Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig isolering på taket/ snön smälter/ blir en kal fläck på taket?  (läst 2062 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Testar igen

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Här kommer ny bild från andra hållet

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
Det kan nog vara fladdermusskit, det finns det gott om på vindarna.

Jag har sågspån på vinden, men det är ett tunt lager och både fladdermöss och vanliga möss har bidragit med en hel del dynga genom åren. Döda flugor finns det gott om också. Så vilken sommar som helst kommer jag att gödsla ut och lägga upp lösull. Kommer nog lägga ut en vindduk ovanpå så framtida husägare kan städa bort kommande skit utan större besvär.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Tredje bild
Det mörka på trät är det att det är gammalt eller fukt eller mögel?
Det vita på en trä, svårt att se om det är vitt eller bara ingen yta på trädet, kan det vara mögel?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det ser på håll ut som skit, det är ju som på rad också så jag tänker att de hängt där på rad. Jag har rätt stor koloni med fladdermöss. De är även i väggarna. Fladdermöss på vinden borde väl vara ett frisk tecken, de kan väl inte trivas i fukt å mögel?


Det kan nog vara fladdermusskit, det finns det gott om på vindarna.

Jag har sågspån på vinden, men det är ett tunt lager och både fladdermöss och vanliga möss har bidragit med en hel del dynga genom åren. Döda flugor finns det gott om också. Så vilken sommar som helst kommer jag att gödsla ut och lägga upp lösull. Kommer nog lägga ut en vindduk ovanpå så framtida husägare kan städa bort kommande skit utan större besvär.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
De bryr sig nog inte om lite mögel, och det bästa vore säkert att hindra dem från att komma in, men de behöver ju bo någonstans de också.

Jag skulle som sagt inte vara orolig, även om det mest troliga är att det är mögel, för det är inte mycket och luften går inte in i huset från vinden.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Menar du det vita på stocken nu? Att det är vitmögel?
Men alla mörka plank i snedtaket, är det att det är 200 år gammalt virke som mörknat, kanske dammigt, smutsigt eller är det fukt å svartmögel?


De bryr sig nog inte om lite mögel, och det bästa vore säkert att hindra dem från att komma in, men de behöver ju bo någonstans de också.

Jag skulle som sagt inte vara orolig, även om det mest troliga är att det är mögel, för det är inte mycket och luften går inte in i huset från vinden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
Det vita på stocken är nog vitmögel, och de mörkaste takbrädorna har nog fått en del av sin mörka färg från mögel de också. Men det är inte så konstigt att det under närmre 200 år händer något som ger färg. Hade det skett ofta så hade träet farit illa.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Vad kan det mörka vara för mögel, blånadsvamp? Jag är mest orolig att det ska påverka mitt barns hälsa.
Idag är det plåttak, vad hade man 1856?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland

Idag är det plåttak, vad hade man 1856?
Spåntak skulle jag tro.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Läcker inte det in?
Ja något är det med huset tror jag, då jag också hostar och är torr i halsen på natten. Jag får köpa en hygrometer och kolla hur torrt det är i rummet
« Senast ändrad: 29 feb-24 kl 07:26 av Leva mer »

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Läcker inte det in?

Nej. Problemen med spåntak är att de åldras fort och är arbetsintensiva. Ett ett väl lagt spåntak är tätt och billigt, det var framför allt därför det användes.

Huset kanske haft ett faltak,? isåfall kan du kanske se spår i kanterna på dina takbrädor.


Hydrometer:Det är väl enklare och billigare att hänga tvätt inne om inomhusluften känns torr?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
Ja något är det med huset tror jag, då jag också hostar och är torr i halsen på natten. Jag får köpa en hygrometer och kolla hur torrt det är i rummet

Det där är besvärligt, och visst påverkar husets luftfuktighet (och kanske annat också som avgår från byggnaden). Här i huset så har vi det helt klart för torrt på vintrarna för att ögon (framför allt mina) och luftrör skall må bra, men frun tror på mögel. Jag har mätt luftfuktighet och koldioxid, och märkt att vi sover sämre när koldioxidhalten är högre. Det behöver dock inte betyda att det är den höga koldioxidhalten vi reagerar på, för när den är hög har den luftmassan varit i huset länge. Ett av barnen har dock sitt sovrum (och spelhåla) på bottenvåningen där det kommer in mycket frisk uteluft och lite från huset eftersom dörren oftast är stängd, och han är den av oss som är mest täppt.

Vår vind påminner om din, svagt angripen av mögel, men har betydligt mer skit och dessutom en hel del getingbon modell större. Men som sagt så går luften ut genom vinden, inte åt andra hållet. Under huset, torpargrund, finns mer mögel. Inte mycket som är aktivt, men huset har varit dåligt uppvärmt i kanske 20 år i slutet av 1900-talet och då har svamparna haft sin storhetstid. Golvet är inte tätt, och vinden är inte tät, så huset fungerar som en skorsten vintertid när innanfönstren sitter i, varm luft stiger uppåt. Eftersom frun var orolig och jag ville testa (hon kunde ju ha rätt), så satte jag en fläkt som skapar ett undertryck under huset så att luften tar vägen ner genom golvspringor och skarvar mot väggar, så jag kan utesluta det som jag ser som den enda stora källa till mögelsporer som skulle kunna påverka inomhusmiljön. Den fläkten har varit igång över 5 år och ingen skillnad har märkts.

Jag märker skillnad när jag sover på hotell, men de har en annan luftfuktighet.

Man kan också vara känslig för annat som huset slår ifrån sig, och som märks mer när man tätar till på vintern. Min mor hade problem med lukten av trä, hon kunde få som andnöd av sågspån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Hamstern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser