Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aspens kvalitet överraskar  (läst 13392 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Aspens kvalitet överraskar
« skrivet: 16 okt-07 kl 11:50 »
Enligt den här artikeln är det en överraskning att asp är lika hållbart som gran. Men det är väl ingen nyhet?

Undersökningen finns här:

http://www.diva-portal.org/vxu/abstract.xsql?dbid=1160

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 13:49 »
Viktigt är att aspen får tillfälle att torka upp mellan varven och att den inte kommer i kontakt med jord eller växtlighet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #2 skrivet: 18 okt-07 kl 21:00 »
Tack för länken.

Jag sparade en kopia av dokumentet och skall läsa igenom det noggrant.
Det låter nästan för bra för att vara sant.

Jag Minns inte vilken procent av proven som får gå under hållfasthetsvärdet i eurokod. Måste kontrollera i mappen.
Hållfasthetens volymberoende gör att en provbitar av mindre storlek ger mycket bättre hållfasthetsvärde. Frågan är hur det beroendet är beaktat i de här provningarna.

Det här blir intressant läsning.
Jag önskar att jag kunde hållfasthetsläran ordentligt. Då skulle det bli ännu intressantare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #3 skrivet: 19 okt-07 kl 00:53 »
Det ska mycket till innan aspen böjer sig för blåsten som de flesta andra träd gör.
Asplöven har platt stjälk som får dom att vrida sig för vinden ("prassla") medan grenarna knappast rör sig alls.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #4 skrivet: 19 okt-07 kl 11:47 »
Jag har alltid fått höra att aspen är skräp. Att den är som ett ogräs, bara lite svårare att hantera. Och visst, finns det en asp tjugofem meter bakom huset, så kan man ju ge sig rackarn på att det dyker upp fytio aspeplantor tjugo meter framför huset.

Jag har eldat med aspe, och det blev värme av det brännet oxå. Nu skulle jag väl våga mig på att använda aspen till något annat oxå. Ska visa undersökningen för familjens aspmotståndare.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 14:36 »
Förr använde man ofta asp i möbler, under faneret.
En anledning tror jag var att aspvirke inte rör sig så mycket när luftfuktigheten varierar,
också huvudanledningen till att den används i bastuinredningar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #6 skrivet: 20 okt-07 kl 00:30 »
Huvudanledningen till att använda asp i bastulavar är väl att den är porös och utan kåda, så man bränner sig inte i arslet??!!! Försök sitta på en rödfuruplanka i 80 graders värme. ::)

Jag kan ha fel.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #7 skrivet: 20 okt-07 kl 02:10 »
Jag tänkte på den anledningen också, kanske är den viktigast...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eken

  • Inlägg: 30
    • Uppland
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #8 skrivet: 22 okt-07 kl 09:25 »
Jag sågar virke av asp, blir väldigt vackert vitt med tydligt markerade kvistar.
Funderar att göra innertaket i sovrummet av asp, och ev någon bröstpanel oxå.
Solosågare med höns och bin på gården

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #9 skrivet: 22 okt-07 kl 18:33 »
Hur fort granen har vuxit har väl en del med hållfastheten m.m. att göra! Det är ganska sällsynt med aspar som växer långsamt medans det är lite vanligare med granar som växer långsamt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #10 skrivet: 23 okt-07 kl 09:38 »
Helt klart att Asp är ett underskattat trädslag, det är väll någonting som hänger i sedan 20 år sedan när man skulle utrota allt vad lövträ hette, ett bättre material att svarva än björk finns inte ändå skulle man utrotas björken till varje pris med känt resultat, att idag råder bris på björk.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #11 skrivet: 05 nov-07 kl 07:48 »
I helgen lade Ulva och jag nya aspbrädor på ett halvt uthustak. Den andra halvan hade tidigare fått nya brädor av gran. Så nu får vi se om fyrtio år eller så hur det håller. I det här fallet är ju den mekaniska hållfastheten inte särskilt relevant.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #12 skrivet: 05 nov-07 kl 09:55 »
I helgen lade Ulva och jag nya aspbrädor på ett halvt uthustak. Den andra halvan hade tidigare fått nya brädor av gran. Så nu får vi se om fyrtio år eller så hur det håller. I det här fallet är ju den mekaniska hållfastheten inte särskilt relevant.

Jag skulle vara nöjd och förvånad om grantaket höll 20 år.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #13 skrivet: 05 nov-07 kl 10:03 »
Jag skulle vara nöjd och förvånad om grantaket höll 20 år.

Ja, jo, det är klart att som det är håller det inget vidare. Men taket skall ha papp och pannor också.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #14 skrivet: 05 nov-07 kl 10:28 »
Jasååå...
Jag trodde du skulle ha brädtak eftersom du skrev att den mekaniska hållfastheten inte betydde nåt.
Men det är väl den viktigaste funktionen för ett skyddat undertak? Att det ska hålla för yttertak, snö och att gå på.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #15 skrivet: 05 nov-07 kl 11:13 »
Jasååå...
Jag trodde du skulle ha brädtak eftersom du skrev att den mekaniska hållfastheten inte betydde nåt.
Men det är väl den viktigaste funktionen för ett skyddat undertak? Att det ska hålla för yttertak, snö och att gå på.
Det kommer det att hålla för. För att vara petig skrev jag att hålfastheten inte var "särskilt relevant". Med det menar jag att det inte behövs några beräkningar för att se att entumsbrädor är tillräckligt bra.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #16 skrivet: 05 nov-07 kl 11:30 »
Äh, jag småretas lite.
Men jag tror nog aspen funkar, möjligen är den känsligare i sponten eftersom aspen är porösare än gran.
men du kanske har lagt lockpanel?
Jag läste en gång ett gammalt talesätt i en engelsk trähantverkstidning, det var om poppel men det är ju samma släkte.
Minns inte exakt men det var nåt med:
oh mighty oak so big and strong
keep me dry and i´ll see you out.

Håll alltså bara taket tätt så är det nog inga problem med aspen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #17 skrivet: 25 nov-07 kl 16:44 »
Det är ju spännande att såga asp bara :P
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #18 skrivet: 25 nov-07 kl 20:08 »
Ulva vaktar brädhögen.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #19 skrivet: 01 dec-07 kl 19:11 »
Idag 1/12:

KUNSKAPSKANALEN

20.30 Vetenskapslandet
Vetenskapsmagasin. Asp som byggnadsmaterial
, Internet i ryggsäcken, smittorisker vid klimatförändring samt hur man marknadsför en produkt. Och vad är "kodväxling" i språksammanhang? Spännande och aktuell forskning vid landets universitet och högskolor. Även i K 2/12

Tack för tipset Sivan48!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare
Stengrim, Krister Dahlin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser