Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?  (läst 1444 gånger)

GME

  • Inlägg: 48
Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?
« skrivet: 07 dec-15 kl 08:50 »
Jag har ingen stuga med brunn (ännu), men jag har några frågor som ni kanske kan svara på.

Fråga ett:
Om man gräver en klassisk brunn med cementringar på bästa sätt...
...på en plats där det inte har gödslats mycket eller någon bilväg är nära...
... och lägger på ett mycket bra brunnslock, så att inget oönskat ytvatten, löv, djur el dyl kommer in...
...och så tar man försiktigt vatten bara från själva ytan...
...borde inte det vattnet vara ganska rent då?
Frågan är inspirerat av mina hundar. Djur dricker ju så, de lapar från själva ytan.
Eller, vad sjunker neråt och vad sjunker inte neråt?
Sjunker järn neråt? Mangan? Arsenik? Colibakterier? Radon?

Vattnet kanske alltid duger till disk, tvätt och bevattning, och så kokar man upp det som man ska ha till att dricka och laga mat med?

Min andra fråga är om ni skulle rekommendera att alltid begära att det tas vattenprover innan ni köper t ex ett torp.
Kanske ett sommartorp där ägarna har tagit med sig eget dricksvatten men inte vill säga, eller kan säga, något om kvaliteten. 
Jag tycker att det verkar lite konstigt att mäklarna ofta inte skriver något om vattenprover, och att alla spekulanter inte verkar bry sig om detta.
Kan det bli så att ens nya brunn har ett oanvändbart vatten, där inte ens olika filter hjälper?

Vattnet är nog det som oroar mig mest om jag ska köpa en fastighet som jag inte vet så mycket om.

Tack i förväg!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-15 kl 09:27 »
Det säkraste är att lämna vattnet på analys. Kanske lite dyrt men säkert värt pengarna om en betänker alternativen att tex gräva/borra en helt ny brunn (om brunnsvattnet ändå är bra) eller förstöra hälsan (om vattnet är skadligt). http://svenskvattenanalys.se/butik/premiumpaket/
Om du går i torpköpartankar så kolla även noga kring hur avloppet är beskaffat, om det riskerar att bli/är nerklassat - det brukar inte heller anges så noga i husannonser men kan bli en mycket dyr historia. Jag bor inom vattenskyddat område och flera grannar har fått gräva och lägga ner egna minireningsverk.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?
« Svar #2 skrivet: 07 dec-15 kl 10:20 »
Generellt sett är väl hög omsättning på vattnet bästa sättet att hålla det friskt. Tillsammans med att hålla tätt från ytvatteninträngning och småkryp (sniglar/gråsuggor/möss/... m.m.).

Att bara "lapa" upp ytvatten verkar inte som den bästa strategin.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?
« Svar #3 skrivet: 07 dec-15 kl 10:37 »
Man skall nog inte inspireras för mycket av hundar, de dricker så för att det är det de kan. Och hittar de ett gammalt kadaver så äter de gärna det också.

Oftast är vattnet bra i Sverige, men har det aldrig tagits prover där och stället ligger där misstanke finns så bör man ta prov. Men risken är liten att man köper ett torp på en gammal slagghög eller precis nedströms en soptip.

Radon finns i berget, mer på vissa ställen än andra. Finns radonkartor. Grävda brunnar har lägre halter.

Filter finns till allt, men det blir ju en kostnad så sådant kan vara bra att veta vid köp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?
« Svar #4 skrivet: 07 dec-15 kl 11:24 »
Det är ingen skillnad på ytvatten och djupare vatten, bakterier sjunker inte ned utan svävar utmärkt i vattnet. Det vanligaste problemet är att ytvatten läcker in i en brunn när det regnar mycket. Betongringarna skall ine ha glipor, och de skall gå upp ovanför marken.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Alltid rent vatten i en välgjord brunns ytskikt?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-15 kl 22:02 »
Tack snälla ni alla som svarade så snabbt!
Vilken underbar community det är här inne!
Mer input mottas förstås tacksamt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 4 användare (3 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser