Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biobränsle för fordon  (läst 17279 gånger)

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #40 skrivet: 15 dec-08 kl 22:11 »
Vill man veta något får man ta reda på det själv. Scanias etanoldrivna dieselmotorer arbetar tydligen med mycket hög kompression och en tillsats som fungerar som "tändförbättrare", i praktiken en oktansänkare. Och denna teknologi har de haft i tjugo år. Det är märkligt att ingen personbilstillverkare licensierat den, även om bränslet inte finns att köpa i vanliga bensinmackar. E85 såldes ju inte heller någonstans för tjugo år sedan.


Det skiljer inte så mycket i just kompressionen i miljömotorerna ? Det som jag på rak arm kan komma på i skillnad mellan miljömotorerna är annorlunda spridare , filter , samt pizoelektrisk styrning . annat luftfilter , kanske lite skillnad i mellan kompression och tändning ?  Dock finns det en nackdel med dom nya miljömotorerna och det är att kör du soppatorsk med en sådan så är det verkstad som gäller ! Du kan inte bogsera igång dom eller lufta dom på ett normalt sätt :( 
En god vän men en usel kärlek

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #41 skrivet: 16 dec-08 kl 12:35 »
Dåligt fett, dvs fett som har används för matlagning, innehåller förutom vatten, fria fettsyror och animaliskt fett från maten som friteras.  Detta ställer till problem i transesterfieringen av biodiesel.
Närvaron av vatten är kritiskt, speciellt när etanol används.

Transesterfieringen är en dubbel reaktion, först ska fettsyran separeras från en alkohol, i detta fall glycerol, där tre fettsyror frigörs, för att sen bilda en monoester med metanol eller etanol.

Det uppstår en del problem för att få detta att fungera med mycket högt utbyte, och biodieselns kvalite är mycket beroende på detta.

Dessa problem skulle kunna övervinnas om man kunde göra reaktionen i två steg.

Man skulle börja med att separera tri-estern i fria fettsyror och glycerol. Sedan när man avskillt glycerolen, låta de fria fettsyrorna  bilda ester med etanol.

Närvaron av vatten skulle inte störa esterfieringen, och vid hydrolysen av fettet skulle vatten i vilket fall som helst upptagas, så fettet behöver(bör) inte vara helt vattenbefriat, liksom den etanol man senare använder.

Efter slutreaktionen, skulle renare biodiesel och vatten finnas kvar, vattnet borde läggas sig på botten och kunna avskiljas.

Att förfara såhär, skulle göra det möjligt att använda vilket fett även dåligt och härsket som helst, även sådant som är i fast form vid normal temperatur, och vattenhalten skulle bli ett mindre problem.

För att göra detta krävs att man hittar ett sätt som inte kräver mycket energi för att skilja ut fettsyrorna(hydrolys) och glycerolen.

Att sedan få etanolen att bilda ester med fettsyrorna är ett mindre problem, det går förmodligen i närvaro av bränd dolomit.

Någon som känner till ett bra sätt att genom hydrolys separera ut fettsyror och glycerol?
« Senast ändrad: 16 dec-08 kl 12:39 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #42 skrivet: 16 dec-08 kl 17:03 »
Någon som känner till ett bra sätt att genom hydrolys separera ut fettsyror och glycerol?


Jag skulle verkligen önska att jag hade något vettigt att bidra med.
Kan nedanstående länk ha intresse?
http://www.chemguide.co.uk/physical/catalysis/hydrolyse.html

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #43 skrivet: 18 dec-08 kl 13:04 »
Vid etanolframställning produceras en hel del koldioxid, den är visserligen inte av fossilt ursprung, således koldioxidneutral. Detta är ändå en resurs, och skulle man kunna använda den i produktion en gång till före det att det släpps ut, har man definitivt en miljövinst.

Bakterier och alger som har kapacitet för fotysyntes, skulle kunna odlas i en bioreaktor, och födas med avfallet från etanolframställningen, inklusive koldioxiden.

En reaktor med fotosyntiserande alger som matades med optimalt koldioxid och solljus, skulle ha en mycket hög produktion av biomassa.

Det finns alger som inehåller ca 40% fett, fett som har likheter med fett från oljeväxter, och då kunna fungera som en råvara till biodiesel. Detta är inget nytt, försöks och pilotanläggningar finns, men att tillvarataga koloxiden från etanoltillverkning, istället för att nöja sig med atmosfärens halt, eller koloxid från fossil förbränning låter bättre.

Detta skulle trots att vi har mindre sol än i syd, ändå ge mer bioolja per ytenhet än den oljeväxtodling vi har idag. Dessutom kan vilken plats som helst användas, inte bara bördig åkermark.

Jag har idag små möjligheter att fixa fram eller söka efter en optimal stam av alger, men tänker göra en liten test där jag leder koldioxiden från en jäshink till en plastreakter som exponeras av ljuset, för att se hur det kan fungera.

Hur man sen kan extrahera oljan, får jag fundera lite mer på!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #44 skrivet: 19 dec-08 kl 12:36 »
Jag börjar nu närma mig att kunna göra ett försök att få fram 97% etanol med en låg energimängd och utan att "salta ut" vatten från etanolen.

Jag har provat många olika ämnen som kan lösa etanol, och samtidigt inte gärna ta åt sig vatten.


Proven har varit att hitta något, som är lättare än vatten, eller rättare satt mer än så, då en etanollösning är lättare än vatten.

Jag har satt gränsen vid 20% etanol, då ämnet ska flyta på mäsken, då det inte blir högre halt i en jäst bryggd.

Jag har mätt upp denatuerad sprit och gjort en 20% etanollösning, hällt i glas, och lagt ett lager av den testsoppa jag vill prova att flyta överst.

Sedan har glasen fått stå varmt ett tag, i akt och mening att låta etanolen dunsta bort.

Jag har då mätt alkoholstyrkan i återstoden efter att tagit bort det flytande skiktet.

Det glas som hade endast etanollösning och inget "lock"  minskade sin halt till 12% etanol och en försvarlig mängd vatten hade gått bort.

Detta hade till mycket mindre del hänt med de glas som hade en soppa flytande över.

Alkoholhalten i de olika glasen varierade från  16 till   3? %. (svårt att exakt mäta låga %)

Det glas som hade 3%? etanol kvar och förmodligen liten förlust av vatten är den som verkar vara intressant för ett  försök att utvinna etanolen.

Min jäshink har ännu inte jäst klart, så jag får vänta någon eller några dagar till innan jag försöker få fram sprit, som jag vill ha av en kvalite som kan driva en ottomotor och även användas till boidieselframställning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #45 skrivet: 22 dec-08 kl 12:06 »
Varför lägga ner arbetet och energin ? Satsa istället på en wankelmotor som inte bryr sig om bränslekvaliten :) Bra motor få rörliga delar och drivs på allt som innehåller olja eller alkohol . Visst effektiviteten påverkas av hur rent bränslet är men motorn gå iaf och kan med lätthet driva ett elverk
En god vän men en usel kärlek

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #46 skrivet: 22 dec-08 kl 13:02 »
Varför skulle jag skaffa en vankelmotor?

Ska du göra bränslet hemma krävs det ungefär samma bränsle, och jag har ju redan fordon, liksom de flesta som har eller tänker skaffa så hittar inte lätt en vankelmotor, och det skulle som sakt knappast hjälpa. 

Det är inte RENHET som är det största problemet, det är att göra det med lägsta möjliga insats av extern energi och pengar, samt att det skulle gå att göra i en tid då bränsle inte är tillgängligt eller hårt ransonerat.

Du känner säkert till problemet att i mindre skala tillverka motorbränsle, och inte behöva tillföra mer än du får ut. I varjefall inte om energin skulle kunna ersätta fordonsdriften.

I vissa fall kan ved användas för destillationen, utan att det skulle bli mer åtgång än om gengas användes i fordonet.

Exempelvis tar du ett biobränsle för att framställa biobränsle, så får det gå åt mycket mindre än du får ut. Detta gäller inte med en normal destillationsprocess i liten skala.

Lågtemperaturdestillation ger bättre förutsättningar att ta tillvara sk spillvärme.

Vatten i t.ex. etanol om så bara 6% är problematiskt för biodiesel och etanol/bensin, en motor som kan klara  95% sprit dvs en ren etanolbil är inte så kinkig.

Ett mer komplicerat sätt att göra bränsle är butanol/acetonjäsning, det går att köra på en ottomotor utan modifikation, och kan blandas 12% i diesel. Vissa (bakterie)stammar klarar stärkelse direkt utan hydrolys.

Får väl tillägga att en av drivkrafterna är nyfikenhet och att det är kul.

(Tråden handlar om hemmagjort bränsle, inte viken bil som är bäst.)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #47 skrivet: 22 dec-08 kl 13:15 »
Mäsken jäser ganska långsamt, det är för varmt ute så jag eldar lite, och då blir det inte 25 grader vid elementet hela dygnet. Men ett par dar till så är det nog klart.

Lipidskiktet har fått ändras något, det hade en specifik vikt på 0,95 och det är för tungt, vatten som då har 1,0  flyter det bra i, men en starkare etanollösning är lättare, och det är nog bäst om vikten är under 0,7.

Jag har även haft problem med att det lätt blir en emulsion om det kommer i för stark skakning.

Jag tror nog att dessa problem är lösta nu, det krävs extremt dipolära grejor för att få det att funka.
Vattenlösligheten verkar nästan noll, och lösningen i etanol verkar bra.

Etanollösligheten är mycket större vid ca 50 grader, kyler man ner en mättad lösning, flyter sprit upp överst, vilket inger vissa förhoppningar.
« Senast ändrad: 22 dec-08 kl 21:10 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #48 skrivet: 22 dec-08 kl 13:27 »
Ah det är en tankenöt :)  dock är jag själv bekväm och siktar mot att driva en diesel . dieseln tar förvisso oljan som det är innom vissa givna temparturintervaller :(  så jag lägger mig i  träda vissa delar av året faktiskt
En god vän men en usel kärlek

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #49 skrivet: 23 dec-08 kl 14:04 »
Nu har jag satt i gång kondenseringen av etanolen, svaret på hur det går har jag nog i morgon.


Här har jag en jäshink, där jag lagt en uppochnervänd plastburk, som ska tjäna till att hålla mäskspannen ovanför den kondenserade etanolen, som ju ska samlas i botten på jäshinken.


Här har jag satt en hink innehållande 8 liter jäst bryggd ovanpå plastburken, det finns mellan plastburken och spannen en skiva som lämnar en till två centimeters gap mot kanten, detta för att det som kondenseras lättare ska stanna kvar.


Nu har jag hällt över ett ca två centimeters lipidlager, som flyter överst, det är hydrofobt, men kan ändå lösa etanol. Förhoppningsvis ska då inget eller lite vatten följa med när etanolen avdunstar.
När man använder plastbrännaren utan lipidlager brukar det bli i bästa fall 40-50% etalnol i utbyte, således alldeles för låg koncentration för att användas vid tillverkning av biodiesel eller E85.



Nu är doppvärmare och lock på, och i morgon har jag nog svaret, om min idé är användbar för att göra mycket koncentrerad etanol lätt.
Doppvärmaren är på  50 watt, och kan aldrig värma bryggden till mer än 50 grader.
Den tar maximalt 1 kWh på 20 timmar, och ska teoretiskt ge  1,5 liter etanol, i praktiken blir det nog mindre.
Tanken är att 50 gradig spillvärme ska användas om man skalar upp tillverkningen.



« Senast ändrad: 23 dec-08 kl 14:06 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #50 skrivet: 25 dec-08 kl 13:24 »
Man brukar få ut ungefär en liter 50% sprit på ett dygn med en brännare av denna typ.
Jag fick inte ut mer än 7 cl med lipidlagret överst.

Nu vet jag inte ännu om det är fel på termostaten eller något annat hinder, det får först undersökas.

Det kan ju oxå vara så att spriten sitter  "fast" i lipidlagret så det krävs antingen annan apparat eller annan temeperatur.

Den lilla sprit som kom ut bestod sannolikt av etanol och de lättflyktiga substanser som brukar komma först, och man tar bort om man tänker dricka spriten.

Min alkoholmätare kunde inte mäta så lite, men på smaken är det väldigt starkt, och brann med nästan osynlig blå låga.

Jag ska fundera lite kring problemen och göra ett nytt försök.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #51 skrivet: 25 dec-08 kl 14:36 »
Låter som det är dags att investera i en elmätare och en annan alkoholmätare. :)

Har du något kvar av den "hutten" du framställde kan du kanske få ett litet bättre hum om halten med flampunktsprov tillsvidare.

Fast jag tror fortfarande på en rejäl kolonn, och husets värmekälla på vintern och solenergi på sommaren.

Helt klart att man ska använda koldioxiden som blir vid jäsningen om man ska odla phytoplankton, det kan ge en brutal produktionsökning.


Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #52 skrivet: 26 dec-08 kl 10:57 »
Har nu kontrollerat apparaten, det var inga läckor. Termostaten var hel.

Jag skummade bort fettlagret, så att endast en tunn hinna återstod.
Eftar en natt hade det kommit betydligt mer i spannen, dock mindre än det skulle gjort utan fettlagret.

Styrkan var 65% vilket aldrig går att uppnå normalt i en plastis. Detta ger en indikation på att fettlagret håller tillbaka vattnet, men samtidigt dunstar etanolen inte lika lätt.

Styrkan är förståss för svag till att göra E85, och för HB  (Humant Bruk) är det inte mycket vinst att få ut lite starkare men så mycket mindre.

En normal kollonbrännare skulle ge önskat resultat, men till en alldeles för hög energikostnad, värmeförlusterna i en mindre anläggning är stora, och mycket kylvatten går åt.

Ska försöka fundera ut en annan typ av apparat, som fortfarande är luftkyld, och tar lite  och/eller billig energi.

Jag dunstade in den alkohol som fanns i fettlagret, (med hög värme) och det visade sig att den var mycket stark(någonting mellan (94 - 96%), jag fick ca en kvarts deciliter och provade det i min billigaste motorsåg, efter att ha blandat i etanollöslig olja till ca 5%.

Motorsåget startade ganska lätt (fem försök), gick lite ojämnt men varavade upp, jag hade igång det kanske tjugo - trettio sekunder sedan stannade jag det.

Jag provade sedan motorsåget med  oljeblandad T-sprit körde ungefär lika länge, och såget uppförde sig likartat som med den sprit jag utvunnit ur fettet.

Jag rensade sedan motorsåget med Aspens och körde flera minuter.

Man skulle kunna lösa ut sprit i fett, och sedan bränna ut det (troligen)billigare än från mäsk, men jag tror nog inte att det är en praktisk och ekonomisk metod, i varjefall inte som jag praktiserade det.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #53 skrivet: 27 dec-08 kl 14:17 »
Har nu kontrollerat apparaten, det var inga läckor. Termostaten var hel.

Jag skummade bort fettlagret, så att endast en tunn hinna återstod.
Eftar en natt hade det kommit betydligt mer i spannen, dock mindre än det skulle gjort utan fettlagret.

Styrkan var 65% vilket aldrig går att uppnå normalt i en plastis. Detta ger en indikation på att fettlagret håller tillbaka vattnet, men samtidigt dunstar etanolen inte lika lätt.

Styrkan är förståss för svag till att göra E85, och för HB  (Humant Bruk) är det inte mycket vinst att få ut lite starkare men så mycket mindre.

En normal kollonbrännare skulle ge önskat resultat, men till en alldeles för hög energikostnad, värmeförlusterna i en mindre anläggning är stora, och mycket kylvatten går åt.

Ska försöka fundera ut en annan typ av apparat, som fortfarande är luftkyld, och tar lite  och/eller billig energi.

Jag dunstade in den alkohol som fanns i fettlagret, (med hög värme) och det visade sig att den var mycket stark(någonting mellan (94 - 96%), jag fick ca en kvarts deciliter och provade det i min billigaste motorsåg, efter att ha blandat i etanollöslig olja till ca 5%.

Motorsåget startade ganska lätt (fem försök), gick lite ojämnt men varavade upp, jag hade igång det kanske tjugo - trettio sekunder sedan stannade jag det.

Jag provade sedan motorsåget med  oljeblandad T-sprit körde ungefär lika länge, och såget uppförde sig likartat som med den sprit jag utvunnit ur fettet.

Jag rensade sedan motorsåget med Aspens och körde flera minuter.

Man skulle kunna lösa ut sprit i fett, och sedan bränna ut det (troligen)billigare än från mäsk, men jag tror nog inte att det är en praktisk och ekonomisk metod, i varjefall inte som jag praktiserade det.


Du är en väldigt klok och smart man med för mycketfritid :D /mvh tankspridd

Uppfinn istället en praktisk lösning som gör återvunnen plast lönsam
En god vän men en usel kärlek

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #54 skrivet: 03 jan-09 kl 12:44 »
Över 1200 visningar på den här intressanta tråden nu.
Säger en del om intresset..

Angående kemiska spörsmål har jag sett att det finns forum på webben med "frågelådor".
T.ex. denna: http://www.chemicalforums.com/
Där kanske man kan väcka frågor om alternativa lipidskikt och liknande.

@Tankspridd.. Du kanske kunde skapa en egen tråd som handlar om "återvunnen plast".
Temat här är ju biobränsle för fordon..

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #55 skrivet: 07 jan-09 kl 11:12 »



Styrkan är förståss för svag till att göra E85, och för HB  (Humant Bruk) är det inte mycket vinst att få ut lite starkare men så mycket mindre.

En normal kollonbrännare skulle ge önskat resultat, men till en alldeles för hög energikostnad, värmeförlusterna i en mindre anläggning är stora, och mycket kylvatten går åt.

Ska försöka fundera ut en annan typ av apparat, som fortfarande är luftkyld, och tar lite  och/eller billig energi.



Har du funderat på en s.k. spiralis i stället? De ska tydligen ge betydligt högre alkoholhalt och är fortfarande luftkyld.
De kräver kraftigare doningar än en liten doppvärmare men tydligen snabbare i stället, så energiåtgången borde bli ungefär likvärdig.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #56 skrivet: 07 jan-09 kl 11:17 »
Jo spiralen har jag provat, men den är lite dyrare i drift, och framförallt den kräver en del passning.

Ska  prova med en luftkyld soldestillator när vi har passande väder, kanske går med ett par steg i processen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #57 skrivet: 14 jan-09 kl 19:58 »
Någon som vet hur en dieselmotor är modifierad för att kunna köra med Etamax D?

/P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser