Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammeldags krukväxter  (läst 1261 gånger)

Muscaria

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Gammeldags krukväxter
« skrivet: 19 okt-23 kl 11:24 »
Hejsan😊
Finns det fler krukväxt nördar här inne?
Jag har samlat på ”gamla” växter i hundra år bor i ett gammalt hus som är svinkallt på vintern.
Jag älskar att leva i symbios med mina växter det är alltid något spännande som blommar året om😁
Jag kanske har något du söker? och tvärtom.
Mvh Johanna

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Gammeldags krukväxter
« Svar #1 skrivet: 19 okt-23 kl 21:19 »
Jodå,här är en nörd också. Har stor trädgård med massor av växter där basen är träd från hela världen. Men nu på höst/vinter är krukväxter det som gäller i växtväg. samlar t.ex på olika sorters gullrankor. Gillar också gammaldags växter . problemet är att hitta dem. Efter lång sökan har jag hittat Aspidistra. vanlig förr men nu sällsynt.mitt första ex köptes i min ungdom. Då vanlig i handeln. Det exet dog tyvärr i en vinterflytt men nu finns den här igen.  Kristi törnekrona syns sällan i handeln. Mitt ex har fyllt 25 år och blommat oavbrutet. Farfars julkaktus finns kvar och det tas skott då o då från den. Skottet jag fick för 60 år sedan finns inte kvar men väl avläggare från den plantan. följt mig hela livet. Problemet är bara att det är platsbrist inomhus. Vardagsrummet är sedan många år växternas med växtbelysning och trångt framför de två fönstren. Äldsta växten jag har är en svärmors tunga. Köptes till min första lägenhet för 50 år sedan och har hängt med alla år. mitt  hus köptes för 40 år sedan och plantan har stått på samma plats i alla år. Omplanterad någon gång ,delad men annars orörd.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Gammeldags krukväxter
« Svar #2 skrivet: 20 okt-23 kl 07:29 »
En "klassisk" krukväxt är ju bladkaktus. Om man för 100 år sedan bara hade en enda krukväxt, så var det en bladkaktus som stod på en piedestal i "salen".
Jag har en sådan av okänd ålder (den stod i stugan när jag köpte den, lämnad av förre ägaren).
Andra vanliga gammaldags krukväxter, om än inte direkt med blomsterprakt, är drakblodsträd (dracanacea) och ampellilja. Och givetvis pelargon (var det inte någon här på forumet som kallade den "certifierad tantblomma" en gång i tiden? ).

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Gammeldags krukväxter
« Svar #3 skrivet: 20 okt-23 kl 08:52 »
bladkaktus har jag bara rätt nyligen införskaffat. Men den tillhör   ju vårt kulturarv liksom bergspalmen som ofta finns med på gamla studiofotografier. Ampelliljan har återkommit och syns ofta i butikerna.
Pelargon ansågs mycket riktigt vara en tantblomma men är populärare än någonsin. Finns tusentals samlare vilket kan ses på traderas sidor där skott o plantor fyller sida efter sida.  Och ett annat släkte som samlas flitigt är ju Hoya. Fanns hos farmor och mitt minne av Hoya är när jag var tidningsbud i 15-års åldern. Sommarjobb och kommer ihåg en trappuppgång som stank fruktansvärt. Orsak var att en hyresgäst ställt en blommande hoya på en trappavsats och det var inte väldoft från de blommorna.

Muscaria

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Gammeldags krukväxter
« Svar #4 skrivet: 22 okt-23 kl 11:08 »
Det är fascinerande de flesta människor har något minne eller relation till krukväxter.
Det är manna för själen! på sommaren jobbar man nästan ihjäl sig för att de ska bli så praktfulla som möjligt på vintern är det en kamp för att de ska överleva mörkret tacka gode gud för växtbelysning.
Därför Älskar jag de gamla beprövade växterna de kan man ställa undan i 5 grader i vila de kan man lita på….
I mitt kök ser det ut som nån suspekt odling utifrån med alla lampor här får de mer ömtåliga individerna semestra.
Träd är livets mening här finns några K märkta där jag bor bla en Enorm lind som jag kallar för urmodern formad av mänsklig hand någon gång långt bak i tiden….

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Gammeldags krukväxter
« Svar #5 skrivet: 22 okt-23 kl 14:27 »
Jag har försökt att nörda, men det mesta trivs inte under min regim. Clivia är en mysig gammal blomma. Den blå Saintpaulian minns jag från förr. Ampellilja utan den variegerade strimman ser mindre risig ut tycker jag, sådana skulle jag kunna tänka mig.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare (2 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser