Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om klippning och halm-bädd!  (läst 6068 gånger)

Yogatjej

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
Frågor om klippning och halm-bädd!
« skrivet: 17 nov-11 kl 20:58 »
Hej alla får-älskare!

Jag har några frågor som jag undrar över eftersom jag är nybörjare på får. Ska förhoppningsvis hämta hem tre Helsingetackor och en bagge under nästa vecka om jag har hunnit inreda klart våran får-lada.

Men nu undrar jag, i botten på får-ladan har jag lagt tjockt, grovt plankgolv. Jag vill ha en djup ströbädd i vinter, men behöver jag förbehandla träet på något vis? Är det någon av er som har trägolv underst? Hur påverkas det av gödselbädden?

Sedan undrar jag en sak till. Tackorna och baggen är ännu oklippta. Är det inte lite väl sent på året att klippa nu? Det blir ju så kallt för dem liksom... :-\ Kanske skulle jag vänta till mars, innan de lammar? Vad tycker ni?

Tack på förhand!
Den som har råd bjuder...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 21:04 »
Nu svarar jag häst  ::) lägg på ett rejält lager foder kalk på golvet innan du börjar ströa då blir stallmiljön bättre och golvet håller bättre
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 21:27 »
Mina är klippta för 2 veckor sedan,de blev sååå lyckliga att bli av med den tunga ullen.Även att de klipptes i April har det hunnit bli riktig ragg ;D Nu har de börjat få ny päls och den är mkt tät,så det blir nog bra vinterkläder. De fryser inte,bara de har foder o torrt att ligga.