Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetssele  (läst 9341 gånger)

Nyponros

  • Inlägg: 22
Arbetssele
« skrivet: 02 maj-05 kl 16:24 »
Hej allihopa!

Jag funderar på att köpa en arbetssele åt min häst och har lite frågor och funderingar om detta. Var hittar man billiga och bra selar? Hur mycket pengar skall man satsa i en sele? Bättre att köpa ny/begagnad? Hur ser man om den passar? Vilken modell skall man söka efter? Tips och råd mottages med tacksamhet!
Hästen som skall ha selen är ca. 155 cm i mkh, ett kallblod och ganska bred. Är inkörd, men inte "arbetad" med. Skulle vilja lära oss mera om detta, och framför allt kunna köra med släde om vintern. Men tunga körpass i skogen är inte inplanerade (ännu :))

Mvh Maria

I@

  • Gäst
Re:Arbetssele
« Svar #1 skrivet: 02 maj-05 kl 20:30 »
Hej Maria!
Om du vill ha en arbetssele borde du sträva efter att köpa en "skräddarsydd" sådan - förhindrar skador. Arbetsselar är inte billiga, vet inte exakt hur mycket de kostar, men det rör sig om flera tusen iaf.
Selar av alla dess slag hittar du hos Tärnsjö. Har inte hemsideadressen dit just nu. Kanske någon annan vet den ???

Mvh Ia  ;)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Arbetssele
« Svar #2 skrivet: 06 maj-05 kl 09:31 »
Selar av alla dess slag hittar du hos Tärnsjö. Har inte hemsideadressen dit just nu. Kanske någon annan vet den ???


http://www.tarnsjogarveri.se/
« Senast ändrad: 06 maj-05 kl 09:31 av admin »

Nyponros

  • Inlägg: 22
Re:Arbetssele
« Svar #3 skrivet: 07 maj-05 kl 09:39 »
Tack!
Det var väldigt fin sele de hade på bilden!
Vad är det för skillnad på de olika selarna de har; Värmlandsselen, Norrlandsselen och Finnselen ? Prisuppgifter, någon som vet?

Mvh Maria

I@

  • Gäst
Re:Arbetssele
« Svar #4 skrivet: 07 maj-05 kl 11:20 »
Hej Maria!
Jag vet inte exakt vad det är för skillnad på de olika selarna - fråga dom på Tärnsjö.

Mvh Ia  8)

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Arbetssele
« Svar #5 skrivet: 07 maj-05 kl 12:42 »
Hej.

Skall försöka att svara lite på vad skillnaden är på finnsele och värmlandsele.

Finnselen har en större anläggningsytan.
Lokorna är skurna efter hästens from och bossan är jämntjock.
Det är därför viktigt att den ligger exakt på hästen.
Finnselen passar ofta bättre än Värmlandsselen på hästar med grov och rund hals, t ex hingstar.

Värmlandsselen lokar är släta mot hästen.
Här har man i stället  bossarna stoppade efter hästens form.

Det finns tre olika typer av bossar.
Ringbossa, helbossa och halvbossa.

Ringbossan har störst anläggningsyta och formas bäst efter hästens bogar.

Helbossan är också en fullgod modell, men som ofta används även till lättare körning.

Halvbossan har sämre egenskaper för tungt arbete och bör endast användas till lättare göromål.

Norrlandselen kan jag inte svara på men tror att den liknar Finnselen.

Om du köper en begagnad sele tycker jag du skall kontakta någon som kan ställa in selen på din häst.
Risken är stor att det blir tryckskador på hästen om den är fel inställd.
Det finns även flertal olika storlekar på selarna.
Allt från liten ponny till stor häst


/Johnny

Nyponros

  • Inlägg: 22
Re:Arbetssele
« Svar #6 skrivet: 11 maj-05 kl 09:14 »
Tack :)

Maddis

  • Inlägg: 17
Re:Arbetssele
« Svar #7 skrivet: 03 okt-05 kl 22:43 »
Någon som vet om Hööks "tranemosele" är en bra sele?

isa

  • Inlägg: 263
    • Värmland
Re:Arbetssele
« Svar #8 skrivet: 26 nov-05 kl 23:20 »
har hört att den är ok
är själv lite nyfiken på den
nån sa att den är bra utförd men att inte lädret håller
högsta kvalitè
Gammal är äldst.

ogräsodlaren

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
    • Torpängar'n
Re:Arbetssele
« Svar #9 skrivet: 16 dec-05 kl 11:22 »
så här är det med läder - man får det man betalar för.
Nog håller en hööks sele måttet om du inte skall livnära dig på arbetet med hästen, eller skall använda honom dagligen i gårdsarbetet, men du får räkna med att den töjer sig där den inte är dubbelsydd med nyloninlägg. Lädret är förmodligen kromgarvat (det VET JAG INTE SÄKERT) och det är sämre för miljön och det finns även idag hästar som blir allergiska mot kromgarvningen.
 ???
En tärnsjösele som är beställd hos tärnsjö sys upp efter din hästs personliga mått, töjer sig i stort sett inte alls och håller förmodligen hela livslängden och kommer efter vissa justeringar att passa till nästa häst oxå.
Tärnsjö har vegetabilisk garvning.
Dyyyyyrrrrt, men se det som en investering, avvägt mot hur mycket du skall köra och VAD du skall köra.

"kyrkan är aldrig så full att inte prästen går in"

andreana

  • Gäst
Re:Arbetssele
« Svar #10 skrivet: 16 dec-05 kl 13:57 »
Bra att tänka på när man köper en sele är att man skall ha däckel båge på den , de selar som har hel läder däckel förljer inte hästen på samma sätt som en riktig däckel med däckel båge gör.

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Arbetssele
« Svar #11 skrivet: 28 dec-05 kl 09:23 »
Beställde en ny Tranemosele från Hööks.

När denna kom hade lädret sprucket och kvaliten var inte bra enligt mitt tycke.
Jag skulle inte våga ha denna vid arbete eller om jag skulle dra vagnar med folk i, efter som man inte kunde lita på att den skulle hålla.
Den fick gå tillbaka i retur.

Jag fick tag på en värmlands sele från 1930-40 talet som var i kanonskick av en äldre herre som slutade med hästar.
Hans far hade köpt denna engång från en selmakare i Kristinehamn.
Priset var 2500:- och det betalade jag gärna för det skick den var i.

/Johnny




isa

  • Inlägg: 263
    • Värmland
Re:Arbetssele
« Svar #12 skrivet: 06 jan-06 kl 21:49 »
ok precis som jag hört
va synd annars ligger den bra till prismässigt
får försöka hitta en begagnad
Gammal är äldst.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Arbetssele
« Svar #13 skrivet: 14 feb-06 kl 21:02 »
Storlekarna som Hööks använder sig av är tumstorlekar angett för lokans längd (yttermått, = från toppen av lokan och rakt ner där lokan slutar)
De finns från 24"(shetland) upp till 31"(full)

Sen finns det selmakare som använder sig av innermått när de mäter lokans längd. Innermåttet går från nackputans originalinfästning på lokträt, och ner till bogremmen/nedre lokremmen. Det finns vissa normer för selarna, t.ex att en stl 31" sele har si och så långa dragläder/ryggstycke/däckelgjord. Men det finns hästar som inte passar i normen och som kanske drar en 31" loka tillsammans med en 29" dragläder och så vidare. Då får man ta selen till en selmakare och få draglädrena förlängda, kanske anordna justeringsmöjlighet också?

Angående justeringsmöjlighet så är det väldigt bra att ha om man har en unghäst som växer, eller om hästen kommer muskla om sig och växa. På arbetsselar så ska det isåfall finnas flera olika lägen för nackputans höjd, på det viset justerar man draglädrets höjd framför hästens bog. En annan bra sak är om man kan justera draglädrets längd. På det viset kan man också använda selen på flera olika hästar.

Om man ska ägna sig åt hårdare och tyngre körning så är ju däckelbåge ett krav för att inte brytskador ska uppstå,(och glöm inte bakselen!) men för lätt promenadkörning så räcker det med en vanlig läderdäckel.

Det finns selar som kommer både utan däckelgjord och ryggstycke. De gamla arméselarna gjordes utan ryggstycke, utan bara en bakgjord. En del tycker inte att däckelgjorden behövs, men jag vill gärna ha den där för att inte däckelen ska skvalpa för mycket.

Förr i tiden när man tog emot en nygjord bossa så doppade man den först i vatten, och sen körde man med den hela dagen i skogen. Efter arbetsdagens slut hängdes bossan upp för att torka - sedan var den formgjuten efter just den hästens lokstad.

Angående olika typer av lokor så finns det också en till som kallas för "vagnslokor" som till det yttre påminner om finnlokor men de är inte alls lika runda till formen. De är precis som finnlokorna skurna efter hästens form och bossan är därför ganska jämntjock och "platt". Då är det viktigt att lokträt passar formen på hästen ordentligt eftersom trä är styvt till skillnad från en bossa som kan forma sig efter hästen efter en tids användning.
Om man vill ha enklare tillpassning så är det bättre att välja värmlandslokor som är släta mot hästen, men där bossan är stoppad efter halsens form.

Men om man kör med finnsele som är täljd exakt efter hästens form, + en ringbossa, då har man garanterat en glad timmerhäst sen som drar med hela bogen och bringan!
« Senast ändrad: 14 feb-06 kl 21:11 av ManiacDarling »

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Arbetssele
« Svar #14 skrivet: 16 feb-06 kl 22:52 »
Tack Johnny och ManiacDarling för en utmärkt och intressant redogörelse om selar. Lättförståeligt även för en icke körkunnig (dock duktig tömkörare) dressyrtyp som jag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 8 användare (1 dolda)
von tratt, Anders Flix, junneboy, Hardis, Tli, fredrik99, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser