Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fång/hur långt ska man gå?  (läst 33520 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #20 skrivet: 22 jun-10 kl 21:29 »
Jag är utbildad hovvårdare enligt Strassermetoden och jag blir verkligen ledsen när jag läser sådana här inlägg om fång.

Att hästar är gjorda för att äta gräs är svårt att förneka. När en häst inte tål gräs är det helt klart något som är fel!

Som jag ser det kan du antingen fortsätta med att bevaka allt din häst stoppar i sig och hålla den riktigt slank. Eller ta bort hästen om du tycker att den inte har ett gott liv. Eller kan du se till att din häst får korrekt hovvård och slippa bekymra dig om fång.

En av mina egna var fångkänslig och tålde bara magert skogsbete. Nu kan hon gå på kraftigaste gräsvall. Fet blir hon och det är förstås inte bra för hälsan, men fång får hon inte så länge hovarna hålls korrekta.

En häst med korrekta hovar får inte fång, så enkelt är det! Att vissa hästägare drabbas mer av fång än andra beror helt klart mest på vilken hovslagare de har. 

pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #21 skrivet: 22 jun-10 kl 21:35 »
För klara då hur trav hästar som har för låga trakter och långa tårar
Jag är utbildad hovvårdare enligt Strassermetoden och jag blir verkligen ledsen när jag läser sådana här inlägg om fång.

Att hästar är gjorda för att äta gräs är svårt att förneka. När en häst inte tål gräs är det helt klart något som är fel!

Som jag ser det kan du antingen fortsätta med att bevaka allt din häst stoppar i sig och hålla den riktigt slank. Eller ta bort hästen om du tycker att den inte har ett gott liv. Eller kan du se till att din häst får korrekt hovvård och slippa bekymra dig om fång.

En av mina egna var fångkänslig och tålde bara magert skogsbete. Nu kan hon gå på kraftigaste gräsvall. Fet blir hon och det är förstås inte bra för hälsan, men fång får hon inte så länge hovarna hålls korrekta.

En häst med korrekta hovar får inte fång, så enkelt är det! Att vissa hästägare drabbas mer av fång än andra beror helt klart mest på vilken hovslagare de har. 

klarar  sig?

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #22 skrivet: 22 jun-10 kl 21:39 »
Travhästar har ofta understuckna hovar. Deras tunna hovvägg gör att den förvuxna hoven ofta viker sig frammåt. Det innebär låg hälhöjd men mycket långa hornrör i såväl häl som trakt. Även om hoven är trång och obekväm har det fördelen att hoven kan behålla en vettig vinkel mot underlaget, trots mycket dålig hovvård. 
« Senast ändrad: 22 jun-10 kl 21:49 av Kentaur »

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #23 skrivet: 22 jun-10 kl 21:44 »
Jag är utbildad hovvårdare enligt Strassermetoden och jag blir verkligen ledsen när jag läser sådana här inlägg om fång.

Att hästar är gjorda för att äta gräs är svårt att förneka. När en häst inte tål gräs är det helt klart något som är fel!

Som jag ser det kan du antingen fortsätta med att bevaka allt din häst stoppar i sig och hålla den riktigt slank. Eller ta bort hästen om du tycker att den inte har ett gott liv. Eller kan du se till att din häst får korrekt hovvård och slippa bekymra dig om fång.

En av mina egna var fångkänslig och tålde bara magert skogsbete. Nu kan hon gå på kraftigaste gräsvall. Fet blir hon och det är förstås inte bra för hälsan, men fång får hon inte så länge hovarna hålls korrekta.

En häst med korrekta hovar får inte fång, så enkelt är det! Att vissa hästägare drabbas mer av fång än andra beror helt klart mest på vilken hovslagare de har.

Men det kan ju inte stämma ,  att all fång beror på hovslagaren  ???

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #24 skrivet: 22 jun-10 kl 21:53 »
Men det kan ju inte stämma ,  att all fång beror på hovslagaren  ???

Nej det är kombinationen. Dålig hovvård och vad hästen stoppar i sig. Med dåliga hovar krävs det inte mycket för att "trilla dit".

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #25 skrivet: 22 jun-10 kl 21:59 »
Är strasserverkning ens tillåtet i Sverige idag? Med tanke på dess inställning till djurets smärta...

Det är inte hovvården som är avgörande för om hästen får fång eller inte men du kan så klart hjälpa den genom att hålla tårna korta etc.
Fång är en ytterst komplex sjukdom, det finns dels flera olika former (förlossningsfång, belastningsfång etc.) och det ligger i vissa fall även en ärftlig form (ir-resistens) men som inte behöver blossa ut om hästen hålls i korrekt hull.

pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #26 skrivet: 22 jun-10 kl 22:02 »
nädu ja får  inte det att gå i hop ja vet dom som har utbildad hovslagare som har fått fång  ja tror snarare att vi stoppar i dom alldeles för bra foder och ger dom för lite motskon 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #27 skrivet: 22 jun-10 kl 22:22 »
Det är inte hovvården som är avgörande för om hästen får fång eller inte men du kan så klart hjälpa den genom att hålla tårna korta etc.
Fång är en ytterst komplex sjukdom, det finns dels flera olika former (förlossningsfång, belastningsfång etc.) och det ligger i vissa fall även en ärftlig form (ir-resistens) men som inte behöver blossa ut om hästen hålls i korrekt hull.
Det där du skrev om Hösilagets ev. orsakande faktor, har man några teorier om vad i hösilaget som skulle göra hästarna mer fångbenägna?
 Jag upplever det som om det har "hänt" något i Hästvärlden som gör att fler hästar av olika raser får fång nu för tiden och det gäller inte de senaste femtio åren som man ev har givit hästarna mer kraftfoder än "förr"....
 När jag började med hästar så stod de allra flesta hästar på stall om vintern och de fick kraftfoder i olika mängder och de enda hästar i stort sett som fick fång var halv/helfeta ponnyer på vårbete...
 Nu när hästar mer och mer hålls naturligt på lösdrift och man har fått upp ögonen för att utesluta kraftfoder till förmån för mer och bättre grovfoder så får fler och fler hästar fång (som jag upplever det i alla fall), jag får det inte att gå ihop riktigt ???
 Jag har en del kompisar vars hästar som hålls på fina lösdrifter och utfodras med bara grovfoder som fått fång nu i vinter, fång på vintern var i det närmaste okänt "på min tid" ;)
 Det enda riktigt "revolutionerande" som hänt under dom senaste årtiondena är väl att man börjat ge ensilage till hästar? Men hur skulle konserveringsmetoden kunna påverka?!?
                                                              Mvh
                                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #28 skrivet: 22 jun-10 kl 22:51 »
Ja, men är det gödslade vallar? Rödklöver?
Det intensiva konstgödslade åkerbruket urlakar näringsämnen ur jorden.
Varför får inte Islandshästar fång på Island där de alltid, trots den långa betessäsongen och frigång är friska?

Får vildhästar fång? Tror inte det. Så då är det relaterat till hur vi håller hästarna.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #29 skrivet: 22 jun-10 kl 22:53 »
Ja, men är det gödslade vallar? Rödklöver?
Det intensiva konstgödslade åkerbruket urlakar näringsämnen ur jorden.
Varför får inte Islandshästar fång på Island där de alltid, trots den långa betessäsongen och frigång är friska?

Får vildhästar fång? Tror inte det. Så då är det relaterat till hur vi håller hästarna.
Njaa.. det är ju inte säkert. Det kan ju ha med avelsarbetet att göra också. I det vilda så gallras ju sådana sjukdomar ut omgående.

pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #30 skrivet: 22 jun-10 kl 23:08 »
Kan nog bara hålla med Birgit i det fallet för i  min bardom så hörde man aldrig tals om fång

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #31 skrivet: 22 jun-10 kl 23:12 »
Ja, men är det gödslade vallar? Rödklöver?
Det intensiva konstgödslade åkerbruket urlakar näringsämnen ur jorden.
Varför får inte Islandshästar fång på Island där de alltid, trots den långa betessäsongen och frigång är friska?

Får vildhästar fång? Tror inte det. Så då är det relaterat till hur vi håller hästarna.
De hästar som fått fång i vinter har fått Ekoodlat ensilage, så det är inte konstgödslat...
Och jag upplever som sagt (men det kan vara fel, jag hänger inte med i "Hästvärlden" på samma sätt som förr) att fången har ökat på senare år, för 30-35 år sedan när jag började användes konstgödsel i mycket större utsträckning, då var den billig... Möjligtvis så kan det ju vara så att det är mer klöver i fodret nu eftersom man gärna vill tillföra kväve till vallen på något sätt?
 Jag vet inte hur det är med vildhästar och fång... Men jag läste på någon sida om naturlig hovvård att vildhästar med fång ställde sig i ett vattendrag och sedan hängde med flocken och därmed rörde sig så att fången stoppades, men om det är sant vet jag inte?!?
 Jag har så svårt att tro att det skulle kunna bero på att man fodrar med ensilage (mina hästar har fått ensilage länge), men något måste det väl bero på? Eller är det en missuppfattning från min sida att det är fler fång-fall numera? Trots minskad kraftfoder användning och mer utegång.
                                        Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #32 skrivet: 22 jun-10 kl 23:18 »
Att det har blive mera fång det råder ingen tvekan om men vad det beror på så är det en svårare nöt att knäcka  för det är ju ingen som vet  inte häller har dom sämre hov vård  nu än för

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #33 skrivet: 23 jun-10 kl 08:17 »
Min uppfattning är också att det ökat drastiskt och precis som lammnings-kalvningsförlamning m.m. är det troligen foderrelaterat i första hand. Hästarna är feta, får fel typ av foder i förhållande till vad de behöver, de rör sig ( arbetar för lite). Även om de är ute mer i sina rastfållor nu än som Charlotte beskrev, så har de inga större möjligheter att röra sig obehindrat. Många hästar står också ensamma (stress).
Felet idag är att vi tror att lösningen på allt är protein.
Vet flera gamla hästkarlar (nu döda) som sa om hästen mådde dåligt: "Släpp dem på skogen så kurer de sig själva". Vad de menade var att hästen då själv letade upp "medicinen" i växtligheten. Idag ska allt köpas färdigt och ges i "för" stora mängder, för säkerhets skull.
Vi vet att vi själva mår bättre om vi inte äter för mycket och mer varierat. Men vi tror att djuren alltid ska ha samma mängd, samma innehåll osv. Djur i frihet mår oftast bättre än djur i fångenskap även om livet är tuffare.
Som jag skrev innan tycker jag det är anmärkningsvärt att en så sund häst som islänningen blir så "sjuk" när den lämnar Island, där de inte sköts enligt konstens alla regler. Men de rör sig, väljer sin föda, har kompisar i stora flockar, får motion och hovar som sköter sig självt.
När jag sålde mina hästar i våras, så hade vi bara verkat hovarna på vårat russ kanske fem gånger på nio år. Han skötte dem själv genom att ha stora hagar att kuta runt i med sina kompisar. De fick aldrig kraftfoder, de åt det hö/ensilage som fåren ratade (grova strån) de hade aldrig betessläpp utan gick på stora marker och betade när gräset växte. Även tillgång till buskar och träd. Visst tappade de hull på vintern, men de var friska (även dotterns fånghäst) Två av hästarna var valacker.
Att missunna en häst att gå ute och beta som en normal häst kan säkert påverka psyket mer än vad just smärtan vi fång-attack gör.
Det är ju allt vanligare att hästar har magsår också. Foder-stress?
Är helt övertygad om att vårt sätt att hålla hästar är boven.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #34 skrivet: 23 jun-10 kl 08:49 »
Är helt övertygad om att vårt sätt att hålla hästar är boven.
Ja, något i hästhållningen är det säkert.... men vad ???
Jag upplever att hästarna får fång mer NU när folk håller dom mer naturligt som du beskriver att hästar ska hållas...
 Som Pålle skrev: Hur många travare får fång? Och dom fodras ganska rejält med kraftfoder och bra grovfoder med  protein i och hålls sällan på bete i stora hagar...
 När jag höll på mer aktivt med hästar var det proteinet i vårgräset man var rädd för, men det är ju tydligen Fruktan som är boven i dramat?
Vad jag fattat är islänningarna bla ömtåliga mot växter vi har här som inte finns på Island? Jag är inte insatt i islandshästar för fem öre egentligen... Men dom är väl oftast de hästar som hålls allra mest naturligt av alla hästar här i Sverige?
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #35 skrivet: 23 jun-10 kl 09:41 »
Jag är ganska övertygad om att det inte finns en orsak till att fång har ökat.. Snarare så att det är alla de saker som tagits upp i denna tråd som samverkar.

För det första så är ju antalet hästar idag betydligt högre än för 30-40 år sedan, så antalet fång-anfall blir ju per automatik också högre. Sedan är det ju säkerligen vanligare med kraftigare bete idag i och med att många hästgårdar har små marker och måste konstgödsla för att få tillräckligt med bete. Dessutom tror jag att man "sparar" mer på fånghästar idag än vad man gjorde förr, d.v.s. att generna för fångkänslighet blir mer och mer vanlig. Kollar man långt tillbaka då hästarna vanligtvis användes i "riktigt arbete" så kan man ju anta att en fånghäst inte blev särskilt långlivad, knappast någon som ville slösa foder och energi på en häst som man inte kunde använda under långa perioder.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #36 skrivet: 23 jun-10 kl 11:19 »
Jag vet inte hur det är med vildhästar och fång... Men jag läste på någon sida om naturlig hovvård att vildhästar med fång ställde sig i ett vattendrag och sedan hängde med flocken och därmed rörde sig så att fången stoppades, men om det är sant vet jag inte?!?                         

En vildhäst som blir förgiftad (alt får förlossningsfång eller överbelastningsfång) blir lite öm i hovarna i upp mot 10 dagar.  Sedan syns en fin liten linje på hovarnas utväxt. Detta gäller även tamhästar med korrekt hovvård.  De intar aldrig fångställning.

Det giftiga ämnet tas upp i tarmen och transporteras via blodet. När blodet når hovbenet blir det en inflammation i lamellerna som är hovens upphägning i hovkapseln. Upphägningen blir försvagad och hovbenet sjunker något och trycker på sulan.

En häst med dåliga hovar har redan försvagad upphägning och ofta även höga trakter. Hovbenet står "på tå" inne i hoven och när upphägningen försvagas av inflammationen sjunker hovbenet ner på tå och roterar. Hästen intar fångställning.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #37 skrivet: 23 jun-10 kl 11:23 »
Ja, något i hästhållningen är det säkert.... men vad ???
Jag upplever att hästarna får fång mer NU när folk håller dom mer naturligt som du beskriver att hästar ska hållas...
 Som Pålle skrev: Hur många travare får fång? Och dom fodras ganska rejält med kraftfoder och bra grovfoder med  protein i och hålls sällan på bete i stora hagar...
 När jag höll på mer aktivt med hästar var det proteinet i vårgräset man var rädd för, men det är ju tydligen Fruktan som är boven i dramat?
Vad jag fattat är islänningarna bla ömtåliga mot växter vi har här som inte finns på Island? Jag är inte insatt i islandshästar för fem öre egentligen... Men dom är väl oftast de hästar som hålls allra mest naturligt av alla hästar här i Sverige?
                                          Mvh
                                       Charlotte

Som sagt, travare får sällan höga trakter och klarar sig därmed bättre mot fång.

Islandhästar i verige hålls visserligen ofta på lösdrift, men de har ofta trånga hovar med höga trakter. På island får de flesta hästarna gå barfota och dessutom får de röra sig mycket och i viss mån slita hovarna själva.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #38 skrivet: 23 jun-10 kl 11:51 »
nädu ja får  inte det att gå i hop ja vet dom som har utbildad hovslagare som har fått fång  ja tror snarare att vi stoppar i dom alldeles för bra foder och ger dom för lite motskon

Det är det som är så sorgiligt. Kunskapsbristen är stor bland såväl utbildade hovslagare som veterinärer. Jag håller med om att majoriteten av våra hästar får för lite rörelse, för mycket och för bra mat. Men med bra hovar tål de det också.


pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #39 skrivet: 23 jun-10 kl 11:53 »
Så du är så mycke mera ut bildad då?
Det är det som är så sorgiligt. Kunskapsbristen är stor bland såväl utbildade hovslagare som veterinärer. Jag håller med om att majoriteten av våra hästar får för lite rörelse, för mycket och för bra mat. Men med bra hovar tål de det också.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 5 användare (1 dolda)
Ylven, xaelanar, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser