Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvariefiskar  (läst 21407 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akvariefiskar
« Svar #20 skrivet: 30 nov-12 kl 19:23 »
Alla Black molly ska inte ha salt i vattnet. Det finns olika stammar. Leta efter svenskodlat i butik, de är mycket friskare.

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #21 skrivet: 30 nov-12 kl 20:15 »
Två akvarieböcker lånade och skumlästa. Mitt akvarium är på 54 liter. Pumpen funkar utmärkt och imorgon ska jag troligen till en kompis och låna en hel doppvärmare. Grus har jag lite och har fått tag på mer som ska hämtas i morgon. Växter o så småningom fisk återstår. Neontetror önskas. Ett par små malar har jag blivit lovad. Så kollar vi vidare i böckerna. Ska bli så spännande med växterna. Älskar att odla  :D
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Akvariefiskar
« Svar #22 skrivet: 30 nov-12 kl 20:27 »
Om du gillar att odla så prova det utbytta akvarievattnet till krukväxter-
Vi fick såga ner monstrean och sålde våra monster till silverkalla när vi
flyttade sist.
Silverkalla är förresten en sumpväxt som gladeligen har rötterna i ett akvarium
eller kan lätt leva några månader helt dränkt i akvariet.
Sen anser jag att det finns lägen då man måste rengöra bottensanden.
Tex, bubblar det sumpgas ur bottnen är det bättre att rengöra.
Mitt stora akvarium får stå cirka tio år mellan gångerna jag rengör sanden.
Men jag har mycket malar och övermatar för att de ska få näring.
Håll koll på att lite mat ramlar ner till malarna på botten för det kan vara kärvt
med mat till dem i ett litet rent akvarium. Eller ge dem foder piller.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #23 skrivet: 30 nov-12 kl 20:37 »
"bubblar det från botten" är det inte i balans, precis som du skriver.. Men sköts akvariet optimalt och du får balans skall inte botten rengöras.......

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #24 skrivet: 30 nov-12 kl 22:26 »
Ska bli så spännande med växterna. Älskar att odla  :D

Akvarie är utmärkt för att få utlopp för odlardriften vintertid. Men man får vara försiktig så man inte river och härjar för mycket.  ;D

54 liter är ett ganska litet akvarie. Var försiktig med fiskarna så det inte blir för många. Det borde vara billigt att förse ett sånt litet akvarie med riktigt bra belysning till växterna. Och det behöver inte bytas så mycket vatten varje gång. En spann åt gången borde fungera fint. Bättre att byta lite vatten ofta än mycket mera sällan.

Istället för neontetra kan du överväga kardinaltetra. Liknar neontetran men är lite större och ändå mera lysande färgad. Ett litet stim kardinaltetror och några malar borde vara lagom i det akvariet. Och massor med växter. Och kanske två små kuliålar. Spännande att försöka lista ut om de fortfarande lever. Gömmer sig mycket men är väldigt trevliga när man väl ser dem.

https://www.youtube.com/watch?v=L5lBUqSLgTc

Skulle du tröttna eller misslyckas så är ett gammalt akvarie fantastiskt bra för att driva upp småplantor tidigt på våren.  ;)

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #25 skrivet: 30 nov-12 kl 22:33 »

Istället för neontetra kan du överväga kardinaltetra. Liknar neontetran men är lite större och ändå mera lysande färgad. Ett litet stim kardinaltetror och några malar borde vara lagom i det akvariet. Och massor med växter. Och kanske två små kuliålar. Spännande att försöka lista ut om de fortfarande lever. Gömmer sig mycket men är väldigt trevliga när man väl ser dem.

https://www.youtube.com/watch?v=L5lBUqSLgTc

Skulle du tröttna eller misslyckas så är ett gammalt akvarie fantastiskt bra för att driva upp småplantor tidigt på våren.  ;)

Har antecknat kardinaltetra :)

Men huvva vad läskigt... ser ju ut som en ORM!!!  :-\
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

 

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #26 skrivet: 30 nov-12 kl 23:15 »
Nån som vet ungefär vad akvarieväxter kostar i en djuraffär? Eller nån som säljer själv?
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #27 skrivet: 30 nov-12 kl 23:30 »
Det är olika.. Flytande växter kan man ibland köpa en liten gren för 7-15 kr  annars brukar väll de flesta kosta runt 40-60 kr
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Akvariefiskar
« Svar #28 skrivet: 01 dec-12 kl 04:46 »
IKEA har haft vattenväxter för en billig penning, men det var ett tag sedan jag köpte sånt så jag vet inte om dom finns kvar.
Annars är tradera en bra plats att få tag på sådant, dock bör du nog vänta till i vår (om säljaren inte finns lokalt) så dom inte fryser.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #29 skrivet: 14 jan-13 kl 09:34 »
Generellt bra råd.

Angående växer, kolla upp lätta arter, om du köper i butik strunta i hur de ser ut där, växter kan ändra utseende väldigt mycket beroende på miljön de växer i, och "butiksväxter" är ofta odlade i luft i växthus eller på friland i tropiskt klimat.  Många butiker säljer landväxter som akvarieväxter. En frisk och frodig växt utan spektakulära färger är snyggare än en ruttnande växt som haft spektakulära färger.

Jag säljer själv akvarieväxter på tradera, det beror på säljaren och postgången hos dig om det funkar att skicka med vanlig post mitt i vintern. Normalt funkar det alldeles utmärkt ner till 10 till 15 minusgrader så länge säljaren lämnar in på serviceställe och brevet inte blir liggandes utomhus eller brevbäraren cyklar omkring med posten länge innan brevet får komma in i värmen.

Även på tradera säljs växter som kan vara väldigt svåra att få att ens överleva om man inte har extra stark belysning, göder växterna med CO2 osv. Rena landväxter som är omöjliga att få att överleva i akvarium är dock mer ovanliga på tradera än i butiker.         Man kan göra "fynd" på tradera, men det finns även "skitsäljare" och vissa auktioner drar iväg något helt otroligt i pris, vilket sällan är värt att hänga på eftersom samma art ofta säljs något senare mycket billigare.

IKEAs vattenväxter har jag inte sett att de sålt på ett tag, de hade en blandning av arter som innefattade sådana arter som visserligen var vattenväxter men som anses nära nog omöjliga att få att överleva i akvarium.

Det bästa rådet är att läsa på först, framförallt innan man skaffar nya fiskar, men även växter och om man tänker göra något mer omfattande.

Vetenskapliga (latinska) namn kan verka skrämmande, men de kan vara bra att ha när man googlar, man kan hitta artiklar om arten på de språk man behärskar.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #30 skrivet: 14 jan-13 kl 11:07 »
och sen, om du har möjlighet så titta noga i akvarierna där du köper fiskar/växter, så att du inte drar in nå skit i ditt akvarium.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #31 skrivet: 22 jan-13 kl 21:56 »
Jag är också på väg att skaffa akvarium  :D
Jag vill ha sötvattensräkor! Men vad vill de ha sällskap av för fisk?
Kuliålen äter tydligen räkor...

I ett 60 liters akvarium, hur stort stim med neontetror (eller kardinal-) får plats?

Vad heter de där bruna fiskarna som äter alger på glaset? Kan de samsas med räkor?
Landsflykting i storstan...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #32 skrivet: 22 jan-13 kl 22:14 »
När det gäller små fiskar, som neontetror eller kardinaltetror, brukar man säga att det behövs ca 5-10 liter per fisk.

Det betyder att du kanske skulle kunna ha ett stim på 5-6 neontetror och ett par små pansarmalar i ett 60-liters akvarium.

Räkor vet jag inget om....

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #33 skrivet: 22 jan-13 kl 22:34 »
Jag är också på väg att skaffa akvarium  :D
Jag vill ha sötvattensräkor! Men vad vill de ha sällskap av för fisk?
Kuliålen äter tydligen räkor...

I ett 60 liters akvarium, hur stort stim med neontetror (eller kardinal-) får plats?

Vad heter de där bruna fiskarna som äter alger på glaset? Kan de samsas med räkor?


Något man kan tänka på när det gäller att kombinera räkor + fisk, förutom att firrarna inte ska käka själva räkorna, är att många räkor och fiskar äter varandras ägg och yngel. I ett litet akvarium kommer dom garanterat hitta allt gott. Så vill man att dom ska reproducera sig själva (och det vill man nog när det gäller akvarieräkor, för de blir ju inte så gamla) kanske man får välja endera, verkligen förhöra sig på räkforum om hur kombinationerna har funkat i längden, eller hålla sig med avelsakvarium om man orkar det.

Ancistrusmal? Dom blir rätt stora, lite för stora för ditt akvarium, tyvärr. Ett stim med neontetra till ditt akvarium är kanske 5-7 st, men då blir det mycket att klämma in en flock räkor också. Tetor lär nog käka räkyngel, i vilket fall.

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #34 skrivet: 23 jan-13 kl 04:33 »
tycker 5-6 kardinaltetror plus någon mal låter lite. räkna en fisk som är en centimeter behöver en liter,två centimeter två liter osv.. beror förstås på hur mycket växter, grus, rötter osv. men 10 kardinal plus mal, bör du få in. dom flesta fiskar ser små bebis räkor som godis ;)
Ska du skaffa räkor: www.redbee.se

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #35 skrivet: 23 jan-13 kl 07:27 »
1 liter per centimeter fisk, det skulle innebära att man skulle kunna ha 2 st halvkilos påfågelsciklider på 30 centimeter vardera i ett 60-liters, det funkar inte riktigt så.

Å andra sidan är 5-7  neon eller kardinaltetror plus någon eller några små malar inte särskilt mycket.

Räkor får mest yngel som klarar sig om de inte går med fisk alls, sen beror det lite på vilka fiskar man har med dom, hur mycket växter man har och hur man matar om man får mycket eller inga avkommor alls från räkorna som klarar sig.

Skaffar du väldigt exklusiva räkor som du vill att så många yngel som möjligt ska växa upp så är rådet att inte ha några fiskar alls. Men skaffar du vanliga körsbärsräkor och mycket växter kan du ha lite små fiskar med dom och ändå få ungar från räkorna.

Neon och kardinaltetror är väl lite väl duktiga på att ta små räkungar, så det är väl inte optimala val om du vill ha mycket räkungar.

Släktena Microrasbora och Boraras innehåller en del snygga små stimfiskar som kan gå att hålla med räkor även om man vill att en del yngel ska klara sig, och i stället för ancistrus finns Otocinclus som är mycket mer lämplig i små akvarier, Otocinclus måste man dock se till att de får ordentligt mat första tiden.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #36 skrivet: 23 jan-13 kl 08:24 »
nu antog jag bara att vi pratade små vanliga fiskar, inga giganter, men som antalet småfiskar i ett mindre akvarium så tycker jag att det stämmer hyffsat. hon bör ju kunna ha 15 stycken mindre, platy, tetror malar totalt osv. Sen ska man ju ta hänsyn till hur fisken vill ha det,var den vill vara i vattennivån, stimfisk, ensam, rivir m.m.  Sen så bör man ju ha vett att se själv om det börjar bli för mycket och trångt.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvariefiskar
« Svar #37 skrivet: 23 jan-13 kl 08:56 »
nu antog jag bara att vi pratade små vanliga fiskar, inga giganter, men som antalet småfiskar i ett mindre akvarium så tycker jag att det stämmer hyffsat. hon bör ju kunna ha 15 stycken mindre, platy, tetror malar totalt osv. Sen ska man ju ta hänsyn till hur fisken vill ha det,var den vill vara i vattennivån, stimfisk, ensam, rivir m.m.  Sen så bör man ju ha vett att se själv om det börjar bli för mycket och trångt.

Jag tog till ett extremt exempel för att du skulle förstå, men jag kan berätta att det är en väldig skillnad i belastning om man har 15 st platys på 4 cm jämfört med 30 st dvärgrasboror på 2 cm vardera.  Även om det kan bli bra om man följer "din" tumregel så beror det inte på att regeln är bra, det beror bara på slump.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

duvalill

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Akvariefiskar
« Svar #38 skrivet: 23 jan-13 kl 09:51 »
i ett såpass litet akvarium skulle jag ha otocinclusar i en liten grupp för att hjälpa till med algerna. gärna en grupp på 3-5 stycken. kardinal eller neon funkar, men har du sett dom små vackra galaxy fiskarna? passar nog lite bättre om du ska ha räkor. ska du ha räkor ska du egentligen försöka satsa på en större mängd. gärna minst 8 stycken, däremot brukar dom yngla av sig ganska bra. vattenkvaliten är viktig både för otocinclusarna och räkorna så ta det lugnt medans du bygger upp akvariet så du inte får en stor belastning på en gång.

kwak

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #39 skrivet: 23 jan-13 kl 10:01 »
Skitsamma, det stämmer inte i mitt akvarium heller. Skall icke föra den regeln vidare då folk uppenbarligen hade tänkt följa den slaviskt. Någon annan skrev 5-10 liter per fisk. och då funkar det ju inte heller om man ska blanda in ciklider, discus om man nu ska hårddra det hela.
Aja, skit samma!

Potatisblomma: gör du ett rikigt snyggt räk-kar, så behöver du inga fiskar ;) finns inget vackare än ett välskött akvarium! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser