Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med två gammla hydroforer?  (läst 3055 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Vad göra med två gammla hydroforer?
« skrivet: 03 okt-23 kl 10:40 »
Har två gsmla hydroforer som det vore kul att anvönda till något, men vad? Själv kommer jag bara på saker som har att göra med att man kan elda i dem. Men det behivet har jag inte riktigt. Ganska coola blomkrukor iofs.... Tips mottages 🙂
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-23 kl 10:41 »
De ligger på ca 100 liter
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-23 kl 13:18 »
En bild hade ju varit kul, min första tanke var att du skulle svetsa dig ett eller t.om 2 kokkärl för olaglig dryck. Sån är jag😅
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-23 kl 13:52 »
Om de är i bra skick och klarar en provtryckning så går de ju att använda som trycklufttankar (då max till det tryck som anges på typskylten).
Annars kan man ju fundera på om det lönar sig att ha dem inkopplade parallellt med en nyare hydropress även om de egentligen inte behövs för vattenförsörjningen. Med större ackumulatorvolym blir det ju längre gång- och stopptider för pumpen vilket aldrig är till nackdel. Har man mycket långa ledningar efter hydropressen kan man fundera på att koppla in en hydrofor parallellt längst bort, för att få jämnare vattentryck där.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-23 kl 14:32 »
Bra förslag. Vet inte hur jag får in bilder på smidigt sätt. Men det är sånna kladiska hydroforer. Bra där med vattensystemet, men jag tror inte det behövs + att jag inte ör så händig 🙂 Dricker inte sprit, så bränna eget är ej sktuellt, hade jag druckit det så hade jag lätt nappat.

Är inne på att såga dem ungefär på mitten, den ena lite högre, den andra lite lägre. Sen borra dränering i botten och ha som krukor utanför gårdsbutiken, kanske ha solrosor i för en häftig effekt 🙂 men då har jag två toppar kvar som man kan göra något kul av.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-23 kl 16:10 »
Det går ju att göra en grill och en rök av dem.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-23 kl 16:38 »
Du har kanske sett hur det görs tjära med hjälp av en avsågad hydrofor vid Hävla hammarsmedja?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #7 skrivet: 03 okt-23 kl 18:14 »
Och jag har sett de som sågat bort bottendelen med lagom hög kant och använt som foder"bord" till ungdjur. De blir ganska tunga och stabila så svårt att ta sönder.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #8 skrivet: 04 okt-23 kl 08:01 »
Det finns folk som gör grillkol och biokål i tunna. Inte så svårt vad det verkar.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-23 kl 08:06 »
Men det är högst olämpligt ur miljö- och resurssynpunkt att kola ved under oordnade förhållanden där man inte kan ta vara på tjärämnen mm ur avgaserna.
Kolning bör ske på ställen där man har möjlighet att ta vara på och dra nytta av alla värdefulla ämnen som går bort med röken, dvs i stora välutrustade kolugnar.
Ur rökgaserna från kolning kan man få fram, förutom vanlig trätjära, t ex utmärkta dieselbränslen, någorlunda användbara smörjoljor, ättiksyra, myrsyra och en mängd andra insatsvaror för kemisk industri, läkemedelstillverkning mm.

Anders Flix

  • Inlägg: 1724
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #10 skrivet: 04 okt-23 kl 08:09 »
Det är kanske inte så hälsosamt att elda i en hydrofor? Vad är det för beläggning på den?


Angående kolningen är väl det viktigast att leda tillbaka rökgaserna och bränna upp dem och värma processen och på så sätt tillvara ta dem?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-23 kl 08:18 »
Den ytbehandling som är vanlig på gamla hydroforer är zink, så innan den lämnat beredaren så är inte röken nyttig att inandas, men man behöver inte vara orolig för miljön.

Visst är det viktigast att ta tillvara på kolvätena, enklast genom förbränning. Den lilla tillverkning av kol som sker hemma är inte ens en procent av den ved som eldas direkt i hemmen, och då bränns ju alla potentiellt samhällsnyttiga ämnen ändå upp.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #12 skrivet: 04 okt-23 kl 08:43 »
Men det är högst olämpligt ur miljö- och resurssynpunkt att kola ved under oordnade förhållanden där man inte kan ta vara på tjärämnen mm ur avgaserna.
Kolning bör ske på ställen där man har möjlighet att ta vara på och dra nytta av alla värdefulla ämnen som går bort med röken, dvs i stora välutrustade kolugnar.
Ur rökgaserna från kolning kan man få fram, förutom vanlig trätjära, t ex utmärkta dieselbränslen, någorlunda användbara smörjoljor, ättiksyra, myrsyra och en mängd andra insatsvaror för kemisk industri, läkemedelstillverkning mm.
Är inte vitsen vid kolning att den ska ske utan syretillförsel. Man kastar ju upp jord på milan så fort en rökstrimma syns. Och börjar man då öppna upp för att ta ut rökgaser så kommer det att behövas syre in för att underhålla uttaget av fas. Och brinner det i veden så blir det inget kol. Även när man gör kol i en tunna så kastar man upp blöt jord och grästorv på tunnans topp för att inget ska läcka ut och veden bli kol och inte aska.
Däremot när man gör tjära får man fram alla de olika fraktionerna du talar om. Många av de mindre gamla vattenkraftverken var från början tjärfabriker där man satt in vattenturbiner för att få ström till fabriken. Jag äger en vattenkraftsstation som började precis så. Och har häften kvar med produktionsuppgifter för allt vad det var man kunde ta ut, vilka mängder per år osv. Sista slutprodukten var beck. Och stora klumpar av beck går fortfarande att hitta inom området om man gräver lite i marken.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #13 skrivet: 04 okt-23 kl 09:59 »
Vid kolning gäller det att antingen (om det rör sig om milkolning eller en ugn där man eldar direkt i ugnen) bara tillföra så mycket syre att värmen från förbränningen räcker för att hålla pyrolysen igång eller (om det rör sig om en kolugn med värmetillförsel utifrån, s k retortugn) att inte ha någon syretillförsel alls utan bara värma retorten tillräckligt mycket för att pyrolysen ska sköta sig. I båda fallen så får man avgaser som bör tas vara på och inte släppas ut som de är i atmosfären.

Nadir

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #14 skrivet: 04 okt-23 kl 11:14 »
Kanske ingen praktisk användning av gamla hydroforer men denna användning får mig alltid att bli på gott humör då jag passerar:

https://www.google.com/maps/@59.7701163,18.0425043,3a,75y,358.1h,71.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1s47voL-9RGbXcufAOMaDVxw!2e0!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu

(Hoppas länken fungerar)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #15 skrivet: 04 okt-23 kl 12:46 »
Det konstnärliga skall man vara glad för :) Läckert!

Mickes barn kanske skulle få ett ord med i beslutet.

Anders Flix

  • Inlägg: 1724
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #16 skrivet: 04 okt-23 kl 16:17 »
Kanske ingen praktisk användning av gamla hydroforer men denna användning får mig alltid att bli på gott humör då jag passerar:

https://www.google.com/maps/@59.7701163,18.0425043,3a,75y,358.1h,71.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1s47voL-9RGbXcufAOMaDVxw!2e0!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu

(Hoppas länken fungerar)

https://www.google.com/maps/@59.7701163,18.0425043,3a,75y,358.1h,71.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1s47voL-9RGbXcufAOMaDVxw!2e0!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu

:)

Mycket läckert!
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #17 skrivet: 04 okt-23 kl 16:22 »
Här finns också en gammal hydrofortank som så småningom kanske kan bli något annat.
Att utsidan är zinkgalvad ser man ju, men är det samma med insidan?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nadir

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #18 skrivet: 04 okt-23 kl 16:51 »
Här finns också en gammal hydrofortank som så småningom kanske kan bli något annat.
Att utsidan är zinkgalvad ser man ju, men är det samma med insidan?
De gamla hydroforer jag sett som skurits upp har alla varit galvade på insidan, de har dock alla dessa haft vatten med saltinträngning så övre delen har haft galvaniseringen intakt men den nedre delen har rostat sönder tills de börjat läcka, så beroende på vattnet så kan galvaniseringen försvunnit på insidan. Är det en nyare hydrofor så har den antagligen ett plastskikt som skyddar galvaniseringen.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #19 skrivet: 04 okt-23 kl 19:36 »
Kan man göra om en till eldningstunna? En sån man kan elda ris i under lite ordnade förhållanden. Har sett att många använder gamla oljefat till det, men det kanske kan funka med en hydrofortank också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #20 skrivet: 04 okt-23 kl 22:38 »
Kanske ingen praktisk användning av gamla hydroforer men denna användning får mig alltid att bli på gott humör då jag passerar:

https://www.google.com/maps/@59.7701163,18.0425043,3a,75y,358.1h,71.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1s47voL-9RGbXcufAOMaDVxw!2e0!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu

(Hoppas länken fungerar)

Ha ha! Såg en likadan nyligen när jag googlade på vad jag ska göra med dem :D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #21 skrivet: 04 okt-23 kl 22:40 »
Jag hade ju tyckt det var riktigt coolt att ha åtminstone en av dem som blomkruka innomhus och ha våran största monstrea i. Men det tycker inte sambon :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Vad göra med två gammla hydroforer?
« Svar #22 skrivet: 05 okt-23 kl 08:59 »
Den som tänker fixa en eldningstunna för ris bör tänka stort, 100 liter är litet. Även 200 liters fat är små tycker jag. Även om det ger en viss glädje att klippa ned t ex vresros i små bitar så är det skönt att bara kunna lasta in eländet med tjugan i brasan utan för mycket motstånd ;D


Går ju att fylla en hydrofor med grus eller annat tungt och ha som motvikt på liten traktor. Har även sett en som användes som trädgårdsvält. En granne gjorde fästen och skar en hydrofor på längden så han fick en fin dyngskopa till sin skogsvagn. Fungerade skitbra ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
jeno0038, Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser