Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring av purjolök  (läst 6214 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Vinterförvaring av purjolök
« skrivet: 26 sep-14 kl 13:05 »
Hur ska jag förvara min purjolök?

Jag vill inte låta den stå kvar i landet för vi ska "bygga om" köksträdgården inför nästa år. Har för mig att jag läst (men hittar det inte nu) att man kan ta upp den och sedan jordslå den i en hink som kan ställas in i jordkällaren. Någon som testat detta? Ska man då ha sand eller jord i hinken? Eller spelar det ingen roll?

Finns det bättre sätt?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #1 skrivet: 26 sep-14 kl 14:35 »
Det vill jag också gärna veta.
Förutom att jordslå den i källare så har jag även läst om folk som jordslår den i växhuset, så det kan ju vara en idé om man har ett sånt. Jag provade förra året att bara lägga ner några få purjolökar som blev över i jordkällaren. Det var i alla fall inte en toppenidé att lägga dem rakt upp och ner på en hylla utan de skrumpnade lite.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #2 skrivet: 03 okt-14 kl 21:09 »
Har dålig erfarenhet av det med att jordslå i hink i jordkällaren. De blev ganska snabbt sladdriga.  Bästa hittills av det jag provat är att putsa (alltså skära bort en del blad så de ser ut nästan som de man köper i affären) och lägge i plastback i  jordkällaren (våran är ganska fuktig). Det gjorde vi ifjol och de höll faktiskt tills vi åt upp dom. Vatten avdunstar från gröna blad, så ju mer bladyta det finns desto mer fukt försvinner och därmed blir de sladdriga.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #3 skrivet: 03 okt-14 kl 21:56 »
Jag tror att en jordkällare är för mörk för att purjo ska trivas. Gäller nog rätt allmänt växter som man vill förvara och kanske övervintra med bladen i behåll.

Många jordkällare är troligen även för fuktiga. Detta blir känsligare i kombination med mörker, men mindre känsligt i samband med kyla.

Sök plats med ljus (ev skugga om det är varmt men inte mörker), relativt hög fuktighet och kyla/svalka.

Växthus har nackdelen att temperaturen kan växla kraftigt beroende på solsken på dagen och utstrålning på natten.

Inbäddade i snö på vintern tror jag är bra (om de är tillräckligt härdiga).


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #4 skrivet: 03 okt-14 kl 21:58 »
Har dålig erfarenhet av det med att jordslå i hink i jordkällaren. De blev ganska snabbt sladdriga.  Bästa hittills av det jag provat är att putsa (alltså skära bort en del blad så de ser ut nästan som de man köper i affären) och lägge i plastback i  jordkällaren (våran är ganska fuktig). Det gjorde vi ifjol och de höll faktiskt tills vi åt upp dom. Vatten avdunstar från gröna blad, så ju mer bladyta det finns desto mer fukt försvinner och därmed blir de sladdriga.

Det var nog en ganska torr jordkällare om de blev sladdriga av vätskebrist. Var det en fuktig jordkällare kan jag tänka mig att de kan ha blivit sladdriga, slemmiga och mögliga av för mycket fukt och mörker.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #5 skrivet: 04 okt-14 kl 21:01 »
Tämligen fuktig är den, men frisk (lagomt välventilerat) och bra. Funkar utmärkt för alla rotsaker, potatis mm som håller sig nästan tills midsommar året därpå.
Professionellt så räknas kyla och hög luftfuktighet som viktigast för lyckat förvaring av purjulök. 90% luftfuktighet och runt 0 grader är idealet. Ljus behövs då inte.

« Senast ändrad: 04 okt-14 kl 21:13 av Lise »

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #6 skrivet: 05 okt-14 kl 09:12 »
Vi har förvarat purjo i jordkällaren och även i källaren under huset, intill hydroforen.

I jordkällaren har purjon blivit sladdrig, det har varit för fuktigt. Jordkällaren är för liten för alla grönsaker och all potatis vi har, det blir kondensdropp från taket. Nu har vi dock klarat det problemet ganska bra genom att linda in kalciumklorid i tyg och hänga över en hink, helt enkelt en torrboll liknande de man kan köpa, fast mycket större. Så nu ska testa förvaring i jordkällare igen.
Annars har vi haft lökarna i den vanliga källaren och det har gått hyfsat bra. Ytterbladen torkar, men skyddar samtidigt resten av löken från uttorkning och det blir inte angrepp av mögel.

I år kan förvaringen bli mer problematisk eftersom vi haft haft mycket angrepp av lökmal, för första gången kom det en tredje generation i september, säkert pga av värmen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #7 skrivet: 06 okt-14 kl 20:19 »
Tämligen fuktig är den, men frisk (lagomt välventilerat) och bra. Funkar utmärkt för alla rotsaker, potatis mm som håller sig nästan tills midsommar året därpå.
Professionellt så räknas kyla och hög luftfuktighet som viktigast för lyckat förvaring av purjulök. 90% luftfuktighet och runt 0 grader är idealet. Ljus behövs då inte.

Kollade lite på webben. Hittade rekommendationer på kring 0 C och luftfuktighet 90-98% (i ett fall upp till 100%). Lagringstid angavs till 1-2 månader.

En fördel med ljus plus jordslagning: om det blir varmare så tål nog purjon det bättre än om det är mörkt. Har man perfekt kontrollerat lager är det nog mindre behov av ljus tror jag.

Ska man fröodla purjo behöver man kunna övervintra den så den är frisk till våren. Det ställer högre krav än 1-2 månaders lagring. Enligt min erfarenhet måste den då ha en del ljus. Men jag har inte testat alla varianter.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #8 skrivet: 07 okt-14 kl 11:33 »
Har inte testat odla purju till frön. Om jag skulle försöka skulle jag låta den växa kvar i lannet och ev täcka (granris/halm/snö) om det verkade bli mycket kallt. Har haft bortglömd purju som överlevt hela vintern (Säffle, södra Värmland).


 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vinterförvaring av purjolök
« Svar #9 skrivet: 07 okt-14 kl 14:34 »
Har inte testat odla purju till frön. Om jag skulle försöka skulle jag låta den växa kvar i lannet och ev täcka (granris/halm/snö) om det verkade bli mycket kallt.

Ja, det eller att på senhösten plantera om den på lämpligare plats, s.k. jordslagning. (Jordslagning brukar betyda att ett antal plantor planteras tätt ihop i jord eller ev annat lämpligt material för övervintring eller annan mer eller mindre långvarig lagring, i mark eller kruka, på friland eller under tak/glas, täckta eller ej.)
Citera
Har haft bortglömd purju som överlevt hela vintern (Säffle, södra Värmland).
Jo, ibland kan det nog gå, ibland inte.

Sen finns det ju olika lagringstålig/vinterhärdig purjo också.

Såna här fröodlingskunskaper är användbara även om man vill lagra purjo för att äta, särskilt om man vill spara purjon en längre tid och har odlat den själv.
« Senast ändrad: 07 okt-14 kl 14:41 av Anders S »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser