Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera en Morsö-kamin  (läst 10780 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Renovera en Morsö-kamin
« skrivet: 09 nov-15 kl 13:43 »
Jag har en kamin som vi bytt ut i huset men jag inte vill slänga. Sotaren kallade den söndereldad om jag minns rätt, men hur svårt kan det vara att ta rätt på den?
Det är en Morsö 1410 med glaslucka och separat asklucka med intakt asklåda och helt roster. Lite ytrost. Saknas några tätningar. Bar småsaker egentligen, förutom:

Rökvändarplåten (tror jag den heter) som är direkt över elden är bucklig, det vet jag inte om den ska vara?
Stenarna är trasiga och dessutom borta, men de kostar ca 5-600 om jag köper färdigsågade. 150 om jag sågar själv.

Vad sågar jag med? Det är raka snitt som ska göras, i vermikulitsten om jag inte förstått danska fel när jag letade info igår.

Det känns som en ganska enkel lagning av en kamin som kommer bli fin. Om jag nu inte gapar för stort och för tidigt :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #1 skrivet: 09 nov-15 kl 13:51 »
Jag har själv en Morsö 1440 (samma grundmodell men med luftkanaler på sidorna, drygt 15 år gammal och fortfarande i bra skick.

Baffelplåten över elden (som egentligen inte är någon plåt utan en gjutjärnsdetalj) ska vara rak med skarpa kanter. Men så länge den inte är så förstörd att det inte går att lägga den på plats kan den få vara som den är.

När det gäller  stenarna så tror jag de ursprungligen är av någon slags eldfast tegel.  Kapas lämpligen med vinkelslip och kapskiva för sten/betong (en vanlig kapskiva för stål fungerar inte bra). Sprickor i stenarna spelar ingen roll men när de är så trasiga att delarna inte håller sig kvar på plats kan det börja vara dags att byta.

Tätningen runt luckan är gjord med glasfibersnöre, sådant säljs tillsammans med tillhörande värmetåligt lim på t ex Biltema. Jag har fått göra om lucktätningen en gång på min kamin.


ca

  • Inlägg: 248
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #2 skrivet: 10 nov-15 kl 07:55 »
Både rökhylla o stenar kan du få hos J.Davidssons i Reftele. Vill du istället såga vermikulit så är det en slö fogsvans som gäller. För att undvika fler överhettningar kan det vara säkrast att inte öppna den nedre luftintagsrosetten alls utan ha luckan på glänt under upptändning och därefter behövs oftast bara sekundärinsläppet högst upp. Räcker då inte värmen till så behövs en större kamin.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #3 skrivet: 10 nov-15 kl 08:16 »
Det står uttryckligen i bruksanvisningen till kaminen att det undre luftintaget alltid ska vara stängt, på min var det låst med en kontramutter då kaminen var ny. Jag förmodar att det egentligen bara är tänkt att användas om man eldar koks i kaminen.

Enda gången det för svenska förhållanden någonsin kan finnas anledning att öppna det undre luftintaget är om man i undantagsfall måste elda mycket dålig ved (genomblöt t ex rötskadad ved eller rå tall). Men om man har bättre ved är det bättre att elda den och låta undre luftintaget vara stängt.

Ett sätt att kolla att luckan tätar tillräckligt bra är att kolla att elden kvävs helt och hållet när man stänger det övre luftintaget. Om det brinner bra med övre intaget mindre än 2,5 varv öppet så börjar luckan vara otät.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #4 skrivet: 10 nov-15 kl 13:44 »
Flera bra svar, tack!

Jag tror att vi eldat för hårt, men främst att förra husägaren inte varit så noga. Vi hade den inte speciellt länge innan vi fick eldningsförbud och gjorde i ordning med nya grejer.

Hur som helst. Via eldkraft.se kostar reservdelarna 2 400 spänn :( De har ett bra utbud dock och det är ju inte fel om man kan köpa allt på samma ställe och bara behöva betala en frakt. Är ganska tungt att skicka sten och stål :)
Jag saknar rökskål och rökstos har det visat sig. Skålen ska sitta under den toppmonterade skorstenen, mellan kamintaket och rökvändarplåten. Stosen ska sitta mellan kaminens topp och skorstensröret (ska höra med skorstensleverantören om jag behöver den men det antar jag).
Det drar iväg i pengar... Men en ny likadan (de tillverkades mellan -84 och -07) finns för 10 000 :- och en annons har jag sett för en renoverad på 4 500:- så det är väl inte bortkastade pengar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

  • Gäst
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #5 skrivet: 10 nov-15 kl 13:52 »
Vår kamin, en stor Handöl, är det väldigt noga med att man inte eldar för hårt. 1-1,5 kg ved per timme och det är inte speciellt mycket. Den blir varm ändå och värmer gott.

Vi eldade för hårt första året och spräckte glaset.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #6 skrivet: 10 nov-15 kl 13:59 »
Ajdå, gick det att byta glaset?

Jag brukar tända med näver och stickor men ändå dra mig lite grann för att låta elden dö ut och tända på nytt trots att det är rätt enkelt. Så i år har jag klyvt veden ännu mindre än förra året och tänker att det går att hålla lagom stora brasor lite längre tid istället.

Morsökaminen ska klara 45-75 kvadratmeter och det är ju rätt mycket så jag kan ta det lugnt med den när den är lagad.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

  • Gäst
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #7 skrivet: 10 nov-15 kl 14:04 »
Ajdå, gick det att byta glaset?

Ja. Det var bara att beställa ett nytt i rätt storlek hos glasmästaren. Halva kostnaden mot orginal. Jag kommer ej ihåg exakt men ca 500 kr.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #8 skrivet: 10 nov-15 kl 17:20 »
 En ny 1412 kostar idag 6900:- och har det moderniserade förbränningssystemet med förvärmd sek-luft.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #9 skrivet: 18 nov-15 kl 10:13 »
Det får bli ett vinterprojekt det här. Jag tror jag satsar på att använda den gamla rökvändarplåten. Iallafall provar jag att sätta i nya stenar och se om den fortfarande passar. En klar fördel med att bo nära storstan är att det finns en kaminfirma i närheten som kan ta hem delarna till hyfsat pris så jag slipper känna mig tvingad att skicka efter allt på en gång :)

Vad kan man ha som stativ? Nu är den helt benlös och jag vill få upp kaminen minst 40 cm från marken, den ska stå på golv av grus men jag kommer att lägga platt natursten under. Be någon svetsa ett stativ kanske, en ram med ben? Lecablock skulle väl gå men känns lite tillfälligt och tråkigt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #10 skrivet: 18 nov-15 kl 17:52 »
Vad kan man ha som stativ? Nu är den helt benlös och jag vill få upp kaminen minst 40 cm från marken, den ska stå på golv av grus men jag kommer att lägga platt natursten under. Be någon svetsa ett stativ kanske, en ram med ben? Lecablock skulle väl gå men känns lite tillfälligt och tråkigt.
Smide borde vara optimalt. Klart man kan svetsa ett stativ av vinkeljärn men det ser ju inget kul ut.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #11 skrivet: 19 nov-15 kl 08:55 »
Kaminen ska ju stå i smedjan och nu när du säger det så måste jag nog hålla med :)
Men det kommer ta mig en stund att räkna ut vad jag ska göra, och lära mig hur. Det är bra då har jag nåt att fundera på  :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #12 skrivet: 19 nov-15 kl 17:30 »
Perfekt projekt då, särskilt om du är nybörjare inom smide. Tillverka några ben med snirklig ornamentik och lagom svängda former. Tillfälle att få använda sin konstnärliga ådra.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #13 skrivet: 19 nov-15 kl 22:36 »
Klart enklast med Leca-block men det är ju inte lika vikinga-style som svetsat.  ;)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #14 skrivet: 23 nov-15 kl 08:56 »
Det kan ju få bli leca medan jag gör egna vikingaben?  :)

Jag har en idé om hur jag vill utforma benen. Det ska nog inte vara omöjligt att banka till :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

  • Gäst
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #15 skrivet: 23 nov-15 kl 16:10 »
Det kan ju få bli leca medan jag gör egna vikingaben?  :)

Leca låter ju bra så länge!

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #16 skrivet: 13 sep-18 kl 10:26 »
Jag letade efter den här tråden för att komma på namnet på J. Davidssons och kan väl passa på att berätta hur det gick när jag ändå är här.

Köpte en vermikulitskiva på k-rauta för 300 kr när den var på rea, sågade till sido-, bak- och överliggarsten. Spillet blev värmeskydd utanför kaminen. Busenkelt att såga till själv med fogsvans! Lättare än att såga spånskiva till exempel, nästan som hårdost.
Har eldat några gånger, använder den inte så ofta, och det funkar fint. Har för klen skorsten så det blir inte så bra drag men den är bara på prov för att se om stenarna skulle hålla och det gör de. Funderar på en ny fin med gott om isolering men det är ju dyrt :)

Köpte tätningslist till luckan på biltema och den är nog samma som andra inte så dyra ställen, funkar bra. Bra tips, tack!

Benen blev inte så snyggt som jag hade hoppats, den står på ett avkapat betongrör :) Men det brinner inte upp i första taget iallafall :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

funkebo

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #17 skrivet: 25 sep-19 kl 12:53 »
Håller på att installera en Morsö 2B Classic av en äldre version utan den underliggande asklådan.
Min har en plan botten och jag har tänkt fylla den med ett lagersand plus eldfast sten. Problemet är sidostenarna och bakre stenen som inte vill ligga kvar. Jag ser på nya modellen av 2B att rökledsplåten har piggar som ska hålla stenarna på plats. Min har några utskjutande metalldelar som antagligen har använts till att antingen hålla ut plåtskivor eller för att fästa klamrar att lla stenarna.
Jag har köpt sidostenar från eldkraft men är osäker på om de passar en äldre modell.
Om någon har en liknande modell vore det fint med lite input

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #18 skrivet: 26 sep-19 kl 08:49 »
Jag googlade och hittade en bild som jag lånat härifrån:

https://www.kaminofengalerie.de/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/o/foto0079.jpg

Är det så det ser ut inuti din?

Här finns en monterings- och bruksanvisning:
https://docplayer.se/15983386-Morso-2b-classic-monterings-og-bruksanvisning-monterings-och-bruksanvisning.html

Snygg kamin! Har du med den där överbyggnaden?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera en Morsö-kamin
« Svar #19 skrivet: 26 sep-19 kl 08:57 »
Jag tänkte på den här tråden för ett par dagar sen, min kamin har nu fått en bättre skorsten och jag försöker få ordning på hur den brinner.
Än så länge har jag ingen möjlighet att stänga nedre luckan, än mindre stänga dess luftintag. Då slocknar elden.
Ska ta isär luftintagen vid tillfälle och rengöra, det kan mycket väl vara igenkletat. Jag använder kaminen sällan men vem vet, kanske blir det då och då i vinter.

Om jag får vara så fräck i min egen tråd så vill jag bara passa på att säga att det här är tredje gången jag haft nytta av en tråd som började för 4 år sedan. Det här är det som gör forum så bra - all gammal info finns kvar. Så känn på den moderna slitochsläng-internetsamhälle :) Snapchat? Skulle inte tro det.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser