Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  60 renar dog på spåret.  (läst 2742 gånger)

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
60 renar dog på spåret.
« skrivet: 25 jun-10 kl 15:59 »
Citera
Torsdag 24 juni 2010
60 renar dog på spåret

60-talet renar blev på onsdagen påkörda av tåget på Haparandabanan, uppger Norrländska Socialdemokraten.

Renhjorden befann sig på spåret mellan Vitvattnet och Morjärv när tåget körde rakt in i den efter en kurva.
Renarna tillhörde Kalix sameby som larmades till olycksplatsen för att avliva skadade renar som inte dött.

Trafikverket kommer att betala ut ersättning för de tågdödade renarna.

ATL.nu
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=60889&nyhetsbrev&a=60%20renar%20dog%20p%C3%A5%20sp%C3%A5ret

Har man ingen koll på sina djur, speciellt om det finns järnväg ?  ???
Förr fanns det väll alltid en vallare ?
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

fröken_trassel

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #1 skrivet: 25 jun-10 kl 16:18 »
Det har nekats en hel del till genom åren att renar släpps el drivs med vilje till järnvägar av ägarna... Farfar var lokförare för många år sedan och har ofta sett renarna blivit vallade med flit till spåret men när olyckan väl var skedd så var inte samerna kvar på platsen längre..  :-\

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #2 skrivet: 25 jun-10 kl 22:12 »
Det har nekats en hel del till genom åren att renar släpps el drivs med vilje till järnvägar av ägarna... Farfar var lokförare för många år sedan och har ofta sett renarna blivit vallade med flit till spåret men när olyckan väl var skedd så var inte samerna kvar på platsen längre..  :-\
Det kan väl inte vara möjligt   ??? 
Att man gör så med flit ??
Varför ? 

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #3 skrivet: 25 jun-10 kl 22:21 »
USCH OCH FY  >:( :( :'(
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #4 skrivet: 25 jun-10 kl 22:25 »
Det kan väl inte vara möjligt   ??? 
Att man gör så med flit ??
Varför ?

Varför har man sina djur fritt gående så olyckor som denna kan hända undrar jag.........................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #5 skrivet: 25 jun-10 kl 22:31 »
Det kan väl inte vara möjligt   ??? 
Att man gör så med flit ??
Varför ?

Vad tror du?

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #6 skrivet: 25 jun-10 kl 22:33 »
Det har nekats en hel del till genom åren att renar släpps el drivs med vilje till järnvägar av ägarna... Farfar var lokförare för många år sedan och har ofta sett renarna blivit vallade med flit till spåret men när olyckan väl var skedd så var inte samerna kvar på platsen längre..  :-\

Var var han ifrån?

Hur kunde han se samerna valla om de inte längre var på platsen?

Johannes

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #7 skrivet: 25 jun-10 kl 22:42 »


En och annan strören kan väl gå åt.Men det där verkar vara ett bra sätt att få in pengar!
Tänk om man kunde göra på samma sätt med varg och björn och järv och fler ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #8 skrivet: 25 jun-10 kl 22:45 »
Järnvägsinnehavare har ju skyldighet att stängsla om "större hemdjur (hästar och nötkreatur)" går på bete på mark vid järnvägen, men tydligen gäller inte detta för renar.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=20286

Johannes

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #9 skrivet: 25 jun-10 kl 22:50 »


Vänd på frågan!
Vad gäller för renar?

pålle

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #10 skrivet: 25 jun-10 kl 23:00 »
ren räknas väll till vilt ?

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #11 skrivet: 25 jun-10 kl 23:04 »
Sådana där historier är jag uppfödd med. Förekom hela tiden.

Jag fick en renhjort framför mig i ett skidspår en gång- de trampade sönder det helt och jag hade 4 -5 mil kvar att åka. Då var det nära att jag tog jägarexamen

fröken_trassel

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #12 skrivet: 25 jun-10 kl 23:11 »
Var var han ifrån?

Hur kunde han se samerna valla om de inte längre var på platsen?

Farfar hade slutat som lokförare när jag kom till adoptiv familjen som 6 åring men vad jag kan förstå så jobbade han runt Arvidsjaur bla...
Svar på den andra frågan är att han ofta såg samerna när de lämnade sina renar på spåren  De häll ihop flocken tills tåget kom fram sen försvann de... på den tiden var det tydligen lokförarens skyldighet att gå ut med yxan och göra slut på lidandet hos de renar som fortfarande var vid liv men skadade men då fans aldrig skymten av en same som hjälpte till,,, Jag minns så väl hur farfar gång på gång berättade om "kärringen" (farfars egen benämning på damen) som stod å skrek å flänna för att farfar var så hemsk som gick ut och slog ihjäl de stackars renarna,,,

Johannes

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #13 skrivet: 25 jun-10 kl 23:30 »


men pålle då ;D

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #14 skrivet: 25 jun-10 kl 23:56 »
Farfar hade slutat som lokförare när jag kom till adoptiv familjen som 6 åring men vad jag kan förstå så jobbade han runt Arvidsjaur bla...
Svar på den andra frågan är att han ofta såg samerna när de lämnade sina renar på spåren  De häll ihop flocken tills tåget kom fram sen försvann de... på den tiden var det tydligen lokförarens skyldighet att gå ut med yxan och göra slut på lidandet hos de renar som fortfarande var vid liv men skadade men då fans aldrig skymten av en same som hjälpte till,,, Jag minns så väl hur farfar gång på gång berättade om "kärringen" (farfars egen benämning på damen) som stod å skrek å flänna för att farfar var så hemsk som gick ut och slog ihjäl de stackars renarna,,,

De häre historierna har jag som sagt hört sedan barnsben, men inte sett något belägg på att det förhåller sig så. Utan rättsfall tycker att det är svårt att säga om det handlar om vanliga svenskars avundsjuka på samernas förmåner, eller bedrägerier inom renskötselnäringen.

Att rälsbussförare och lokförare på malmtåg har fått klubba många skadade renar med yxa är dock ställt utom tvivel

pålle

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #15 skrivet: 26 jun-10 kl 00:00 »

men pålle då ;D
  Kul att du fick skratta men inte räknas dom till tam boskap i alla fall ;)
« Senast ändrad: 26 jun-10 kl 00:06 av pålle »

Johannes

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #16 skrivet: 26 jun-10 kl 00:09 »


men dom är inte lika vilda som vargen

pålle

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #17 skrivet: 26 jun-10 kl 00:19 »
 Före drar ju vargen då  ;D

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #18 skrivet: 26 jun-10 kl 08:35 »
  Kul att du fick skratta men inte räknas dom till tam boskap i alla fall ;)

Jooodå, eller iaf om nåt rovdjur tar dom...........................men inte vad gäller stängsling och rätten att beta "överallt"
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

pålle

  • Gäst
SV: 60 renar dog på spåret.
« Svar #19 skrivet: 26 jun-10 kl 10:46 »
Jooodå, eller iaf om nåt rovdjur tar dom...........................men inte vad gäller stängsling och rätten att beta "överallt"
    En märklig hybrid i vårat samhälle då


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser