Storlekarna som Hööks använder sig av är tumstorlekar angett för lokans längd (yttermått, = från toppen av lokan och rakt ner där lokan slutar)
De finns från 24"(shetland) upp till 31"(full)
Sen finns det selmakare som använder sig av innermått när de mäter lokans längd. Innermåttet går från nackputans originalinfästning på lokträt, och ner till bogremmen/nedre lokremmen. Det finns vissa normer för selarna, t.ex att en stl 31" sele har si och så långa dragläder/ryggstycke/däckelgjord. Men det finns hästar som inte passar i normen och som kanske drar en 31" loka tillsammans med en 29" dragläder och så vidare. Då får man ta selen till en selmakare och få draglädrena förlängda, kanske anordna justeringsmöjlighet också?
Angående justeringsmöjlighet så är det väldigt bra att ha om man har en unghäst som växer, eller om hästen kommer muskla om sig och växa. På arbetsselar så ska det isåfall finnas flera olika lägen för nackputans höjd, på det viset justerar man draglädrets höjd framför hästens bog. En annan bra sak är om man kan justera draglädrets längd. På det viset kan man också använda selen på flera olika hästar.
Om man ska ägna sig åt hårdare och tyngre körning så är ju däckelbåge ett krav för att inte brytskador ska uppstå,(och glöm inte bakselen!) men för lätt promenadkörning så räcker det med en vanlig läderdäckel.
Det finns selar som kommer både utan däckelgjord och ryggstycke. De gamla arméselarna gjordes utan ryggstycke, utan bara en bakgjord. En del tycker inte att däckelgjorden behövs, men jag vill gärna ha den där för att inte däckelen ska skvalpa för mycket.
Förr i tiden när man tog emot en nygjord bossa så doppade man den först i vatten, och sen körde man med den hela dagen i skogen. Efter arbetsdagens slut hängdes bossan upp för att torka - sedan var den formgjuten efter just den hästens lokstad.
Angående olika typer av lokor så finns det också en till som kallas för "vagnslokor" som till det yttre påminner om finnlokor men de är inte alls lika runda till formen. De är precis som finnlokorna skurna efter hästens form och bossan är därför ganska jämntjock och "platt". Då är det viktigt att lokträt passar formen på hästen ordentligt eftersom trä är styvt till skillnad från en bossa som kan forma sig efter hästen efter en tids användning.
Om man vill ha enklare tillpassning så är det bättre att välja värmlandslokor som är släta mot hästen, men där bossan är stoppad efter halsens form.
Men om man kör med finnsele som är täljd exakt efter hästens form, + en ringbossa, då har man garanterat en glad timmerhäst sen som drar med hela bogen och bringan!