Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund & elektricitet  (läst 2891 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Hund & elektricitet
« skrivet: 02 apr-08 kl 13:47 »
Mina hundar har blivit attackerade (helt oprovocerat) av en lös grannhund. Ena hunden blev biten och min lilla dotter var nära att hamna mitt i ett slagsmål, men dessbättre vill ingen av mina hundar slåss och jag lyckades med stor möda mota den attackerande hunden. Hussen har ingen koll på sin hund, inget koppel och hunden är agressiv mot hundar av samma kön. Därför är risken stor att detta händer igen och jag kan inte försvara mina hundar (och mitt barn och mig själv) med mina bara händer mot en stor och arg schäfer.
Kan man ha en elektrisk pådrivare???  ???  En sådan som man använder till ladugårdsdjur. Kan den ge en lagom stöt för att avskräcka, men som inte skadar den andra hunden?

Hussen är medveten om att hans ilskna hund är ett problem för oss och även om han ibland håller hunden i halsbandet när de passerar genom vår gård så är hans löften om att hålla hunden kopplad inte att lita på. Men jag vill inte att mina hundar ska bli skadade eller bli agressiva eller rädda för andra hundar, så jag måste kunna försvara dem. Dessutom har min dotter drömt mardrömmar om den elaka hunden som biter hennes hundkompis så att den blöder.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hund & elektricitet
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 14:17 »
Börjar med att polisanmälla.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

asta

  • Inlägg: 332
SV: Hund & elektricitet
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 14:55 »
Börjar med att polisanmälla.

Vi har valt att inte göra det i detta läget. Hunden blev fö inte skadad utan fick en högst ytlig skråma som blödde lite grand. Det finns en kommunikation med grannen även om han inte tycker att hunden är ett lika stort problem som vi tycker.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund & elektricitet
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 17:26 »
Men kommunikationen fungerar ju uppenbarligen inte eftersom det här faktiskt fortsätter. Du säger själv att det inte går att lita på att hunden hålls kopplad. Istället för att skaffa tillhyggen tycker jag att du ska gå över till grannen och förklara på ett lugnt och sansat sätt att du är rädd för dina barns och hundars skull och att om inget görs åt saken å det snaraste så vidtar du åtgärder. Om förbättring uteblir - polisanmäl!

asta

  • Inlägg: 332
SV: Hund & elektricitet
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 18:21 »
Men kommunikationen fungerar ju uppenbarligen inte eftersom det här faktiskt fortsätter. Du säger själv att det inte går att lita på att hunden hålls kopplad. Istället för att skaffa tillhyggen tycker jag att du ska gå över till grannen och förklara på ett lugnt och sansat sätt att du är rädd för dina barns och hundars skull och att om inget görs åt saken å det snaraste så vidtar du åtgärder. Om förbättring uteblir - polisanmäl!

Självklart har jag i alla år förklarat att jag är rädd för hans hund, men grannen är av den åsikten att det är normalt att hundar slåss och på förklaringar om att mina hundar och de andra grannarnas hundar inte slåss lyssnar han inte på.

En polisanmälan är helt onödig. OM polisen öht skulle göra något hade det krävts att min dotter hade blivit tuggad i småbitar eller att mina hundar blivit ihjälbitna. Då kanske grannen hade fått en tillsägning om koppel och munkorg. En rispa i en hundrumpa och ett barn som nästan blev bitet resulterar möjligen i att grannen hinner få en lapp om anmälan innan fallet läggs ner.
Min man har blivit hotad till livet på sitt jobb, min syster blev både knivskuren och utsatt för ett våldtäktsförsök. Bägge fallen lades ner inom ett par veckor trots att gärningsmännen var utpekade och kända av polisen. Det krävs mer än lite hot och misslyckade försök för att det ska hända något när man polisanmäler.

Så vill jag freda mina hundar så måste jag göra det själv! En elstöt avskräcker en hundattack bättre än ett hot om polisanmälan!!!

Grannen blev faktiskt lite skärrad över händelsen. Insåg väl han också vad som kunde ha hänt om en liten 3-åring hamnat mitt i ett hundslagsmål och eftersom mina hundar var i koppel var det ju bara hans hunds fel att det blivit bråk. Det höll honom faktsikt hemma hela dagen i går och det var först i dag han gick förbi igen och då höll han i halsbandet när han gick förbi. Problemet var ju bara att det inte var på min gård jag blev attackerad utan på promenad i skogen.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hund & elektricitet
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 20:25 »
Ett skott.

Min far körde ihjäl grannens hund efter att den hadde bitit mig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hund & elektricitet
« Svar #6 skrivet: 03 apr-08 kl 15:29 »
Jag förstår att du inte vill polisanmäla. Jag förstår också att du inte har förtroende för polisen efter din familjs upplevelser. Jag tror inte heller att det skulle leda till så mycket om du anmäler denna händelse. Däremot tror jag att det har betydelse om det skulle bli fler attacker, kanske värre, då är det lättare att få respons. Och din granne skulle förstå att det är allvarligare än han insett. Vet inte om det är tillåtet med elstöt men jag kan tänka mig att det går att försvara.
Åsenfår, hundar och katter

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hund & elektricitet
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 15:58 »
Ibland är saker o ting en tolkningfråga ::) Har haft personer här som är livrädda för hundar. En av dom råkade min hund passera med öppen mun, varav personen ifråga lyckades veva till så att hon slog sin hand mot hundens tänder ;D Alltså blev hon biten ;D Jag tog ingen större notis då jag gjort likadant själv ibland, han har stor mun ;D

Dessutom så hade förra ägaren av det här stället en ilsken hund, byborna vågade inte passera här då den flög ut på vägen o anföll.
Nu råkar min hund vara väldigt lik den hunden, o det har han fått lida för (eller vi)..

(Men numera efter 2,5 år har dom flesta lärt känna honom och han flyger ut på vägen han med..fast med en leksak i munnen  o vill leka :-[)

OBS! Nedvärderar inte alls din reaktion, berättar bara hur det kan upplevas från "andra sidan"!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Hund & elektricitet
« Svar #8 skrivet: 03 apr-08 kl 16:35 »
Jag hade skjutit den.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Hund & elektricitet
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 17:06 »
Tycker det är en urusel ide att "fösvara" dig med hjälp av en sådan grej. Risken är dessutom att den anfallande hunden blir väldigt rädd/aggresiv och ger sig på er på riktigt! ::) Du kommer bara att trappa upp problemet. Skulle det hända dig eller någon i er familj något efter att du använt en sån på hans hundar, så är det dessutom endast  DITT eget fel! :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hund & elektricitet
« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 18:21 »
Jag hade skjutit den.

risken finns att jag hadde gjort de samma....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Storeulv

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
    • http://www.lax.no/
SV: Hund & elektricitet
« Svar #11 skrivet: 05 apr-08 kl 23:17 »
Jeg har en Estrella hanhund, den var agressiv mot andre hanhunder da den var unghund. Jeg prøvde å kurere det med el.halsband med det resultat at den ble mer agressiv mot de hundene han såg!
Etterhvert lærte jeg den av med å være agressiv på andre måter!
Nu har jeg det motsatte problem! En stor hanshafer angriper min Estrela når denne står i bånd! Jeg har flere ganger snakket til damen som eier den uten resultat. Den klarer å lure seg avsted og skal tam min Estrela. Jeg ble nødt til å kjøpe et pigghalsbånd til den og har montert det med piggene ut slik at shaferhunden inte hittar halsen på Estraeleren. Det har hjulpet! En hund som står i bånd har ikke de samme muligheter som en fri sluppen hund.
Damen som eier shaferhunden fikk en veterinærregning på over 1000kr da den måtte sy flere sting i foten. Nå har min Estrela fått fred for shaferhunden!

asta

  • Inlägg: 332
SV: Hund & elektricitet
« Svar #12 skrivet: 06 apr-08 kl 17:55 »
Ibland är saker o ting en tolkningfråga ::) Har haft personer här som är livrädda för hundar. En av dom råkade min hund passera med öppen mun, varav personen ifråga lyckades veva till så att hon slog sin hand mot hundens tänder ;D Alltså blev hon biten ;D Jag tog ingen större notis då jag gjort likadant själv ibland, han har stor mun ;D

Dessutom så hade förra ägaren av det här stället en ilsken hund, byborna vågade inte passera här då den flög ut på vägen o anföll.
Nu råkar min hund vara väldigt lik den hunden, o det har han fått lida för (eller vi)..

(Men numera efter 2,5 år har dom flesta lärt känna honom och han flyger ut på vägen han med..fast med en leksak i munnen  o vill leka :-[)

OBS! Nedvärderar inte alls din reaktion, berättar bara hur det kan upplevas från "andra sidan"!

I det här fallet är det inget tvivel om att hunden är tikaggressiv och ägarna är dessutom medvetna om det. När man inte har hund med sig kommer den, precis som du beskriver din hund, utflygande mot alla som passerar, men då vill hon hälsa. Det är få som går förbi den grannens gård för även om hunden inte är arg på människor så är det få som tycker att det är charmigt att bli hoppade på och nafsade efter ansiktet. Vi har dessutom en grannfamilj här som är hysteriskt rädda för hundar och jag tycker nog att man som hundägare ska hålla koll på sin hund och ha den i koppel när man möter någon som är hundrädd.

Vi gick heller inte emot någon tand. Vi promenerade på vägen i vår skog och såg inte den andra hunden för än hon gick till attack. Hon hade inte ens hälsat på mina hundar för att kolla om de var vän eller fiende utan for bara rakt på oss. Tydligen hade hon gjort samma sak med en kullsyster till henne som förut bodde i närheten och bägge hundarna blev ganska illa åtgångna. Kullsystern avlivades i ganska ung ålder pga lynnesfel!

Vi har fått höra av en annan granne att mannen med den ilskna schäfern har tänkt välja annan promenadväg för att undvika att "våra hundar slåss" (dvs undvika att hans hund attackerar oss). Det tog väl ett tag innan han insåg hur illa det kunde ha blivit om min dotter faktiskt hade hamnat mitt i ett slagsmål mellan två stora hundar. Och mina hundar vill som sagt inte slåss och de är vana vid andra hundar och det är aldrig några problem. Hunden som blev biten är 1,5 år så hon är en bebis.
Tror inte att grannen kommer att hålla sig borta speciellt länge innan han går här igen, men jag vet inte vad jag ska göra för att kunna försvara mina hundar. Jag har mina i koppel och under uppsikt. Men det hjälper ju inte.  :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare (2 dolda)
skräptanten, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser