Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla inomhus året runt utan växtbelysning  (läst 897 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« skrivet: 28 dec-23 kl 10:17 »
Funkar det?
Jag har testat med bra resultat att odla förodla i februari tomater och grönt och det har funkat. Men funkar det redan nu eller är det för mörkt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #1 skrivet: 28 dec-23 kl 10:37 »
Ljus är essentiellt för att växter ska leva och frodas.
Därför har man gärna frösådder i fönstret.
Det kan fungera bra om solen tittar fram.
Men som vi har det just nu så blir jag förvånad om den ens syns.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #2 skrivet: 28 dec-23 kl 12:27 »
Beror otroligt mycket på vad det är för växter man tänkt odla, och hurdana omständigheter man annars kan erbjuda sådderna/plantorna. Jag har ibland börjat förodla bl.a. tomat och chili utan extra belysning i januari, men då får de sedan så i en sval farstu så att de inte blir så gängliga. Däremot brukar det bli problem med att de är utplanteringsklara alldeles för tidigt, så man blir tvungen att bära ut och in varje dag i flera månader, alternativt att de växer en ur huset.

Nu tänker jag bara köra igång med vintersådd medan vi har snö och kallt, dvs så som får köldbehandlas ute i en plastback i några månader tills de spontangror när det blivit tillräckligt varmt.
Ingen människa är illegal

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #3 skrivet: 28 dec-23 kl 12:50 »
Funkar det?
Jag har testat med bra resultat att odla förodla i februari tomater och grönt och det har funkat. Men funkar det redan nu eller är det för mörkt.

Utan växtbelysning skulle inte jag sätta igång några förodlingar redan nu.
Om jag inte hade tillgång till lämplig belysning skulle jag inte så något förrän tidigast i mitten på mars. Orsaken är just bristen på ljus, som gör att växterna sträcker på sig i försöken att hitta det ljus de behöver. Resultatet blir tunna och gängliga växter.
När det gäller just tomater brukar det rekommenderas att så frön 6 - 10 veckor före utplantering. I mina trakter anser jag att månadsskiftet maj/juni är lämplig att sätta ut dem på den inglasade altanen. Det ska väl vara växtzon 6/7 här.
Gurka kan man vänta med tills sista halvan av april. Chili och paprika sår vi runt månadsskiftet januari/februari.
Men all förodling av liknande växter sker under växtbelysning från att de börjar sticka upp ur jorden.

Vi brukar också förodla lite av t.ex. majrovor och kålrötter som sedan planteras ut i landen. Det är för att kunna få lite tidig skörd. Det sår vi i småkrukor eller liknande på altanen i början/mitten av maj och sätter ut andra veckan i juni. I samma veva sår vi på friland.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #4 skrivet: 28 dec-23 kl 16:16 »
Tack, vibterodling är awesome. Testade det förra året, så smidigt jag har redan sått morötter, spenat, dill och persilja i vibterodlingen. Ska så lite kryddor också.
Det jag nu tänker främst med växtbelysning är inte några förodlingar, ser att mitt inlägg kan misstolkas. Utan sallad och småplock, tänkte testa hydroponisk odling. Men har ingen växtbelysning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #5 skrivet: 28 dec-23 kl 16:48 »
Ljus behövs förstås, men sedan hänger det rätt mycket på vilka växter man vill odla inne. Guldranka klarar sig bra med lite ljus medan majs behöver rejält.

Hur är det med morötter, eller annan rotfrukt? Här har jag mest tänkt att det skall bli plocksallad, för det är vad familjen helst verkar vilja ha på vintern. Ett par rejäla lysrör i köket, där vi ändå vill ha det ljust från morgon till kväll, så att spill-ljuset kommer till nytta och man inte glömmer att vattna.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #6 skrivet: 28 dec-23 kl 17:37 »
Ok, utan extra belysning kanske jag mest skulle satsa på microgrönt eftersom det ändå växer rätt ok i nån vecka nästan helt utan belysning (som när man groddar). T.ex. grönkål, rucola o.d. Ska man ha större blad behövs det redan en del ljus.

Men sen å andra sidan har jag en väldigt enkel växtlampa (Airam) som jag skruvat i en helt vanlig golvlampa. Chilin mår ok i alla fall och investeringen var ca dryga 10e för växtlampan då jag redan hade armatur (men finns ju ofta billigt på loppis). Så kanske värt att testa?
Ingen människa är illegal

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #7 skrivet: 28 jan-24 kl 11:47 »
Växter behöver ljus för att kunna göra det som växter gör, nämligen fotosyntes. I fotosyntesen använder växterna ljus för tillverka socker så de orkar växa. Det behöver också koldioxid och vatten och resultatet blir socker och syre. Tack alla växter som gör detta viktiga jobb!  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

karsan

  • Inlägg: 1902
    • Södermanland
SV: Odla inomhus året runt utan växtbelysning
« Svar #8 skrivet: 29 jan-24 kl 11:25 »
När det handlar om odling utan ljus är det svamp som gäller.

Jag har dock paprikaplantor i söderfönster. Överlever vintern men ser ledsna ut. Piggar till och börjar blomma när vårljuset kommer. Odling på låg nivå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
Mathias., LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser