Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommer vedeldning att beskattas?  (läst 12230 gånger)

Månblomma

  • Gäst
Kommer vedeldning att beskattas?
« skrivet: 09 jul-07 kl 11:38 »
Har tänkt att satsa på ny vedpanna och ackumulatortank, den dagen vi hittar vårt hus. Det käns som att det är det mest ekonomiska alternativet och även ett hyggligt val även ur miljösynpunkt. Har hört från min pessimistiske far att centern bl a pratat om att lägga skatt på vedeldning. Vad tror ni? Låter det troligt? Någon som är insatt? Den enda billiga värmen som återstår blir väl i såfall åkarbrasan, för den kommer väl inte att beskattas...eller? ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-07 kl 13:02 »
Det pratades om det på nyheterna häromdagen. Som jag förstod det så var det fråga om att beskatta gamla vedpannor för att de släpper ut så mycket skadliga ämnen i röken (dålig förbränning).

Men moderna, miljögodkända vedpannor med effektiv förbränning + ack.tank var inget problem.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Månblomma

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-07 kl 13:43 »
Tack för det!
Då var det nog lilla pappa, som överdrev det hela får vi tro...

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 13:51 »
Satsa på en svanen märkt panna och en ackumulatror tank som är 18 gånger så stor som eldstaden.
Då klarar du BBR plus krav.

Erik F

  • Inlägg: 53
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 20:42 »
För två år sen läste jag att vedeldning skulle komma att beskattas.Som jag minns utgår de efter boytan. De sätter ett belopp per kvadrat, får
fram en summa på den energi som går åt. Det du inte kan visa kvitto
på får du betala skatt för. Då klämmer de åt vedförsäljarna också.
Alla vill väl ha kvitto då.
Och hur blir det med solfångare och vindkraft?
Jag eldar också med ved.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 22:22 »
För två år sen läste jag att vedeldning skulle komma att beskattas.Som jag minns utgår de efter boytan. De sätter ett belopp per kvadrat, får
fram en summa på den energi som går åt. Det du inte kan visa kvitto
på får du betala skatt för. Då klämmer de åt vedförsäljarna också.
Alla vill väl ha kvitto då.
Och hur blir det med solfångare och vindkraft?
Jag eldar också med ved.

 Jag tror inte att Du kommer att beskattas för att Du eldar med ved, Du kan hävda att Du eldar med Kottar, exvis.

Men det finns en hel del när det gäller vedeldning, överhuvudtaget, men det mesta finns under länkar på Forumet.

Månblomma

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-07 kl 15:15 »
Kottar...Det ska jag komma ihåg! ;D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 23:07 »
Jag tror inte att Du kommer att beskattas för att Du eldar med ved, Du kan hävda att Du eldar med Kottar, exvis.

Men det finns en hel del när det gäller vedeldning, överhuvudtaget, men det mesta finns under länkar på Forumet.

Vi får hoppas på att "kottavdraget" funkar. Annars är risken att dom gör en schablonskatt per kvm bostadsyta och inför en energiskatt för alls som inte kan visa kvitto på elvärmen eller oljan.

 :'(

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 23:33 »
En straffskatt för alla som inte värmer huset med el eller olja skulle onekligen vara en intressant insats för miljön.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 23:34 »
Vi får hoppas på att "kottavdraget" funkar. Annars är risken att dom gör en schablonskatt per kvm bostadsyta och inför en energiskatt för alls som inte kan visa kvitto på elvärmen eller oljan.

 :'(

Jag tror att man kommer att kräva en modern panna, med ackumulatortankar stora nog att täcka behovet. Det är så att med modern vedpanna minskas utsläppen från vedeldningen drastiskt.
Har man sedan acumulatortankar, så blir eldandet koncentrerat till lämplig pann- skorstenstemperatur, så att effektiv förbränning sker.

Så, med tanke på detta kan man förhöra sig för, ex vis på miljökontoret, vad De anser, innan man investerar. Detta spörsmål togs upp på ett seminarium, i en grannkommun, där jag blivit inbjuden som gäst av miljökontoret i kommunen, för 13 år sedan.

Leif

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 00:08 »
Tyvärr så är inte panna+acc.tank ett alternativ här. Huset har 4 kokskaminer och jag tror att ett vattenburet system skulle bli väldigt dyrt och komplicerat att installerat.

I förra huset hade vi bara en braskamin och frös aldrig, fick dock inga bidrag när vi installerade den som vi hade fått om vi hade haft ett vattenburet system för vedeldningen (gick ifrån olja men hade inte plats för nån acc.tank).

Vi funderar nu på en modern kakelugn + en braskamin istället ...


Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 00:23 »
Tyvärr så är inte panna+acc.tank ett alternativ här. Huset har 4 kokskaminer och jag tror att ett vattenburet system skulle bli väldigt dyrt och komplicerat att installerat.

I förra huset hade vi bara en braskamin och frös aldrig, fick dock inga bidrag när vi installerade den som vi hade fått om vi hade haft ett vattenburet system för vedeldningen (gick ifrån olja men hade inte plats för nån acc.tank).

Vi funderar nu på en modern kakelugn + en braskamin istället ...



Jag tror inte att sådana eldstäder kommer att beskattas heller, kakelugnen var ett kungligt påbud med hänsyn till att mindre ved skulle användas, och på ett så effektivt sätt som möjligt. Det var under 1700 talet, då bälten frös till is, och kunde marcheras på.

Jag tror att miljökontoret delar Era åsikter, men kolla för säkerhets skull.

Hälsn Leif

PernillaA

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #13 skrivet: 23 jul-07 kl 16:19 »
Det pratades om det på nyheterna häromdagen. Som jag förstod det så var det fråga om att beskatta gamla vedpannor för att de släpper ut så mycket skadliga ämnen i röken (dålig förbränning).

Men moderna, miljögodkända vedpannor med effektiv förbränning + ack.tank var inget problem.

Vad räknas som en "gammal" vedpanna då? Hittade inget skrivet om det någon stans.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #14 skrivet: 23 jul-07 kl 16:44 »
Vad räknas som en "gammal" vedpanna då? Hittade inget skrivet om det någon stans.

De vedpannor som är av typen kombinationspannor (olja, ved, el), är egentligen avsedda att eldas med olja enbart, ved i nödläge.
Dessa är de mest miljövidriga.

Sen finns det äldre pannor som enbart är avsedda för ved. (låg verkningsgrad, dvs man eldar ganska mkt för kråkorna)
Kompletterar man denna typ med accumulator tankar, blir det bättre, men det går åt mer ved, än för de nya vedpannorna. (keramiska med underförbränning bla)
Sen har vi veden som skall eldas, bör vara huggen och staplad för ett år sedan.

Det finns säkert de som vet bättre här på forumet, än vad jag känner till, så vi får hoppas att de skriver vidare på tråden.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #15 skrivet: 23 jul-07 kl 17:52 »
Viktigt med torr ved, helt riktigt. Men ett år i förväg är inte nödvändigt.

Kluven till påsk, under tak till midsommar så har man torr ved till vintern.

Bästa torktiden i vårt land infinner sig slutet av februari till början av maj.
Under den tiden torkar veden ca 4 ggr fortare än en stekhet högsommardag.

Har jag hört/Gunnar

Ja, det stämmer, om man fäller tex björk, och låter den ligga, drar lövsättninger ur saven, så länge dett finns någon kvar.

Det brukar kallas "syrfälld" björk, den kan man såga upp, och klyva när den dragit ur saven tidigare. Den kan man elda med till vintern.

Helt rätt som Du beskrivit.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #16 skrivet: 23 jul-07 kl 18:09 »
"surfälld" skall det stå, inget annat.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #17 skrivet: 23 jul-07 kl 18:37 »
Jag har aldrig själv fällt min ved. Jag har bara köpt, så jag kan bara relatera till egna kunskaper i ämnet.

Den ved som köpt som sur-syrafälld har varit torrare på hösten, än den med obekant fällning. I fråga om hårdhet, vet jag bara att veden värmer minst två gånger.

När man hugger-klyver den, och när man eldar den.

Leif

Baxima

  • Inlägg: 72

Bonnamårten

  • Inlägg: 25
  • he he
    • Blekinge
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #19 skrivet: 04 aug-07 kl 17:37 »
Vad räknas som en "gammal" vedpanna då? Hittade inget skrivet om det någon stans.

En gammal panna är nog en som inte är miljögodkänd. I kommunen jag bor måste man ha en miljögodkännd panna och acc tank från i år. Vill komma ifrån att folk "pyr eldar" (fyller upp pannan och stänger tilluften) då det inte blir samma förbränning. Oftast är det keramik i de nyare pannorna med underförbränning och sugande fläkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogskälla, Jon.b, karsan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser