Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??  (läst 21586 gånger)

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #20 skrivet: 02 jul-09 kl 13:11 »
Tänk om man kunde säga bygg bara, men det ska göras också. Tänk om man kunde klura ut ett demoteringsbart som går lätt att flytta.

Det känns ju inte bra att bara bita ihop!

Annars är det väl att få anslutning till vinterhagen på något sätt. Har inte funderat ut hur jag ska göra för mina hästar än.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

putte95

  • Gäst
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #21 skrivet: 02 jul-09 kl 14:06 »
idag när jag var nere hos hästarna så var där jätte mycket bromsar och sånna andra som är jätte jätte stora ( vet ej vad de heter men de måste göra jävligt ont när dom bitts. finns det något bra medel för dom??????..

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #22 skrivet: 02 jul-09 kl 18:09 »
Jag har vindskydd/ligghall i 3 hagar, vinterhagen plus två sommarhagar, och det är guld värt! Framförallt den ena där det är plastremsor i öppningarna är mycket uppskattat. Det finns ju flyttbara vindskydd, de där gröna plåttunnlarna, men då måste man förstås ha traktor.

Mot bromsarna tycker jag det som förr hette Näckens solmjölk/broms broms funkar bra. I fjol hittade jag det hos en återförsäljare uppåt landet, men i år vet jag inte var det finns att köpa.

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #23 skrivet: 02 jul-09 kl 18:44 »
Jag har vindskydd/ligghall i 3 hagar, vinterhagen plus två sommarhagar, och det är guld värt! Framförallt den ena där det är plastremsor i öppningarna är mycket uppskattat. Det finns ju flyttbara vindskydd, de där gröna plåttunnlarna, men då måste man förstås ha traktor.

Mot bromsarna tycker jag det som förr hette Näckens solmjölk/broms broms funkar bra. I fjol hittade jag det hos en återförsäljare uppåt landet, men i år vet jag inte var det finns att köpa.

Var har du köpt de vindskydden. Det kanske vore något för oss. Traktor har vi ju. Och hur mycket kostar de? Men det kanske kan vara värt det också i stället för att spraya ner hästarna med en massa medel
Lotta

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #24 skrivet: 02 jul-09 kl 20:20 »
Vi har ligghall i alla vinterhagarna och sedan anslutning mot sommarbetet så de kan gå in i vinterhagen för skydd och för att dricka vatten (vattenkopp/flottör året runt).



Nu hoppar jag också in i denna tråden :) Ni som har många hagar, har ni ett vindskjul i varje hage. Just nu står mina hästar i vinterhagen där de kan gå in i ladugården. Och där står de hela dagarna. Men jag har tre stora hagar till med gott bete, där de inte kan vara just nu för alla flugor och knott. Jag tycker det är synd att de inte ska kunna gå ute och beta när det äntligen är sommar. I vinterhagen är betet i stort sett slut så nu får de hö. Det är ju en stor kostnad att ha vindskjul i varje hage också. Hur gör ni andra?

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #25 skrivet: 02 jul-09 kl 20:49 »
Vi har tyvärr inte så att vi kan ansluta vinterhage med sommarhage. Annars hade ju problemet varit löst. Men det verkar ju vara den optimala lösningen
Lotta

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #26 skrivet: 02 jul-09 kl 22:09 »
Jag har använt ett flyttbart vindskydd till mina hästar hela vintern. Fick det även godkänt av djurskyddet på inspektion. Det är ett tält av rejäl pressäning och monteras med bågar och ställningar och fästs i marken med ordentliga "ankare" och jordspikar. Mina hästar använder det dagligen både vinter och sommar. Mitt lilla tält är på 20 m2 och kravet på att få det godkänt var att det var rejält med halm i det som bäddade in jordankarna på sidorna. Mina hästar har funkat jättebra i det men de är inga tossiga som sparkar och biter i tältet. DEt har hållt för stormar i vinter.Måste dock spänna tältduken ordentligt och spänna om rätt ofta, jag har slarvat och tältduken gått sönder.
Jag kan inte rekomendera tältet som åretrunt, men absolut kanonbra för sommarbete! Kostar iofs ca 6000:- för den storleken som jag har men det är ju en engångssumma (om man inte slarvar som jag  ::)). Gaveln spänns med en typ av gummisnoddar, dessvärre gick min ena pansarshettis igenom så tältduken har stått och flaxat i vinden men det hindrade inte hästarna från att använda det.

www.coverstore.se (tror det är se testa olika företaget heter coverstore). Mitt tält heter Dancover.

Lycka till!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #27 skrivet: 03 jul-09 kl 09:51 »
Var har du köpt de vindskydden. Det kanske vore något för oss. Traktor har vi ju. Och hur mycket kostar de? Men det kanske kan vara värt det också i stället för att spraya ner hästarna med en massa medel


Här finns "tunneln"
http://www.toab.nu/produkter/vindskydd-rundbagehallar

Länsstyrelsen i vårt län godkänner inte Coverstores tält, eller liknande konstruktioner.

emeralda

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #28 skrivet: 05 jul-09 kl 14:55 »
Ultra Shield är nog inte så miljövänligt, men det är det enda som verkar fungerar både på knott, blinningar och bromsar. Använder det både på mig själv och hästarna innan ridning. Effekten brukar sitta i 2-3 dagar om det inte ösregnar ute. På den knottkänsliga ponnyn som inte tål switch är det det enda medel som gör tillvaron dräglig för henne ute (fungerar inte med insektstäcke heller).

Jag har tidigare provat de flesta medel som finns på marknaden, samt en del hemkok med vinäger, olja, grönsåpa etc men de har inte varit tillräckligt effektiva på henne, och verkar inte fungera mot blinningar och bromsar. Då vi bor vid en å, med kor som grannar, så vimlar det av insekter här...

P.S.  Myggbett på människor lindras ganska bra med ett par droppar outspädd lavendelolja (ren eterisk olja). Knottangripna juver etc brukar vi tvätta med grönsåpa och smörja in med aloe vera gel.   

putte95

  • Gäst
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #29 skrivet: 05 jul-09 kl 15:03 »
var köper man de medlet emeralda?

emeralda

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #30 skrivet: 05 jul-09 kl 15:18 »
Ultra Shield har jag köpt på Ekohallen i Borås, det finns även på Hööks men brukar vara dyrare där. Jag skulle tro att många hästsportaffärer har det. Det är ganska dyrt, ca 300-400 kr för en stor flaska, men det är ganska drygt och för mig är det ovärderligt. Förra veckan sprang våra stora hästar runt i panik pga alla stora bromsar, men efter att ha sprayat dem så blev det lugnt i hagen igen.

putte95

  • Gäst
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 15:37 av putte95 »

emeralda

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #32 skrivet: 05 jul-09 kl 15:44 »
Det beror ju på hur mycket man använder det. Jag brukar spraya innan ridning de dagar det är mycket insekter ute. Rider man varje dag behöver man nog inte spraya varje dag heller, utan kanske varannan dag räcker, det beror på väder och vind och hur mycket insekter just den hästen drar till sig. Mig själv brukar jag spraya innan jag rider första hästen för dagen, min sambo brukar spraya sig själv innan han slår gräs till hästarna. Ponnyn som är knottkänslig brukar jag spraya när jag ser henne stå och klia sig, eller kanske varannan till var fjärde dag. De andra hästarna sprayar jag när det är mycket insekter ute och de verkar irriterade men inte annars.

Förra sommaren gick det nog åt 3 flaskor på 15 hästar och 2-3 människor, hittills i år har så börjar den första flaskan ta slut. Förmodligen klarar du dig hela säsongen på 0,5-2 flaskor om du bara har 4 hästar. Jag försöker att inte använda medlet i onödan utan bara när det verkligen behövs.

 

emeralda

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #33 skrivet: 05 jul-09 kl 15:48 »
Ja, den är det!

Tydligen ska den räcka upp till 14 dagar, och det kan nog stämma i bland (när det inte regnar och hästen inte är överdrivet insektskänslig).

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #34 skrivet: 08 jul-09 kl 00:02 »
jag köpte ju ett hemmagjort knottmedel med daltjära, rapsolja och div. örter. Funkade finfint mot knott! Vallamedlet kallades det, jag kan säkert förmedla om du är intresserad!

putte95

  • Gäst
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #35 skrivet: 08 jul-09 kl 17:13 »
haha jag skulle till hööks och köpa de medlet "ultra shield" så sa pappa att han skulle fråga nere på farbrien så var det (eclipse biofarmab)som gjorde prudukten ;D

sturegrenkvist

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #36 skrivet: 09 maj-15 kl 18:18 »
Tjär-schampoo! Finns på stockholm lakritshandels webb-butik (där man kan passa på och köpa finfin lakrits!)

http://lakritshandel.jetshopmini.se/


33kr för 0,5L schampoo. Det håller mygg, knott, flugor, fästingar osv (alla insekter) borta från både djur och man!
http://lakritshandel.jetshopmini.se/tjarshampoo-500ml-p-271-c-166.aspx
"Sova är silver, tälta är guld."

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #37 skrivet: 23 maj-15 kl 19:37 »
Vi brukar köra med äppelcidervinäger mot mygg och flugor,hjälper kanske mot knott också. Vi sprayar på det. ;)

Maddis71

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #38 skrivet: 20 apr-16 kl 22:21 »
Vill tipsa om EKHOLM PROB Sommardeo. Det är en ren naturprodukt som även du själv kan ha på dig. Helt giftfri!
Gå in och läs mer om deras produkter på www.ekholmnordic.se

linus.nilsson.37454

  • Inlägg: 93
  • Tapatalk User
    • -
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #39 skrivet: 31 jul-16 kl 21:38 »
Säger bara så här beckolja djungelolja och matolja blanda de och dra en sträng längs rygraden och som försvinner  Och de ska vara äckta beckolja.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser