Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skärvätska  (läst 10638 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skärvätska
« Svar #20 skrivet: 15 aug-18 kl 22:54 »
Dock bör man komma ihåg att diverse mikroorganismer trivs mycket bra i skärvätskor som består av olje-vattenemulsioner. Det har hänt mer än en gång att ohyran har blivit ett arbetsmiljöproblem på mekaniska verkstäder, ställt till med långtidssjukskrivningar mm.
Så om man använder sådan skärvätska i liten skala bör man inte låta den bli gammal, utan blanda till bara så mycket som går åt under närmaste veckan. Och diska/skölj ur allt som har varit i kontakt med skärvätska så det inte blir kvar något som ligger och gror i nåt hörn.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #21 skrivet: 16 aug-18 kl 06:47 »
Där har jag definitivt slarvat, har haft i en flaska i ett år ungefär och det har nog klottats här som där.

Kanske man kan lägga en liten mängd klor i det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Skärvätska
« Svar #22 skrivet: 16 aug-18 kl 08:49 »
Klor borde inte vara bra eftersom det både kan ge klorgas vid upphettning och att det kan angripa metallen. Klor reagerar också med oljan så effekten blir kortvarig.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skärvätska
« Svar #23 skrivet: 16 aug-18 kl 08:52 »
Då är det nog bättre att förvara skärvätskan i kylskåp.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #24 skrivet: 16 aug-18 kl 09:23 »
Det kommer inte funka hos mig, den kommer bli bortglömd i kylen, aldrig till hands då den behövs.

Klortricket har jag hört av dom som har svarvar med kylpumpar, även min svarv har ett fungerande kylsystem som jag inte nyttjar för tillfället. Dom brukar slänga i en kapsyl om det börjar lukta.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skärvätska
« Svar #25 skrivet: 16 aug-18 kl 20:13 »
Duger inte sånt här, kostar ju bara under 10 kr färdigblandat?

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5899


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Niklas Nyström, Svarthönan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser