Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sol paneler för torp utan el  (läst 26886 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #20 skrivet: 03 jul-18 kl 09:21 »
Nu missar du att man kan ta ut energin ur strömmen, alltså vattnets hastighet där det flyter förbi, på samma sätt som du kan ta energin ur vinden. Den stora skillnaden är att vattnet har ca 800 gånger högre täthet och ca 10 gånger lägre hastighet i en lugn å, vilket gör att du kan minska bladarean med motsvarande yta och ändå få samma effekt.

VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #21 skrivet: 03 jul-18 kl 10:58 »
Hej blir mitt första inlägg här o i vanlig anda så ställer jag en fråga som säkert besvarats 100 gånger om innan, men men. Jag har fått en möjlighet att köpa en gård där lite kärlek och omvårdnad behövs, varken el eller V/A inne i huset finns, grävd brunn finns med bra värden. Till frågan, sol paneler vad behöver jag? Jag vill kunna laga mat på en kok platta, kunna ha en data igång ett par gånger i veckan. Ladda telefon varje dag (så ofta det går) eventuellt ha  kyl och frys igång 24/7 och kunna använda en tvätt maskin 1-2 gånger i veckan.  Har ingen aning om detta är över snittet eller fullt rimligt så bertätta gärna för mig, samt rekommendera produkt om du vet nått bra, bra sol paneler eller drift snål frys all information välkommnas.




Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Ja detta är översnittet och inte alls fullt rimligt tyvärr.. Om det finns en till motsatsord för off the grid mer än grid tied heter den tvättmaskin. Att laga mat på el driven kokplatta när man är off grid är som kungen kommer till Nobel festen med sin bad kalsong ;D nåt som inte hör hemma där riktig. Ladda mobil batteriet och laptop batteriet går utmärkt med en normal stor anläggning. Förutsett att du har valt en mobil och dator som har längre batterikapacitet och du inte är på luren eller inloggad på nätet hela tiden. Om du köper kvalitetsvaror vilket du måste göra när du är off grid klarar du under femtontusen med hela anläggningen med ren sinus växelriktare. Det är den och batteribanken som tar ca 70% av investeringen. Kylen byter namn till jordkällare. Leva off grid är inte kul ibland när man börjar laga mat, man måste gå fram och tillbaka flera gånger till jordkällaren för att man alltid glömmer att ta med nåt från "kylen". Kör med gasol spis, när det är varmt väder eller ute vedspis beroende på vad du har för tillgång gratis ved eller inte. När det är kallare väder måste du elda inne oavsett annars kommer du att flytta till närmaste vandrarhemmet direkt. Du få sluta äta frysta varor tills du få tillgång till ett gratis oändligt stort frys i flera månader, din sponsor heter Mr vinter.

Ett tips är att ha gårds uniform, alltså olika väl utvalda plagg kombination för olika ändamål som du byter om direkt efter du har kommit hem till gården, på så vis kan du hålla utekläder fräscha längre om vädrar dem rätt och har valt rätt material. Tvätt behovet minskar avsevärt men ändå nån gång måste du tvätta kläder. Det är en "överkurs"  :) grej för offgridare som vi kan ta i en annan tråd senare när du har kommit till rätta med din gård. Lycka till!         

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #22 skrivet: 03 jul-18 kl 11:24 »
Jag bor nära en camping med mycket Tyskar och flera har tvättmaskin i husbussarna och stora solceller på taket och de påstår att det funkar bra att köra tvättmaskin, för solcellerna hinner ladda upp batterierna mellan gångerna.

Har även sett de som har en liten induktionshäll för matlagning i lastbilen, som de kör via inverter och batterierna räcker till utan tomgångskörning samtidigt.

Jag kommer att ha två liknande de här för matlagning i husbussen, när det är soligt och varmt för att inte värma upp bussen i onödan.
Övrig tid har jag tänkt ha en dieselspis, men börjar fundera på om inte en vedspis också vore bra och på köpet får jag värme utifall dieselvärmaren inte skulle funka.
Har träffat de som har det så och det funkade utmärkt.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/?gclid=Cj0KCQjwvezZBRDkARIsADKQyPmTqe5-VZLRyDj9CJkIaDGa4SiHrrTF7BBSLEWhHP3ZscuCscPcLaMaArXIEALw_wcB&cid=a1:ps|a2:se|a3:pla_medium|a4:|a5:|a6:google|a9:rtc|cc:915&s_kwcid=AL!817!3!106688751509!!!g!162425070029!&ef_id=WSZv0AAAAGdrGGv_:20180703092335:s

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #23 skrivet: 03 jul-18 kl 11:51 »
Visst är det bra att klippa bort stora elförbrukare och lyfta över dem till gasol eller ved, men man får solceller som ger 1 kW för 6 500 kr idag, så sommartid kan man faktiskt leva rätt likt en vanlig uppkopplad standardsvensk. Vintertid är det vedeldning som gäller och förmodligen starta elverket rätt ofta. Men att gå ner till sådan lågnivå att man överger tvättmaskin, endast använder gratis kyla och snålar med tvätt så man hamnar på 1800-talsnivå, det gör man endast om pengarna är helt slut eller man finner nöje i det livet.

Jag hade en kamrat som skulle få betala (om jag kommer ihåg rätt) 250 000 kr för att få fram el till kåken, han köpte ett större dieselverk (närmre 40 000 kr på den tiden innan Kineserna började göra billiga saker åt oss) och lite annat för att anpassa sig till ett liv utan ständig el. Vad jag förstod så vande de sig vid att man bara kör annat än lyse när elverket gick de där timmarna varje kväll. Totalt blev det billigare och jag tyckte inte att det var någon skillnad att vara där eller i någon uppkopplad kåk.

Nu har jag klantigt nog bara en 1 000 W omformare i min bil, men byter jag till en 2-3 000 W så kan jag köra tvättmaskin bara genom att dra en skarvsladd till bilen. Och tvättmaskinen går att köra på bensinverket jag gett 2 000 kr för, nytt för kanske 15 år sedan och går bra fortfarande efter en del stolleuppdrag på sjön och minimal service.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #24 skrivet: 03 jul-18 kl 12:21 »
Det jag mest aktar mig för är trefas-motorer eftersom de blir kostsammare att fixa offgrid-lösning till. Kommer att byta djupvattenpumpen till 1-fas för att förbereda för kris eller offgrid. Kommer visserligen att vara tvungen att starta 3-faselverket när svarv och svets skall köras, men det blir betydligt mer sällan än allt annat som klarar sig på 1-fas.

Jag gjorde förresten ett jobb för drygt 15 år sedan där det krävdes dammsugning ute där ingen el fanns. Fick då köpa en udda liten skräpdammsugare för att komma under 1000 W och kunna köra från bilen. I dag har jag en kanonfin, otroligt tyst dammsugare i hemmet som bara drar 800 W. Den gamla drog närmre 2000 W.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #25 skrivet: 03 jul-18 kl 13:07 »
Ett problem med enfas asynkronmotorer är å andra sidan att de har dåligt startmoment och drar hög startström. Det kan vara svårt att få sådana att starta ordentligt på ström från ett litet elverk eller en klen växelriktare, i synnerhet om de måste starta med full last.

Ska man köra en trefasmotor offgrid så är nog den enklaste lösningen att skaffa en billig frekvensomriktare med enfas 230 V in och trefas ut på eBay, och D-koppla motorn så den får 3 x 230 V märkspänning.  Har man inte möjlighet till detta, t ex om den sitter i en pump för djupborrad brunn, så kan man ju kolla om den går att köra drägligt på underspänning, i annat fall får man ordna en transformator (duger bra med sparkopplad) mellan omriktaren och motorn. Det bör inte vara särskilt svårt att t ex linda om transformatorn från en skrotad dålig trefas MIG-svets för detta ändamål.

VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #26 skrivet: 03 jul-18 kl 14:51 »
Att bara försörja el till tvättmaskinen slutar inte problemet där snarare ger den bedriften upphov till ett annat större problem. Ett godkänt avlopp. Man kan inte bortse det faktumet eftersom det är nämnd vid trådstarten. Å andra sidan allt den där stora investeringen för att tvätta kläder i ca sju åtta månader, det är knappast troligt att Tyskarna sitter och tvättar kläder med solel drivna tvättmaskiner där i december. Och sedan måste man byta ut batteribanken ändå vart femte året eller så.

En gigant med mångårig erfarenheter i området tänker inte som en novis gör. Mitt första inlägg för ca ett år sedan var ett likadant inlägg som det här och då var Torbjörn och Drängen framme snabbt och ändrade min felaktig tankebana och sparade mycket pengar och eventuella misslyckanden åt mig. Och jag är mer eller mindre, fortfarande den novisen idag men med ca ett års praktiska erfarenheter. Om TS ska ha en stabil off grid framtid måste först denne leva off grid alla fyra säsonger och sedan börja tänka stort. Om vi övriga ger storslagna förslag redan nu hjälper inte TS mycket, snarare förstör TS möjligheter för en sakta men säkert vandring mot självhushållning.

1800 tals leverne passar bättre än att blir beroende av en annan energikälla som är mycket värre. Att blir beroende av fossila bränsle för att min off grid livsstil ska fungera som normal nätansluten svenskstandard året om, ses jag som ett misslyckande vad gäller självhushållnings syn vinkel, inte minst att leva som alla pengar har tagit slut, då är man inte heller alltför beroende av skiten och märker inte heller större skillnad när den verkligen gör det.       

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #27 skrivet: 03 jul-18 kl 15:01 »
Det verkar som om i alla fall en hel del produkter kommer med annan motorlösning än den gamla asynkronmotorn. Grundfoss djupvattenpump har de permanentmagneter i (och mjukstart), så jag tror jag struntar i att linda om en gammal svets ;) För 8 500 kr får jag en pump som kan tömma mitt 100 m djupa borrhål med endast 4,75 A belastning på den fasen. Med stor hydrofor så kan man dessutom styra så den inte krockar med annan förbrukare.
Deras minsta drar endast 3,95 A, så den går att köra direkt från min bil i dagsläget, och den kostar "bara" 7 000 kr. Men den har en lyfthöjd på 86 m, och jag skulle vilja utnyttja borrhålet till max. Vet dock att det inte är så smart, för när man sänker vattenytan i ett borrhål så luften kommer i kontakt med väggarna så ger syresättningen kalkutfällningar som kan sätta igen finare sprickor i berget, så egentligen skulle man pumpa upp långsamt mot en förrådstank/extra stor hydrofor.
3-faspumpen är snart 20 år, och den kan komma till användning. Kommer inte att kastas...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #28 skrivet: 03 jul-18 kl 15:07 »
Jo, man måste som VS inlägg visar köra sin egen linje, efter både egen vilja och kapital. Är syftet att sätta ett så litet avtryck på jorden som möjligt så skall man ju inte börja bygga allt för tekniska lösningar. Men även en bensindriven generator kan vara mindre fotavtryck än vad genomsnittssvensken lämnar. Och till skillnad från den som har två hål i väggen så blir man mer motiverad att gå vidare till annan lösning.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #29 skrivet: 03 jul-18 kl 15:28 »
Vill man så billigt som möjligt kunna tvätta kläder från solceller så har man solcellerna till el och solfångare till att värma vattnet.
solceller har runt 1-20% verkningsgrad
och jag tror solfångare har över 50% verkningsgrad

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #30 skrivet: 03 jul-18 kl 15:52 »
Men en tvättmaskin kan idag med moderna tvättmedel tvätta rent i nära nog rumstempererat vatten, så det är motordriften som är viktigt att mata med el. Eller tänker du använda muskelkraft? Och att tvätta sina egna kläder en gång i veckan om man har minimerat nedskitningen funkar väl, men här där vi har många ungar så förstår man Roslings påstående att tvättmaskinen var det största genombrottet för kvinnorna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #31 skrivet: 03 jul-18 kl 16:32 »
Å andra sidan allt den där stora investeringen för att tvätta kläder i ca sju åtta månader, det är knappast troligt att Tyskarna sitter och tvättar kläder med solel drivna tvättmaskiner där i december. Och sedan måste man byta ut batteribanken ändå vart femte året eller så.
     

Att installera en tvättmaskin i en husbil/husbuss är nog inte så stor investering, finns ju nya för några tusenlappar.
Resten av utrustningen finns nog i de flesta fordonen redan.

Tror inte Tyskarna sitter å tvättar 8 månader i husbilen utan har det som en bekvämlighet under semestern 1-2 månader.

Är det nån skillnad på när man byter batterier om man har tvättmaskin eller inte, eftersom du nämner 5 år eller så?

isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #32 skrivet: 03 jul-18 kl 18:02 »
Det krävs ett större vattendrag om du inte har stor fallhöjd så du kan få tryck på vattnet. Men det krävs mer vatten än man tror för att få ihop några watt. Vattendrag är det dessutom lite kinkigt med med regler, vattenkraften är inte fri såsom vinden och solen. Och bor du så till att du kan dyka ned i en större å och sätta en gömd snurra, så kan du ge dig sjutton på att det kommer ett träd och river med sig skapelsen...
Okej, haha det kan kan tänka mig ang trädet. Det slår aldrig fel.. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #33 skrivet: 03 jul-18 kl 18:15 »
Ja detta är översnittet och inte alls fullt rimligt tyvärr.. Om det finns en till motsatsord för off the grid mer än grid tied heter den tvättmaskin. Att laga mat på el driven kokplatta när man är off grid är som kungen kommer till Nobel festen med sin bad kalsong ;D nåt som inte hör hemma där riktig. Ladda mobil batteriet och laptop batteriet går utmärkt med en normal stor anläggning. Förutsett att du har valt en mobil och dator som har längre batterikapacitet och du inte är på luren eller inloggad på nätet hela tiden. Om du köper kvalitetsvaror vilket du måste göra när du är off grid klarar du under femtontusen med hela anläggningen med ren sinus växelriktare. Det är den och batteribanken som tar ca 70% av investeringen. Kylen byter namn till jordkällare. Leva off grid är inte kul ibland när man börjar laga mat, man måste gå fram och tillbaka flera gånger till jordkällaren för att man alltid glömmer att ta med nåt från "kylen". Kör med gasol spis, när det är varmt väder eller ute vedspis beroende på vad du har för tillgång gratis ved eller inte. När det är kallare väder måste du elda inne oavsett annars kommer du att flytta till närmaste vandrarhemmet direkt. Du få sluta äta frysta varor tills du få tillgång till ett gratis oändligt stort frys i flera månader, din sponsor heter Mr vinter.

Ett tips är att ha gårds uniform, alltså olika väl utvalda plagg kombination för olika ändamål som du byter om direkt efter du har kommit hem till gården, på så vis kan du hålla utekläder fräscha längre om vädrar dem rätt och har valt rätt material. Tvätt behovet minskar avsevärt men ändå nån gång måste du tvätta kläder. Det är en "överkurs"  :) grej för offgridare som vi kan ta i en annan tråd senare när du har kommit till rätta med din gård. Lycka till!         
Förstår dig helt, och att vädra kläder e jag bra på innan men fyfan har minnen från när jag var liten hos mormor och handtvätta 2 veckors anväda kläder att stå varje vecka 2 gånger eller en gång är något jag väl skulle vilja slippa, självklart skulle jag kunna komplettera med det eller om jag var själv där men så e inte fallet, och att kunna använda en tvätt maskin 1 gång minst i veckan tills världen rasar måste jag idags Läget, ang ditt andra inlägg instämmet jag man måste leva det och sedan se och få en uppfattning själv om situationen, många bra tips jag fått till mig tackar för intresset att svara en nyfiken själ, vill du dela med dig vad ser du som största svårigheten eftet 1 år off grid?  Skullle va kul o höra :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #34 skrivet: 03 jul-18 kl 20:23 »
Att installera en tvättmaskin i en husbil/husbuss är nog inte så stor investering, finns ju nya för några tusenlappar.
Resten av utrustningen finns nog i de flesta fordonen redan.

Tror inte Tyskarna sitter å tvättar 8 månader i husbilen utan har det som en bekvämlighet under semestern 1-2 månader.

Är det nån skillnad på när man byter batterier om man har tvättmaskin eller inte, eftersom du nämner 5 år eller så?
Gode ensamhet, du har missförstått mig. Stora investeringen består av att ha en så pass stor socellsanläggning med enorm batteribank som klarar av att driva en tvättmaskin i jämna mellanrum, även när det inte laddas fullt ut via solen. Och att bli tvungen att hantera VA problemet på ett godkänt nivå just pga tvättmaskinen. Eftersom tvättmaskinen i det här fallet är baserad på solenergi får man ändå en max utdelning bara under ca sju åtta månader. Och ändå stannar inte investeringen där och tillkommer batteribyte. Det var så jag menade. Sedan handlar det här om ett torp utan VA och el och en husbil är inte heller nämnt någonstans i frågan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #35 skrivet: 03 jul-18 kl 20:55 »
Gode ensamhet, du har missförstått mig. Stora investeringen består av att ha en så pass stor socellsanläggning med enorm batteribank som klarar av att driva en tvättmaskin i jämna mellanrum, även när det inte laddas fullt ut via solen. Och att bli tvungen att hantera VA problemet på ett godkänt nivå just pga tvättmaskinen. Eftersom tvättmaskinen i det här fallet är baserad på solenergi får man ändå en max utdelning bara under ca sju åtta månader. Och ändå stannar inte investeringen där och tillkommer batteribyte. Det var så jag menade. Sedan handlar det här om ett torp utan VA och el och en husbil är inte heller nämnt någonstans i frågan.

OK
Jag vet att det handlar om torp, men skrev om husbil/husbuss och lastbil för att jag sett att det fungerar i sådana och både sol, solceller, batterier och inverter funkar lika oavsett om huset har hjul eller ej. 

 

VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #36 skrivet: 03 jul-18 kl 21:53 »

Resten av utrustningen finns nog i de flesta fordonen redan.


Precis som du själv nämner en husbil och ett torp utan VA och el har inte riktig samma förutsättningar, varken vid installationen eller
vid avlopps hanteringen. Och dessutom olika lagar att följa för semestrande husbil ägare och fastboende torpare. Så även om du har helt rätt om grund tekniken för hjul eller icke hjul, och det kan också ge en bra utgångspunkt för att utveckla en tankebana, kan den också ge ett inslag av falskförhoppning i detta fall. Men men vem vet Tyskarna kanske tvättar kläder även i december in Kingston Town medan dem dricker red red wine.  Gode ensamhet no hard feelings.. :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #37 skrivet: 03 jul-18 kl 22:11 »
Precis som du själv nämner en husbil och ett torp utan VA och el har inte riktig samma förutsättningar, varken vid installationen eller
vid avlopps hanteringen. Och dessutom olika lagar att följa för semestrande husbil ägare och fastboende torpare. Så även om du har helt rätt om grund tekniken för hjul eller icke hjul, och det kan också ge en bra utgångspunkt för att utveckla en tankebana, kan den också ge ett inslag av falskförhoppning i detta fall. Men men vem vet Tyskarna kanske tvättar kläder även i december in Kingston Town medan dem dricker red red wine.  Gode ensamhet no hard feelings.. :)

Jag har inte brytt mig i att kommentera VVS eftersom TS fråga gällde det elektriska, så jag förstår inte varför du blandar in VVS och lagar i mitt svar om en del av elfrågorna?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #38 skrivet: 03 jul-18 kl 23:30 »
Precis som du själv nämner en husbil och ett torp utan VA och el har inte riktig samma förutsättningar, varken vid installationen eller
vid avlopps hanteringen. Och dessutom olika lagar att följa för semestrande husbil ägare och fastboende torpare. Så även om du har helt rätt om grund tekniken för hjul eller icke hjul, och det kan också ge en bra utgångspunkt för att utveckla en tankebana, kan den också ge ett inslag av falskförhoppning i detta fall. Men men vem vet Tyskarna kanske tvättar kläder även i december in Kingston Town medan dem dricker red red wine.  Gode ensamhet no hard feelings.. :)
Så det blir mindre miljöfarliga ämnen om du tvättar i en husbil? Eller behöver man inget godkänt avlopp om man tvättar för hand? Spelar ingen roll vad du har för tvätt"enhet" gråvatten som gråvatten.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #39 skrivet: 04 jul-18 kl 06:03 »
Jag har inte brytt mig i att kommentera VVS eftersom TS fråga gällde det elektriska, så jag förstår inte varför du blandar in VVS och lagar i mitt svar om en del av elfrågorna?
Ok då ska jag förklara till dig. TS har gjort en beskrivning före frågorna angående vilka förutsättningar som finns på torpet i fråga så om vi svarar utan att ta hänsyn till den beskrivningen blir vår svar meningslös för TS. Du har rätt. Vi behöver inte kommentera VVS och dessutom är vi inne i el tillverkning då blir det fel forum kategori men hänsyn måste tas till helhetsbilden. Sedan svar som kommer från en forumveteran som du väger lite extra då blir TS tvungen tänka genom ditt svar ändå och det gör att ditt svar kan sätta TS i ett onödigt komplicerad läge. Du vill ju väl inte förvärra utan vill hjälpa till. Hoppas vi överens för att vi måste sluta vår lila konversation om vi ska hålla till forumets regler.   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 6 användare (1 dolda)
sayerbýr, xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser