Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knyta repgrimma  (läst 11449 gånger)

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Knyta repgrimma
« skrivet: 16 aug-10 kl 21:44 »
Modde får flytta mig om jag är fel ute, men jag startar här.

Ni som använder repgrimmor och knyter dem själv, vad har ni för rep?

Och snälla, inga "det räcker med balsnöre", jag tränar unghästar samt
"vildhästar". dvs hästar som gått som vildhästar  storflock i Ryssland,
det är viktigt att  utrustningen ger rätt signaler.

Tack för relevanta svar
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 21:47 »
Jag knyter inte själv, men vet att en del köper i marinor, sådant man har till båtar. Jag använder 8-m lina och tränar min häst och den köpte jag som typ "stuv" på en marina, funkar jättebra.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Knyta repgrimma
« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 22:04 »
Jo, vi har tittat på marinor, jag och maken, men hittar inte
riktigt det vi söker.. 

Din lina, är den vävd/flätad runt en kärna?
Det är något sådant jag söker, gärna i många, roliga färger :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #3 skrivet: 16 aug-10 kl 22:10 »
Ja, den är flätad runt en kärna.

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 22:18 »
Sök bland "skotlinor". Min är 8 mm i diameter, eg något för smal för att vara en 8m-lina, men funkar på min häst som är extra känslig.  Jag tror det finns tunnare med som man kan ha till grimmor, kolla runt lite på nätet så hittar du nog. Jag skulle tro att det inte blir en sådan där styv repgrimma av dom utan den mjukare sorten.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Knyta repgrimma
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 22:49 »
OK

Ska kolla det! Tack för svar :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

lantidyllen

  • Inlägg: 56
SV: Knyta repgrimma
« Svar #6 skrivet: 16 aug-10 kl 23:18 »
Jag använder det repet som egentligen är för bergsklättring. Finns i olika grovlekar och brukar ha fina färger. Dessutom är det ruskigt starkt!
Håller många hundra kilo.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #7 skrivet: 17 aug-10 kl 01:30 »
Jag använder det repet som egentligen är för bergsklättring. Finns i olika grovlekar och brukar ha fina färger. Dessutom är det ruskigt starkt!
Håller många hundra kilo.

Jag tänkte precis samma sak, klätterlina!  :) Jag gör hundkoppel av klätterlina, och det finns alla tänkbara tjocklekar och färger att välja på. ;) Dom är förvisso inte så jättebilliga, särskilt inte om man som jag köper dom på metervara på Naturkompaniet...  ::)  Men det går säkert att få tag på billigare ställen. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

  • Gäst
SV: Knyta repgrimma
« Svar #8 skrivet: 17 aug-10 kl 06:59 »
Det finns ju nått som heter skot lina om det kan vara något?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #9 skrivet: 17 aug-10 kl 09:44 »
Biltema har dom billigaste,det finns blå eller röd.

Det kan vara kul att pröva på att knyta en repgrimma,men det är inte så lätt om man inte får instruktioner personligen.
Jag har prövat genom att läsa en instruktion,men det blev inget vidare resultat.Det bästa med instruktionen var vad man behövde ha mer än repet "snöret" man behövde en cigaretttändare eller tändstickor,för att bränna repänden eller att bränna upp instruktionen om man blir missnöjd på resultatet.
Det finns visst en enklare modell utan stjärnknuten,där man fäster grimmskaftet.
Mitt tipps är köp en repgrimma på Börjes den blir billigare och bättre.Om man nu inte är så sysslolös att man spenderar sin tid framför datorn eller TVn.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Knyta repgrimma
« Svar #10 skrivet: 17 aug-10 kl 21:53 »
Jag håller inte riktigt med.

På Biltema har jag inte funnit rep som passar och jag vet vad knutarna har för funktion och vart de ska sitta, jag kan "knyta på plats" på mina hästar. Har knutit upp en gammal grimma och kikat. Hur man gör med repändarna är ju inget problem för själva knytandet. Och apropå det; Hur många billiga grimmor håller i ändarna? Man måste ju ändå bränna, tejpa eller sy dem tillslut.

De repgrimmor som finns på marknaden (speciellt de billiga) passar inte mina hästar. Därför vill jag knyta dem själv.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Knyta repgrimma
« Svar #11 skrivet: 17 aug-10 kl 22:01 »
Hur många billiga grimmor håller i ändarna? Man måste ju ändå bränna, tejpa eller sy dem tillslut.


Vad gör ni med era grimmor egentligen? ;)

Jag har under 25 års tid varken behövt bränna, tejpa eller sy en grimma p.g.a. att den har gått sönder. Däremot har jag skickat ett antal då jag tyckt att de blivit fula då de hängt utomhus utanför hagen.
« Senast ändrad: 17 aug-10 kl 22:04 av Sar »

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Knyta repgrimma
« Svar #12 skrivet: 18 aug-10 kl 00:18 »
Flagglina?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #13 skrivet: 18 aug-10 kl 00:29 »
Flagglina?

På tok för tunn lina... Repet till en repgrimma bör ligga på minst 8 mm i diameter.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Knyta repgrimma
« Svar #14 skrivet: 18 aug-10 kl 07:09 »
bahaus i sundsvall har mycket andra bahaus borde ha skogma.se har mycket.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #15 skrivet: 18 aug-10 kl 10:12 »
Va fasen skall man göra med en repgrimma som är knuten av en lina som är mer än 8 mm tjock ?
Den hästen måste ha ett huvud som en buss,om en sådan grimma skulle passa.
4 och 6 mm är vad som är normal tjocklek på snören i en repgrimma.Det fanns eller finns några "hästtränare" som andvände persiennsnören till repgrimmor.

Den som är intreserad av att knyta en repgrimma i färgen blått eller rött kan köpa sådant snöre,som jag tidigare sagt på Biltema för 129:- artikel nr 25-760, 25-761 och en längd på 20 m. Den har en brottstyrka på 350 Kg vilket räcker mer än väl.
Det finns även för den som så önskar i 8 mm och en brottstyrka på 500 Kg.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

pålle

  • Gäst
SV: Knyta repgrimma
« Svar #16 skrivet: 18 aug-10 kl 11:45 »
Va fasen skall man göra med en repgrimma som är knuten av en lina som är mer än 8 mm tjock ?
Den hästen måste ha ett huvud som en buss,om en sådan grimma skulle passa.
4 och 6 mm är vad som är normal tjocklek på snören i en repgrimma.Det fanns eller finns några "hästtränare" som andvände persiennsnören till repgrimmor.

Den som är intreserad av att knyta en repgrimma i färgen blått eller rött kan köpa sådant snöre,som jag tidigare sagt på Biltema för 129:- artikel nr 25-760, 25-761 och en längd på 20 m. Den har en brottstyrka på 350 Kg vilket räcker mer än väl.
Det finns även för den som så önskar i 8 mm och en brottstyrka på 500 Kg.
  Va fan knyter du grimmer till mini  då :)

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Knyta repgrimma
« Svar #17 skrivet: 18 aug-10 kl 17:42 »
Vad gör ni med era grimmor egentligen? ;)

Jag har under 25 års tid varken behövt bränna, tejpa eller sy en grimma p.g.a. att den har gått sönder. Däremot har jag skickat ett antal då jag tyckt att de blivit fula då de hängt utomhus utanför hagen.

Gör? De billiga (illasittande) grimmorna jag köpte sist har typ gummipluttar i ändarna som ramlar av efter man knutit grimman fem ggr.

Om vi återgår till min ursprungsfråga;
Rep till repgrimma, vävt runt en kärna, gärna mycket olika roliga färger (skojigare när man har många hästar). En av anledningarna är att jag upplever att många färdigknutna grimmor inte passar på Basjkirer.

Grimmorna är viktiga arbetsredskap för mig och jag gillar att göra egna lösningar.

8 mm kanske låter mycket, men huvudsaken är det är en smidig tråd och grimman får rätt vikt och balans. Får jag bara bra tips så kan jag känna på materialet i butik och avgöra.

Det finns de som tränar sina hästar med grimmor av balsnören, jag hör inte till dem.
Tack i alla fall för alla brokiga svar :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #18 skrivet: 19 aug-10 kl 01:00 »
Va fasen skall man göra med en repgrimma som är knuten av en lina som är mer än 8 mm tjock ?
Den hästen måste ha ett huvud som en buss,om en sådan grimma skulle passa.
4 och 6 mm är vad som är normal tjocklek på snören i en repgrimma.Det fanns eller finns några "hästtränare" som andvände persiennsnören till repgrimmor.

Den som är intreserad av att knyta en repgrimma i färgen blått eller rött kan köpa sådant snöre,som jag tidigare sagt på Biltema för 129:- artikel nr 25-760, 25-761 och en längd på 20 m. Den har en brottstyrka på 350 Kg vilket räcker mer än väl.
Det finns även för den som så önskar i 8 mm och en brottstyrka på 500 Kg.

Tjockleken på linan i en repgrimma har ingenting att göra med hur stor hästen är. Man ska inte ha för tunna linor till en repgrimma för att den är för vassa mot huden på huvudet, och det är inte bra för träningen med hästen.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Knyta repgrimma
« Svar #19 skrivet: 19 aug-10 kl 10:27 »
Det har ingen som hellst betydelse hur tunn en linan i en repgrimma är,tjockleken gör att den blir otymplig,annars så har det ingen betydelse det heller.Det gäller förövrigt bett eller hackamore eller vad man nu kan tänka sig.
Det som är avgörande är den som håller i grimmskaftet eller tygeln.Det är bättre att dom glada amatörerna har knutit repgrimman i balsnöre,än ett rep som tål 300-500 Kg för då gör den minst skada.
En repgrimma är knappast något lämpligt redskap att stoppa i händerna på den som inte vet vad det är frågan om.Man behöver bara titta på hur dom monterat en vanlig grimma på hästen,det tillhör undantagen att se en häst där grimman sitter riktigt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser