Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart kommer våra hönor - hjälp mig att inte missa något viktigt...  (läst 741 gånger)

Höst

  • Inlägg: 39
    • Östergötland
Vi ska bygga ett litet hönshus, det får bli ett mobilt då vi flyttar så snart vi hittar ett bättre boende än det vi har nu.
Hönshuset håller jag på och skissar på, vad måste jag tänka på förutom sovpinnar, bajsbräda, värpreden, lucka för att gå ut...?
Vi ska ha Ölandshöns, troligen blir det 6 hönor och 2 tuppar men det kan bli 12 hönor och 3 tuppar - hur stort behöver vi tänka?
Tanken när vi bygger är att det första lilla mobila hönshuset enkelt ska kunna byggas ut när vi blir mer bofasta.

Angående hönsgård... Fungerar det med elnät till tillfällig hönsgård? Det känns lite onödigt att göra en ordentlig hönsgård när vi ändå går i flyttankar...
Jag har en fundering om vi kan göra en hönsgård av kompostgaller i två våningar med kompostgallertak där hönsen kan vara när vi inte är hemma (kompostgallren tänker jag att vi kan få nytta av när de inte behövs som hönsgård längre) och sedan komplettera med elnät där de kan vara när vi är i närheten.

Vår nuvarande hyresvärd sade ja till att vi skaffar höns och kan ha dem frigående men några veckor senare ändrade de sig och vill inte ha höns i trädgården men då var hönsen redan beställda och handpenning erlagd så vi satsar på att kunna flytta så snart som möjligt istället... och fram till dess får hönsen ha lite begränsad frihet men de måste ju ändå ha ytor att röra sig på.

Vad behöver jag köpa mer? Vattenautomat? Fodertråg? ???

Kom gärna med tips och idéer!
Lantrasnörd som vill ha många djur. Nybörjarodlare som vill pröva och lära mycket.

www.davidssons.info

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
om de är tillräckligt stora för att lägga ägg vill de ha snäckskal.
Vattenautomat
foderautomat
någon bricka eller liknande om du tänkte ge dem matrester.
ang huset så tänkte du ha det mobilt.
Gör samma sak med inhängnaden snickra en kub som du klär med nät då kan du lätt flytta den och bara sätta den framför ingången på huset.

Är det minusgrader så kan du behöva lite extra värme till vattnet, provisoriskt skulle nog en vanlig glödlampa göra det jobbet



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser