Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta tackor och bagge?  (läst 2021 gånger)

Mabuzan

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
Slakta tackor och bagge?
« skrivet: 29 apr-13 kl 21:47 »
Hej!
Jag har nu tröttnat på allt jobb med fåren och vill göra mig av med dom. Vi har köpt djuren av en grannbonde och dom är inte registrerade/märkta, eller vad man nu gör. Skulle bara ha för att beta av lite runtom. Baggen har jag ingen aning om hur gammal han är, vet inte alla tackor heller. Men, när blir dom för gamla för att ätas? Kan nån hjälpa mig med info?

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Slakta tackor och bagge?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 22:10 »
Dom blir aldrig för gamla för att äta.
Vad som kan hända, är att man måste tillaga köttet längre för att det ska bli mört.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Slakta tackor och bagge?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 23:53 »
Håller med Krikav. Men man tar inte tillvara njurar och lever på gamla djur. Och nu är det väl riskfritt, men det kan vara dumt att låta baggen gå med tackorna. Han kan smaka lite udda då. Gamla djur ger bättre färs.

mr_snifer

  • Inlägg: 33
    • Dalarna
SV: Slakta tackor och bagge?
« Svar #3 skrivet: 02 maj-13 kl 21:05 »
Vi slaktade en tacka för något år sedan och den rökte vi och gjorde korv på. Super gott!

Igor

  • Inlägg: 10
  • 53 årig entreprenör biodlare
    • Uppland
SV: Slakta tackor och bagge?
« Svar #4 skrivet: 02 maj-13 kl 21:55 »
Vi har slaktat och ätit både tackor och baggar som har varit flera år gamla, har aldrig haft något som helst att anmärka på köttet - tvärtom är det oftast godare till färs (utan att röka eller göra korv) och de baggar vi har ätit har aldrig haft någon konstig smak. Tror mest att det är en myt (ska dock tillägga att fåren inte varit mer än 5 år gamla - kanske blir det segare sen...)
Men hur har du tänkt dig att slakta om du inte ska skicka dem på slakt (de är ju inte märkta)?
Har du kunskap och redskap själv?
Fåren måste bedövas med kula/slaktmask innan avblodning.
/Igor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
ecolina, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser