Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tappar päls  (läst 4137 gånger)

M

  • Gäst
tappar päls
« skrivet: 01 jul-06 kl 21:17 »
Min bock ca:1 1/2 år gammal tappar pälsen, han har fått kala fläckar på kroppen och han mjällar mycket. Har någon av er hört något liknande. Vetrinären var här igår och hon hade aldrig sett något liknande men skrev ut axilur som man ska hälla på honom så har vi tvättat han med hundmjällchampo allt enligt vets ordinaton. Kan ju tillägga att vi inte har hittat några parasiter.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:tappar päls
« Svar #1 skrivet: 02 jul-06 kl 21:02 »
Min bock ca:1 1/2 år gammal tappar pälsen, han har fått kala fläckar på kroppen och han mjällar mycket.
Har någon av er hört något liknande.

Skulle kunna vara SVAMP infektion...

Om huden är mjällig och irriterad kan det vara någon form av svamp. Ett vanligt tecken på svamp är att man lätt drar loss hårstrån där det följer med en hudflaga/mjäll vid hårstråets bas.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

M

  • Gäst
Re:tappar päls
« Svar #2 skrivet: 04 jul-06 kl 19:45 »
Kollade och det var visst ivomec  :-[ jag var nog trött när jag skrev frågan  ;D
Ja vi har kollat jättenoga efter småkryp men har inte hittat några. Han är pälstunn över hela kroppen men är nästan helt kal på fläckar som finns på ryggen och sidan och svansen...där har han bara lite päls längst ut. För övrigt är han frisk, han äter som vanligt och är bra i hullet  och han är fortfarande lika kär i Stella  ;D
Vad kan jag göra om det är zinkbrist för mineralsten har dom ju redan och jag antar att det finns i den. Finns det som tablettform eller flytande kanske  ??? Svamp skall jag oxå lägga på minnet att det kan vara. Tack för svaren  :)
Jag ska ringa vet om några dagar och raportera om han har blivit bättre och har han inte det så ska jag ta upp det med zinkbrist och svamp så får jag se vad hon säger.

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:tappar päls
« Svar #3 skrivet: 06 jul-06 kl 10:20 »
Min get har också tappat massor med hår. Kala fläckar på hela kroppen och ansiktet. Tog upp det här med zinkbrist när jag ringde veterinären men enligt henne är det extremt ovanligt med zinkbrist hos getter.Tyvärr är veterinärerna här uppe rätt okunniga på getter i och för sig men vi får väl se vad som händer här framöver. Hon ska titta på henne idag, så jag återkommer med besked om vad det var. Förhoppningsvis kan hon svara. Jättejobbigt att vara get och inte ha päls när det nu är så ofantligt mycket mygg, knott och bromsar.
elizabeth

M

  • Gäst
Re:tappar päls
« Svar #4 skrivet: 06 jul-06 kl 20:42 »
Ja tack du får gärna berätta vad din vet säger. Tyvärr kan dom nästan inget om getter här heller  :'(

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:tappar päls
« Svar #5 skrivet: 07 jul-06 kl 12:49 »
Helt rätt hade Mmmm.... I alla fall så hoppas vi på det. Det enda veterinären kunde tro att det var så var det zinkbrist. Finns inte direkt någon medicin efter vad hon visste, men extra tillskott av vetegroddar, vetekli,ärtor,morötter,solrosfrö och pumpkärnolja trodde hon skulle kunna hjälpa. Vi har i alla fall inhandlat detta och som den optimist jag är så tycker jag redan mig se små, små hårstrån sticka ut från huden....lTydligen så kan denna brist uppstå beroende på var getterna har sitt bete. När jag hade getter i Uppland dök aldrig detta problem upp. Beror säkerligen en hel del på vad som finns i det naturliga betet just i den del av landet där man bor.... Hoppas det löser sig även för din lilla bock... Lycka till önskar getterna Saggat och Skalka i Jokkmokk, samt matte Elizabeth
elizabeth

M

  • Gäst
Re:tappar päls
« Svar #6 skrivet: 10 jul-06 kl 19:33 »
Tack för alla svar. Jag får ta och åka till affären jag med.

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:tappar päls
« Svar #7 skrivet: 11 jul-06 kl 08:54 »
Det vet vi väl egentligen inte förrän något resultat kan ses? ;)



Det fungerar faktiskt väldigt bra med den nya dieten. Slutat tappa hår och man kan se hur nya fina hårstrån tittar fram. Bara detta att fällandet av pälsen stannade upp är värt guld. Tyvärr har vi 12 mil till närmsta Lantmannabutik, men mycket av den nya dieten finns på ICA, även om så bara i mycket små förpackningar. Far iväg på fredag till den stora staden Gällivare för att storhandla mat åt getterna... ;D
Tack för all hjälp!!!!
elizabeth

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:tappar päls
« Svar #8 skrivet: 30 jan-07 kl 11:02 »
Min get hade samma symptom förra vintern. Det började med en kal fläck på ryggen, sedan började hon fälla underullen över hela ryggen och halsen. Pälsen tunnades ur så mycket att hennes rosa skinn lyste igenom. det var bara under magen som håret satt kvar. Vi trodde hon hade löss och vi behandlade med non pour-on lösning(för hundar), men hur mycket vi än undersökte henne så hittade vi aldrig några löss. Dumt nog hände detta under de kallaste månaderna i januari, februari, så jag klippte om en gammal polotröja som hon fick ha på sig. Pälsen började växa ut igen efter ett par veckor. Tänk om det var zink-brist hon hade?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser