Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benämning på ekoloiskt/vilt  (läst 1469 gånger)

vilsenhumla

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Benämning på ekoloiskt/vilt
« skrivet: 28 mar-13 kl 19:11 »
Finns det någon benämning på dom som inte äter massproducerade animalisk mat? Det hade varit kul att ha ett namn på det om det finns så som vegeterianer, veganer, demi-vegetarian och liknande kosthållningar har.
Jag äter inte massproducerade djur eller mejeri och ägg. I alla fall gör jag så gott jag kan för hålla mig borta ifrån det.  :)

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Benämning på ekoloiskt/vilt
« Svar #1 skrivet: 28 mar-13 kl 19:24 »
Vilket forum kunde vara lämpligare än detta för att mynta ett.
Spontana förslag ; ekotarianer, viltivorer, samveterianer (såna som äter allt som man kan göra med gott samvete). Jag skulle säga att jag försöker vara en samveterian då jag ser det som helt ok att äta allt så länge det har levt gott och dött snabbt (ja även häst, gulliga kaniner och så) men hoppas jag lyckas med att aldrig mer stöda tex burhönsindustrin.
Sen kan något heta ekologiskt så mycket det vill men om det kommer från tex sydamerika och det finns lokala alternativ är det definitivt inte samvetariant ;)

Sen lite OT tycker jag det är dråpligt med alla som nu kallar sig vegetarianer men äter fisk och ägg tex. Fisk är djur och ägg är animaliskt. Folk tror att det är veganer som bara äter grönsaker.

« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 19:26 av MagnusL »
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Benämning på ekoloiskt/vilt
« Svar #2 skrivet: 29 mar-13 kl 04:07 »
Finns det någon benämning på dom som inte äter massproducerade animalisk mat? Det hade varit kul att ha ett namn på det om det finns så som vegeterianer, veganer, demi-vegetarian och liknande kosthållningar har.
Jag äter inte massproducerade djur eller mejeri och ägg. I alla fall gör jag så gott jag kan för hålla mig borta ifrån det.  :)

Du säger vad du inte äter. Men vad äter du då`Vad är det för djur som inte är massproducerade? Svenska älgar är ju t ex i högsta grad massproducerade!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Benämning på ekoloiskt/vilt
« Svar #3 skrivet: 29 mar-13 kl 11:26 »
Om man äter enbart vilt kött, kallas man vilterian.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Existens!

  • Gäst
SV: Benämning på ekoloiskt/vilt
« Svar #4 skrivet: 29 mar-13 kl 11:45 »
Om man äter enbart vilt kött, kallas man vilterian.

Snarare sprinter, om man ska hinna springa ifatt det.. :)

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Benämning på ekoloiskt/vilt
« Svar #5 skrivet: 29 mar-13 kl 12:23 »
Selektiv köttätare?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Benämning på ekoloiskt/vilt
« Svar #6 skrivet: 04 apr-13 kl 22:58 »
Vad är det för djur som inte är massproducerade? Svenska älgar är ju t ex i högsta grad massproducerade!
Det kan du väl ändå inte mena!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser