Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 dagars trilling har svårt att stå och gå.  (läst 848 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
3 dagars trilling har svårt att stå och gå.
« skrivet: 09 apr-13 kl 22:31 »
Ikväll såg jag att min 3dagars ena trilling var trött .När jag reste honom upp hade han svårt att stå .
När han rör sig stapplar han.
 De fick tokosel när de föddes ,de var alla pigga vid födslen.
Analys,tips ?

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: 3 dagars trilling har svårt att stå och gå.
« Svar #1 skrivet: 09 apr-13 kl 22:50 »
Hur ser det ut när de diar? Kanske får den inte så mycke mjölk och med trillingar händer det att tacka inte producerar tillräckligt mjölk de första dagarna. Stöd mata har vi fått göra de första dagarna. I år fick vi måånga trillingar. Har för mig vi landa på 6 st av 35 tackor. En värmelampa kan vara bra så behöver den inte lägga energi på att hålla sig varm. Kan inte komma på mer tipps just nu. Lycka till.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: 3 dagars trilling har svårt att stå och gå.
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 06:03 »
Tycker diandet har funkat bra och han är inte liten.
Men nu kör vi med flaska ,tycker inte det har hjälpt under natten.
Pannrum och intensivare med flaskan så får vi se.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: 3 dagars trilling har svårt att stå och gå.
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 23:13 »
Kom att tänka på två lamm vi hadde för några år sen. Hur ser bena ut? Våra föddes med kort sena i frambenen så de kunde inte stå och gå så stadigt i början. Lycka till. Hoppas den blir bättre.

/Nina
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 22:21 av Nina K »

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: 3 dagars trilling har svårt att stå och gå.
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 11:11 »
Vi har liknande problem. Tre dagars trilling låg nästan livlös i morse. Han var den som var piggast och snabbast till att dia vid födseln.
Tog in honom och sondmatade med honungsvatten och råmjölk. Termometern gav felmeddelande så tempen var nog under 36. Efter 4 timmar på badrumsgolv med golvvärme är han nu uppe och står! Temp 36.3. Osäker på vad jag ska göra nu. Har en nylammade tacka med bara ett lamm och mycket mjölk.  Kanske försöka adoptera dit honom i stället om han piggnar till under dagen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser