sätter jag tidigt och hoppas få skörd i oktober.
MVH Rosita zon 1

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #44 skrivet: 03 jan-10 kl 10:30 »
Tomat sås ca 8v innan utplantering så jag tycker det låter som mycket tidigt att så nu, jag kan inte plantera ut tomaterna i mars, men har man växthus med värme i så kan det ju funka.
Jag planterar inte ingefäran förren i mars, enligt min erfarenhet blir det spinnkvalsterodling ifall man planterar ingefära för tidigt. Att det inte blev så mycket förra året handlar inte om att man startade för sent utan det var en för kall sommar för ingefära förra året även om man försökte odla i svart hink i soligt läge var medeltemperaturen under sommaren för låg speciellt i början av sommaren.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #45 skrivet: 03 jan-10 kl 12:07 »
Jag brukar inte så tomat förrän i februari, men denna ampeltomaten ska väl få plats! Jag har faktiskt en tomatplanta som står liten kruka, den är ca 40 cm och ganska ranglig. Jag sådde den i november, den har blommat, men de ramlade av. Jag försöker hålla liv i den tills februari, då börjar jag i växthuset och den får flytta dit.

Eftersom ingefära tar så lång tid på sig, så sätter jag tidigt och hoppas få skörd i oktober.
Hur fungerar med att odla Ingefära egentligen? Utsäde, odlingsplats med mera och är det värt att odla för självhushåll eller är det mer "en kul grej"?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #46 skrivet: 03 jan-10 kl 12:43 »
Ingefära: Utsäde kan köpas i närmsta matbutik, köp en knöl som ser färsk ut gärna med svällande knoppar. Plantera ytligt i en kruka som är något större än knölen i krukväxtjord som innehåller små lecakulor (fukta + sätt plastpåse över), och ställ varmt. Det kan ta flera veckor innan knölen rotat sig och skickar upp skott då måste den ställas riktigt ljust. När det är varmt ute kan man plantera ut knölen i en hink (helst svart så jorden blir riktigt varm) ca 10-15liter.  Ställ i varmt och vindstilla läge och gödsla och vattna som de flesta andra sommarblommor ute, blir sommaren bra så brukar man få hyfsad skörd framåt hösten. Troligtvis är det inte lönsamt att odla egen ingefära så stor skörd får man ju inte men riktigt färsk nyskördad ingefära kan man ju inte hitta i matbutiken.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #47 skrivet: 05 jan-10 kl 14:13 »
Tomat sås ca 8v innan utplantering så jag tycker det låter som mycket tidigt att så nu, jag kan inte plantera ut tomaterna i mars, men har man växthus med värme i så kan det ju funka.
Jag planterar inte ingefäran förren i mars, enligt min erfarenhet blir det spinnkvalsterodling ifall man planterar ingefära för tidigt. Att det inte blev så mycket förra året handlar inte om att man startade för sent utan det var en för kall sommar för ingefära förra året även om man försökte odla i svart hink i soligt läge var medeltemperaturen under sommaren för låg speciellt i början av sommaren.

Ampeltomat ska t.o.m fungera att odla inomhus!

Jag har ett litet övervintringstält av bubbelplast och där kan jag hålla minst 10 grader. det har funkat tidigare, så det ska nog gå bra!

Min ingefära förra året fick minsann en varm sommar i växthuset!
MVH Rosita zon 1

Tulipanaros

  • Inlägg: 9
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #48 skrivet: 06 jan-10 kl 13:57 »
I januari sår jag kronärtskockor! Och drömmer, förstås. Och beställer fröer från Runåbergs, som för övrigt har fått ut årets nyheter nu: http://www.runabergsfroer.se/html/nyheter.htm
Favorittomater är Black Sweet Cherry här också, och på friland Ida Gold och Stupice. I år ska jag testa Marmande också.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #49 skrivet: 06 jan-10 kl 22:30 »
lavendel, krasse, ringblomma, tagetes, oregano, vallmo... finns hur många bivänner som helst!

själv har jag också huvudet fullt av storslagna planer, men med en 2½-åring och en nyföding får vi ju se hur det blir med det. förr var det så enkelt att hinna med allt man ville- men i våras stod jag och grävde till elva-tolv på natten för att jag inte hunnit tidigare. haha. i år funderar jag på att odla i lådor. ca. 2, 5 m. långa, 120 breda och 50 höga. får plats med ca. 8 st. har nämligen en stor fet asp för nära landet, och det är inte jag som äger den så den står där den står och sklcikar ut sina elaka rotskott. lägger markväv under, så den förhoppningsvis inte kan tränga upp. tror det kan bli ganska bra.. eller någon som har andra idéer förutom att råka ringbarka fanskapet?

kommer odla morötter, lök, potatis, squash, ärtor och bönor, kålrötter, vitkål och rödkål, nån rad sallad,... ja, det vanliga.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

fräsen

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #50 skrivet: 06 jan-10 kl 22:38 »
råka slå i en kopparspik kanske

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #51 skrivet: 06 jan-10 kl 22:43 »
Är det inte ditt träd? Fråga ägaren om du kan ta ner trädet, jag är annars helt för stora träd, men aspar är jättestora. Jag har typ 4 bautastora aspar på min tomt, som tur är står alla utom en på bra ställen, den sista står där jag ska ha växthus om något år, så den får stryka på foten. Men jag tycker inte att asparna skjuter rotskott, det kommer nya "träd" vid basen av det stora, men inte flera meter bort. Så kanske går det bra med de upphöjda bäddarna i alla fall. Det är värre med skuggan, om aspen står i fel vädersträck, dvs alla utom norr.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #52 skrivet: 06 jan-10 kl 22:48 »
Den skulle ju kunna utgöra en präktig majbrasa?!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #53 skrivet: 06 jan-10 kl 22:55 »
Skulle Asp:en INTE skicka rotskott ???  :o Har du betong i jorden eller ??? Är du säker på att det är en Asp du har ??? Tycker mer att det låter som en Ask ;)

Ang. Odlingslådorna kan det funka nåt år iallafall..... eller kanske två..... sen vinner nog den rackarn iallafall >:( Det finns nån typ av roundup-plugg oxå..... om man kan tänka sig lite gift på väl valda ställen  :-X Förra sommaren hade jag en två-åring och en nyfödd..... det blev en rad med ärtor, åtta potatisstånd och några tomatstackare....... hoppas på lite mer tid i år...... hoppas.....hoppas :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #54 skrivet: 06 jan-10 kl 22:56 »
Har gjort en liten inventering av fröförrådet. Hade visst mer än jag trodde, men jag vet ju inte hur det är med grobarheten. En del blir det till att beställa i alla fall, mest från Runåbergs tror jag.

Försöker dessutom tänka ut den minst arbetskrävande strategin för att utöka landen lite.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #55 skrivet: 06 jan-10 kl 22:58 »
den står nordväst, så den skuggar inte nämnvärt. däremot skickar den rotskott långt, har hittat plantor 20-30 meter bort. aspar är också kända för just detta. kan tipsa dig om att absolut inte såga ner dina aspar rakt av, för då kommer du få en liten aspskog istället för grönsaksodling. nej, du måste se till att de självdör, t.ex. genom ringbarkning. här hittade jag en länk! http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t31580.html

vi hyr gården, därför är trädet inte mitt. dessutom är den litet av ett vårdträd... fin, men... nej.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #56 skrivet: 06 jan-10 kl 23:00 »

Förra sommaren hade jag en två-åring och en nyfödd..... det blev en rad med ärtor, åtta potatisstånd och några tomatstackare....... hoppas på lite mer tid i år...... hoppas.....hoppas :-*

jag misstänker att det kommer bli något sånt för min del också...
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #57 skrivet: 07 jan-10 kl 10:36 »
Skulle Asp:en INTE skicka rotskott ???  :o Har du betong i jorden eller ??? Är du säker på att det är en Asp du har ??? Tycker mer att det låter som en Ask ;)
:-[Sorry, är ibland lätt dyslektisk, självklart syftade jag på mina askar. Men vid närmre eftertanke finns det aspar också, i hagen här intill, och vist växer det 4-5 rotskott runt de stora asparna, men så farligt tycker jag inte att det verkar. Kan du inte ringbarka alla rotskotten, men lämna huvudträdet? Då får du kanske rensa lite rotskott, men det borde inte vara omöjligt att gräva upp dem när de är små. Och ringbarkningen borde försvaga rötterna som är långt ifrån huvudträdet...

Eller välj en annan plats för odlingen, om det går.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sätterbron

  • Inlägg: 117
    • Värmland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #58 skrivet: 11 jan-10 kl 14:18 »
Jag bläddrar i frökataloger! Har snart slitit ut Tomatklubbens utskick... Planerar för litet växthusbygge.
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #59 skrivet: 17 jan-10 kl 23:26 »
den står nordväst, så den skuggar inte nämnvärt. däremot skickar den rotskott långt, har hittat plantor 20-30 meter bort. aspar är också kända för just detta. kan tipsa dig om att absolut inte såga ner dina aspar rakt av, för då kommer du få en liten aspskog istället för grönsaksodling. nej, du måste se till att de självdör, t.ex. genom ringbarkning. här hittade jag en länk! http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t31580.html

vi hyr gården, därför är trädet inte mitt. dessutom är den litet av ett vårdträd... fin, men... nej.

Asp är ett otyg. Grannen har en gammal täkt som bara består av asp ... antagligen samma individ då de, precis som du säger, får rotskott. Att hugga ner dem hjälper inte det blir bara mer av samma vara.

Mitt tips är att du försöker locka till dig bäver ... de gillar vatten ... och ASP. Sedan är det bara att vänta så ska du se att de hjälper dig att ringbarka trädet.  ;D

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #60 skrivet: 17 jan-10 kl 23:32 »
För att svara på tråden så har jag suttit och planerat trädgården ... precis som jag gjorde förra året.  ;)
Men i år SKA jag få till en ordentlig växtföljd. På tisdag träffas vi några stycken för att planera inköp tillsammans.
Många planer blir det ... få se om jag får till några av dem iaf.
Har planterat om chiliplantorna från förra året. Även citronträdet har fått ny jord. Var hård och klippte ner den ganska rejält fast det betydde att jag fick försaka några blomknoppar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #61 skrivet: 18 jan-10 kl 13:53 »
Igår stack jag ett brätt med hibiskussticklingar åsså ett par pelargonior....... Fingrarna i jorden, mmmmm ;D Kanske ska ta fram frölådan idag och gå igenom vad som finns kvar sedan förra året....... januarimys :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #62 skrivet: 18 jan-10 kl 14:54 »
Idag har det kommit mer snö, men jag har varit vaken halva natten och ritat upp planen för min kolonilott. 100kvm att odla på...  ;D

Funderar desutom på om jag kan ha höns på kolonilotten... vad tror ni? Brukar det vara tillåtet?  :-[
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #63 skrivet: 18 jan-10 kl 15:05 »
Idag har det kommit mer snö, men jag har varit vaken halva natten och ritat upp planen för min kolonilott. 100kvm att odla på...  ;D

Funderar desutom på om jag kan ha höns på kolonilotten... vad tror ni? Brukar det vara tillåtet?  :-[

100 kvm, då har du att göra! Kul!  :D
Ang. hönsen så tvivlar jag på att det är tillåtet, och även så vore, så skulle jag inte rekomendera det..obevakat ställe, vem vet vad de kan råka ut för.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #64 skrivet: 18 jan-10 kl 15:06 »
Du får väl fråga hur det är med höns, men det brukar inte vara tillåtet. Ibland finns det särskilda djurkoloniområden, men annars brukar man bara få ha djur när man själv är där, dvs hund eller kanin eller dylikt som följer med hem när man går.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #65 skrivet: 18 jan-10 kl 15:15 »
Ja, 100kvm känns fantastisk mot de 2kvm jag skulle haft på balkongen! Jag vet inte än precis vart lotten ligger, men det ska vara på gångavstånd hemifrån. Blir åtminstånde två stora områden med bönor på, och hallonbuskar, och jordgubbar och ...  :o Massor! Om jag får ha samma lott i flera år kan jag lätt ha en 6-års växtföljd, om inte 8-års. En bit ska jag bygga ihopfällbar polytunnel över och ha vattenmelon, loofa, gurka och tomat under.

Vet någon hur djup en hink utan botten ska vara om jag ska hindra en hallonbuske från att sprida sig?

Ska fråga hur det är med höns, det skulle ju isf vara över sommaren och slakt till hösten. Hade varit trevligt med lite fåglar som kan picka i sig sniglarna och skita i rabatterna...  o:) Eftersom lotten lär ligga nära kan jag släppa ut och in fåglarna varje dag.

Jag lär ta med en av katterna då och då, i alla fall. Hon kan gå i koppel, så med sele+lina får jag lite sällskap ute i landet.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

frusonjanilsson

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #66 skrivet: 19 jan-10 kl 13:56 »
Har beställt fröerna i mellandagarna, kan behöva komplettera lite närmare säsongen. Just nu har jag startat igång sötpotatisen och i slutet på månaden så sår jag pelargon och purjolök...i övrigt drömmer jag om prunkande grönsaksland och fantastiskt sommarväder!

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #67 skrivet: 19 jan-10 kl 20:12 »
Drömmer, planerar, skissar och surfar efter fröer. Snart någon dag ska jag plocka fram frölådan och undersöka grobarheten i det vi har liggande (vilket är en hel del, är jag rädd...). Sen ska det beställas nytt. Listan över vad jag vill odla är redan färdig. :)

Jag läser julklappsboken om beskärning av buskar och träd om och om igen, tänker igenom hur jag ska göra med de unga fruktträden och funderar på om jag kan föryngringsbeskära det urgamla päronträdet. Sen bläddrar jag  i John Seymour och diskuterar bäddarnas utformning med maken.

Ska jag lyckas flytta vinbären till den nya bärträdgården? I höstas föll det på att jag var höggravid. Nu måste allt arbete utföras med bebis i sele eller sovande i vagnen, så vi får väl se hur mycket som faktiskt bli gjort. Drömmar och planer har jag dock gott om! ;D

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #68 skrivet: 19 jan-10 kl 23:56 »
Var på en träff för att samköpa fröer med några kompisar. Beställer antagligen imorgon skulle jag tro. Mycket fröer blir det ...  ;D

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #69 skrivet: 20 jan-10 kl 22:46 »
Funderar på hur det skulle vara att bo längst inne i en liten fjord i Norge med Hardangervidda bakom huset. Tänk. Det hade jag ingen aning om för en timme sedan att jag skulle sitta här o tänka på nu?! Ibland är livet väldigt fantastiskt:)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #70 skrivet: 21 jan-10 kl 12:11 »
jag har beställt och fått fröer för i år, sådde smörgåskrasse på lite hushållspapper också som snart ska på mackan  ;D

planerar, drömmer om växthus så man kunde börja så redan NU, skissar över odlingarna o gör om skisserna (har liten trädgård med mkt skugga så lite trix är det..) o så surfar jag självklart här o kollar hur det går för andra!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vad gör ni nu i januari?
« Svar #71 skrivet: 21 jan-10 kl 17:07 »
Nu har jag beställt fröer från Runåbergs. Som vanligt slank det med ett och annat lite oväntat. Majs och gurka, ska jag odla det? ::) Ja, tydligen! :D Och så ska jag visst bygga växthus, eftersom jag köpt chili och tomatfröer... Lite sur på mig själv är jag eftersom det är väl mycket som måste förkultiveras. Jag har så dålig plats till det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser