Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering i ugn  (läst 17661 gånger)

Brita R

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Konservering i ugn
« skrivet: 11 jul-10 kl 18:19 »
Jag konserverar alltid saft och sylt i vanliga flaskor resp burkar med skruvlock och misslyckas mycket sällan när jag kokar dem i syltkittel, 20 min för saft och sylt. Nu har jag ställt till det för mig så att min syltkittel är på landet, flädersaften måste tas om hand och flaskorna är för höga att koka i en kastrull. Tips om temperatur och tid i ugn efterlyses. /Brita R

gurra_58

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
SV: Konservering i ugn
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 22:40 »
Jag konserverar alltid saft och sylt i vanliga flaskor resp burkar med skruvlock och misslyckas mycket sällan när jag kokar dem i syltkittel, 20 min för saft och sylt. Nu har jag ställt till det för mig så att min syltkittel är på landet, flädersaften måste tas om hand och flaskorna är för höga att koka i en kastrull. Tips om temperatur och tid i ugn efterlyses. /Brita R
Man kan inte misslyckas med sylt på burk.Tvätta burkar och lock noga.Fyll den heta sylten i burken och på medlocket direkt.Burken hinner inte bli het , du har ca 30 sekunder på dig.Burkarna suger sedan vakum när de kallnar.Håller sig i åratal sedan

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Konservering i ugn
« Svar #2 skrivet: 12 aug-10 kl 23:03 »
 :D

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Konservering i ugn
« Svar #3 skrivet: 18 jul-12 kl 20:26 »
Det låter bra. Kan jag skippa konserveringsmedlet i receptet då?

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Konservering i ugn
« Svar #4 skrivet: 18 jul-12 kl 20:31 »
Jag kör alltid burkar och flaskor i lite dryga 100 grader i ugnen och häller på den nyligen uppkokade saften/sylten medan de fortfarande är varma -funkar fantastiskt bra. Använder inget konserveringsmedel.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Konservering i ugn
« Svar #5 skrivet: 18 jul-12 kl 20:35 »
Jag värmer aldrig burkar/flaskor, men sköljer av dem inuti med starksprit.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #6 skrivet: 17 aug-12 kl 07:58 »
Hej hopp! Hitta detta eminenta forum av en slump när jag googla på konservera! Konserverat bär mos och sånt som inlagda gurkor o rödbetor har en ju gjort i flera år, men nu har jag börjat få för mig att jag vill konservera mera! Kolla runt lite på konservera kött, men blir lite villrådig! Läste nånstans att vegetabiliskt kokas ca 1 timme animaliskt 2 timmar, så långt ok, men om jag tex vill göra leverpastej i små nätta burkar och konservera detta, räcker det då att koka burkarna ( såna gamla med klämma o gröna ringar) i en gryta i cirkus 2 timmar? Räcker verkligen värmen till? För mig jag såg nånstan att kött måste upp till minst 120 grader idealet va la 121 tror jag, men är det säkert att konservera burkar med då tex leverpastej även då ju annat kött i 2 timmar i kokande vatten, letar förtvivlat efter en konserveringsapparat, men under tiden duger det eller skall man vänta? eller hur gör ni??? Koker in äter och ber en bön eller?? :o :)


Konservering:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13736.0

Och tillägget om Botulism:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Konservering i ugn
« Svar #7 skrivet: 17 aug-12 kl 13:18 »
Hej! Jag hade sådan tur igår...jag hittade en komplett konserveringsmaskin,eller vad de nu heter. den har allt,gallerhållare,termometer,allt var med......och det var min födelsedag  ;D .Kandet bli bättre?Den gick loss på 125 kr.Fast 1 st burk med lock och klämma skulle dom ha 55 kr för,jag kan säga att dom fick behålla dom  :) jag är iallafall överlycklig för min konserverarmojjäng, den är på 20 liter  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Konservering i ugn
« Svar #8 skrivet: 17 aug-12 kl 15:08 »
Jag ska hålla ögonen öppna om jag ser fler,hur mycket får den kosta?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Konservering i ugn
« Svar #9 skrivet: 17 aug-12 kl 16:09 »
En konserveringsapparat av farmorsmodellen är ingen tryckkokare, och temperaturen inne i konservburkarna blir inte högre än 100 grader.

För att uppnå 121 grader måste man ha en tryckkokare, där man kan få upp vattenångans tryck till ca 2½ bar.






Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Konservering i ugn
« Svar #10 skrivet: 17 aug-12 kl 22:50 »
Om man vill ha 120 grader inuti burken genom att ställa in den i ugnen, så går det självfallet.

När den stått där några timmar har så mycket vatten kokat bort, så att det torra innehållet värms upp. Det går förmodligen fortare om man inte har lock på burkarna.

Innan tryckkokare och autoklaver fanns, användes oftast saltning, syrning, rökning och torkning för att bevara maten.
Konserveringsapparater värmer till 100 grader högst, dels för att produkterna inte skulle torka bort, dels tog värmen död på alla bakterier etc som inte var i sporform. Konsereringen förutsatte att burkar o flaskor samt packningar fanns till överkomliga priser.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Konservering i ugn
« Svar #11 skrivet: 18 aug-12 kl 17:34 »
Att Atamon skulle tappa effekt efter att den värmts till 100 grader var en nyhet för mig. Har du någon källa på det?

Produkter som vid normalt tryck varit uppe i 120 grader är med säkerhet torra och svårtuggade. 

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Konservering i ugn
« Svar #12 skrivet: 18 aug-12 kl 21:30 »
Atamon är väl bara natriumbensoat, socker och vatten, så det borde tappa effekten vid samma temperatur som natriumbensoat.

Edit: läst på flaskan, det är en del annat, men det konserverande medlet är natriumbensoat.
« Senast ändrad: 18 aug-12 kl 21:59 av Ulric »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Konservering i ugn
« Svar #13 skrivet: 19 aug-12 kl 11:52 »
Bensoesyra och bensoater är relativt enkla molekyler. De smälter vid temperaturer långt ovan 100 grader, utan att sönderdelas. Därav min fundering över varför det ska tappa effekt om det utsätts för temperatur över 100 grader.

För att tappa effekt måste ju någon slags kemisk förändring av bensoatet ske, och vad det är som händer begriper jag för närvarande inte. Av egen nyfikenhet så vill jag förstå vad, och om tiden räcker till ska jag forska vidare.

Mats Karlsson

  • Inlägg: 2
SV: Konservering i ugn
« Svar #14 skrivet: 31 jul-17 kl 21:23 »
Om man vill ha 120 grader inuti burken genom att ställa in den i ugnen, så går det självfallet.

När den stått där några timmar har så mycket vatten kokat bort, så att det torra innehållet värms upp. Det går förmodligen fortare om man inte har lock på burkarna.

Innan tryckkokare och autoklaver fanns, användes oftast saltning, syrning, rökning och torkning för att bevara maten.
Konserveringsapparater värmer till 100 grader högst, dels för att produkterna inte skulle torka bort, dels tog värmen död på alla bakterier etc som inte var i sporform. Konsereringen förutsatte att burkar o flaskor samt packningar fanns till överkomliga priser.
är det jag som är helt felunderrättad jag vill ha en tryckkokare men har inte blivit av än. En kompis sa då att göra i ugn och grejen vara då att det skulle vara stängda burka för att det då bildades ett övertryck och temperaturen gick upp över 100 grader. var dock tveksam till metoden eftersom man inte  visste vilket tryck man hade och därmed temperatur vill konservera kött och vill komma över 123 C.
Har för mig att jag läst det i detta forum men tänkt jag gör ett inlägg bekräfta eller förneka gärna.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #15 skrivet: 01 aug-17 kl 05:39 »
är det jag som är helt felunderrättad jag vill ha en tryckkokare men har inte blivit av än. En kompis sa då att göra i ugn och grejen vara då att det skulle vara stängda burka för att det då bildades ett övertryck och temperaturen gick upp över 100 grader. var dock tveksam till metoden eftersom man inte  visste vilket tryck man hade och därmed temperatur vill konservera kött och vill komma över 123 C.
Har för mig att jag läst det i detta forum men tänkt jag gör ett inlägg bekräfta eller förneka gärna.

Du kommer bara att få spräckta burkar, det finns ju inget som helst sätt att kontrollera att man har räck tryck under rätt tid! När man autoklaverar har man alltid locken lösa

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #16 skrivet: 01 aug-17 kl 13:43 »
Du kommer bara att få spräckta burkar, det finns ju inget som helst sätt att kontrollera att man har räck tryck under rätt tid! När man autoklaverar har man alltid locken lösa
Stämmer inte om man har vattenbad . Ja gör alltid så och har ugnen på 120grader vilket fungerar perfekt i alla fall för mig . Obs burkar med snäpplås är vad ja använder.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #17 skrivet: 01 aug-17 kl 14:53 »
Stämmer inte om man har vattenbad . Ja gör alltid så och har ugnen på 120grader vilket fungerar perfekt i alla fall för mig . Obs burkar med snäpplås är vad ja använder.

Vad är det som fungerar? Hur kan du skapa minst 15 psi övertryck  121 C under minst 15min, när du har vattenbad? Har du kontrollerat att de allra mest värmestabila sporerna inte överlever?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #18 skrivet: 01 aug-17 kl 22:12 »
Vad är det som fungerar? Hur kan du skapa minst 15 psi övertryck  121 C under minst 15min, när du har vattenbad? Har du kontrollerat att de allra mest värmestabila sporerna inte överlever?
Uppenbarligen så har du inte förstått mitt svar. Du hävdar ju att glasburkarna spricker vid 120grader det stämmer inte hävdar ja .Då ja alltid konserverar i 120grader  med vatten bad och snäplåsburkar . Hur det fungerar med andra burkar vet ja inte . Men så här har ja konservera 7år . Så om det inte funkar för dig måste du göra något fel .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #19 skrivet: 02 aug-17 kl 04:26 »
Uppenbarligen så har du inte förstått mitt svar. Du hävdar ju att glasburkarna spricker vid 120grader det stämmer inte hävdar ja .Då ja alltid konserverar i 120grader  med vatten bad och snäplåsburkar . Hur det fungerar med andra burkar vet ja inte . Men så här har ja konservera 7år . Så om det inte funkar för dig måste du göra något fel .


Det som diskuteras är om man kan stänga locket på burkarna så att det byggs upp ett övertryck i burkarna, så att man på det sättet kan sterilisera innehållet. Om du har konserverat i 7 år och ännu inte har baskunskaper om problemen med inkokning så är det oroande!

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #20 skrivet: 02 aug-17 kl 15:00 »
Det som diskuteras är om man kan stänga locket på burkarna så att det byggs upp ett övertryck i burkarna, så att man på det sättet kan sterilisera innehållet. Om du har konserverat i 7 år och ännu inte har baskunskaper om problemen med inkokning så är det oroande!

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0
Låt gå att det är oroande för dig Men mina kunskaper i konservering värkar fungera i vilket fall. Tycker det låter värre med dina efter som du verkar bara läsa innantill istället för att praktisera.   Ha det gott i vilket fall .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #21 skrivet: 02 aug-17 kl 16:18 »
Låt gå att det är oroande för dig Men mina kunskaper i konservering värkar fungera i vilket fall. Tycker det låter värre med dina efter som du verkar bara läsa innantill istället för att praktisera.   Ha det gott i vilket fall .

Praktisera? Jag har autoklaverat odlingsmedium tusentals ggr, och det blir alltid sterilt, men det skulle det aldrig ha blivit om jag inte haft rätt tryck och temperatur under rätt tid! Men du har nog helt rätt i att dina "kunskaper i konservering värkar"

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #22 skrivet: 02 aug-17 kl 18:05 »
Praktisera? Jag har autoklaverat odlingsmedium tusentals ggr, och det blir alltid sterilt, men det skulle det aldrig ha blivit om jag inte haft rätt tryck och temperatur under rätt tid! Men du har nog helt rätt i att dina "kunskaper i konservering värkar"
Rätt tryck måste ja ju få för ja har ett rent helvete att få upp burkarna sen när ja ska öppna. Sterilt måste det  blir  genom att stoppa in burkarna i ugnen en kvart innan man fyller men rödbetor små morötter  eller vad man nu vill konservera vätskan som man  har i är redan varm så den hälls direkt på burken för att sen sättas in i ugnen .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #23 skrivet: 20 sep-17 kl 11:52 »
Rätt tryck måste ja ju få för ja har ett rent helvete att få upp burkarna sen när ja ska öppna. Sterilt måste det  blir  genom att stoppa in burkarna i ugnen en kvart innan man fyller men rödbetor små morötter  eller vad man nu vill konservera vätskan som man  har i är redan varm så den hälls direkt på burken för att sen sättas in i ugnen .

"Low acid foods (pH greater than 4.6) like beets cannot be safely canned using a boiling water bath unless acidified according to a tested recipe"

https://foodsafetyinfosheets.org/2012/08/02/home-canned-beets-in-oregon-linked-to-three-botulism-hospitalizations/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Konservering i ugn
« Svar #24 skrivet: 20 sep-17 kl 13:36 »
Grejen Håkan är att du måste komma upp i 120 grader, och det kan du bara göra om du har högt tryck. Även om du har 200 grader i ugnen och ett vattenbad så blir det bara 100 grader i burkarna.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #25 skrivet: 21 sep-17 kl 10:43 »
 Suck .   Jahupp så nu fungerar inte ens vanlig konservering enligt somliga . Ja vet inte om ja ska bara skratta eller gråta . Konservering har väl gjorts i en 150år åtminstone .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Konservering i ugn
« Svar #26 skrivet: 21 sep-17 kl 11:44 »
Jo, visst fungerar det, men inte om man skall vara säker på att döda alla sorters bakterier.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #27 skrivet: 21 sep-17 kl 11:47 »
Suck .   Jahupp så nu fungerar inte ens vanlig konservering enligt somliga . Ja vet inte om ja ska bara skratta eller gråta . Konservering har väl gjorts i en 150år åtminstone .

Kan du referera till NÅGON enda som påstår att det skulle vara ett säkert sätt att konservera kött, rotfrukter, bönor eller andra livsmedel med pH över 4.5?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #28 skrivet: 21 sep-17 kl 16:44 »
För säkerhetsskull så kan vi ta ett exempel med hemkonserverade morötter också. Notera att kvinnan inte ens svalde morotsbiten, hon kände att den smakade fel och spottade genast ut den, trots det hamnade hon i respirator


https://www.northcarolinahealthnews.org/2015/05/12/botulism-case-highlights-need-to-follow-canning-directions/

https://www.cdc.gov/features/homecanning/index.html

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #29 skrivet: 22 sep-17 kl 09:23 »
Kan du referera till NÅGON enda som påstår att det skulle vara ett säkert sätt att konservera kött, rotfrukter, bönor eller andra livsmedel med pH över 4.5?
Vad är säkert här i livet  sitta i gungstolen och rulla tummarna ?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #30 skrivet: 22 sep-17 kl 09:30 »
Om det är så stora risker som somliga vill hävda . Var för har alternativ då en tråd om konservering i handboken eller att man skriver om hur man konserverar i böcker. Det är ju att riskera folks liv med det i så fall .Och borde vare sig få finnas i handboken eller i böcker.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Konservering i ugn
« Svar #31 skrivet: 22 sep-17 kl 10:22 »
Det  är väl ingen som säger att man inte skall konservera. Bara att det finns risker med allvarliga konsekvenser. Som med mycket annat.  Bilkörning. Flyga. Sex.

Då är det viktigt att man är medveten om der. Att man har kunskapen om varför det är farligt och vad man kan göra för att slippa drabbas.

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservering i ugn
« Svar #32 skrivet: 22 sep-17 kl 10:24 »
Därför att det är en utmärkt metod för livsmedel där pH-värdet är under 4.5 (många grönsaker och nästan alla bär + frukter och allt annat där man kan sänka pH-värdet genom att tillsätta vinäger), det fungerar också bra om man har en salthalt > 10% (kräver avsaltning innan man kan äta det t ex svamp.) eller om man förvara dem < 3 grader.

I praktiken är det inte speciellt svårt att använda en riktig autoklav (tryckkokare), bara man kan få tag i en, man måste bara hålla korrekt tryck under korrekt tid.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Konservering i ugn
« Svar #33 skrivet: 22 sep-17 kl 10:53 »
I den trådlänken kan man läsa att 3 timmar i 100 grader skall räcka till för att knäcka botulinumsporerna, vilket går på 15 minuter i 121 grader. Alltså skall det fungera att köra i kokande vatten bara man tar till lång tid och ändå få en säker konservering.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konservering i ugn
« Svar #34 skrivet: 22 sep-17 kl 13:36 »
Därför att det är en utmärkt metod för livsmedel där pH-värdet är under 4.5 (många grönsaker och nästan alla bär + frukter och allt annat där man kan sänka pH-värdet genom att tillsätta vinäger), det fungerar också bra om man har en salthalt > 10% (kräver avsaltning innan man kan äta det t ex svamp.) eller om man förvara dem < 3 grader.

I praktiken är det inte speciellt svårt att använda en riktig autoklav (tryckkokare), bara man kan få tag i en, man måste bara hålla korrekt tryck under korrekt tid.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0
Ja håller med om att tryckkokare är bättre. Problemet med tryckkokare är jäkligt dyra om man ska få i lite burkar man  behöver ju ha en på minst 15-20 liter då blir det en stor kostnad . Och inte verkar dom finnas på svenska marknaden heller vilket inte gör saken enklare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 2 användare
Oskari, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser