Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get i huset!!!  (läst 9052 gånger)

andreana

  • Gäst
Get i huset!!!
« skrivet: 26 maj-06 kl 07:33 »
Hej Igen!
Min lilla killing som miste sin  apatiska mamma för inte så längesedan bor numera i huset.
Hon sover antingen i katternas korg eller hos hundarna.
Älskar att åka bil & ösa runt i stallet.

Jag undrar om det är någon mer som har *ovanliga* husdjur?

 ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #1 skrivet: 02 mar-07 kl 03:38 »
En av mina killingar hamnade en period hos ett äkta par som hade hundkurser.  De uppfostrade henne precis som vilken hund som helst, och det lyckades bra.  Men det blev för jobbigt för dem, så de lämnade tillbaka henne.  Individen i fråga var mycket social, även jämfört med andra getter.  Mannen berättade, att geten brukade ligga på soffryggen.  När det var dags för alla "hundarna" att gå ut och nattkissa, sade geten:  "Nej, jag ligger så bra på den här soffryggen, jag går ingenstans, tugg, tugg."  Det var lite av konflikt varje kväll...  Men rumsren var hon, och lärde sig allt som en familjehund måste kunna, koppel, fot o s v.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bock

  • Inlägg: 68
    • Östergötland
Re:Get i huset!!!
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 18:56 »
En av våra bockkillingar var väldigt social av sig. Den sprang fritt i trädgården och det hände att den ville komma in i bland. Den kunde då ställa sig på trappen utanför dörren och bräka när den ville in.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #3 skrivet: 02 mar-07 kl 19:07 »
Ojoj, om jag skulle ta in en get (i annat fall än när en killing är sjuk) så skulle jag åka ut lika fort som geten. Tänk om den råkade lägga en plutt på sambons golv. Vilket liv han skulle föra då.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 16:50 »
Gäller även rumsrentränade getter?  För det var väl det vi talade om här?  Stackars Din sambo, vad han missar många glädjeämnen...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vildis

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Re:Get i huset!!!
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 20:40 »
Kan man ha 1 get som husdjur utanför tättbebyggt område utan tillstånd från kommun/myndighet etc?

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Get i huset!!!
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 20:53 »
Hmm, ja det finns ju dom som envisas med att ha minigrisar inomhus och getter verkar ju helt klart roligare  ;D
klövdjur som klövdjur  ;)
Det är ju roligare med djur ju mer man umgås med dom  8)
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 20:53 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #7 skrivet: 04 mar-07 kl 09:44 »
Gäller även rumsrentränade getter?  För det var väl det vi talade om här?  Stackars Din sambo, vad han missar många glädjeämnen...



Även rumsrena djur kan råka göra olyckor. Jag får vara glad att sambon godkänner hundar, katter och diverse andra smådjur inne. Men getterna.... de får hålla sig i stallet.
Hur fungerar det förresten med krukväxter och getter???? Det är bara att plocka undan alla krukväxter. och då skulle det ändå inte fungera här för mitt hus ser ut som en jungel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #8 skrivet: 04 mar-07 kl 14:30 »
Det är ju roligare med djur ju mer man umgås med dom  8)

Jomenvisst!
« Senast ändrad: 04 mar-07 kl 14:42 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #9 skrivet: 04 mar-07 kl 14:33 »
Kan man ha 1 get som husdjur utanför tättbebyggt område utan tillstånd från kommun/myndighet etc?
Det borde ju gå att ta reda på.  Jag tror det faller under "sanitär olägehet".  Men om individen är rumsren...  Då blir den ju inte en olägenhet.  Och jag antar att man måste få ha en "sanitär lägenhet" i en lägenhet.  Väl?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #10 skrivet: 04 mar-07 kl 14:39 »
Hur fungerar det förresten med krukväxter och getter????
Det beror säkert på individen.  Det går att lära dem mycket med metoden att slänga ut dem när de inte uppför sej.  Jag hade flera stycken killingar som älskade att ligga i knä, men som absolut inte ville att någon annan skulle få samma förmån.  Hon bet obönhörligen varje konkurrent i örat.  Jag behövde inte gå min väg många gånger innan killingen slutade med aggressionen.  Men nog syntes det att hon VILLE bita i öra!  Det ryckte i hela killingen:  Ryck, ryck, ryck. - Djurplågeri?

« Senast ändrad: 04 mar-07 kl 14:40 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #11 skrivet: 04 mar-07 kl 16:09 »
Hur är det med djurskyddslagar då???
har för mig att det står de ska vara ute sommarhalvåret. Så man kan inte precis ha dem i lägenhet.
fick många förfrågningar ang. att ha getter i lägenhet när jag sålde förra årets tre sista bockar. Men jag har sagt blankt nej till att sälja dem som lägenhetsdjur/ husdjur

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #12 skrivet: 04 mar-07 kl 18:35 »
Hur skiljer sig djurskyddsbestämmelserna mellan hundar och getter i det fallet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Get i huset!!!
« Svar #13 skrivet: 08 mar-07 kl 14:30 »
Kan man ha 1 get som husdjur utanför tättbebyggt område utan tillstånd från kommun/myndighet etc?

Citerar från djurskyddsmyndighetens hemsida:
"Enligt de nya reglerna ska ett förvaringsutrymme för sällskapsdjur vara tillräckligt stort för att möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver. Det ska också innehålla en inredning som aktiverar djuret och ger de klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, gömställen, bad-, sim- eller dykmöjligheter som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt naturliga beteende."

Vidare:
" Getter bör hållas i lösdrift. De ska hållas och skötas i en god miljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. "

Vad jag vill säga är att det är lite onaturligt för 1st get att bo i en lägenhet. Du får skaffa den en flock att leva med, samt bygga om ett rum till "getrum" med klättermöjligheter. Samt viktigast - den ska vara ute på sommaren och gå fritt i en hage.
Vad sen din kommun säger om det hela vet man ju inte...
Men kom ihåg att du skaffar ett flockdjur som inte vill vara ensamt.



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #14 skrivet: 08 mar-07 kl 18:57 »
Och vilket av detta skulle inte gälla hundar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Get i huset!!!
« Svar #15 skrivet: 09 mar-07 kl 09:47 »
Och vilket av detta skulle inte gälla hundar?


Ursäkta mig Trollmor, men vad har hundar med detta att göra?

Jag reagerar bara på att getter inte är menade att vara i en lägenhet...

Jag är medveten om att den här länken handlade om något helt annant från början - men svarade bara på ett inlägg om att medvetet skaffa 1st get för att ha i lägenhet. Man gör inte det djuret någon tjänst! Kanske det är bättre att överväga att ha katt i stället.

Själv bor jag inte i stan' och skulle aldrig komma på tanken att ta in mer än katt och hund i mitt hus. Getterna får bo i stallet och gå i hagen där de mår mycket bättre.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Get i huset!!!
« Svar #16 skrivet: 09 mar-07 kl 16:16 »
Tveksamt om en get ska bo i en lägenhet, men denna tveksamhet hos mej, omfattar även människa. En get trivs bra på grästak, det är ett djur som har ursprung i bergstrakter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Get i huset!!!
« Svar #17 skrivet: 10 mar-07 kl 00:55 »
Men, vänta nu.
Citera
husdjur utanför tättbebyggt område
Var kom lägenheten in i bilden?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #18 skrivet: 10 mar-07 kl 08:48 »
Och vilket av detta skulle inte gälla hundar?


det går inte att jämföra hundar och getter när det gäller djurskyddslagar.
Inte annars heller.
Nä, getterna ska nog hållas utomhus. Som sagt en sjuk liten killing skulle jag också ta in (vi hade lamm inne varje år när jag var liten men bara sådana som mamman inte ville ha och de flyttade ut så snart de var starka nog)

Gruff: det var jag som nämnde lägenhet och undrade lite hur man klurar ut att hålla dem enligt lagarna i en lägenhet.

Om man bor i hus utanför tätbebyggt område, har tillgång till stor trädgård och ett uthus så borde det fungera kanon att ha getter OBS GETTER dvs. två stycken. De är flockdjur.
Men man ska nog tänka sig för. Finns det mycket barn runt omkring som springer och retas med dem så blir det nog inte bra för getterna. Annars kan man ju alltid överväga att flytta ut på landet. Då är problemet löst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #19 skrivet: 10 mar-07 kl 14:08 »
det går inte att jämföra hundar och getter när det gäller djurskyddslagar.
Inte annars heller.
Varför inte?  Båda är flockdjur, domesticerade sådana, båda behöver bete sig  naturligt.  Det som är bra eller dåligt för den ena kanske är det för den andra också?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 4 användare
Ulmusglabra, xaelanar, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser