Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen pelletsgödning  (läst 781 gånger)

Digitalanatomy

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Göra egen pelletsgödning
« skrivet: 06 apr-21 kl 21:06 »
Hej!

Är helt ny här och osäker på var jag skulle lägga ämnet, men det hamnade här.

Jag har tillgång till väldigt mycket Fårgödsel och hönsgödsel och funderar på om man kan göra det till pellets för enklare förvaring hantering.

Försökt googla lite men hittar inte mycket info.  Hittar massa pelletsmaskiner från Kina för några tusenlappar, men är det såna man använder? Hur görs hönsgödselpellets. Och varför hör man inte så mycket om Fårgödsel? Vad jag googlat mig fram till är får gödsel lite mindre näringsrikt, men bra för mullhalt. Men är som sagt helt ny på detta område.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Göra egen pelletsgödning
« Svar #1 skrivet: 21 apr-21 kl 22:36 »
Det finns säkert något sätt att pelletera i alla fall hönsgödsel. Finns ju att köpa i alla fall. Tänker att det verkar omständigt dock om du själv ska använda gödseln. Bättre att sprida den direkt i landen när den brunnit.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Göra egen pelletsgödning
« Svar #2 skrivet: 22 apr-21 kl 07:30 »
jag lägger lite gödsel i en hink.. häller på vatten.. Sen tar jag en skvätt vatten därifrån och blandar med mer vatten i vattenkannan när växterna skall vattnas.

Hönsgödsel brukar jag lägga i skottkärran och finfördela med spaden.. sen strösslar jag direkt med det på gräsmattan..under vinbärsbuskar mm.

Höns och fårgödsel kan du bottna dina pallkragar med innan du lägger i jord.. perfekt att odla pumpor.. squash och kål där i sen..
Fjäderfän och kaniner

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Göra egen pelletsgödning
« Svar #3 skrivet: 22 maj-21 kl 09:45 »
Förmodligen är fårgödsel alldeles för kladdigt för att kunna pelleteras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser