Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpning.  (läst 8010 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Löpning.
« Svar #20 skrivet: 11 okt-08 kl 12:37 »
 Jaha, då är det väl bara att vänta på att jag blir uppäten då ;D
Intressant är att höra att hårda Herdehundar behöver "hårda metoder" men inte BC samtidigt som många BC ägare hävdar att deras hårda hundar behöver "hårda metoder" för att kunna kontrolleras i vallningen, andra anser att Schäfer, Rottis, Malle och andra brukshundar ska hållas kort medan andra tränar dem helt med positiva metoder utan att "ta i" dom och tycker att hårda metoder bara bygger upp hårdare hundar. Jag tror det beror på hur man väljer att förhålla sig till sina hundar.
 Allvarligt talat undrar jag HUR brutala hundar är mot varandra? När vi haft valpar kunde tiken ta i dom lite, lite eller morra och valparna tjuter i högan sky. Detsamma gällde min vuxna hane och BCn när han var valp. Och aldrig har jag sett mina hundar alfarulla varandra.
 Vi människor kan aldrig använda hundspråk som tiken gör tex, hur mycket vi än lever med våra hundar och iakttar dom, så jag föredrar att prata blandspråk, det fungerar hos mig.
                                                  Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Löpning.
« Svar #21 skrivet: 11 okt-08 kl 17:07 »
Ett tips: Läs "Alfasyndromet" av Anders Hallgren! Fortsätt sedan med alla hans andra böcker, t ex "Lycklig lydig hund"!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Löpning.
« Svar #22 skrivet: 11 okt-08 kl 18:24 »
Så, Charlotte, du behöver inte övertolka allt jag skriver. Jag sa inte heller att Boskapsvaktande!!! hundar är hårda. Vad jag sa är att de behöver annan taktik än vad jag skulle använt på min Islandshund (om han levt idag) :'( t.ex.
Dessutom är ju människan det första hunden får lära sig respektera, så även om man inte är någon alfa, käkar de inte upp en.
Hur brutala hundar är? Det beror också mycket på rasen. Man måste utgå frn hur hunden är, vad just ens egen ras har för behov.
Då tycker jag inte heller att man kan döma ut CM i alla lägen! Allt beror på omständigheter osv.

Ett tips: åk till Indien och kolla hur de hanterar alla lösa hundar överallt. Riktigt intressant. De har alltid respekt för människan, har aldrig sett en människa slå eller på annat sätt bestraffa dem (förekommer säkert) de bor nästan alltid någonstans och än har jag inte sett ett hundslagsmål heller.
Något liknande har jag mött i Thailand. Hundar är en naturlig del av samhället. Ingen är rädd för dem och hundarna verkar veta sin plats i hierarkin.
Jag har vandrat i Abbruzzerna i Italien omgiven av boskapsvaktare. De har aldrig hotat mig på nåt sätt.
Många svenskar är osäkra, både som hundägare och som mötande människor. Det skapar också nervösa hundar. Vilket säkert bidrar till att fler blir hundrädda. Folk är idag överhuvud långt från naturliga umgängen med djur av alla de sorter. Det skapar osäkerhet på olika plan.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Löpning.
« Svar #23 skrivet: 11 okt-08 kl 22:29 »
Dessutom är ju människan det första hunden får lära sig respektera, så även om man inte är någon alfa, käkar de inte upp en.
I näst senaste programmet (tror jag det var) så var det någon sorts Vallhund med (en Aussie, kanske?).
Den hunden levde i en källare sedan några år tillbaka, hade munkorg på sig när den väl fick komma upp, den lade då tassarna runt kvinnan i familjen när den attackerade, detta berodde på att hunden enligt CM såg kvinnan som ett byte. Så jag tror jag riskerar nåt sånt med min BC också ;D
 Det var den hunden jag inte fattade varför dom inte lät den somna in... Jag mådde dåligt efter programmet, visst den låg stilla på sidan efter div panikattacker när CM lagt ner den. Men jag kan lova att hundstackarn säkert åkte ner i källaren igen så småningom :(
 CM har en massa bra ideer om aktivering osv, men hans dominanstjat kommer jag aldrig att ta på allvar, inte i något läge.
                                       Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ankianka

  • Inlägg: 143
    • Södermanland
SV: Löpning.
« Svar #24 skrivet: 12 okt-08 kl 12:39 »
Tack (harkel) ;D
 för alla synpunkter om löpning o annat. Kul att det fick lite fart på skrivandet.
/anki
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Löpning.
« Svar #25 skrivet: 12 okt-08 kl 15:49 »
Ja, folk mår dåligt och tycker det är bättre djuren får somna in! Vill hunden det då? Vet du inte det ska du inte påtala det.
Angående alfarulla eller inte, kan jag tala om att mina boskapsvaktare visst kan göra det mot varandra. Det är som jag sa bestämda hundar, meg egna åsikter. Dessutom, hur skulle de kunna vakta självständigt annars om de fick fråga husse om lov till allt?
Angående stirra i ögon. Min ungtik kollade av mig och mina åsikter idag, när vi var ute bland fåren. Tittade upp i ögonen på mig. Hon är en sprallig tjej på snart 3. När jag stirrade henne i ögonen vek hon undan. Där ser du tydligt detta med ögonkontakt. Hade hon stirrat så på mig, hade hon inte respekterat mig. Så gör hon även med fåren. Kan fara runt som en galning ibland, bara för att hon är glad, men när hon närmar sig fåren går hon ner i ultrarapid, sänker huvudet och blickar i backen. Precis motsatsen till en bc. Hon får inte visa Eye.
Hundar är olika beroende på vad de avlats fram för. Då krävs också hantering och fostran efter detta.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Löpning.
« Svar #26 skrivet: 12 okt-08 kl 22:15 »
 Ägarna mådde inte dåligt, det gick ju att sätta på hunden munkorg och låta den leva åratals  i källaren, men det kan jag lova att hunden INTE mådde bra. Att leva i en källare och ständigt vara på helspänn är inte ett värdigt liv för att djur enligt min åsikt i alla fall. Har du sett avsnittet? Annars är det förmodligen svårt för dig att påtala något angående det över huvud taget....
                       Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
SV: Löpning.
« Svar #27 skrivet: 13 okt-08 kl 09:26 »
C.M är ju alltid ett poppulärt ämne..... ::)Köpte hans bok utav ren nyfikenhet. Riktigt bra fick en helt annan uppfattning av honom än den som visas på tv. Rekomenderar den. Sen är det ju så att man kan läsa och lyssna på 100-tals "experter" jag tycker man gått kan göra det och sedan "sålla" lite. Vi människor är olika och hundarna är olika så man får välja ut dom delar som passar en bäst.
Det är också bra att lära sig olika metoder om man ska ha många olika hundar.
Den bästa kurs jag har varit på i ämnet var en om hundens signaler. Vet man inte vad man ska titta efter så kan det vara svårt att tolka hunden rätt.
Så till huvudämnet.  ;D
Har precis hämtat hem en hane för parning och eftersom det är av en stor ras så vill man ju vara med och vaka över själva ritualen så att ingen gör sig illa. Finns de tikar som försöker springa iväg när de har fastnat och hanen vänt på sig.
Det innebär att jag måste sära på dom unga tu mestadels.....det är inte skoj....det är inte bara hanen som vill ha sitt utan även tiken. Så det gnälls och piper mest hela tiden.
Mitt råd till dig är att försök inte tala om för hanen att det är fel att följa sin instinkt han ska ju ändå gå i avel senare utan gör som du har gjort nu och sära på dom. Det finns tikar som är mottagliga från dygn 8 och de som är mottagliga till dygn 18 i regel löper de i tre veckor så ska de inte paras så är det nog skönt för hanen att hon inte är i närheten och även för familjen. Det handlar om tre veckor två ggr om året.
Lycka till!
/Lindeus

ankianka

  • Inlägg: 143
    • Södermanland
SV: Löpning.
« Svar #28 skrivet: 13 okt-08 kl 13:23 »
Tack för svaren, uppskattar dom verkligen.
Men har ett smärre problem till:
Jag vet inte 100 om hon löper...ja alltså, hon "tvättade" sig mellan benen hela tiden..o för varje dag som gick vart hanen bara mer o mer intresserad, försökte hoppa på henne o hon gjorde inget större motstånd..såg en dag när hon låg ner, att hon lyfte på svansen..typ kom då..ni vet
Då tog det fart på mej o skickade iväg henne till dottern, där har hon vart sen förra Söndagen..vad tror ni 2 veckor till räcker det?
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: Löpning.
« Svar #29 skrivet: 14 okt-08 kl 08:08 »
Har inte varti inne på ett par dagar, men vill bara säga att Birgit och Lindéus har sagt allt jag ville säga! =) Man får sålla och lägga till och dra i från, våra hundar tränas med godis, är knähundar/krambjörnar och får sch-ljuds tillsägelser när de inte lyssnar alt. en dutt i sidan om de fortfarande inte lyssnar. (2 st Shetland Sheepdog hanar...) Jag tycker CM är bra för de som inte förstår sig på sina hundar. Den här Boken är väldigt bra att läsa också... http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=170 "I samspråk med hunden. Lugnande signaler, Turid Rugaas"

---helt OT, förlåt!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Löpning.
« Svar #30 skrivet: 14 okt-08 kl 16:44 »
C.M är ju alltid ett poppulärt ämne..... ::)Köpte hans bok utav ren nyfikenhet.
Den vill jag låna av dig vid tillfälle!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ankianka

  • Inlägg: 143
    • Södermanland
SV: Löpning.
« Svar #31 skrivet: 14 okt-08 kl 22:22 »
Och jag fick den av svärsonen..har snart läst ut den..men det stod för lite om löpning;)
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser