Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÄSSLOR  (läst 19634 gånger)

Kogalen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
NÄSSLOR
« skrivet: 17 apr-06 kl 12:48 »
nu när våren har kommit så har jag hunnit ut å plockat väldigt mycket nässlor men nu står ja här med nässlor å kommer inte på mer än nässelsoppa... är det nån som vet vad man kan göra mer av nässlor??

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:NÄSSLOR
« Svar #1 skrivet: 17 apr-06 kl 15:34 »
Jag brukar torka och ha i brödet då jag bakar...
Eller använda till stt skölja håret med(sambon har blivit av med all sin "skorv" tack vare det...
Det finns en bok- kolla biblioteket- med massa nässelrecept... Kan vara spännande. Har kollat i den MÅNGA gånger men kommer just nu inte på något alls...
If You Run You'll Just Die Tired

pixi

  • Inlägg: 16
Re:NÄSSLOR
« Svar #2 skrivet: 17 apr-06 kl 22:49 »
man kan ju förvälla och frysa in i små lagom påsar.

mamma brukar sen använda dom i lasange tex istället för spenat
( jag provade det en gång men det va äckligt:)

isa64

  • Inlägg: 8
Re:NÄSSLOR
« Svar #3 skrivet: 23 apr-06 kl 18:06 »
Hej

Om du hänger upp knippen av nässlor för torkning kan du sedan mixa ner hela knippena till ett fint mjöl. En matsked om dagen, i grytan tex. ska vara bra som bla. järntillskott. Annars kan man som någon skrev baka på detta mjöl. Eller göra te.

Lycka till :)

Andreasb_se

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #4 skrivet: 25 apr-06 kl 20:48 »
Man kan även göra nässelöl. Jag har själv provat receptet som blev mycket lyckat även bland initialt skeptiska vänner.

http://www.rivercottage.net/recipes/recipe.jsp?ref=recipes.200504041459


Kycklingen

  • Inlägg: 83
Re:NÄSSLOR
« Svar #5 skrivet: 25 apr-06 kl 20:56 »
Hur stora ska nässlorna vara? Är det så att näringsinnehållet minskar ju högre/äldre de blir? Nu finns det ju massor av små fina skott, ska jag bege mej ut redan och skörda?
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

wikhall

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #6 skrivet: 02 maj-06 kl 16:23 »
Paj!

Gör deg på dinkel, smör, ägg och vatten. Hacka nässelbladen, tillsätt kanske lite lök och definitivt muskot plus en liten redning av mjölk och potatismjöl, 1/2 dl ungefär.

Det krävs en del blad, det behöver inte vara små, vårtidiga

Andreasb_se

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #7 skrivet: 02 maj-06 kl 19:31 »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:NÄSSLOR
« Svar #8 skrivet: 03 maj-06 kl 12:01 »
Fjällan min bakade nässelbröd i måndags. Körde förvällda nässlor + degspad i mixern ... det blev en härlig grön soppa av det och brödet blev GRÖÖÖNT !!! Skitsnyggt ... o gott.

Andreasb_se

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #9 skrivet: 03 maj-06 kl 14:31 »
Hur stora ska nässlorna vara? Är det så att näringsinnehållet minskar ju högre/äldre de blir? Nu finns det ju massor av små fina skott, ska jag bege mej ut redan och skörda?

Det är de små fina skotten du ska vara ute efter. Rekomendationerna varierar säkert, men jag har hört att man ska ta dem innan de är två decimeter höga.

Bo

  • Inlägg: 4238
Kan skördas
« Svar #10 skrivet: 03 maj-06 kl 20:39 »
när som helst innan de börjar visa blomanlag. Sedan fortsätter man skörda hela sommaren av de nya skotten som kommer på dom man toppat.

Om inte fjärilslarverna hittar dit.

Används som spenat. Kan skäras ner i pannkakssmeten råa.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:NÄSSLOR
« Svar #11 skrivet: 07 maj-06 kl 22:23 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

andreana

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #12 skrivet: 08 maj-06 kl 14:12 »
Har gjort jätte gott bröd med späda nässlor idag, smaken är fantastisk. + att jag blandade i lite honung också, god blandning.

koko

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #13 skrivet: 18 maj-06 kl 14:03 »
Stuva o ät som spenat, jättegott o nyttigt! Eller koka/stek dem lätt.
Prova att göra en nässelpesto, du kanske lyckas!! Jag har även prövat till hårskölj, men tyckte håret blev "matt". Bra till ansiktsvatten, dock!!
Annars kan man göra gödselvatten om de får stå o dra i vatten, helst flera dar... Mycket bra till växterna.
Det var inte så mycket mattips, men väl andra!...

En rejäl nässelhäck håller oxå borta ovälkomna dummisar o drar till sej vackra fjärilar. ;D

daltös

  • Inlägg: 134
    • Dalarna
Re:NÄSSLOR
« Svar #14 skrivet: 18 maj-06 kl 15:01 »
hejsan..

jag har aldrig ätit nässlor men har blivit jättenyfiken nu när jag läst era inlägg..
jag är bara lite osäker på när man ska använda torkade eller färska nässlor....

är det som persilja ungefär..man kan använda torkade till allt??? ..
/undrande dalkulla

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:NÄSSLOR
« Svar #15 skrivet: 01 jun-06 kl 19:29 »
Ni som använt nässlor mycket och länge, vilken är skillnaden mellan att använda de unga skotten mot de lite äldre nässlorna? Ligger den i smaken?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:NÄSSLOR
« Svar #16 skrivet: 01 jun-06 kl 19:40 »
Jag tycker att de äldre nässlorna smakar träigare och mer "jord". Personligen väljer jag att bara plocka den översta rosetten på späda skott. De smakar bäst, tycker jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suorja

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #17 skrivet: 16 jun-06 kl 23:20 »
Jag plockar allt..stam och hela skiten...kokar upp, silar av o kör ner i mixxern till en härlig smet.

Favvorit Recept: snabbt o gott

Feta ost pasta med nässlor o vitlök..
koka pasta.
fräs lite vitlök, lägg i nässelsmeten och rör om tills det är blandat.
tärna fetaosten och planda allt i en bytta...

nettan

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #18 skrivet: 18 okt-06 kl 21:23 »
nu när våren har kommit så har jag hunnit ut å plockat väldigt mycket nässlor men nu står ja här med nässlor å kommer inte på mer än nässelsoppa... är det nån som vet vad man kan göra mer av nässlor??

nässelte....

lite_av_varje

  • Gäst
Re:NÄSSLOR
« Svar #19 skrivet: 05 jan-07 kl 17:26 »
nu när våren har kommit så har jag hunnit ut å plockat väldigt mycket nässlor men nu står ja här med nässlor å kommer inte på mer än nässelsoppa... är det nån som vet vad man kan göra mer av nässlor??

nässeltoast!  4personer.

ca 1liter små nässlor (200g)
1msk smör
1dl mellangrädde eller vispgrädde
1krm salt
1/2 krm vitpeppar (helst nymald)
4skivor bröd av valfri sort.

skölj nässlorna väl.
koka dem i lättsaltat vatten i 5 minuter.
häll bort vattnet och låt nässlorna rinna av.
fräs dem i smör i grytan i några minuter.
tillsätt grädde,salt, vitpeppar.
rosta brödskivorna(om du vill) och täck dem med dem varma nässlorna.
njut!









finne-robin

  • Inlägg: 25
    • -
Re:NÄSSLOR
« Svar #20 skrivet: 15 maj-07 kl 19:56 »
skall man alltid förvälla nässlorna?? eller räcker det med torkning? hur länge ska de koka isåfall?? räcker 5min???

jag är lite nybörjare på sånt här  ??? ;D

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:NÄSSLOR
« Svar #21 skrivet: 16 maj-07 kl 13:01 »
Man kan antingen förvälla eller torka. Koka upp saltat vatten och ha i nässlorna, ca 5 min.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

finne-robin

  • Inlägg: 25
    • -
Re:NÄSSLOR
« Svar #22 skrivet: 16 maj-07 kl 20:08 »
Tack Nettus för svaret  :)
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 20:09 av finne-robin »

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
Re:NÄSSLOR
« Svar #23 skrivet: 16 maj-07 kl 22:25 »
Nässlor, ringblomma, kamomill.. Mycket mumsig blandning till te...
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Plupp

  • Inlägg: 76
Re:NÄSSLOR
« Svar #24 skrivet: 20 maj-07 kl 18:18 »
dalatös: såg att du inte fick svar på din fråga riktigt. Nässlor kan användas som spenat ungefär. Då är det färska och förvällda. Torkar du nässlorna går de att ha i det mesta. Som, du uttryckte det,  torkad persilja...bara att strö i allt  efter behag :).

Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #25 skrivet: 09 apr-11 kl 22:22 »
Hur stora ska nässlorna vara? Är det så att näringsinnehållet minskar ju högre/äldre de blir? Nu finns det ju massor av små fina skott, ska jag bege mej ut redan och skörda?
JA DEN FRÅGAN SÖKER VI SVARET PÅ?  När är nässlan som bäst att skörda? för förvällning o, infrysning.          mvh,  Barbro o, Bengt.

senior61

  • Gäst
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #26 skrivet: 09 apr-11 kl 22:32 »
JA DEN FRÅGAN SÖKER VI SVARET PÅ?  När är nässlan som bäst att skörda? för förvällning o, infrysning.          mvh,  Barbro o, Bengt.

Som vanligt.....primörer är bäst!  Skörda....nya kommer...skörda igen!  På äldre: ta bara topparna!

Ninnae

  • Inlägg: 19
    • Ångermanland
SV: NÄSSLOR
« Svar #27 skrivet: 10 apr-11 kl 10:14 »
Jag brukar plocka nässlor , med stjälk o blad ,torkar  dom  och smular sönder , sedan förvaras dom i en hink med ett tätt lock och ger  till hundarna i deras mat vintertid , nässelsoppa gör jag också men bara på färska nyplockade .Har hört att man ska plocka innan midsommar , att de smakar bäst o innehåller mest näring då , vet inte om det stämmer.
Lycka till o toppen med så mycket andra bra tips  :)

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
SV: NÄSSLOR
« Svar #28 skrivet: 15 apr-11 kl 00:08 »
Jag kom i somras på att man kan STEKA dem. så har man dem som en sidogrönsak till maten, eller vad det nu heter.
Man smälter ganska mycket smör i en stekpanna (mycket smör och de blir nästan knaprigt friterade och underbara), sen slänger man i dem färska. vet inte hur länge jag steker dem men ett tag, de måste vara genomstekta överallt. Jag rör runt en del så allt blir stekt.

Jag testade att frysa färska oförvällda i en glassburk i somras. För någon vecka sedan tog jag upp dem och stekte, det fungerade faktiskt utmärkt.

PESTO, de är fantastiskt underbart på nässlor. förväll, krama ur, mixa i mixer med olja. sen kan man ha i vitlök, salt, hackade hasselnötter, solrosfrön, mandel, permesanost, etc, allt efter behag.
Jag har babylonsjukan!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #29 skrivet: 15 apr-11 kl 00:23 »
skall man alltid förvälla nässlorna?? eller räcker det med torkning? hur länge ska de koka isåfall?? räcker 5min???

jag är lite nybörjare på sånt här  ??? ;D
Om man ska äta direkt så går det bra att lägga nässlorna i stekpannan med en smörklick eller olja, krydda med  lite salt eller några drp soja, socker och lite buljongpulver eller prova att bryna ihop smör och curry och sedan låta nässlorna gå med i pannan. Eller vitlök och curry eller bara bryna pressad vitlök och /eller gul lök innan nässlorna . När nässlorna varit en stund i pannan kan man köra ner lite kokbar creme fraiche eller lite vispgrädde.
Ja egentligen är det ju bara fantasin som sätter gränser.
Går bra att torka oxå fast jag tycker att färgen blir grådaskig så de ser inte så goda ut.
Har inte provat att frysa in utan förvällning men ska testa det - tänkte man kan göra som med dillen - pressa ner i plastspannar och frysa utan tillagning/förvällning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #30 skrivet: 19 apr-11 kl 18:34 »
Jag plockar allt..stam och hela skiten...kokar upp, silar av o kör ner i mixxern till en härlig smet.


Ett tips helt i min smak!  ;D

Måste fixa en mixer och skrida till verket.
evamarta@live.se
0767-933525

Noomi

  • Inlägg: 17
    • Uppland
    • Idas Visor
SV: NÄSSLOR
« Svar #31 skrivet: 02 maj-11 kl 18:09 »
Jag har precis förvällt lite nässlor- det blev inte mycket men mina händer gör för ont för att fortsätta....Nu undrar jag om det finns något jag kan göra med spadet som blev när jag förvällde nässlorna? Jag hade inte salt i som jag har läst här att man skulle, missade visst det.... ::)
Ung agronomstuderande tjej med många ambitioner och drömmar här i livet

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: NÄSSLOR
« Svar #32 skrivet: 02 maj-11 kl 23:30 »
Förvälla nässlor hänger med från gamla recept när man inte begrep bättre. - Men man kan göra allt med nässlor som man gör med spenat.

Jag skär nyplockade nässeltoppar och rör ner i en smält smörklick på järnet och knäcker ett ägg över och rör om, vänder och strax är det färdigt. - Varje dag månader i sträck.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: NÄSSLOR
« Svar #33 skrivet: 04 maj-11 kl 07:51 »
....Nu undrar jag om det finns något jag kan göra med spadet som blev när jag förvällde nässlorna?

Baka med det! Frys in det om du inte ska baka just nu. Eller använd som bas i någon soppa.
evamarta@live.se
0767-933525

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: NÄSSLOR
« Svar #34 skrivet: 04 maj-11 kl 09:46 »
Baka med det! Frys in det om du inte ska baka just nu. Eller använd som bas i någon soppa.

Är det verkligen nyttigt? Jag har hört att man kan vattna plantor med det, men att det ej är bra för människoföda (mycket nitrat kanske?).
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: NÄSSLOR
« Svar #35 skrivet: 04 maj-11 kl 12:38 »
Förvälla nässlor gjorde ängsliga som var rädda att de skulle bränna i munnen annars.

Man kan få nässlorna beskedliga genom att stoppa dem i en påse som man knådar lite.

Nässlor är inte giftiga. Alla tusentals träffar man får om man googlar på förvälla nässlor, är från folk som har lärt fel av varandra.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: NÄSSLOR
« Svar #36 skrivet: 04 maj-11 kl 13:28 »
Är det verkligen nyttigt? Jag har hört att man kan vattna plantor med det, men att det ej är bra för människoföda (mycket nitrat kanske?).

Tanken slog mej också, precis när jag hade skrivit.  ???
Men jag har ju problem med att slänga vad som helst, så jag liksom bara måste använda det...  ::)

 

Nässlor är inte giftiga. Alla tusentals träffar man får om man googlar på förvälla nässlor, är från folk som har lärt fel av varandra.
Det kanske betyder att man kan sätta i sig kokvattnet, då? Om man till varje pris vill koka dem.
evamarta@live.se
0767-933525

Daisy

  • Inlägg: 87
    • Bohuslän
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #37 skrivet: 04 maj-11 kl 14:25 »
Jag plockar allt..stam och hela skiten...kokar upp, silar av o kör ner i mixxern till en härlig smet.

Favvorit Recept: snabbt o gott

Feta ost pasta med nässlor o vitlök..
koka pasta.
fräs lite vitlök, lägg i nässelsmeten och rör om tills det är blandat.
tärna fetaosten och planda allt i en bytta...

Gjorde det här nu.
Grymt gott och enkelt och snabbt! Ni bara måste pröva!
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Michan

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: NÄSSLOR
« Svar #38 skrivet: 04 maj-11 kl 17:13 »
Detta kanske är lite off topic, men när jag varit ute och plockat nässlor stöter jag ibland på nässlor som blivit vita i färgen. Vad kan detta bero på?

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: NÄSSLOR
« Svar #39 skrivet: 04 maj-11 kl 17:20 »
 Vet inte men om det är jordbruks mark dom är plockade på så kan ju roundap göra att det blir såna skador o färskiftningar i bladen / jonas

Majasmamma

  • Inlägg: 276
    • Gästrikland
SV: NÄSSLOR
« Svar #40 skrivet: 05 maj-11 kl 18:28 »
Kan verkligen rekomendera: NÄSSELPESTO  :o :o :o :o

En svensk variant av den vanliga peston med basilika, pinjenötter, parmesan, vitlök och olivolja. Smakar helt underbart!

Förväll ca 1liter nässlor
Mixas med vitlök (efter tycke och smak)
                 vanlig sötmandel ca 1 dl
                 svensk rapsolja ca 1,5 dl
                 någon stark, god hårdost kanske västerbotten, drygt 1 dl
                 ev. salt
Glöm inte att krama ur nässlorna när de svalnat efter förvällningen. Annars blir peston lös

LYCKA TILL  :-*
Vill man så kan man ;P

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: NÄSSLOR
« Svar #41 skrivet: 05 maj-11 kl 20:22 »
Förvälla nässlor är lika omotiverat som att förvälla persilja.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: NÄSSLOR
« Svar #42 skrivet: 05 maj-11 kl 22:00 »
Förvälla nässlor är lika omotiverat som att förvälla persilja.

Och nu greppar till och med jag. Då blir det följaktligen inget kokvatten över, och jag kan sluta fundera på det.

Och därför jag satt i mej mängder av stekta nässlor idag istället, med massor av smör. Typ ett kilo... Det är verkligen skrämmande gott. Och förmodligen giftigt på grund av det.... Mängden!! Herregud!
evamarta@live.se
0767-933525

Wonderingsanna

  • Inlägg: 27
  • "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
SV: NÄSSLOR
« Svar #43 skrivet: 16 maj-11 kl 23:34 »

Precis som MajasMamma nämner här ovan, Nessto!!! Jag har för avsikt att prova själv en här veckan och jag är säker på att det är toppengott.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: NÄSSLOR
« Svar #44 skrivet: 30 maj-11 kl 12:46 »
Är lite fundersam över nässelvatten, nässelavkok, nässelte... kärt barn har uppenbarligen många namn för vad jag kan förstå så är alla de här samma produkt?!

Googlar man på nässelvatten får man upp info om att det är ett utmärkt gödningsmedel, men kollar man på de andra så verkar de vara rena rama dunderkurerna att själv dricka.

Idag när jag kokade nässelsoppa hällde jag i lite väl mycket vatten så jag hällde över lite i en skål och funderar nu på om jag ska dricka det själv (kan meddela att jag är gravid och ska föda närsomhelst ifall det har nån betydelse), ge det till kycklingarna eller hälla ut det i rabatten.

Förslag nån?  ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
SV: NÄSSLOR
« Svar #45 skrivet: 30 maj-11 kl 20:35 »
En ute-tunna med  vatten och med några hävor nässlor i som får stå o, dra en tid, blir ett utmärkt gödningsalternativ!!!

"Ett lycka till" till familjen o, den lille/a nya!!!       PS..   se upp med lustgas, de släcker ner vitamin B12. Brist på vitamin B12 kan i
sin tur utveckla ammnings-psykos, som många gånger lätt botas med reäla docer B12 vitamin. "Få i vården känner till detta"

                                                                                                                                           mvh  Bengt.


             

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: NÄSSLOR
« Svar #46 skrivet: 30 maj-11 kl 20:38 »
En ute-tunna med  vatten och med några hävor nässlor i som får stå o, dra en tid, blir ett utmärkt gödningsalternativ!!!

"Ett lycka till" till familjen o, den lille/a nya!!!       PS..   se upp med lustgas, de släcker ner vitamin B12. Brist på vitamin B12 kan i
sin tur utveckla ammnings-psykos, som många gånger lätt botas med reäla docer B12 vitamin. "Få i vården känner till detta"

                                                                                                                                           mvh  Bengt.


             

Tack tack!

Ska ta det lugnt med lustgasen, men använder hellre den än tar epidural...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: NÄSSLOR
« Svar #47 skrivet: 30 maj-11 kl 21:16 »
Att dricka det vatten du hällde av går finfint..... precis lika bra som att äta soppan  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: NÄSSLOR
« Svar #48 skrivet: 30 maj-11 kl 21:32 »
Att dricka det vatten du hällde av går finfint..... precis lika bra som att äta soppan  ;)

Det låter bra det, kan behöva göda mig själv lite också =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: NÄSSLOR
« Svar #49 skrivet: 30 maj-11 kl 21:42 »
Intressant tråd detta. Har också funderat på vad man kan använda allt "ogräs" till.
Ursäkta en dum fråga, men bränner ni er in inte?
 Och så här en bit in på säsongen när de blivit kraftiga, använder man bara bladen då?

Djinn

  • Gäst
SV: NÄSSLOR
« Svar #50 skrivet: 30 maj-11 kl 21:43 »
Intressant tråd detta. Har också funderat på vad man kan använda allt "ogräs" till.
Ursäkta en dum fråga, men bränner ni er in inte?
 Och så här en bit in på säsongen när de blivit kraftiga, använder man bara bladen då?

Handskar.  ;)

Michan

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: NÄSSLOR
« Svar #51 skrivet: 30 maj-11 kl 21:45 »
Och så här en bit in på säsongen när de blivit kraftiga, använder man bara bladen då?


Ta de nyaste, späda bladen :)

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: NÄSSLOR
« Svar #52 skrivet: 30 maj-11 kl 22:01 »
Okej, handskar förstår jag. Men om man sen ska äta utan att förvälla, som det stod nånstans i tråden, så bränner man sig väl? Eller det är själva upphettningen, ex stekningen som gör dem ätliga?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: NÄSSLOR
« Svar #53 skrivet: 31 maj-11 kl 05:55 »
Man använder topparna. Där man skördat innan blir det ju likadana färska skott igen. Plocka i en plastpåse och knöla till den så bränns dom inte mer.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #54 skrivet: 02 maj-13 kl 11:36 »
Man kan även göra nässelöl. Jag har själv provat receptet som blev mycket lyckat även bland initialt skeptiska vänner.

http://www.rivercottage.net/recipes/recipe.jsp?ref=recipes.200504041459


Låter jättekul med nässelöl, men receptet verkar inte finnas kvar. Finns månne någon som sparat det eller har tips på annat recept som varit lyckat?

Mvh
Micke

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: NÄSSLOR
« Svar #55 skrivet: 02 maj-13 kl 13:55 »

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: NÄSSLOR
« Svar #56 skrivet: 02 maj-13 kl 14:39 »
Tack!
Har du testat?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: NÄSSLOR
« Svar #57 skrivet: 02 maj-13 kl 14:58 »
Jag har faktiskt testat, men alltihop möglade. Annars brukar mina vinjäsningar fungera.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: NÄSSLOR
« Svar #58 skrivet: 06 maj-13 kl 15:05 »
Jag har faktiskt testat, men alltihop möglade. Annars brukar mina vinjäsningar fungera.
Vet du vart det gick snett?

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: NÄSSLOR
« Svar #59 skrivet: 15 maj-13 kl 22:11 »
Bakade bröd med nässlor i idag. Tänkte att jag skulle göra det enkelt för mig så jag bara slängde i en skål med hela färska blad i degen. Blev jättegott!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: NÄSSLOR
« Svar #60 skrivet: 15 maj-13 kl 22:17 »
Tarec i Trädgårdsonsdag lagade mat med ogräs idag bla nässelpesto som blandades ner i pasta ihop med andra tillbehör. Recept finns på svt.se recept under Trädgårdsonsdag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser