Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?  (läst 24831 gånger)

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« skrivet: 20 jul-10 kl 23:59 »
Jag har stor erfarenhet av RawFood, ända sen 80talet m Wigmore osv. Men redan då märkte jag att dom blev 'övervurmiga' efter ett tag, tillbad solen, man fick inte kritisera giftindustrin, nej man skulle vara kärleksfull, så tittade kemikalietyperna på oss och blev genast frälsta. Om man protesterade mot besprutningar osv så var man 'negativ' enl vurmarna.

Jag såg åtskilliga mirakel, och fick se anhöriga hoppa omkring efter att ha varit nästan döda av cancer, etc. Så det är klart att jag tror på det. MEN: De fall jag sett närmast, då har vi varit 'lite förnuftiga'. dvs en o annan rå (ekologisk, frigående osv) äggula, t.o.m. lite rått - ekologiskt - oxkött. Kan detta ha rädddat oss från att börja tillbe HareKrishna, får de som äter Raw Food utan några animaliska födoämnen, nån sorts hjärnskada av B12brist?

Eller finns det vettiga RawFoodmäniskor? Jag kan tala om att jag varit inne på ett par amerikanska forum, men tyckte dom pratade psykosomatisk goja. Sen hittade jag det enda svenska forum som verkar funka, där blev man om man skulle registrera sig tvungen att försäkra att man skulle låta sig överflödas av kosmisk kärlek osv. Man blir mer positiv om man äter Raw, men måste man börja tillbe Modergudinnan också? Titta på detta forum:

http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/gemensam-intention-att-skapa

Det kanske var det mest extrema där, men är det bra reklam för Raw?

Finns det någon i detta rätt jordnära forum, som äter Raw, och anser detsamma?
Eller tycker ni också att man måste gräva ned apelsinkärnor i religiösa ceremonier?   
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 00:14 av papaverace »

Nina W

  • Inlägg: 4007
    • Värmland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-10 kl 10:21 »
Jag borde kanske inte svara, men jag har varit på alternativmässan i Oslo och där är Raw Food folket alltid med. Dom i Oslo är precis som du beskriver det. Dessutom tycker jag en del av dom är magra, smalare än vad som verkar vara sunt.

Den enda jag träffat som ätit råkost ett längre tag utan att bli religiös var en kille som hade haft ulterös colit, det är kronisk inflammation i tarmen. Han blev frisk av råkosten. Efter något år började han försiktigt äta vanlig mat liksom i tillägg, och han blev inte sjuk igen. (Men aldrig mer fikabröd, godis e t c.) Vet inte hur det gått i det långa loppet, vi har ingen kontakt längre.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-10 kl 15:25 »
Förutsättningen för att man ska kunna hålla sig till levande föda är väl att man är knasig från början?
snus? vad är priset på en pris?

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 12:33 »
Nej, jag tror inte att man blir knasig. Däremot tror jag att det nästan -bara- är de lite mer udda människorna som syns och hörs. PÅ mässor, forum, böcker, tv och liknande.
Så är det ju med allting. Speciellt inom områden som har dåligt rykte! (islam, heavy-metalvärlden, jehovas vittnen, invandrare m.m) Det är endast de som sticker ut som man hör/ser, medan verkligheten är att det är fler som är "normala", än som är extrema.
Man hör sällan de "normala" eller ens lägger märke till dem, för de är ju som alla andra (om man kan säga så).

Sedan kanske det är en viss typ av människor som dras till raw food, som redan är lite små-religiösa eller spirituella? Och när de får kontakt med andra som tycker lika, blir deras religiositet starkare?

Jag har hittat jättemånga jordnära, kloka människor i olika svenska och engelska forum t.ex som inte alls verkar "knasiga", enligt din definition. Ofta hittar man felen när man letar efter dem! ;)

Och det där med att överflödas av kosmisk kärlek osv på Green room, det tog jag bara som en kul grej ju... Eller tror du på allvar att man -måste- försöka göra det om man kryssar i rutan? :D

Jag äter ialla fall så mycket raw food jag kan och orkar, för efter att ha verkligen känt på hur RIKTIGT BRA det är för min hälsa, jag har diabetes, och efter att ha kollat upp hur mycket vitaminer, mineraler och enzymer vi förstör genom att koka våra fina fräscha frukter och grönsaker.... Då kan jag inte annat än att äta råkost. Och jag mår 100 ggr bättre, utan att vara det minsta religiös eller dyrka solen.

Det finns ett gratisprogram med databas över de allra flesta livsmedel, som man kan ladda ner, ifall man vill jämföra näringsvärden i rå mat med kokt mat t.ex

http://spaz.ca/cronometer/




saradenrara

  • Inlägg: 27
  • Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 12:34 »
Jag var inne på länken ovan och kollade in denna raw food sida.....jag har vart inne på att testa rawfood, men har liksom du en skeptisk inställning till allt detta hysteriska som kommer med raw food. Jag vill lära mig raw food för att se om min mage fungerar bättre, inte för att bli extatisk av kärlek. Jag har hittat min egen lite lugnare teknik för att bli kärleksfull och den funkar bra. Sen är det en annan aspekt på det hela som jag känner gör att jag blir motståndare till raw food och det är att det verkar kosta skjortan att köpa alla dessa ingredienser man behöver, jag har inte råd helt enkelt, eller så finns det ingredienser som är billigare som jag inte vet om och ingen lär väl berätta nåt för mig heller då det verkar som att de bara vill tjäna pengar på mig som konsument.
Vad tror du om mina tankar?
Sara
Samarbete och lösningsfokus!

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 12:54 »
Jag tror också att man inte blir knasig av maten, utan att det krävs att man ska vara väldigt öppen för att välja en sådan kost, och då är man ofta öppen för andra idéer än maten också. Sen så är det förstås de som sticker ut som märks, man ser inte de "vanliga människorna" som äter raw food. Det är som när media uppmärksammade militanta veganer på 90-talet, dom var knappast en majoritet av veganerna men det var dom som fick uppmärksamheten.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 12:56 »
Bara för att de som hörs och syns är en aning fanatiska, behöver väl inte du bli det?
Det är ju inte något som ingår i din ändring av kosten.
Det är ju inte allt eller inget, heller. Du väljer precis hur du själv vill göra, hur du vill ändra dina kostvanor och vad du vill göra i ditt liv. Precis som med allt annat.

Vad är det som är så himla skrämmande med dessa kärleksfulla, varmhjärtade, sprirituella människor?
Jag förstår inte varför folk känner sig "hotade"(eller obekväma) av dem? Låt dem vara sig själva, och de brukar låta dig vara dig själv också.
Finns ingen anledning till att "snacka skit" om någon grupp människor alls, speciellt då de inte gör något ondskefullt, utan mest bara sprider sin kunskap (väldigt ofta GRATIS!!) och vill dela med sig av all den kärlek de känner för vår jord och människorna på den.
Det är väl fint? :)


Angående ingredienser, så är det likadant. Det måste inte vara allt eller inget!
Köp det som du har råd med, gör ditt bästa och känn vilken skillnad det gör.
Du behöver inte alla dessa superfoods som vissa affärer gör reklam för, och som står i vissa recept (maca-pulver, goji, camu-camu osv).
Du behöver inga dyra maskiner (juicer, mixer, torkugn).

Börja med att byta ut -en del- av den kokta maten mot rå, kanske en måltid om dagen. Om du inte har råd med ekologiskt, köp vanligt och börja med det.  Det har jag gjort.
Lär dig olika recept med de råvaror du har råd med.
Om du inte kan/vill köpa färska dadlar, använd honung som sötning. Eller russin. Eller råsocker.
Om du inte har råd med rå kakao, använd vanlig.
Välj de billigaste nötterna och fröna. Om det står mandel/cashewnötter i receptet, går det oftast att byta ut till vilken sorts nötter som helst.

Om det står bladgrönsaker, köp det du tycker om, det som är billigt. Man måste inte följa receptet till punkt och pricka för att må bra. Det ska ju inte bli en stress och något man mår dåligt över.
Använd din egen fantasi lite, och experimentera. Det gör jag, och det går utmärkt :D

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #7 skrivet: 25 jul-10 kl 13:54 »
De alternativ.nu människor som jag känner/känner till som är RåKost Käkare är inga som gör det högljutt, dvs det är mest den närmaste omgivningen som vet om det. Och det är väl så det ska vara?

Själv äter jag så i perioder, och inte fanatiskt utan tar det som jag kommer över.
 Dvs om de i min lokala affär har en låda bananer till mig som har blivit brunprickiga och trögsålda så väljer jag den som jag kanske köper för halva priset hellre än de ekologiska.
Både för min äcklonomis skull och för att det är ModerJord -mässigt bättre att köpa den lådan som annars slängs till ingen nytta >:(

Mår bäst i de perioder jag äter Rå Kost.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #8 skrivet: 25 jul-10 kl 19:49 »
Jag har inte någon egen erfarenhet av att äta raw food (antar att det är det samma som levande föda?), men har, tyvärr, varit på ett bröllop där det var det enda som serverades!  :o
Inte kul. :P  ::)
Alla inbjudna, inklusive bruden mormor samt diverse släkt o vänner från bl.a. Iran (som inom parentes är vana vid RIKTIGA bröllop!) blev bjudna på en tallrik med: uppskurna grönsaker och frukter av olika slag samt till detta en röra med svarta oliver och kryddor samt olivolja.  :P
Förutom att det kändes som en "fattig" bröllopsmiddag så kan jag tala om att det var mångas magar som kom i olag. Att de flesta också är vana vid något slag av kolhydrater som t.ex. potatis, ris eller pasta behöver jag heller inte tala om.  :-[
Brudens mormor, över 75 år, klagade och undrade varför det inte fanns "köttbullar och potatis" ... Tacka för det. Har man ätit det i hela sitt liv så vill man kanske bli tillfrågad och inte tvingad att äta något annat.  >:(
Nåväl, jag hoppades iaf att efterätten skulle bli maffig. Jag menar, ett bröllop är ett bröllop ... det skulle väl bli en häftig bröllopstårta ...?  :-\
Jo, då. Kort därefter förklarade brudens mor att bröllopstårta och grönt te skulle serveras! Jag undrade om hon inte hade kaffe? Nej, tyvärr inte, men hon kunde ordna "nästan vanligt te" om vi ville ha. Knappast ett alternativ för en koffeinist som jag.  :P
När så tårtorna kom in så såg jag hur ögonen höll på att ramla ut på barnen. Själva tårtorna såg jag inte. De var så små ... såg mest ut som cheesekakes. Platta och lite gråvita. När jag undrade vad de var gjorda av så berättade bruden stolt att bottnarna var gjorda av malda mandlar blandade med något (honung?) och mellan dem var det mosade bananer. Mums! (Inte!) Sötsliskigt var vad det var.  :P
Vi gick så fort vi kunde och tog en pizza på vägen hem.  ;D
Kan tillägga att det sprang runt en fotograf under hela bröllopet och tog kort på allt. Tydligen skulle det bli ett bröllopsreportage i en vegantidning. Hon var sååå imponerad!  ::)  ::)  ::)
Jag kan väl tala om att jag inte var lika imponerad.
För min del får folk äta vad de vill, men man tvingar inte på folk sin specialmat.
Om de hade velat ha ett vegetariskt bröllop så hade de kunnat ordna en stor salladsbuffé samt olika grönsakspajer, gratänger m.m. Det här var kränkande.

Jag dömer dock inte andra som äter levande föda. Jag känner min kusin och vet att hon alltid ska gå till överdrift ...  ::)  :o  ::)
Tyvärr har hon även barn och vad de får äta vet jag inte, men när de var små fick de inte ens äta apfelstrudel som jag köpt när vi hälsade på farmor (hennes mormor). Jag hade tänkt till när jag köpte strudeln ... och inte prinsesstårta(!), men nej då, det dög inte åt henne och hennes barn. Istället satt de och molade i sig russin hela tiden. Som om det var bättre?  ???

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #9 skrivet: 25 jul-10 kl 21:30 »
Jag kände en gång en man som bara åt raw food. Han hade varit dödssjuk och lagt om sina kostvanor. Man kunde i o f se att han mådde väldigt bra av detta, men han var extremt jobbig med sitt missionerande. Kan ju förstå honom med tanke på att han hade blivit frisk, men det var ändå jobbigt med hans kritik av alla andras matvanor.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #10 skrivet: 25 jul-10 kl 21:47 »
Nässelhäxan-

Jag blir riktigt ledsen när jag läser ditt inlägg. Rätt så trångsynt och otacksamt, tycker jag.
Vems bröllop var det? Inte ditt eller de andra gästernas, utan bruden och brudgummens!
Det måste ju ändå vara upp till dem att anordna ett bröllop som DE TVÅ blir nöjda med och stolta över ,eller hur?
Jag tycker det var starkt gjort av dem att driva igenom sina idéer, utan att tänka så mycket på vad andra ska tycka.

Och vilken dålig attityd du har, var lite mer öppensinnad, kanske?
Jag trodde människor i allmänhet, på detta forum, var öppna för nya och gamla annorlunda sätt att göra saker på.

Frukt och grönsaker är ju det nyttigaste vi kan äta, jag tycker ni ska vara glada att de tänkte på att ge sina gäster näringsrik och vacker mat! Som man inte blir sjuk av.
Om gästerna inte var nöjda utan ville ha köttbullar, så är det nog dem själva som behöver se över sina matvanor?
Dessutom tror jag inte de tvingade er att äta. Alla människor borde äta mer frukt och grönt.

Ja, russin är bättre än allt vitt mjöl, socker och tillsatser som det är i olika bakverk och "vanlig mat". Din kusin gör ett mycket mycket bra och hälsosamt val till sina barn, det borde alla göra. Barnen är ju det finaste vi har, och såklart ska vi föregå med gott exempel och lära dem vara öppensinnade och äta hälsosamt!

Jag hoppas inte din kusin har fått höra detta, vilka otacksamma släktingar hon har. :(

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #11 skrivet: 25 jul-10 kl 21:54 »
Jag kände en gång en man som bara åt raw food. Han hade varit dödssjuk och lagt om sina kostvanor. Man kunde i o f se att han mådde väldigt bra av detta, men han var extremt jobbig med sitt missionerande. Kan ju förstå honom med tanke på att han hade blivit frisk, men det var ändå jobbigt med hans kritik av alla andras matvanor.

Klart man blir lyrisk och alldeles hänförd när man hittar något som funkar, och när man dessutom blir frisk från att ha varit dödsjuk, så är det klart man vill dela med sig!
Och det är klart att man vill att andra ska få chansen att bli lika friska och förebygga sjukdomar, han ville ju bara väl.

Tyvärr funkar det inte på folk att predika för dem. Det måste vara deras eget val, de måste hitta dit själva. Det bästa man kan göra är att föregå med gott exempel (som paret som gifte sig i Nässelhäxans inlägg t.ex) och därigenom visa andra vad det finns för alternativ, utan att klaga på deras val av kost, så klart!

Men då gäller det att "icke-råkostare" lägger av med att klaga på råkostarnas val av mat också. Respect goes both ways!

För det är ju så att de flesta är fast i sina vanor (även jag) och vi har alla blivit itutade att maten ska kokas och förstöras.

Men det är härligt att höra att folk blir friska från sina sjukdomar när de hittar rätt mat. :D

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #12 skrivet: 25 jul-10 kl 21:59 »
första gången jag läste om rawfood vart jag lite nyfiken och kika på youtube o hitta lite resept som verka lite skoj... men så hitta jag ett klipp med titel i stil med är raw food närings rikt nog? o jag antog att de va nån nisse som skulle förklara lite närmare om näringsinnehåll o sånt...

men de visa sig vara nån undernärd agro nisse som prata om vad man hade för rätt att ställa den frågan om man tryckte i sig hamburgare......

efter det har jag inte kollat upp nåt mer om det o inte provat nåt av resepten....  o nu hittar jag inte klippet på youtube heller....
tror du de vill få fler anhängare eller vill de vara en isolerad grupp?

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #13 skrivet: 25 jul-10 kl 22:28 »
Nässelhäxan-

Jag blir riktigt ledsen när jag läser ditt inlägg. Rätt så trångsynt och otacksamt, tycker jag.
Vems bröllop var det? Inte ditt eller de andra gästernas, utan bruden och brudgummens!
Det måste ju ändå vara upp till dem att anordna ett bröllop som DE TVÅ blir nöjda med och stolta över ,eller hur?
Jag tycker det var starkt gjort av dem att driva igenom sina idéer, utan att tänka så mycket på vad andra ska tycka.

Visst är det deras bröllop. Frågan är bara om de vill att alla gäster ska komma ihåg det för hur vackert, stämningsfullt och härligt det var, eller om man vill att gästerna ska tänka på fisande bordsgrannar, knorrande magar och hur fattigt bröllopet verkade? Det är helt klart deras val. Och de valde utan att tänka på gästernas välmående. Jag kanske överlever att käka råa grönsaker en middag, men frågan är vad vi ska kräva av de äldre gästerna? Är det självklart att de ska "tvingas" äta råa grönsaker eller kan man kanske gå en medelväg och ha en buffé?

Citera
Och vilken dålig attityd du har, var lite mer öppensinnad, kanske?
Jag trodde människor i allmänhet, på detta forum, var öppna för nya och gamla annorlunda sätt att göra saker på.

Tro mig när jag säger det att jag ÄR relativt öppen, men det finns en gräns för allt. Jag hade köpt konceptet om de meddelat i inbjudan att där endast skulle finnas råa grönsaker. Nu stod där vegetariskt, och de flesta blandätare som kom hade nog förväntat sig någon gratäng eller paj. Något mer matigt.

Citera
Frukt och grönsaker är ju det nyttigaste vi kan äta, jag tycker ni ska vara glada att de tänkte på att ge sina gäster näringsrik och vacker mat! Som man inte blir sjuk av.
Om gästerna inte var nöjda utan ville ha köttbullar, så är det nog dem själva som behöver se över sina matvanor?
Som sagt, 75-åriga damer och herrar ska inte behöva ändra sina matvanor! Det är min åsikt och den står jag för.  8)
Citera
Dessutom tror jag inte de tvingade er att äta. Alla människor borde äta mer frukt och grönt.

Ja, russin är bättre än allt vitt mjöl, socker och tillsatser som det är i olika bakverk och "vanlig mat". Din kusin gör ett mycket mycket bra och hälsosamt val till sina barn, det borde alla göra. Barnen är ju det finaste vi har, och såklart ska vi föregå med gott exempel och lära dem vara öppensinnade och äta hälsosamt!

Jag hoppas inte din kusin har fått höra detta, vilka otacksamma släktingar hon har. :(

Kan tillägga att hennes barn alltid sett magra och hålögda ut. Vet inte vad det beror på, men hoppas att BVC har haft koll på deras blodvärden ...  (:)

Själv bor jag inte i samma stad och vi har inte träffats sedan bröllopet  ::) så jag vet inte hur det har gått för barnen. Det var väl 15-20 år sedan ...

Det jag ville säga med mitt inlägg var att det finns säkert alla sorter ... min kusin råkar tillhöra kategorin "fanatiker". Förhoppningsvis har hon övergivit sin vegetariska fanatism för något annat.

Men det är säkert nyttigt! Det gäller att hitta den diet/kost som passar den egna kroppen. Jag har hittat min, men predikar inte för det. Inte heller skulle det falla mig in att tvinga den på någon annan!  o:)

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #14 skrivet: 28 jul-10 kl 13:26 »
Tack för alla intressanta svar. Meningarna verkar vara delade!

...Dom i Oslo är precis som du beskriver det. Dessutom tycker jag en del av dom är magra, smalare än vad som verkar vara sunt.

Den enda jag träffat som ätit råkost ett längre tag utan att bli religiös...

Jag har exakt samma erfarenheter. Dom jag träffat som inte blir vurmiga efter många år, äter alltid nåt kött/fisk, vitaminpreparat etc, är inte extrema till 100% utan kan äta nåt undantag när de är bortbjudna osv. Min mamma reste sig från cancer på dödsbädden m levande föda, men efter ett tag blev det äggulor o rått kött också, i alla år skrattade hon åt det *positiva tänkandet* o religionsvurmet, hon var fullständigt som andra.

Sedan kanske det är en viss typ av människor som dras till raw food, som redan är lite små-religiösa eller spirituella? Och när de får kontakt med andra som tycker lika, blir deras religiositet starkare?

Det är förmodligen den rätta förklaringen, kanske jag har haft otur, men jag var med i den dåvarande föreningen och tyckte att jag fick ge upp till slut, med umgänget...

Och det där med att överflödas av kosmisk kärlek osv på Green room, det tog jag bara som en kul grej ju...

Tror man skrämmer bort folk med sån't.

...har liksom du en skeptisk inställning till allt detta hysteriska som kommer med raw food. Jag vill lära mig raw food för att se om min mage fungerar bättre, inte för att bli extatisk av kärlek...
Vad tror du om mina tankar?
Sara

Håller med. Man kan göra det billigare med t.ex mkt råg- och vetegroddar, låta det billigaste vara basen, då får man råd med att alltid köpa ekologiska frukter och grönsaker. Som sagts förut i tråden, ta det i steg.


Själv äter jag så i perioder, och inte fanatiskt...


Vilket är min poäng, är det vi 40-99%iga som bevarar icke-knasigheten i långa loppet? ;)

Trots att jag varit kraftigt överviktig, så har jag svårt att inte 'försvinna' med Raw, trots nötter, avokado o kokosmjölk/kokossmör, så utan kött :P skulle jag väl gå till väders...

Moder Svea

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #15 skrivet: 02 aug-10 kl 01:16 »
 :)hej hej, ny här. Kunde inte låta bli att svara på funderingarna om detta med hur ens personlighet blir förändrad på en viss kost. Är själv en f d rå vegan...det var bra i början men sedan blev jag fundersam. Juliano, Shazzie osv blev som förbytta. Mina barn, när de var yngre gillade Shazzie tills vi en dag fick se hennes Durian video...urk. Några blev bara magrare å svagare, mer fanatiska, en del börja käka myror för b12 ( i hemlighet först...), de e superfoods; dyra knepiga grejer, ilska å nonchalans när man försöker prata om hur long term raw vegans börjar bli sjukliga, svaga å hur man själv började tappa tänder, fick oregelebundna hjärtslag, ångestattacker och sömnproblem å annat. men just detta att flera blev liksom förändrade i sina personligheter. Jag var en av dem. Märkte ganska snart att jag såg ned på folk som inte åt lika fint som jag (hur kunde det ske!?), kände mig överlägsen, inte alls roligt, inte alls likt mig. När hälsan blev sämre å jag sökte en annan livstil med rått kött, mer jordnära mat, blev det så mycket bättre! mer kärleksfull, omtänksam. Käka' massor med ägg o smör, kokossmör osv å nu är det så radikalt annorlunda! ja, jag tror att maten kan påverka oss. Många rå veganer börjar lägga till lite mer kött, fisk, ägg osv å mår mycket bättre fysiskt å psykiskt. Maten har definitiv betydelse.

Kramiiz...

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #16 skrivet: 02 aug-10 kl 11:22 »
Bara för att någon är 100% raw betyder ju inte det att de äter -rätt- mat. Och då blir man sjuk.

För att ta fler "kändisar" som exempel, så läs om Butenko-familjen. De botade flera sorters sjukdomar med råkost, men var inte extemister, när de märkte att de inte mådde lika bra längre, så ändrade de sin kost. Fast ändå fortsatte de att vara 100% raw. Det finns så mycket att välja på och så mycket mat att variera med, även om man inte inkluderar kött eller lagad mat.

Det är nog så att det inte passar alla. Alla får hitta det som passar dem.
Och när något passar en, då blir man ofta lyrisk och vill berätta om hur bra det funkar, eller hur? Det gäller ju inte bara mat.

Det är likadant med LCHF-förespråkare t.ex, eller Viktväktare osv... Så fort folk hittar en "nisch" som passar dem utmärkt, så börjar en del att predika och pracka på andra information om hur BRA det är. Startar forum och websidor och föreläsningar!
Eller folk som blir religiösa, de gör ju likadant.

Så jag tror helt enkelt att det är mänskligt, en del blir extrema, medan andra inte blir det. Och det är bara de extrema som märks och syns!

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #17 skrivet: 04 aug-10 kl 07:21 »
:)hej hej, ny här. Kunde inte låta bli att svara på funderingarna om detta med hur ens personlighet blir förändrad på en viss kost. Är själv en f d rå vegan...det var bra i början men sedan blev jag fundersam. Juliano, Shazzie osv blev som förbytta. Mina barn, när de var yngre gillade Shazzie tills vi en dag fick se hennes Durian video...urk. Några blev bara magrare å svagare, mer fanatiska, en del börja käka myror för b12 ( i hemlighet först...), de e superfoods; dyra knepiga grejer, ilska å nonchalans när man försöker prata om hur long term raw vegans börjar bli sjukliga, svaga å hur man själv började tappa tänder, fick oregelebundna hjärtslag, ångestattacker och sömnproblem å annat. men just detta att flera blev liksom förändrade i sina personligheter. Jag var en av dem. Märkte ganska snart att jag såg ned på folk so m inte åt lika fint som jag (hur kunde det ske!?), kände mig överlägsen, inte alls roligt, inte alls likt mig. När hälsan blev sämre å jag sökte en annan livstil med rått kött, mer jordnära mat, blev det så mycket bättre! mer kärleksfull, omtänksam. Käka' massor med ägg o smör, kokossmör osv å nu är det så radikalt annorlunda! ja, jag tror att maten kan påverka oss. Många rå veganer börjar lägga till lite mer kött, fisk, ägg osv å mår mycket bättre fysiskt å psykiskt. Maten har definitiv betydelse.

Kramiiz...

Ja du bekräftar ju verkligen precis det jag undrar över, att de som är absolut 100 procent vegetariska råkost, alltid blir underliga. Medan dom som är det bara nästan, klarar sig! Vad jag tyckte var otäckast på 80taletvar det där att man skulle strunta i mijöförstöringen, bara se om sin egen täppa och skydda sitt eget. Jag inser ju att man inte kan förändra allt på engång, men att man inte verkade få försöka, nej då var man 'negativ'. Just det där positiva tänkandet tycker jag är tramsigt, kan man inte nöja sig med den positivitet man får när man mår bättre, varför ska man behöva intala sig att man måste vara positiv...

Det du beskriver verkar vara lite som 'stenålderskost' och man vet ju idag att stenåldersmänniskorna var otroligt mycket friskare än dom som levde på Jesu tid, och medeltiden ska vi inte tala om...

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #18 skrivet: 04 aug-10 kl 10:44 »
Ja du bekräftar ju verkligen precis det jag undrar över, att de som är absolut 100 procent vegetariska råkost, alltid blir underliga. Medan dom som är det bara nästan, klarar sig!



Det som jag markerat i fetstil är ju inte sant. "ALLTID blir underliga?"


Däremot kan det vara sant att av alla som äter 100% råkost, SOM DU/NI har träffat eller läst om har varit underliga. Och den delen är nog inte så stor.
Har ni funderat på hur många andra det finns i världen, som äter samma kost och är "icke-underliga"?

Likadant som med alla som äter vanlig husmanskost, det finns en del som är mycket underliga (hur man nu definierar det, är det någon som inte har samma uppfattningar om saker och ting som du? eller som inte beter sig på ett sätt som du tycker om?) och beter sig väldigt elakt/själviskt/whatever.
Ska man då dra slutsatsen att det är husmanskosten som gör denna del av befolkningen konstiga i huvudet?
Eller var de konstiga från början?

Jag förstår inte alls hur ni resonerar.
Visst kan man förändras som människa om man ändrar sin kost, men jag tror att de flesta som väljer att ta den extrema vägen antagligen var väldigt annorlunda och, som du säger, underliga människor från början.

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #19 skrivet: 05 aug-10 kl 18:59 »


Det som jag markerat i fetstil är ju inte sant. "ALLTID blir underliga?"


Däremot kan det vara sant att av alla som äter 100% råkost, SOM DU/NI har träffat eller läst om har varit underliga. Och den delen är nog inte så stor.
Har ni funderat på hur många andra det finns i världen, som äter samma kost och är "icke-underliga"?

Likadant som med alla som äter vanlig husmanskost, det finns en del som är mycket underliga (hur man nu definierar det, är det någon som inte har samma uppfattningar om saker och ting som du? eller som inte beter sig på ett sätt som du tycker om?) och beter sig väldigt elakt/själviskt/whatever.
Ska man då dra slutsatsen att det är husmanskosten som gör denna del av befolkningen konstiga i huvudet?
Eller var de konstiga från början?

Jag förstår inte alls hur ni resonerar.
Visst kan man förändras som människa om man ändrar sin kost, men jag tror att de flesta som väljer att ta den extrema vägen antagligen var väldigt annorlunda och, som du säger, underliga människor från början.

Poängen är att jag - och flera med mig här - påstår att efter några år på EXTREM RÅKOST HELT UTAN NÅGRA ANIMALISKA FÖDOÄMNEN och, verkar det som - helt utan tillskott, för det 'ska man inte behöva', så verkar det som om den övervägande majoriteten blir knäppa. Jag kan tala om att jag träffade dessa människor från början, var med i flera år, och jag upplevde dem INTE som knäppa från början. MEN DOM BLEV DET, dom som inte verkade bli det, lämnade Raw eller gjorde som jag, dvs åt lite animaliskt. Jag tänkte att jag skulle kolla igen nu efter många år, och dom var värre. Varför skulle ett eller flera Rawforum vara så otroligt vurmiga när andra som håller på med olika dieter INTE är det?

Och du har ju ovanför här en människa som säger EXAKT det diskussionen, gäller, dvs att när hon var 100% ickeanimaliskt raw, så kände hon själv hur hon blev konstig! Hon verkar vara Raw som jag själv, men precis som jag så lägger hon till animaliska födoämnen just för att inte drabbas...

Det amerikanska RawForumet skickade just ett email, inte för att fråga om man ville ändra på något eller hur det stod till, utan att alla skulle skrika JAAAAAAAA på forumet för att vi mådde så bra...

Hela poängen är om man kan få störningar eller hjärnpåverkan av att vissa näringsämnen saknas, och det tror ju jag, som anser att vi inte har någon 'själ' utan att vi endast är en hop naturliga kemikalier. Men att så OTROLIGT MÅNGA förr eller senare, som äter Raw skulle bli vurmiga till den milda grad, kan inte bara bero på tillfälligheter,eller att dom skulle vara predisponerade för det. Många har ju inte kommit dit för att dom trodde på det utan för att det var sista halmstrået.

Raw är fantastiskt, ofattbart bra för hälsan, men man får precis lika bra resultat kroppsligen med råa äggulor o rått oxkött, och vitaminer o mineraler. Dessutom bevarar man förståndet...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser