Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Adopterade" gatuhundar  (läst 9228 gånger)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #40 skrivet: 16 jan-09 kl 18:31 »
ett större problem än spanska gatuhundar tycker jag då i alla fall är alla små smugglade chihuahuas och andra innehundar. sådan smuggling är ju mycket mer riskfyllt när man tänker på smittorisken och det är där pengarna ligger också.
Same, same, om man tittade på Uppdrag granskning.
vad är skillnaden mellan:
 små chihuahuas som smugglas över polska gränsen utan vaccinationer och okänt ursprung, eller
mellanstora gatuhundar som körs över spanska gränsen med falska papper utan vaccinationer och okänt ursprung.

ang. kommentaren om blocket så finns det mer än bara halvstora rottis/schäfer/border collie/dalmatiner/amstaff-korsningar i 6mån-1års åldern,
man kan även hitta små pudel/shi-tzu/powder-puff/JRT/chihuahua-korsningar i 8v åldern.....
Vad jag menar är att om man känner ett behov av att hjälpa så ska man kanske sopa framför egen dörr, innan man går över ån efter vatten...
hjälp svenska hundar i första hand.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lasse C

  • Inlägg: 102
  • Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #41 skrivet: 16 jan-09 kl 19:30 »
Vet man att dessa vacciner innehåller stora mängder kvicksilver som kan göra hunden och och kanske även barnen skadade med autism och ADHD som följd och hunden oregerlig för livet?
NorrgårdsYlva
Detta är:
A) Såvitt jag vet ett felaktigt eller åtminstone mycket illa underbyggt påstående.
B) Kraftigt off topic! Håll dig till ämnet, är du bussig. Risker - inbillade eller verkliga - med vaccin kan och bör diskuteras i andra trådar.


Vad jag menar är att om man känner ett behov av att hjälpa så ska man kanske sopa framför egen dörr innan man går över ån efter vatten...
hjälp svenska hundar i första hand.
Jepp!
Precis vad jag sagt ett antal gånger - men det tål att upprepas.

LC

ledup

  • Inlägg: 331
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #42 skrivet: 16 jan-09 kl 20:26 »
Med risk för att lämna ämnet men jag måste bara få säga att :DET FINNS INGET KVICKSILVER I VACCIN!!!!
Det var en debatt i P1 om detta i början av 2008 där en hoper proffesorer och läkare diskuterade detta tillsammans med en annan hop antivaccinations nissar som enbart hänvisade till en undersökning som gjorts av några forskare som idag dementerat det de skrev angående risken för autism/bokstavssjukdomar p.g.a vaccinationer.
De som skrev ångrar alltså det de skrev/hade teorier om!!!
Det finns inga vetenskapliga bevis för att vaccinationer skadar däremot finns det otroligt mycket bevis för hur olika virus sjukdomar både skadar och dödar.
Och återigen ,det finns inget kvicksilver i vaccin,har inte funnits heller!!!!

ledup

  • Inlägg: 331
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #43 skrivet: 16 jan-09 kl 20:32 »
Vill tillägga att jag talar om "barnvaccin" inte influensa vaccin

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #44 skrivet: 16 jan-09 kl 21:05 »
om det är same same vet jag inte. det är väl lättare att smuggla 10 chichuhuas än 10 podencos?


ang. kommentaren om blocket så finns det mer än bara halvstora rottis/schäfer/border collie/dalmatiner/amstaff-korsningar i 6mån-1års åldern,
man kan även hitta små pudel/shi-tzu/powder-puff/JRT/chihuahua-korsningar i 8v åldern.....


sedan är blandraser på de raser du nämner ovan kanske vanliga (om nu inte fullt i den blandningen) i svergie och kanske nordeuropa öht, men ganska sällsynta i sydeuropa. hundrasera och deras blandningar som förmedlas från exempelvis spanien finns inte på blocket och om då sällan och från uppfödare (de renrasiga hundarna då förstås).

på blocket handlar det inte heller om att förmedlar de hundar man inte klarar av/blivit less på/inte har råd längre/pga "ändrade familjeförhållanden". det handlar om att sälja en avlagt pryl för så mycket pengar som möjligt. en blandrasvalp på 10 månader som måste byta hem för 6 - 7 000 kr är ingen omplacering utan en försäljning. inget annat.
« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 21:18 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #45 skrivet: 16 jan-09 kl 21:50 »
om det är same same vet jag inte. det är väl lättare att smuggla 10 chichuhuas än 10 podencos?
Jamen om vi säger 10 chihuahuas i en Golf, och 10 podencos i en Mercedes 300 då?
Eller 10 chihuahuas och 5 podencos, har det nån betydelse?
Eller en bil från polen och tre bilar från spanien?
Eller så kan man smuggla bilar, det kan man också tjäna pengar på.......

sedan är blandraser på de raser du nämner ovan kanske vanliga (om nu inte fullt i den blandningen) i svergie och kanske nordeuropa öht, men ganska sällsynta i sydeuropa. hundrasera och deras blandningar som förmedlas från exempelvis spanien finns inte på blocket och om då sällan och från uppfödare (de renrasiga hundarna då förstås).
Vad har dom Spanska hundarna för underbara egenskaper då? Berätta hur en typisk spansk Hittehund är,
Jag känner att jag generaliserar kanske lite för mycket här, jag vet ju inte vad som utmärker en spansk hittehund.

på blocket handlar det inte heller om att förmedlar de hundar man inte klarar av/blivit less på/inte har råd längre/pga "ändrade familjeförhållanden". det handlar om att sälja en avlagt pryl för så mycket pengar som möjligt. en blandrasvalp på 10 månader som måste byta hem för 6 - 7 000 kr är ingen omplacering utan en försäljning. inget annat.
Kan man inte "rädda" en sån hund då? istället för att stödja den fruktansvärda export-industrin från spanien.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #46 skrivet: 16 jan-09 kl 23:41 »
jag bemöter till att börja med endast kommentarer och bidrar till diskussionen.

om du vill smuggla hundar från spanien i en bil måste du få hundarna över många fler gränser än om du smugglar från polen. förmodligen åker du då via frankrike och deras gränskontroller är inte roliga, just för att de har en sådan vriden syn om vissa hundraser. eller så åker du via italien (färja) och där har du ett land som har förbjudit 92 olika hundraser. ta flyget? då måste du känna halva tullen både i spanien och i sverige. risken för smugglarna är då större naturligtvis. du kan smuggla många fler chihuahuas från polen under samma tidsperiod som du kan smuggla gatuhundar från spanien. du får plats med 20 valpar i en kabinväska som du lägger i skuffen på en fiesta. de är tysta och ingen ser dem. hur tysta och osynliga är stora hundar?

och på de massproducerande anläggningarna som tar fram alla smuggelhundar råder det helt andra förhållanden som är mycket värre än de spanska gatorna. det är inte spanska gatuhundar utan smugglade innehundar som faktiskt återinförde rabies i tyskland för ett antal år sedan. sådana som hamnar på annonssajter som motsvarar det svenska blocket.

i spanien finns främst olika vindhundsraser och andra raser som inte är vanliga i sverige, bl a jagdhundar, fågelhundar, etc. många hundar som förmedlas är just unga jagdhundar som användes för årets jagdsäsong. blir de skadade låter man de bara ligga där de är. är säsongen över lämnar man in dem på dödningsanläggningar och tar en ny hund till nästa säsong. det är främst sådana hundar som sedan också förmedlas. organisationerna väljer ut ett fåtal hundar från de fruktansvärd överfyllda dödningsanläggningarna och naturligtvis väljer man inte de sjukaste individerna utan dem som faktiskt har den största chansen till att bli förmedlade. beroende på var hunden ska förmedlas nånstans, så förbereds de enligt det landets införselvillkor. eftersom sverige har bland europas absolut hårdaste krav, så går mycket få och endast noga utvalda individer till svenska djurskyddsorganisationer. sedan försöker alla organisationer att få lokalbefolkningen att ändra sitt tänk angående djurens liv.

naturligtvis förmedlas även mindre hundar och andra raser, t ex olika vakthundar, men det är inte alls lika vanligt att sådana hundar lämnas in.

alla raser har sina egna egenskaper och gör de speciella. eller tycker du att hund = hund?! du kan inte mena allvar. jag vill inte ha en podenco eller annan spansk ras, men jag förstår dem som vill ha en sådan hund.

om en exportindustri kan man alltså inte just tala. men naturligtvis kan du stödja den svenska blandrasmassindustrin på blocket om du hellre vill göra det. man ska ju köpa svensk smör, då kan man också svenska blandrashundar istället för att verkligen hjälpa. för att det är de som tjänar pengar, inte seriösa djurskyddsorganisationer som jobbar på olika plan med att minska problemen.
« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 23:54 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #47 skrivet: 17 jan-09 kl 00:41 »
jag bemöter till att börja med endast kommentarer och bidrar till diskussionen.

om du vill smuggla hundar från spanien i en bil måste du få hundarna över många fler gränser än om du smugglar från polen. förmodligen åker du då via frankrike och deras gränskontroller är inte roliga, just för att de har en sådan vriden syn om vissa hundraser. eller så åker du via italien (färja) och där har du ett land som har förbjudit 92 olika hundraser. ta flyget? då måste du känna halva tullen både i spanien och i sverige. risken för smugglarna är då större naturligtvis. du kan smuggla många fler chihuahuas från polen under samma tidsperiod som du kan smuggla gatuhundar från spanien. du får plats med 20 valpar i en kabinväska som du lägger i skuffen på en fiesta. de är tysta och ingen ser dem. hur tysta och osynliga är stora hundar?

Men dom här hundarna skickas istället med hundpass och veterinärintyg som någon obehörig sekreterare har skrivit på fikarasten, hundarna är ju lika lite kontrollerade som om dom inte hade haft veterinärintyg, var det inte det som framgick av TV-programmet?

och på de massproducerande anläggningarna som tar fram alla smuggelhundar råder det helt andra förhållanden som är mycket värre än de spanska gatorna. det är inte spanska gatuhundar utan smugglade innehundar som faktiskt återinförde rabies i tyskland för ett antal år sedan. sådana som hamnar på annonssajter som motsvarar det svenska blocket.

Och i det här fallet så oroar man sig för leishmania (och rävens dvärgbandmask?), är inte det också rätt illa?

i spanien finns främst olika vindhundsraser och andra raser som inte är vanliga i sverige, bl a jagdhundar, fågelhundar, etc. alla raser har sina egna egenskaper och gör de speciella. eller tycker du att hund = hund?! du kan inte menar allvar. jag vill inte ha en podenco eller annan spansk ras, men jag förstår de som vill ha en sådan hund.

det var faktiskt en uppriktig fråga, jag undrar faktiskt, vad letar man efter för egenskaper när man väljer en typisk spansk hittehund?

om en exportindustri kan man alltså inte just tala. men naturligtvis kan du stödja den svenska blandrasmassindustrin på blocket om du hellre vill göra det. man ska ju köpa svensk smör, då kan man också svenska blandrashundar istället för att verkligen hjälpa. för att det är de som tjänar pengar, inte seriösa djurskyddsorganisationer som jobbar på olika plan med att minska problemen.

Men nu generaliserar du väl lika mycket som jag?
Alla hundar på blocket har väl inte hamnat där av samma andledning?
Jag gillar inte heller den svenska blandrasmassindustrin och skulle av rädsla (för dolda fel och sjukdomar) och ren princip inte köpa en hund som är framavlad för att enbart tjänas pengar på.

Själv köper jag en hund med dokumenterat friska föräldrar i flera generationer, efter psykiskt friska föräldrar, som har fått den bästa möjliga uppväxten sina första viktiga åtta veckor. Allt för att så långt det är möjligt försöka undvika att riskera höga veterinärräkningar, eller att bli tvungen att avliva en älskad familjemedlem i förtid.
Jag ska leva med den här hunden i minst 10 år, och jag vill att de tio åren skall vara så lyckliga som möjligt, både för mig och för hunden.

Mina starka fördomar ang. inporterade Hittehundar grundar jag på en artikel skriven av Christine Leijd  http://www.hittehund.nu/spanskahundar/index.htm
samt den här sidan: SVA
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #48 skrivet: 17 jan-09 kl 06:56 »
Vad tog djurskyddet för de svenska djuren vägen?
De svenska djuren, vilda och tama kommer i framtiden att smittas av de sjukdomar som importeras till Sverige!

Vart tog naturskyddet vägen?
Våra grödor, bär, insekter och vattendrag kommer i framtiden utsätta oss för risker!
Det är ingen lek att själv drabbas av inälvsparasiter, hud sjukdomar och blodsjukdomar.
Som överförts från dessa "stackars" djur.
Vem skyddar mina svenska omplaceringshundar när de går ut och råkar vistas på samma ställe som importen?

Det finns en del sjukdomar som överförs från hund till människa..
Paludismo= en typ av malaria=1.500.000 människor dör av denna sjukdom varje år.
Giardia=  Parasit, mycket vanlig i bl.a USA, finns nu enstaka fall i Sverige = 200.000.000 människor smittade varje år.
Ascaris lumbricoides = Spolmask =1.200 miljoner människor smittade varje år.
Schistosoma= Parasit, Snäckfeber = 350.000.000 människor smittade varje år. OBS. smittar vidare genom avföring i vattendrag.

VARNING FÖR HEMSK BILD!
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.stanford.edu/class/humbio103/ParaSites2006/Ascariasis/ascaris.jpg&imgrefurl=http://www.stanford.edu/class/humbio103/ParaSites2006/Ascariasis/history.html&h=300&w=472&sz=145&tbnid=TiG8Ml37UhH8-M:&tbnh=82&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3Dascaris%2Blumbricoides%26um%3D1&start=1&sa=X&oi=images&ct=image&cd=1
 
Vem skyddar oss mot detta?
Är det inte bättre att starta ett opinionsarbete och kräva förändringar i de länder där dessa hundar finns.
Tvinga dessa länder att ta sitt ansvar istället.
Är det verkligen rätt av dem att exportera sjukdomar?
Vilket är dessa länders regeringars ansvar i frågan?
« Senast ändrad: 17 jan-09 kl 06:59 av åsnemor »

tessiem

  • Inlägg: 693
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #49 skrivet: 17 jan-09 kl 09:33 »
Varför i hela fridens namn skulle jag stödja någon idiot som avlar fram blandraser?
Där kan vi snacka om oseriös avel!! Para söta "Fiffi" med grannens söta "Hubbe" och sedan sälja ovacc. oregistrerade, ochippade valpar för 8-9.000!!! :o

Skulle ALDRIG drömma om att köpa en buskavlad blandis för att stödja idioter utan hundkunskap som inte kollat sina hundar för ärftliga sjukdomar.

För mig finns tre alternativ:
1. Renrasig valp som köps för hela köpesumman  (haft 2ggr)
2. Vuxen eller valp omplacering (renras eller blandras) (haft 5ggr)
3. VUxen hund från annat land (haft 1gång)

Jag stödjer inte oplanerad, korkad blandrasavel med mina pengar.
Jag tog en vuxen hund från en till synes seriös organisation och har nu (7år efteråt) en frisk, glad 8-årig korv härhemma.
Han har vare sig gett min andra hund sjukdomar eller mina barn ADHD (hur fan det  nu skulle gå till  ::))

Same, same, om man tittade på Uppdrag granskning.
vad är skillnaden mellan:
 små chihuahuas som smugglas över polska gränsen utan vaccinationer och okänt ursprung, eller
mellanstora gatuhundar som körs över spanska gränsen med falska papper utan vaccinationer och okänt ursprung.

ang. kommentaren om blocket så finns det mer än bara halvstora rottis/schäfer/border collie/dalmatiner/amstaff-korsningar i 6mån-1års åldern,
man kan även hitta små pudel/shi-tzu/powder-puff/JRT/chihuahua-korsningar i 8v åldern.....
Vad jag menar är att om man känner ett behov av att hjälpa så ska man kanske sopa framför egen dörr, innan man går över ån efter vatten...
hjälp svenska hundar i första hand.
[/b]

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #50 skrivet: 17 jan-09 kl 10:02 »
Jag menar att man kan köpa en hund på Blocket utan att stödja oseriös blandrasavel,
om man letar lite så finns det fullt friska renrasiga hundar som behöver ett hem.
alt. så kan man kontakta rasklubben och anmäla sitt intresse, om det skulle dyka upp någon vuxen hund till salu.
Det finns även till synes seriösa organisationer som omplacerar hemlösa hundar från sverige.
Man måste inte ta risken att importera hit smittor och sjukdomar, bara för att man har sett en hund på internet som var söt på bilden.

ang. kommentaren om blocket så finns det mer än bara halvstora rottis/schäfer/border collie/dalmatiner/amstaff-korsningar i 6mån-1års åldern,
man kan även hitta små pudel/shi-tzu/powder-puff/JRT/chihuahua-korsningar i 8v åldern.....
Vad jag menar är att om man känner ett behov av att hjälpa så ska man kanske sopa framför egen dörr, innan man går över ån efter vatten...
hjälp svenska hundar i första hand.

 

Jag gillar inte heller den svenska blandrasmassindustrin och skulle av rädsla (för dolda fel och sjukdomar) och ren princip inte köpa en hund som är framavlad för att enbart tjänas pengar på.

Själv köper jag en hund med dokumenterat friska föräldrar i flera generationer, efter psykiskt friska föräldrar, som har fått den bästa möjliga uppväxten sina första viktiga åtta veckor. Allt för att så långt det är möjligt försöka undvika att riskera höga veterinärräkningar, eller att bli tvungen att avliva en älskad familjemedlem i förtid.
Jag ska leva med den här hunden i minst 10 år, och jag vill att de tio åren skall vara så lyckliga som möjligt, både för mig och för hunden.

Mina starka fördomar ang. inporterade Hittehundar grundar jag på en artikel skriven av Christine Leijd  http://www.hittehund.nu/spanskahundar/index.htm
samt den här sidan: SVA
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #51 skrivet: 17 jan-09 kl 10:53 »
Hur kommer det sig att det är så lätt att ta in hundar till Sverige?
Vill jag importera en bagge från Danmark så kostar det ohygligt mycket och tar lång tid i karantän.
Från England behöver jag inte enns fundera på. Omöjligt.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #52 skrivet: 17 jan-09 kl 15:36 »

Vet man att dessa vacciner innehåller stora mängder kvicksilver som kan göra hunden och och kanske även barnen skadade med autism och ADHD som följd och hunden oregerlig för livet?

NorrgårdsYlva

Jag ber om ursäkt för att detta är OT, men jag bara måste få påpeka att man inte får ADHD av vaccinationer. Många föräldrar till barn med NPF märker redan under barnens första dygn att något inte "stämmer" - m a o innan några vaccinationer har givits. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda för hundar...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dandelia

  • Gäst
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #53 skrivet: 17 jan-09 kl 17:36 »

det var faktiskt en uppriktig fråga, jag undrar faktiskt, vad letar man efter för egenskaper när man väljer en typisk spansk hittehund?

Det finns inga typiska spanska hittehundar, lika lite som det finns typiska svenska hundar! Hundar är individer ::) Det är också individuellt vad varje köpare letar efter hos en blivande hund. Som jag skrev tidigare, sökte jag en fullvuxen, liten, lugn hund som gärna ville gosa i soffan med mej och min pudel lika väl som att följa med oss ut i skogen etc. Jag var i kontakt med flera svenska uppfödare av rasrena hundar men fick inget napp. Jag började då höra mej för hos olika hjälporganisationer, bl a en irländsk. I Irland har dom inte dom sjukdomar som finns i Spanien. Jag valde en hund hos dom men den ansågs inte passa in i min "familj". Sen fann jag Lucas och hörde mej för om honom. Han visade sej vara vad jag ville ha. Efter personligt besök från en kontaktperson från föreningen, godkändes jag som hans nya matte och kunde avvakta hans hemkomst. Kvinnan ville också träffa Algot (min andra hund) och se att allt var som det skulle med honom och vår inbördes relation. Kort sagt, jag var fullständigt förvissad om att jag valt en seriös organisation!

/Dandelia


« Senast ändrad: 17 jan-09 kl 17:44 av Dandelia »

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #54 skrivet: 17 jan-09 kl 21:07 »
Det finns inga typiska spanska hittehundar, lika lite som det finns typiska svenska hundar! Hundar är individer ::) Det är också individuellt vad varje köpare letar efter hos en blivande hund. Som jag skrev tidigare, sökte jag en fullvuxen, liten, lugn hund som gärna ville gosa i soffan med mej och min pudel lika väl som att följa med oss ut i skogen etc. Jag var i kontakt med flera svenska uppfödare av rasrena hundar men fick inget napp. Jag började då höra mej för hos olika hjälporganisationer, bl a en irländsk. I Irland har dom inte dom sjukdomar som finns i Spanien. Jag valde en hund hos dom men den ansågs inte passa in i min "familj". Sen fann jag Lucas och hörde mej för om honom. Han visade sej vara vad jag ville ha. Efter personligt besök från en kontaktperson från föreningen, godkändes jag som hans nya matte och kunde avvakta hans hemkomst. Kvinnan ville också träffa Algot (min andra hund) och se att allt var som det skulle med honom och vår inbördes relation. Kort sagt, jag var fullständigt förvissad om att jag valt en seriös organisation!

/Dandelia
Tack för ditt inlägg Dandelia :) Intressant att höra hur det faktiskt kan gå till.
Vad finns det för rutiner om inte person-kemin skulle stämma?
Finns det ett jour-hem där hunden bor i väntan på den "rätta familjen"?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dandelia

  • Gäst
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #55 skrivet: 18 jan-09 kl 14:06 »
Tack för ditt inlägg Dandelia :) Intressant att höra hur det faktiskt kan gå till.
Vad finns det för rutiner om inte person-kemin skulle stämma?
Finns det ett jour-hem där hunden bor i väntan på den "rätta familjen"?

Stämmer det inte -för den tilltänkta hunden och blivande ägaren- blir det avslag. Ingen tjänar på att det blir "fel". Därför görs hembesök INNAN köpet. Man kan anmäla sej som jourhem och måste då bli godkänd först. Vilka hundar som placeras i jourhem och vilka som åker direkt från Spanien vet jag inte. Jag tror det handlar om hundarnas välbefinnande. En del mår riktigt dåligt av att vistas i hundhägnet. En del kanske behöver en lugnare period i en mänsklig flock innan omplacering i ett permanent hem. Svårt att veta. Kan säkert också bero på oseriösa köpare som backar ur när hunden redan är i Sverige. Mest tror jag det har med hundhälsan att göra, som sagt. Men jag vet inte. Jag är bara köpare!

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #56 skrivet: 18 jan-09 kl 16:53 »
Oj vad tråden har blivit lång. Har tyvärr inte orkat läsa hela, då det alltid tycks vara samma argument och alltid gärna ihop med en dos okunskap.

Lasse C skrev tex ett väldigt långt inlägg i början. Jag vill bara upplysa om att det inte alls finns dvärgbandmask på koster öarna utan att det är den franska hjärtmasken som etablerat sig där. Det går att utrota den om lilla sverige hade velat det, men det anses vara slöseri med pengar eller nåt,då den inte utgör någon fara för människan. Däremot kan det smitta våra hundar.

Rävens dvärgbandmask, den som vi människor är så rädda för, finns inte heller i spanien, men däremot i Danmark! Den är även väldigt vanlig i de länder som vi importerar mest bär från! Äggen dör vid värmebehandling eller frystorkning, dock inte vid bara nerfrysning. Men sköljer man det väl så ska risken tydligen vara liten. Jag vill inte heller få hit den parasiten! men jag ser ingen anledning till hysteri. Risken att den redan finns i vårt land ser jag som väldigt stor, då majoriteten av alla smuggelhundar som var så himla poppis för nåt år sen kom från länder där parasiten är vanlig.

Att sk gatuhundar skulle vara så himla mkt mer utsatta än tex en hund från en uppfödare visar ofta på att man inte vet hur det ser ut på de olika ställena. När jag bodde i spanien fick vi tex ofta in unga valpkullar som dumpats i en låda vid soporna. De växte sen upp i hundgårdar m halsband som skyddar mot sandmyggan, fästingar mm. Eller så kom det in familjer som inte längre kunde ha kvar sin hund. Majoriteten av hundarna hittas inte i skitdålig kondition! Tittar man på hur de flesta uppfödare i regionen har sin uppfödning skiljer det sig inte så mkt. Jag har själv fått förklarat för mig av en person högt uppsatt i SKK och som även har skrivit en del böcker, att när h*n importerade en hund från italien så levde hundarna i stora hundgårdar hela tiden och ägaren kom ut och hällde fodret på backen.  Gullande etc förekom inte. Bortsett från att hundarna på rescuecentret spenderat nån timme i en låda vid en soptunna, så skiljer det sig enbart m att rescuehundarna har fått dagliga promenader och gull.
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Lasse C

  • Inlägg: 102
  • Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #57 skrivet: 19 jan-09 kl 11:15 »
Jag vill bara upplysa om att det inte alls finns dvärgbandmask på koster öarna utan att det är den franska hjärtmasken som etablerat sig där. Det går att utrota den om lilla sverige hade velat det, men det anses vara slöseri med pengar eller nåt,då den inte utgör någon fara för människan. Däremot kan det smitta våra hundar.
Helt riktigt, fel av mig. Där hade jag blandat ihop dem (Borde dubbelkollat och inte litat på minnet :-[). Nu är å andra sidan hjärtmask också j-igt läskig, även om den inte smittar människor! Maskar som lever i hjärtat, och när de väl etablerat sig kan man inte avmaska - för då dör maskarna och blir en magnifik blodpropp! Brrr!!

Jag har själv fått förklarat för mig av en person högt uppsatt i SKK och som även har skrivit en del böcker, att när h*n importerade en hund från italien så levde hundarna i stora hundgårdar hela tiden och ägaren kom ut och hällde fodret på backen.  Gullande etc förekom inte. Bortsett från att hundarna på rescuecentret spenderat nån timme i en låda vid en soptunna, så skiljer det sig enbart m att rescuehundarna har fått dagliga promenader och gull.
Skall man döma av det som visades i TV var det då sannerligen inget gullande och mysiga promenader på det stället, inte! Självfallet finns det jätteseriösa räddningsorganisationer också, det är inte det jag säger - men så länge de oseriösa lyckas göra bra med flis på det hela kommer de att fortsätta.

Och återigen: Jag kan fortfarande inte begripa varför man hämtar hit hundar för att "rädda" dem när det finns hundar här som är i minst lika stort behov av att räddas!! Det faktum att man kallar det för att "adoptera" dem står i mina ögon för att det skall vara något lite speciellt, man utför en extra nobel gärning och får en extra stor guldstjärna i himlen. (Ni minns väl "Cabbage Patch Kids" eller vad de hette? Dockorna som också "adopterades" - det var ett hallå med väntetid och adoptionscertifikat och f-n på en liten släpvagn. Svindyra dockor, sålde som bara den. Det fanns en tanke bakom ordet "adoption" där också...  ;))

Lasse C
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 11:22 av Lasse C »

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #58 skrivet: 19 jan-09 kl 12:02 »
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 12:12 av getalina »

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: "Adopterade" gatuhundar
« Svar #59 skrivet: 19 jan-09 kl 17:22 »
Helt riktigt, fel av mig. Där hade jag blandat ihop dem (Borde dubbelkollat och inte litat på minnet :-[). Nu är å andra sidan hjärtmask också j-igt läskig, även om den inte smittar människor! Maskar som lever i hjärtat, och när de väl etablerat sig kan man inte avmaska - för då dör maskarna och blir en magnifik blodpropp! Brrr!!
 Skall man döma av det som visades i TV var det då sannerligen inget gullande och mysiga promenader på det stället, inte! Självfallet finns det jätteseriösa räddningsorganisationer också, det är inte det jag säger - men så länge de oseriösa lyckas göra bra med flis på det hela kommer de att fortsätta.

Och återigen: Jag kan fortfarande inte begripa varför man hämtar hit hundar för att "rädda" dem när det finns hundar här som är i minst lika stort behov av att räddas!! Det faktum att man kallar det för att "adoptera" dem står i mina ögon för att det skall vara något lite speciellt, man utför en extra nobel gärning och får en extra stor guldstjärna i himlen. (Ni minns väl "Cabbage Patch Kids" eller vad de hette? Dockorna som också "adopterades" - det var ett hallå med väntetid och adoptionscertifikat och f-n på en liten släpvagn. Svindyra dockor, sålde som bara den. Det fanns en tanke bakom ordet "adoption" där också...  ;))

Lasse C

Det går att avmaska hundar m hjärtmask, men risken att de pluggar igen något viktigt blodkärl ja. Jag har själv sett en hund behandlas för detta och det gick bra, men veterinärern var väldigt noga med att hunden var tvungen att ligga inne under full kontroll just för riskerna. Jag hade gärna sett att parasiten utrotades från kosteröarna (eller den ö där de finns), men som sagt är det ingen som vill betala för det.

Och självklart skiljer sig centrerna åt!!! Jag har läääänge efterlyst en granskning av just den nämnda föreningen då den har enormt dåligt rykte, både i sverige och i spanien. Personligen tyckte jag inte ens att de tog upp det värsta gällande det stället, men kanske hade de för lite material för det. Jag skulle gärna se en granskning av SAMTLIGA föreningar som tar hit hundar, då jag anser att ALLT ska ske på korrekt vis och att de ska uppfylla mer än de krav som våra lagar kräver. MEN jag förstår inte alla som börjar ifrågasatta olika individers val av hund. Om jag vill ha en svensk blandras eller renras eller en spansk renras eller en irlänsk blandras spelar väl ingen roll, så länge allt går rätt till och jag och hunden trivs ihop! Varför ska jag som valt en omplacering från spanien behöva försvara mitt val av hund mer än en som valt en renrasig hund från en svensk uppfödare? Varför är det JAG som istället skulle ta hand om en svensk omplacering, medan den som valde en renrasig valp inte har något ansvar alls för de svenska omplaceringarna?

Sen så vad man väljer att kalla det hela... Vissa har överlåtelsekontrakt, andra har adoptionskontrakt, nån har ett vanligt säljskontrakt och en annan förening står kvar som ägare men sätter ut hundarna på "foder". Själv har jag inget kontrakt alls på mina hundar, jag har heller inte betalt nåt för dem, men det gör dem inte mindre värdefulla för mig!
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser