Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Al-reflektor  (läst 1155 gånger)

ca

  • Inlägg: 248
Al-reflektor
« skrivet: 16 mar-08 kl 14:43 »
Rensade på verkstán och fann ett gäng parabolsolfångare som jag gjorde på slutet av 70-talet.reflektorn gjordes av högblank aluminium vilket är svårt att skönja idag.En grå "ärghinna" har mattat ner ytan så nån reflektion är uteslutet att få.Provade autosol vilket inte fungerade.Har någon nåt tips vad som skulle kunna blänka upp reflektorn.Läste om hur en hotrod-kille använde 12 timmars polering av varje aluminiumfälg för att få högglans. Söker en något mindre arbetskrävande teknik då detta handlar om flera kvadratmeter.

klastorpet

  • Inlägg: 125
SV: Al-reflektor
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 18:21 »
Rubbing för billack kanske?
Tandkräm kan ibland vara bra slipning utan att repa.. 
Polera med sand för blästring, blandat med nått..lättflytande olja??

Risken finns ju att aluminiumet är korroderat så att det är gropar.. o då behövs de ju antingen slipas ner, eller så skulle jag kolla med en bra lackfirma som kan lacka bilfäljar.. o lägga på ett lager högblank aluminiumfärg..
« Senast ändrad: 16 mar-08 kl 18:24 av klastorpet »

ca

  • Inlägg: 248
SV: Al-reflektor
« Svar #2 skrivet: 16 mar-08 kl 19:33 »
Tandkräm verkar ju överkomligt i pris för att börja med.Risken är ju annars att det kan bli dyrt efter att provat hela sortimentet på ok/Q8.Annars är ytan helt intakt.De användes egentligen bara över ett par månaders tid i studiesyfte och har sedan stått lagrade torrt. De har bara tappat glansen.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Al-reflektor
« Svar #3 skrivet: 16 mar-08 kl 23:31 »
Vet att jag polerat aluminium... Grova stålborstar först på maskin, sen gå neråt i skalan mot finare "diskar" på rondellen t.ex.... sen till sist när det är nästan spegelblankt, lacka ovanpå...
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser