Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvariefiskar  (läst 21395 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #40 skrivet: 23 jan-13 kl 10:09 »
Till att börja med är det nog bäst att vara försiktig med antalet fiskar. Det tar några veckor innan det bildas en bakteriekultur som kan hantera föroreningar.

Ett akvarium med många fiskar blir känsligare och kräver mer skötsel än ett med lite fisk. 5-6 neontetror och ett par malar kan vara vad som är lämpligt att börja med.

När akvariet varit igång en tid, och man fått fart på växterna och fått rutin på vattenbyten en gång i veckan, kan man nog utan problem dubbla antalet neontetror.

5-10 liter per fisk kan vara en bra tumregel för små fiskar, som neontetror.
« Senast ändrad: 23 jan-13 kl 10:12 av sɹǝpuɐ »

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #41 skrivet: 23 jan-13 kl 11:00 »
Oj oj vad mycket tips!  :D

Det är inte helt nödvändigt att alla räkyngel överlever, men någon får gärna göra det...

Ett litet stim med galaxyrasbora, några små otocinclusmalar plus lite färgglada räkor, tror jag blir bra!

Kan man klämma in en posthornssnäcka eller två, också?

Om man har räkor i olika färg/sort, korsar de sig med varandra?

Håller rasbororna till i övre delen av akvariet? Blir lite tråkigt (och trångt?) om alla håller till vid botten.
Landsflykting i storstan...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #42 skrivet: 23 jan-13 kl 20:01 »
Man ser nedre halvan av ett akvarium mycket mer än övre halvan (om inte akvariet är placerat extremt högt). Därför är det oftast ingen nackdel med fiskar som håller till på lägre nivåer.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #43 skrivet: 24 jan-13 kl 07:50 »
Oj oj vad mycket tips!  :D

Det är inte helt nödvändigt att alla räkyngel överlever, men någon får gärna göra det...

Ett litet stim med galaxyrasbora, några små otocinclusmalar plus lite färgglada räkor, tror jag blir bra!

Kan man klämma in en posthornssnäcka eller två, också?

Om man har räkor i olika färg/sort, korsar de sig med varandra?

Håller rasbororna till i övre delen av akvariet? Blir lite tråkigt (och trångt?) om alla håller till vid botten.


Det blir nog bra det där. En del räkor korsar sig hej vilt med varandra, andra är helt eller nästan helt korsningssäkra, det finns scheman för det bland annat på www.redbee.se som det redan tipsats om. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #44 skrivet: 24 jan-13 kl 08:16 »
Bättre rikvisare: max 1 kubikcentimeter fisk per liter vatten.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #45 skrivet: 24 jan-13 kl 09:22 »
Betyder det ungefär 1 g fisk/L?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #46 skrivet: 24 jan-13 kl 09:25 »
Det blir nog bra det där. En del räkor korsar sig hej vilt med varandra, andra är helt eller nästan helt korsningssäkra, det finns scheman för det bland annat på www.redbee.se som det redan tipsats om.


Kollade mest in bilder och annonser, men jag får väl ge mig in och läsa i forumet  :-[
Landsflykting i storstan...

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #47 skrivet: 24 jan-13 kl 16:46 »
Betyder det ungefär 1 g fisk/L?

Ja, och regeln är bättre än en centimeter per liter, men lite svårare att bedöma utan att väga fisken. För vanliga akvariefiskar finns oftast bara uppgift om hur långa de normalt sett blir, inte hur mycket de kommer att väga som vuxna. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #48 skrivet: 24 jan-13 kl 18:02 »
Du sätter fingret på varför man har tumregler. Det går inte att uppskatta vikt utan att man vägt en massa fiskar och fått en referensram för det. Längd däremot är lätt att uppskatta på en fisk. Så istället för att förkasta tumregeln kanske man kan komplettera med vilket storleksintervall på fisk den gäller för. Jag brukar t.ex. säga 1 cm fisk/L vatten för fiskar under 10 cm och 1 cm fisk på 10L för större fiskar. Det är inte exakt, men det fungerar för mig.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #49 skrivet: 15 apr-13 kl 19:51 »
Och nu! Äntligen har jag fått igång akvariet  :D
Visade sig att jag behövde täta och sen köpa till en ny pump.... Nu har iaf de första småfirrarna flyttat in, nio neontetror och en kardinaltetra (som nog kom med av misstag).
På onsdag kommer några småmalar.

Har lite problem med att temperaturen ligger högt. Har stängt av elementet i rummet och har doppvärmaren avstängd ändå ligger det runt 27-28 grader!? Behöver jag byta lysrör till något mindre värmealstrande?
Landsflykting i storstan...

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #50 skrivet: 15 apr-13 kl 20:06 »
Det är väl iofs inte en farlig temperatur för tropiska fiskar, men om det ligger så högt utan extravärme så finns väl en risk att det blir för varmt om du får högre inomhustemp t.ex. till sommaren. Vad har du för inomhustemperatur i rummet nu? När jag har 18-20 grader inne behöver jag ha doppvärmaren i full gång för att få 27-28 grader i akvariet.

Om du inte har väldigt varmt inne tycker jag att ett lysrör inte borde producera så mycket värme, men känns det som att det blir väldigt varmt under lampan alltså? Annars funderar jag nästan på om termometern visar rätt, eller råkar sitta precis vid ett ovanligt varmt ställe. Känns vattnet som att det är 28?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #51 skrivet: 15 apr-13 kl 20:26 »
Termometrar försvinner i detta hushåll (eller så försvinner batterierna om det är en sådan modell)  :-\
På utsidan avakvariet sitter en klistrad termometer.
Tror rumstempen ligger runt 21-22 grader (lägenhet med centralvärme).
När vi provade doppvärmaren på 25 grader så steg tempen över 30 i akvariet vattnet kändes väldigt ljummet ::) Som tur är hade inga fiskar hunnit flytta in då.

Det enda som producerar värme är lysröret, så jag antar att det är det som spökar. Det blir ju varmt, men inte sådär att man reagerar när man lägger handen på... Man kanske måste byta armaturen också?
Landsflykting i storstan...

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #52 skrivet: 16 apr-13 kl 07:50 »
Det är inte helt säkert att termometern visar rätt, påklistrade termometrar brukade vi kalla för engångstermometrar när jag jobbade i butik. Men det är inte säkert att den visar så mycket fel heller. Ska du till butik rekommenderar jag att kolla ut en glastermometer som man har i akvariet, kolla så du hittar en som visar som de andra, särskilt om du köper billigaste alternativet. På postorder i från svenska sidor kan man hitta dom för under en tjuga, men då tillkommer ju frakt, och man förlorar möjligheten att jämföra med andra exemplar, så om de går loss på typ 30:- i butik kan de vara värt det.

I förlängningen kan det vara kul att veta att termometrar går att köpa via ebay för ca 7 kronor för glastermometrar, och digitala termometrar som man fäster inuti kostar från ca 20 kronor, allt inklusive frakt. Men där tar det ju normalt flera veckor att få hem grejerna, och har du ingen termometer att jämföra med vet du ju inte om den visar rätt.   

Normal lysrörsbelysning brukar inte värma akvariet så mycket att det blir ett problem, 27-28 grader är inget egentligt problem för de flesta akvariefiskar, men 25 är ett bättre riktvärde för att vanligt sällskapsakvarium. Och det är bättre att veta vad det är för temperatur, särskilt till sommaren om inomhustemperaturen stiger då.

Helst borde du vänta 3 veckor med att skaffa fler fiskar från det att du stoppade i de första fiskarna, då biofiltreringen kommit igång ordentligt och fått verka lite.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #53 skrivet: 16 apr-13 kl 08:35 »
Du sätter fingret på varför man har tumregler. Det går inte att uppskatta vikt utan att man vägt en massa fiskar och fått en referensram för det. Längd däremot är lätt att uppskatta på en fisk. Så istället för att förkasta tumregeln kanske man kan komplettera med vilket storleksintervall på fisk den gäller för. Jag brukar t.ex. säga 1 cm fisk/L vatten för fiskar under 10 cm och 1 cm fisk på 10L för större fiskar. Det är inte exakt, men det fungerar för mig.

Det är kul att du tycker att det fungerar för dig, din regel innebär dock, om jag tar mitt närmaste exempel, akvariet närmast min dator,  på 222 liter, är fullt utnyttjat av 2 av mina siamesiska algätare på strax över 10cm vardera. Själv skulle jag tycka att det skulle vara rätt tomt och trist, så jag har 5 siamesiska algätare på 10 cm och uppåt, 13 stora blackmollys, ett hundratal blackmolly-yngel i varierande storlek upp till 2 cm, 10 vuxna guppys och ett 50-tal guppy-yngel, 2 vuxna och en halv-vuxen svärdbärare, 5 st kyssguramis på 7-8 cm och 4 st vuxna fjärilsciklider och 3 st Yunnanilus cruciatus, och några vuxna khuliålar.

Enligt din tumregel är ett 500-liters akvarium för litet för min lilla grupp med 5st siamesiska algätare.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #54 skrivet: 16 apr-13 kl 09:32 »
Ok, ska spendera lite pengar både termometer till både akvariet och till lägenheten  :P

...tänkte låta någon liten algätarmal flytta in i morgon, men sen väntar jag ett par veckor för resten av invånarna  :)
Landsflykting i storstan...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #55 skrivet: 16 apr-13 kl 20:00 »
Det är kul att du tycker att det fungerar för dig, din regel innebär dock, om jag tar mitt närmaste exempel, akvariet närmast min dator,  på 222 liter, är fullt utnyttjat av 2 av mina siamesiska algätare på strax över 10cm vardera. Själv skulle jag tycka att det skulle vara rätt tomt och trist, så jag har 5 siamesiska algätare på 10 cm och uppåt, 13 stora blackmollys, ett hundratal blackmolly-yngel i varierande storlek upp till 2 cm, 10 vuxna guppys och ett 50-tal guppy-yngel, 2 vuxna och en halv-vuxen svärdbärare, 5 st kyssguramis på 7-8 cm och 4 st vuxna fjärilsciklider och 3 st Yunnanilus cruciatus, och några vuxna khuliålar.

Enligt din tumregel är ett 500-liters akvarium för litet för min lilla grupp med 5st siamesiska algätare.   
Vad bra att du då ändå hittat ett eget sätt att bedöma vad som är lagom fisktätet i dina akvarium. Dela gärna med dig av hur du bedömer det istället för att bara säga att alla andras sätt är fel.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #56 skrivet: 17 apr-13 kl 08:58 »
Vad bra att du då ändå hittat ett eget sätt att bedöma vad som är lagom fisktätet i dina akvarium. Dela gärna med dig av hur du bedömer det istället för att bara säga att alla andras sätt är fel.

Bra poäng, hoppas du förstår min. Det är just en bedömningsfråga, man skaffar sig information om fiskarna först, och bedömer sen hur mycket som verkar rimligt.  De personer som överbelastar akvarierna allvarligt är i princip uteslutande de som köper fisk efter hur "söta" eller "coola" de är och färg, "och sen en sån där slamfisk för städningens skull."  De som tar sig tid att kolla upp först hur stora fiskarna normalt blir och lite andra grundläggande egenskaper och sen tar sig en funderare över vilka och hur många fiskar som skulle passa köper sig sällan till överbefolkning.

Du får ursäkta mig om min kritik mot din tumregel känns hård, men jag anser att den mest krånglar till saker för de som redan har mycket att lära in, de behöver knappast mer krångel. 10 tetror á 5cm är ju redan max för ett standard 60 liters enligt din regel,   för 50 liter vatten är ungefär vad de rymmer. Du kan väl hålla med om att det även borde gå bra att hålla exempelvis några små malar och några platys i ett standard 60-liters?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #57 skrivet: 17 apr-13 kl 10:04 »
Nu lägger jag mig i ;)

Spelar det nån roll vilka tips man ger, det vilktiga är ju resultatet.. Precis som ni skriver finns mkt att lära, men det stora problemet när många skaffar akvarium är att de skaffat ett för litet akvarium som de sedan överbefolkar snabbt utan att akvariet har skaffat sig en bakterieflora.. Algblommning, gifter och stressade sjuka fiskar blir ofta ett problem..  Om man sedan väljer tätheten efter stora vattenbyten ofta eller skaffar sig mkt växter och stora filter är väl en smaksak.. Jag tror att det är lättare som nybörjare att ta till sig en regel om antal fiskar innan man lärt sig, för att man är ivrig att komma igång och sedan under vägen mer läsa på.. Men absolut är väl det ultimata om man först läser på grundligt.. Upp till nybörjaren att välja, tycker inte det finns mkt att diskutera, bra med valmöjligheter, bara tipsen leder till positiva resultat..

 

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #58 skrivet: 17 apr-13 kl 13:44 »
Nu lägger jag mig i ;)

Spelar det nån roll vilka tips man ger, det vilktiga är ju resultatet.. Precis som ni skriver finns mkt att lära, men det stora problemet när många skaffar akvarium är att de skaffat ett för litet akvarium som de sedan överbefolkar snabbt utan att akvariet har skaffat sig en bakterieflora.. Algblommning, gifter och stressade sjuka fiskar blir ofta ett problem..  Om man sedan väljer tätheten efter stora vattenbyten ofta eller skaffar sig mkt växter och stora filter är väl en smaksak.. Jag tror att det är lättare som nybörjare att ta till sig en regel om antal fiskar innan man lärt sig, för att man är ivrig att komma igång och sedan under vägen mer läsa på.. Men absolut är väl det ultimata om man först läser på grundligt.. Upp till nybörjaren att välja, tycker inte det finns mkt att diskutera, bra med valmöjligheter, bara tipsen leder till positiva resultat..


Om det spelar någon roll vilka tips man ger? Jag tycker det är uppenbart att det spelar roll, vill man ha kunskap eller förvirring när man ställer en fråga? Om det hade varit en bra tumregel hade jag väl inte reagerat, men den är ju lika bra som en klocka med målade visare, den visar ju rätt 2 minuter av dygnets 1440 minuter. Att följa det tipset blir ju lite trist om det enda man kan ha i ett 60 liters är 10 små tetror och inget mer, resultatet att man ledsnar på akvariet är väl inget positivt?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #59 skrivet: 17 apr-13 kl 13:56 »

Om det spelar någon roll vilka tips man ger? Jag tycker det är uppenbart att det spelar roll, vill man ha kunskap eller förvirring när man ställer en fråga? Om det hade varit en bra tumregel hade jag väl inte reagerat, men den är ju lika bra som en klocka med målade visare, den visar ju rätt 2 minuter av dygnets 1440 minuter. Att följa det tipset blir ju lite trist om det enda man kan ha i ett 60 liters är 10 små tetror och inget mer, resultatet att man ledsnar på akvariet är väl inget positivt?

Nu vet jag inte om du läst mitt inlägg ordentligt, jag upplever inte att du gjorde det.. Läs gärna om texten..

Jag skriver att det finns olika råd att ge beroende på vilken väg nybörjaren vill gå.. Det ena rådet behöver inte vara sämre än det andra.. Om resultat blir ett akvarium som fungerar... Om man börjar med den tumregeln och får ett akvarium som fungerar och därefter kanske fylla på med lite fler fiskar efter att skaffat sig mer kunskap; vad är det då för fel..?

Jag tror att det är större risk att nybörjaren tröttnar när han/hon inte lyckas få akvariet i balans och alla fiskar dör... Detta händer altför ofta hos nybörjare som vill överbefolka ett akvarium..

« Senast ändrad: 17 apr-13 kl 14:12 av jerker_s »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare
skräptanten, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser