Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Tomattjuvar"  (läst 3532 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
"Tomattjuvar"
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:06 »
Carina
 Må 2 Jul, 2001 - 07:56
--------------------------------------------------------------------------------
Kan man / brukar ni låta de små "tjuvarna" på tomatplantorna växa upp och bli egna tomatplantor sedan ni tagit bort dem?

Sätter man dem i så fall direkt i jord eller låter man dem få rötter i vatten först?

Kanske är det ingen idé att spara tjuvarna om man inte har växthus, för de kommer ju ganska ordentligt på efterkälken.
 
Carina
 Må 9 Jul, 2001 - 05:29
--------------------------------------------------------------------------------
Ok, nu har jag provat att sätta tjuvar i vatten och det blir rötter, så jag ska plantera dom och se om det hinner bli några tomater på dom denna säsong.

En annan fråga ang tomater som jag funderar på är,
gallrar ni bland tomaterna ungefär som man gallrar äpplen?

Det ser tätt ut på vissa ställen, eller kan man låta de mindre växa till sig efter att man skördat de största?
 
Peter Ekelund
 Må 20 Aug, 2001 - 11:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hej !

Jag har aldrig hört talas om att man behöver kartgallra tomater. Det stämmer också med min egen erfarenhet. Om det blir kvar gröna tomater när frosten kommer är det bara att ta in dem så mognar de efter ett tag. Om man nu inte vill koka in gröna tomater förstås - det är inte heller dumt.
 

Alba

  • Gäst
Re:"Tomattjuvar"
« Svar #1 skrivet: 04 okt-03 kl 18:07 »
Hej!
Jag var inne på någons hemsida i min jakt på något helt annat, och läste då om en tomatodlande man som gjort precis som du, tagit vara på tjuvarna, planterat dem och sen lät han dem vara moderplantor till nästa säsongs tomater.
Han höll liv i dem hela vintern för att snabbt få tidig skörd nästa säsong. Han skrev att de började tappa formen frampå vårkanten och då tog han skott av dem och fick på så sätt nya plantor. Funkar nog bäst om man har växthus, eller annat svalt/ljust alternativ.
Om jag hittar tillbaks till sidan lägger jag in en länk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
långfot, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser