Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hål i städet varför?  (läst 19386 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
hål i städet varför?
« skrivet: 31 jul-10 kl 20:48 »
Halaj!

jag har precis färdigställt mitt smidesstäd. Nu gäller det bara att komma på nåt att smida också.

Men iaf: det finns två fyrkantiga hål i mitt städ. Jag undrar vad de har för funktion. Skall man stoppa in något slags tillbehör där, och isf, vad för något?
Eller är de bara där av produktionstekniska orsaker?
Det finns två hål på var sida städet, och det är inte genomgående.

//T

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hål i städet varför?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-10 kl 23:27 »
Jag har egentligen ingen aning, men kan de inte vara till för när man ska böja eller vrida (runt sin egen axel) fyrkantsjärn?

Och har du ont om projekt, kan jag komma på flera stycken till dig. Tex kunde man behöva en hasp som passar kring handtaget på ytterdörren, och som går till trappräcket. Specialhaspar av olika slag går ju inte att hitta färdiga.Någon form av gångjärnsliknande historia så att man kan använda en armeringsmatta som grind är också en bra grej, borde vara klart säljbar om man nu ville sälja saker. Till ett rimligt pris skulle jag gärna köpa sådana. Skulle i sådana fall fästas på tryckta runda stolpar, diameter har jag inte i huvudet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: hål i städet varför?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-10 kl 23:32 »
Det vete fan, kanske för nån sorts fästanordning?  Hål för att underlätta div bearbetning eller för att få plats med olika sänken (sänkor?) finns ju på ovansidan, på banan altså...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

jenses

  • Gäst
SV: hål i städet varför?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-10 kl 00:05 »
Skall man stoppa in något slags tillbehör där, och isf, vad för något?
Jo, det ska man göra, stoppa in något...
Vanligast är ett(en?) avskrot, men hålet används också vid håltagning m.m.

gopo

  • Inlägg: 204
SV: hål i städet varför?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-10 kl 08:19 »
Hålen är som ni redan själv gissat för olika tillbehör som kan förenkla smidet eftersom man ibland behöver mer än två händer. Det är bara din egna fantasi som sätter gränserna för vilka tillbehör du kan stoppa ner i hålen. Smeder gör ju liksom sina redskap själv.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: hål i städet varför?
« Svar #5 skrivet: 03 aug-10 kl 10:49 »
Halaj!

Jovisst kan man stoppa in vad man vill i hålen. Men jag undrar vad man_typiskt_använde hålen till.
Precis som Temeriaire säger finns det hål på ovansidan, för tillbehör, ett runt vid det runda hornet och ett fyrkantigt vid det fyrkantiga.
Det känns inte troligt att stoppa in avskrot i hålen på sidan. Då får man ju stå på huk och banka åt sidan. Hornet är ju_i vägen_för allt vettigt arbete där!

Min teori om produktionsmässiga orsaker: det kanske åtgår flera moment i tillverkningen, moment som kräver att städet är varmt fortfarande.
Ett tänkbart ex.: ni ser på sidan; det står 154 Kg instansat?
1 man tar ut städet ur härden genom att stoppa två fyrkantstänger i hålen.
2 man kör städet till en arbetsstation där stansningen görs.
3 man vrider städet på sidan på ett stadigt underlag. Därför är hålen fyrkantiga, för att kunna vrida.
4 man stansar in märkningen
5 man lyfter upp och vrider städet rätt igen och kör den till nästa arbetsstation osv.
Hålen skulle då vara viktiga vid_tillverkningen_av städet, men har ingen funktion vid smide.

Eller så är det så att de används sällan men har något skitsmart användning som man aldrig skulle komma på själv. Och det är därför jag frågar.

//T
« Senast ändrad: 03 aug-10 kl 11:10 av Tapio »

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: hål i städet varför?
« Svar #6 skrivet: 03 aug-10 kl 10:58 »

Har alltid antagit att det är ifrån tillverkningsprocessen också...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: hål i städet varför?
« Svar #7 skrivet: 03 aug-10 kl 11:11 »
Hålen använder man bland annat när man gör spik, man slår ett hamrat metalstycke genom en tratt, och då måste spiket ha nånstans att ta vägen på undersidan
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: hål i städet varför?
« Svar #8 skrivet: 03 aug-10 kl 13:00 »

...men Tapio menar inte hålen som finns på banan utan hålen som sitter på sidan av städet.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: hål i städet varför?
« Svar #9 skrivet: 03 aug-10 kl 14:51 »
aha det är nog som Tapio själv skriver, ett sätt att flytta städet för 2 personer, de är ju ganska tunga, kan också vara för att fästa det i underlaget kanske?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hål i städet varför?
« Svar #10 skrivet: 03 aug-10 kl 15:17 »
Det kan säkert vara bra i tillverkningen, och till att ev bära i, men det verkar instabilt att bära i något med så liten anläggningsyta.

Jag kan minnas fel, men jag har för mig att jag sett i någon dokumentär eller liknande att de använde sidohålen för att göra "tvinnade" fyrkantsjärn. Jag föreslog ju det tidigare i tråden, och har klurat på varifrån jag fått det. Det dyker upp någon minnesbild från att de tillverkade grindar eller staket eller liknande. Hålen på ovansidan funkar ju bra till mindre saker, på sidan är som tidigare skrivet själva städet i vägen. Men jag har för mig att de gjorde de första vridningarna uppe på städet, och sedan flyttade ner på sidan. Ska man göra ett tvinnat järn på kanske 1,5 - 2 meter eller mer, så är det ju bättre att arbeta horisontellt än vertikalt.

Jag skulle i alla fall inte vilja stå på en hög stege och vrida i ett glödhett järn...

Kan inte det vara ett av syftena med hålen på sidan? Tycker att min minnesbild är rätt klar, men som sagt, jag kan minnas fel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: hål i städet varför?
« Svar #11 skrivet: 03 aug-10 kl 19:44 »
Halaj!

Klockren användning av hålen!
Man kan ju också tänka sig att man har en 2 meters stång som man vill böja i 90 gr. Vinkel i mitten. Då värmer man stången där i mitten, stoppar ena stångändan i hålet och böjer.

tillägg: Men jag tror inte att avsikten med hålen har varit fastsättning. De sitter dumt till för det. Man brukar sätta fast städet med byglar såsom i min bild med en halft ibankad bygel till vänster.

//T
« Senast ändrad: 03 aug-10 kl 19:57 av Tapio »

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: hål i städet varför?
« Svar #12 skrivet: 04 aug-10 kl 08:03 »

Skulle gissa att hålen är tillverkningstekniska men att kluriga smeder har uppfunnit användningsområden för dom.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: hål i städet varför?
« Svar #13 skrivet: 29 aug-10 kl 11:54 »
Halaj!

Klurat lite på bränsle. Pratade med en polare som har en fältässja. Han säger att man eldar stenkol främst för att det har hög densitet. Man kan lika gärna elda träkol, men det liksom säger shwoosh så är det borta. En påse grillkol väger ju noll och intet.
Men då kom jag att tänka på pellets. Alltså sådana man värmer hus med. De är ju komprimerade som attan.
Vad tror panelen om att elda med såna?

Ässja under uppbyggnad i bild.

//T

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: hål i städet varför?
« Svar #14 skrivet: 29 aug-10 kl 12:20 »
Hålen använder man bland annat när man gör spik, man slår ett hamrat metalstycke genom en tratt, och då måste spiket ha nånstans att ta vägen på undersidan

....m.m.  vad sägs om skruvhål i t.ex. gångjärn? Då måste materialet som slås ur ha nånstans att ta vägen på undersidan.... Kolla 1700-tals gångjärn, de har fyrkantiga bult/skruv/spikhål

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: hål i städet varför?
« Svar #15 skrivet: 31 aug-10 kl 08:52 »

Citera
Men då kom jag att tänka på pellets. Alltså sådana man värmer hus med. De är ju komprimerade som attan.

Pröva! Borde funka utmärkt. Vad kostar en sådan säck? 25 kg?
Träkol funkar ju annars bra. Speciellt om det är bra kvalité. Men visst brinner den ut mycket snabbare än stenkol. En fördel med träkolet är att man kan grilla en korv över glöden om man blir hungrig när man jobbar. Inte att förringa...  ;D Många som smider kolar ju själv. Det är ju ett sätt att hålla nere kostnaden. Men beror ju på hur mycket man smider om det är värt besväret eller ej. Kanske finns någon hembygdsförening eller dylikt som har en mila i närområdet. Försvaret kan ha gamla eldnings kols förråd som man kan få av om man har tur. Är ju stora fraktioner då men får man det gratis är det värt besväret att slå det mindre innan man slänger det på glöden.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

pålle

  • Gäst
SV: hål i städet varför?
« Svar #16 skrivet: 31 aug-10 kl 09:16 »
Pröva! Borde funka utmärkt. Vad kostar en sådan säck? 25 kg?
Träkol funkar ju annars bra. Speciellt om det är bra kvalité. Men visst brinner den ut mycket snabbare än stenkol. En fördel med träkolet är att man kan grilla en korv över glöden om man blir hungrig när man jobbar. Inte att förringa...  ;D Många som smider kolar ju själv. Det är ju ett sätt att hålla nere kostnaden. Men beror ju på hur mycket man smider om det är värt besväret eller ej. Kanske finns någon hembygdsförening eller dylikt som har en mila i närområdet. Försvaret kan ha gamla eldnings kols förråd som man kan få av om man har tur. Är ju stora fraktioner då men får man det gratis är det värt besväret att slå det mindre innan man slänger det på glöden.
Har prova tyckte att det fungera dåligt ja det bran för fort os smula söder sig av värmen

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: hål i städet varför?
« Svar #17 skrivet: 31 aug-10 kl 11:06 »

Ok, ja så kan det ju bli. Då kan vi stryka pellets...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: hål i städet varför?
« Svar #18 skrivet: 10 sep-10 kl 17:21 »
koks..

köper man på swecox, i Ystad eller norrköping.
finns i kiloliter säckar, smideskoks kallar dom det, det är dom minsta bitarna.
700kr inklusive moms tar dom för en säck, för hobbysmeden räcker det ett ganska bra tag.
ett annat plus med koks är att stänger du av fläkten så slocknar kokset, medans träkolet brinner upp.


Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: hål i städet varför?
« Svar #19 skrivet: 10 sep-10 kl 18:08 »
koks..

köper man på swecox, i Ystad eller norrköping.
finns i kiloliter säckar, smideskoks kallar dom det, det är dom minsta bitarna.
700kr inklusive moms tar dom för en säck, för hobbysmeden räcker det ett ganska bra tag.
ett annat plus med koks är att stänger du av fläkten så slocknar kokset, medans träkolet brinner upp.

 Halaj!

Tack för ditt tips!  :)

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser