Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenar i/på järnkaminen=  (läst 13205 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Stenar i/på järnkaminen=
« skrivet: 06 nov-13 kl 16:19 »
Hej

Jag har en liten gjutjärnskamin, modell Jötul 602 som enda uppvärmning. Har fått påpekat att jag borde ha lite stenar i den som håller kvar värmen längre. Brukar ha en stor kastrull med vatten ovanpå av samma skäl men har i det fallet fått påpekat att det avdunstande vattnet kanske inte är så bra för fuktigheten och att jag kanske kunde ha sand eller småsten i kastrullen istället?

Borde jag köra med något av detta/bådadera?

/Nybörjare på det mesta

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #1 skrivet: 06 nov-13 kl 16:44 »
Vatten kan hålla mer värme per kg, än vad sten kan.
Inte överdrivet mycke mer, men lite iaf. :)

Det är sant att vattnet kan leda till fuktproblem.
Sedan kostar det massor av energi i förluster på vatten som kokar bort också.

Tegelstenar är lätta att stapla och kan nog passa sig för ändamålet.
Att ha grus i kastrullen låter som en väl fungerande lösning också!

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #2 skrivet: 06 nov-13 kl 17:06 »
Jag föreslår täljsten som du travar på kamin.

Håning

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #3 skrivet: 06 nov-13 kl 17:10 »
Ska du ha sand i så är det bästa att ha en gryta av gjutjärn . En aluminium gryta är nog inte så bra .

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #4 skrivet: 06 nov-13 kl 20:07 »
Castro! Du gav mig en ide!! Man svetsar ihop en stor plåt låda eller hög. Då det kan bli rätt tungt så förser man lådan med fyra egna ben ovanför kamin och fyller på med en massa sand.Då vore de väl  >:D om inte de skulle hålla värmen  ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #5 skrivet: 06 nov-13 kl 20:20 »
Man har i flera år använt Olivisten till braskaminer, då blir värdena bättre. Mera att läsa här om avsvalningskurvor med eller utan sten där mätning gjort med öppet spjäll.

http://www.contura.se/Kaminer/Kamintillbehor/Varmemagasin/

Håning

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #6 skrivet: 06 nov-13 kl 20:22 »
Castro! Du gav mig en ide!! Man svetsar ihop en stor plåt låda eller hög. Då det kan bli rätt tungt så förser man lådan med fyra egna ben ovanför kamin och fyller på med en massa sand.Då vore de väl  >:D om inte de skulle hålla värmen  ;D
Haha  var skälv inne på den tanken  :) Lite synd då för den fina kaminens utseende då förstås men värmen går nog i första hand  :)

 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #7 skrivet: 06 nov-13 kl 20:51 »
Synd att det inte fanns några priser där. Jag skulle vilja jämföra priset på värmemagasinen med tex bakstenar eller andra grejor av samma material. Är man från Handöl kan man ju kila upp på fabriken och tigga litet förståss (funkade för några år sen).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #8 skrivet: 06 nov-13 kl 21:18 »
Finns de inga täljstens brott närmare än Handöl?? Eller olivstensbrott. Fara upp till Handöl och yra bland alla vargar och lappar. Men jag kan rekommendera deras täljstens mjöl.För er som har husqvarna 30 -26,27,28 med paj vatten cistern.Man lyfter bara locket å fyller på  så  ::)har du magasin där vattnet skulle vart.   ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #9 skrivet: 06 nov-13 kl 21:25 »
På vintern när man eldar som mest är det som regel ändå så låg luftfuktighet inomhus att det bara är bra med det fukttillskott man får från en sjudande gryta med vatten. Om man är osäker på saken är det ju lätt gjort att skaffa en hygrometer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #10 skrivet: 07 nov-13 kl 00:13 »
Vatten håller nästan 5 ggr mer värme än sten per kilo, vilket ger mer än 2 ggr mer värme per volym. Ta en riktigt stor balja med lock så kokar inte vattnet bort så lätt. 70 liter vatten som går från 100 grader till 20 lämnar ifrån sig 6,5 kWh. Här har du en snygg balja  http://www.nimaab.se/se/art/transportkarl-med-lock-och-bottenband.php

Håning

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #11 skrivet: 07 nov-13 kl 00:41 »
Vatten håller nästan 5 ggr mer värme än sten per kilo, vilket ger mer än 2 ggr mer värme per volym. Ta en riktigt stor balja med lock så kokar inte vattnet bort så lätt. 70 liter vatten som går från 100 grader till 20 lämnar ifrån sig 6,5 kWh. Här har du en snygg balja  http://www.nimaab.se/se/art/transportkarl-med-lock-och-bottenband.php
Problemet med sådana kärl har botten bad .Sådana bör man ta bort för att inte få en luftkanal med värme för lust som följd .Alltså dom ser inte ut som en kastrull i botten . Kolla in en mjölkruka dom har också botten band men där kan man ta bort bandet för bättre kontakt med kamin plattan . I alla fall dom i aluminium.

Broberg

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #12 skrivet: 07 nov-13 kl 01:03 »
Vatten håller nästan 5 ggr mer värme än sten per kilo, vilket ger mer än 2 ggr mer värme per volym. Ta en riktigt stor balja med lock så kokar inte vattnet bort så lätt. 70 liter vatten som går från 100 grader till 20 lämnar ifrån sig 6,5 kWh. Här har du en snygg balja  http://www.nimaab.se/se/art/transportkarl-med-lock-och-bottenband.php


Kittlar hög, eller kittlar med tappkran. http://www.patina.se/index.php/sv/produkter/cookware/rostfritt.html

Håning

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #13 skrivet: 07 nov-13 kl 01:11 »
Kittlar hög, eller kittlar med tappkran. http://www.patina.se/index.php/sv/produkter/cookware/rostfritt.html
Ja svetsade dit tapp kranar på mina mjölkrukor .Varmt vatten kan man ha till mycket .

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #14 skrivet: 07 nov-13 kl 09:16 »
Förut gick det att köpa dessa kastruller med tappkran och mejerikoppling på postorder.Undrar varför dom slutade med dessa??

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #15 skrivet: 07 nov-13 kl 09:25 »
En mjölk-kruka med tappkran verkar ju vara en så pass snygg lösning att den kan gå igenom estetiska kontrollenheten för vad som släpas in i huset ;D Ett kvartsfat som var min första tanke brydde jag mig inte om att skriva in, men det funkar om man inte har något högre krav på skönhet. Den plåten håller dock inte för upprepade vattenbyten så då är det inte någon mening att sätta tappkran.

Broberg

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #16 skrivet: 07 nov-13 kl 14:12 »
Förut gick det att köpa dessa kastruller med tappkran och mejerikoppling på postorder.Undrar varför dom slutade med dessa??

Jo, det går ännu. Jag köpte den största från nån hemmakocken.nu. Fördelen med en riktig gryta, med riktig botten och så, är att den går att använda till annat också, tycker jag. Men visst billiga är de inte..
Men och andra sidan, min ska ersätta eldriven varmvattenberedare och tvättmaskin, så för min del lönade det sig rejält, både på lång och kort sikt.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #17 skrivet: 07 nov-13 kl 15:37 »
Jaha, det var många olika avancerade bud här för en stackars amatör. Jag väljer gärna bort vattnet för jag vet att det är hög fuktighet i huset, som är av sten. Sand/grus i en gjutjärnsgryta föreslog nån, är det en bra idé? Den är ju enkel iaf. Funkar det med en emaljerad gryta, typ kockums?
Stenar vill jag nog inte ha ovanpå kaminen för det är svårt att plocka bort om jag vill använda plattorna. Men kan det vara idé att lägga in ett par tegelstenar inuti kaminen? Mot bortre väggen eller sidorna tex?

Håning

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #18 skrivet: 07 nov-13 kl 15:49 »
Det gör det säkert. Men synd om den är i bra skick bästa grytorna att laga mat i använder uteslutande sådana för utom sås och pasta grytorna .

Huggorm

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #19 skrivet: 07 nov-13 kl 16:07 »
Ett par tegelstenar gör inte speciellt stor skillnad, man måste upp i ganska stora volymer innan det börjar märkas. Det finns formler för den som vill förkovra sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Be, Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser