Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..  (läst 4005 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« skrivet: 14 dec-12 kl 13:15 »
Slutligen har jag bestämt mig för vilka raser som nog skulle passa oss bäst och en av dem är finsk lapphund. Vi vill helst ha en lite äldre hund, så vi slipper den första valpåldern med vakna nätter och rumsrenhetsträning.. Har kontakt med en jättetrevlig och mycket ärlig uppfödare här i närheten och hon har nu fått tillbaka en hanhund då hans förra ägare inte kunde ha kvar honom. Han är en fin avelshund, och lugn och go i temperamentet. Han är 4,5 år gammal. Han är ingen svår hund, men förra ägarna har varit lite "för snälla" och inte gett honom klara gränser och tydlig fostran. Han låter som en väldigt trevlig hund i grunden, om än lite ouppfostrad så det får man ju träna upp, men jag tror inte det skall vara några problem för oss att lära honom våra regler om vad han får och inte får göra här för han lyssnar bra när han väl förstår att "här är det annorlunda", som nu hos uppfödaren. Men på ett område känner jag mig lite osäker. Största anledningen till att vi skall ha hund är att vi vill att den skall vakta våra höns från höken och denna hund har lite jakt i sig, han kan springa efter harar i skogen och så. Att han springer iväg handlar ju mest om att man behöver träna lydnad med honom, men det som oroar mig är hur han kommer se på hönsen och kaninerna då... Risken är ju stor att han ser de som potentiella byten. Går detta att lära om? Skulle gärna vilja ha lite respons från er med mer erfarenhet av hund och gärna av rasen ellar liknande raser. Meningen är ju att han skall se vår gård och våra djur som sitt revir och sina skyddslingar och inte som mat...
« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 13:24 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

 

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 13:47 »
När jag har tagit emot omplaceringar har jag krävt att få ha dem på prov i minst tre veckor. Under den tiden kommer du kunna träna bort jaktinstinkten om det är möjligt på den individen.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« Svar #2 skrivet: 14 dec-12 kl 13:49 »
En omplaceringshund kan bli hur bra som helst eller så drar du på dig problem du inte trodde ens fanns. Att han är en avelshund betyder att han vet vad han ska göra när han känner doften av löptik,inte önskvärt att han letar upp tiken. Att uppfödaren känns ärlig är ju bra men om hunden är en bra avelshund borde det ju finnas andra intressenter såvida du inte ska avla på honom...
Jag skulle börja med att ta hem hunden på prov 1 vecka för att se hur han reagerar i den nya miljön och med de djuren som du tänkt han ska vakta...testa honom i alla möjliga situationer som kan uppstå,om han har bra temperament så kommer det gå bra. De flesta hundar gillar "jaga" ett byte såsom harar & katter oavsett ras så det är ju bara fråga om dressyr.
Att han blivit bortskämd är ett rätt stort problem även om det kan tyckas litet...han har fått ha sina olater i 4,5 år. Bara för att han är snäll,gullig och lyssnar bra betyder inte att han nödvändigtvis har lust att göra husse/matte till lags.

Det kan också bli en sådan hund av honom som du önskar om du lyckas med uppfostran och dressyr. Det viktigaste är väl att han inte har det minsta jaktlust eller att han är bytesmedveten. Framförallt ska du tänka på att han är en spets - enveten till tusen.
Jag har själv en gårdshund som inte lämnar gården,hon jagar bort katter men kommer tillbaka kvickt,lämnar jag gården med bil eller traktor så är hon kvar när jag kommer hem. Jag har haft tur som fann denna hund,det är inte alla som har lust att vakta och stanna hemma...väldigt många tar sig promenader ;)Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« Svar #3 skrivet: 14 dec-12 kl 15:09 »
En ouppfostrad lite understimulerad hund kan vara ett fynd, men du får nog som de andra säger se till att du får ta honom på prov och se om det går att få honom pålitilig med hönsen, jag tycker dock en vecka är alldeles för kort tid. Problemen kommer gärna när hunden börjar bli varm i kläderna, hellre en månad.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« Svar #4 skrivet: 14 dec-12 kl 15:12 »
En ouppfostrad lite understimulerad hund kan vara ett fynd, men du får nog som de andra säger se till att du får ta honom på prov och se om det går att få honom pålitilig med hönsen, jag tycker dock en vecka är alldeles för kort tid. Problemen kommer gärna när hunden börjar bli varm i kläderna, hellre en månad.
Instämmer huden behöver acklimatiserings tid så en månad är bra det är först då man börjar se olaterna på riktigt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« Svar #5 skrivet: 14 dec-12 kl 17:19 »
Tack så jättemycket för era svar. Av vilken ras är din tik zeina66?

Uppfödaren kommer med honom till oss på ons så vi får träffa honom och så vi ser hur han reagerar på hönsen och
kaninerna. Det var nämligen det enda hon var orolig för också, så hon ville se det själv.

Vad gäller aveln och det där så tyckte hon inte att det var så viktigt om han fortsatte i avel eller ej, hon har hans syster
plus att hon har haft en kull efter honom. Jag fick gärna låna ut honom till parning och ställa ut honom om jag ville, men
det viktigaste för henne var att han får ett bra permanent hem som sällskapshund. Priset är ju detsamma oavsett om
jag köper honom eller om någon annan gör det.

Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Funderingshjälp om omplaceringshund, snälla..
« Svar #6 skrivet: 17 dec-12 kl 06:30 »
Jag har 2 finska lapphundshannar, 4,5 och 1,5 år. Inga problem med varken hönor eller ankor, lite nyfikna är de på kaniner om vi är hos någon som har. Tror inte det är jaktlusten som är avgörande i detta fallet, mina jagar ofta och gärna. Hunden måste lära sig att de andra djuren också tillhör familjen och inte får röras. Min äldsta hanne går gärna in i hönshuset, struntar i hönorna men stjäl alla ägg han kan hitta. Har sjuka hönor och småkycklingar i pannrummet ibland men de rör han inte. Ibland har vi småkycklingar i köket också som synes.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser