Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa getter  (läst 3419 gånger)

Hägglund

  • Inlägg: 36
    • Norrbotten
Skaffa getter
« skrivet: 22 aug-13 kl 16:32 »
Har länge fundera på getter men inte riktigt vågat mig dit ännu. Tänker mest på lantrasgetter eller möjligen någon allmogeget. Lappgetter hade passat bra men jag skulle nog vilja ha lite mer mjölk. Tänker mig en 4-5 getter plus bock så borde man väl ha ordentligt med mjölk till å göra ost till hushållet? Vi är ganska stor "familj" då syster och hennes familj med 6 barn också ingår på gården.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa getter
« Svar #1 skrivet: 22 aug-13 kl 21:22 »
:D Välkommen, då, till vårt gäng av getälskare! :D

Trevligt att du börjar skriva i god tid innan du tar hem djuren. :)  Det finns lantrasgetter som ger ynkligt med mjölk också.  Om du väljer allmogegetter, så deltar du i arbetet att bevara egenskaper som till exempel att behålla hälsan även under magra år.

Hur har du tänkt göra med killingarna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Skaffa getter
« Svar #2 skrivet: 22 aug-13 kl 21:37 »
Jag mjölkade mina Lappgetter under ett par veckor när tog undan killingarna. Den äldre som haft 2 killingar mjölkade drygt 1,5 liter medan lillgeten som haft 1 killing gav 1 liter. Nästa år ska jag nog fortsätta mjölka dem ska då bygga ett mjölkbord, hade jag haft ett i år skulle jag fortsatt mjölka dem.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Skaffa getter
« Svar #3 skrivet: 22 aug-13 kl 22:42 »
De e klart du ska ha lappgetter om du bor i Norrbotten.  Lycka till.

Geten Gerda

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Skaffa getter
« Svar #4 skrivet: 09 sep-13 kl 22:03 »
Jag tycker att du ska skaffa jämtgetter, jag har en supertrevlig bockkilling till salu . Ska precis lägga in en annons för det börjar bli riktigt akut med försäljning, han är snart könsmogen...

Mina jämtgetter är inköpta från en uppfödare som driver ett gårdsmejeri och även jag har/ska mjölka mina getter. De ger kanske lite mindre mjölk men i gengäld ska de ha bra juverhälsa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa getter
« Svar #5 skrivet: 10 sep-13 kl 05:25 »
Det där låter som en bra början, Hägglund!  Då kan du börja med ett djur som garanterat inte föder en massa små söta gulliga totalt oslaktbara killingar, utan du kan öva dig på att ha get.  Men du bör kanske höra om Geten Gerda möjligen har en bock till, som sällskap.  Det vore ju bra om de båa redan känner varandra, och inte kan smitta ner varandra, om de skulle komma från olika flockar.


Geten Gerda, är det bara juverhälsan som är bättre hos de ursprungliga raserna?  Jag trodde det var härdighet i största allmänhet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Skaffa getter
« Svar #6 skrivet: 10 sep-13 kl 06:45 »
Våra lappgetter fungerar utmärkt. Både hälsomässigt, juvermässigt och mjölkningsmässigt.
Vi får strax över 1 liter från hon som mjölkar minst till strax över 2 liter från hon som mjölkar bäst.
Det är ju betydligt mindre än från förädlade lantrasgetter, men de behöver heller inga mängder kraftfoder för att producera och det är ju som sagt härdiga. Vi har mjölkat våra under svartvintern utan problem.

Och, det finns just nu en mycket fin grupp till salu uppe i Luleå. Värdefulla, foundernära djur, som tyvärr blir slaktade om ingen köper dom.
http://www.blocket.se/vi/49091220.htm

Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Skaffa getter
« Svar #7 skrivet: 10 sep-13 kl 07:49 »
Det skulle verkligen vara synd om den fina gruppen skulle behöva slaktas! Köp dem, Hägglund!

Floweret

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
    • FLOWERET
SV: Skaffa getter
« Svar #8 skrivet: 12 sep-13 kl 09:42 »
Hallå Forsnäs hemman - jag har inte hört av er på länge kanske pga jag inte är aktiv i hantverksföreningen längre... Är det möjligt att komma på besök? Har funderingar på att ha getter i framtiden och vill se hur det är  :D

Vill du kanske ha en prima tupp? Ha en över som jag inte kan ha i vinter.

Följer denna tråd med stort intresse då jag går i gettankar...
Pyssligt liv i södra lappland med familj, höns och marsvin.
Hälsa gärna på hos mig: Floweret

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa getter
« Svar #9 skrivet: 12 sep-13 kl 09:57 »
Så var då välkommen till Gettavlan du också, Floweret!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Floweret

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
    • FLOWERET
SV: Skaffa getter
« Svar #10 skrivet: 12 sep-13 kl 14:26 »
Tack Trollmor!  :)
Pyssligt liv i södra lappland med familj, höns och marsvin.
Hälsa gärna på hos mig: Floweret


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser