Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dax att mata våra små vänner småfåglarna..  (läst 13359 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« skrivet: 16 okt-10 kl 10:27 »
matar ni fåglarna? när börjar ni? vilken mat..solrosfrön.,,hampfrön..nötter?
vilka besöker erat fågelbord? nån som brukar ha besök av korsnäbb?,aldrig sett en sån....
Fjäderfän och kaniner

Trivial

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 10:36 »
Här matas det med solrosfrön, köper billigt av en importör i trakten men hoppas ha egenodlad fågelmat så småningom. Efter julen smälter jag ner det som blev över i form av nötter och kokosfett och brödkanter så får de som kakor av det, de gillar det. Vi har mest de vanliga småfåglarna, talgoxar och blåmesar och domherrar och entitor? talltitor? ibland hackspett (den vanligare av dem), koltrast, ekorrar... inget sensationellt men väldigt många och de berikar livet utanför köksfönstret.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 22:48 »
här hemma sitter talgoxarna på fönsterbrädet och tigger.. de fick lite bröd imorse :)
Fjäderfän och kaniner

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #3 skrivet: 22 okt-10 kl 09:10 »
Här proppar småfåglarna glatt i sig av kalkonernas kraftfoder.
Kalkonerna går fortfarande ute och har sina foderautomater under tak så det är dukat bord  ;D.
Annars brukar jag hänga ut stora späckbitar i träden. Det är kanske dags att göra det nu.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #4 skrivet: 22 okt-10 kl 09:29 »
Solrosfrön i en behållare och en annan med blandat havre/vete/korn. Den sistnämna är inte lika populär men jag tänkte att det kanske finns nån som hellre vill ha det.

De fåglar vi har här vid fågelbordet är nötskrikor, skator, större hackspett, koltrast, nötväcka, blåmes, talgoxe, en- och talltita, grönfink, bergfink (men den drar väl vidare här i dagarna), stjärtmes, sidensvans, domherre, grönsiska, enstaka gärdsmygar, på våren alla trastarna förutom ringtrast då, pilfinkar, gulsparv, enstaka stenknäck, enstaka järnsparv, enstaka trädkrypare, svartmesar..ja jag kommer inte på fler som är här på vintern iaf. På sommaren finns det ju betydligt fler på tomten men då har vi ingen matning.

Ekorren vill man ju förresten inte glömma. Han får alltid en skopa påfyllnad av solrosfrön i en hink jag hängt upp högt i en tall.

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #5 skrivet: 22 okt-10 kl 11:14 »
Började mata småfåglarna i mitten av sep när det började bli lite kallare.

Här får de solrosfrön, hampfrön, jordnötter och talgbollar. Sen köper jag mat från Viivara och ger dom deras jordnötskakor.

Jag har Talgoxe, Blåmes, Bofink, Domherre, Talltita, Tofsmes, Nötväcka, Nötskrika och skata vid mitt fågelbord. Sen höst och tidig vår har jag en stor flock med Bergsfinkar oxå.

 
« Senast ändrad: 22 okt-10 kl 11:25 av Hylletorp »
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Huggorm

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #6 skrivet: 22 okt-10 kl 11:17 »
Jag hängde ut en matare med solrosfrö igår, men fåglarna hittade den inte och nu är den översnöad. Men så fort det töar lite så dyker dom nog upp

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #7 skrivet: 22 okt-10 kl 12:06 »
Här matas det med solrosfrö, hampfrö och havre. Till detta kommer talgbollar och talg. Så plussar vi på med hushållasavfall.

Fåglarna glädjs, vid fågelmatningen brukar vi ha gråsparv, talgoxe, blåmes, gulsparv, skata, nötväcka, hackspett, kajor, rådjur, domherre och så förståss en flock ständigt hungriga ankor!   ;D

edithsdotter

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #8 skrivet: 22 okt-10 kl 12:13 »
Här har inte matningen tagit sin början än... vintern kom ju lite hastigt. Förra året matade jag med solrosfrön, färdigköpta talgbollar, äpplen och ostkanter utan paraffin. Dessutom hängde jag ut talgstycken från en "styckad oxe" och dessa fick grävling att försöka klättra i träd och ibland lyckades h*n visst eftersom talgen var väck och bara pinne och snöre fanns kvar.
Hoppas slippa denna våldgäst i vinter och hänger maten ännu högre.

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #9 skrivet: 22 okt-10 kl 12:29 »
Våra små fåglar får viltvågelfrö, jordnötter, talgbollar och kokosfett blandat med olika frön som solros och hampa. Det är superkul!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Margit

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #10 skrivet: 22 okt-10 kl 22:41 »
Absolut!
feta frön som solrosfrön och även talgbollar  :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #11 skrivet: 22 okt-10 kl 22:43 »
förra året köpte jag talgbollar som fåglarna ratade... vad kan det bero på?
solrosfrön,hampfrön och jordnötter brukar jag mata med... ekollon som jag laggt undan oxå..
ekorren norpar gärna mat..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #12 skrivet: 22 okt-10 kl 23:42 »
förra året köpte jag talgbollar som fåglarna ratade... vad kan det bero på?
godare mat, eller att talgbollarna var riktigt gamla och härskna, det är mina teorier.

Själv har jag gett fårfett från när jag styckade ett får och ett lamm. Utöver det blir det mest spill från mina tamfåglar, men som tur är inte så mycket, hönsen är snabba på att äta upp det. Försöker fodra vildfåglarna på en annan del av tomten än där mina tama fåglar är, för att minska smittrisken.

Förra året köpte jag en stor hink med talgbollar sent på våren, till lågt pris, det ska jag ge av nu, har förvarats svalt i ett förråd. Annars är tyvärr min ekonomi så ansträngd, att de vilda djuren får söka föda på annat håll. Annars blir det jag som får gå hungrig i vinter. Och kall, om inte min isolering blir klar någon gång. Har svårt missbedömt hur mycket arbete som skulle krävas. Har hunnit ungefär halvvägs tidsmässigt skulle jag tro, på typ 7 veckor. Trodde att jag skulle hinna så här långt på 2 veckor, iofs med lite mer hjälp från hitkommenderad bror, men diverse strul gjorde den effektiva arbetstiden väldigt kort. OT. Men kontentan är i alla fall att mat och boende till mig och mina husdjur går före de vilda djuren.

I framtiden hoppas jag odla mer foder till såväl tama som vilda djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Margit

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #13 skrivet: 22 okt-10 kl 23:45 »
förra året köpte jag talgbollar som fåglarna ratade... vad kan det bero på?
solrosfrön,hampfrön och jordnötter brukar jag mata med... ekollon som jag laggt undan oxå..
ekorren norpar gärna mat..

Det stod en artikel om ratade talgbollar....minns inte riktigt men det var vanligt förra året, tror talgbollarna var fejkade på något vis  >:(

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #14 skrivet: 22 okt-10 kl 23:45 »
Ett tips, som jag lever stenhårt efter, är att ta till sig de nya kunskaperna kring perenner. Dvs klipp inte ner fröställningar och annat på hösten, vilket tidigare generationer ofta gör, utan vänta till våren. Bättre för växten och för de vilda djuren. Och plantera mycket växter, såväl perenner som buskar och träd, som ger skydd, mat och bomaterial till de vilda djuren.

Den största fördelen med att plantera fleråriga växter som ger mat till både en själv och djuren är att det är en engångskostnad, som ger mer skörd för varje år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #15 skrivet: 22 okt-10 kl 23:49 »
Det stod en artikel om ratade talgbollar....minns inte riktigt men det var vanligt förra året, tror talgbollarna var fejkade på något vis  >:(
hmm jag köpte en hel spann med talgbollar ifrån blomsterlandet.. de brukar satsa på kvalite´t...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #16 skrivet: 22 okt-10 kl 23:53 »
Det stod en artikel om ratade talgbollar....minns inte riktigt men det var vanligt förra året, tror talgbollarna var fejkade på något vis  >:(
Precis, det var något fel med talgbollarna i fjol, men jag minns inte heller exakt vad


LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #18 skrivet: 24 okt-10 kl 08:37 »
Talgbollarna är bättre i år. Jag har köpt precis samma fabrikat som förra året (ÖB:s hink) och nu går de åt i en rasande fart. Förra vintern så satt de långt inne innan fåglar käkade av dem. Nåt fuffens var det nog.

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #19 skrivet: 24 okt-10 kl 08:56 »
Jag köpte stora talgbollar på granngården, men dom vill inte ha dom. Tyckte att dom luktade lite skumt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser