Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??  (läst 21583 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« skrivet: 23 jun-09 kl 13:13 »
Vet någon nåt riktig bra knottmedel *förtvivlat*  egentligen för människor..
(men hästen har det inte så roligt heller..)

Vi bor här (efter flytten till Blekinge) mitt i skogen nära en sjö -och det är fullt med knott redan kl 20:00. Vi är ute med mössor på huvudet om vi har nåt att göra ute där man behöver stå stilla ett tag.. se lite fånigt ut.. ;D

Jag har nästan aldrig använt myggmedel för att för det mesta så luktar man bara illa med bli stucken ändå -men nu är det verkligen hemskt -vi kan ju inte ens grilla på kvällen..

HÄLP !  ;)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #1 skrivet: 23 jun-09 kl 22:39 »
Är det riktigt illa så är det nog ett insektstäcke som är det bästa alternativet för hästen, eller att ta in på stall under de värsta timmarna. Switch har kommit med en spray-variant nu, men jag har inte hunnit prova den ännu.

För människor vet jag faktiskt inte, jag har då aldrig lyckats undkomma dem...

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #2 skrivet: 27 jun-09 kl 01:51 »
Jag har haft en eksemhæst och då testade jag mig igenom allt som fanns på marknaden.
Jag fastnade før RB 86 från Neem produkter. En olja som luktar citron. Den går att spæda ut och spreya
hæsarna med. Men jag anvænde alltid eksemtæcke. Det hjælper att ha ett vindskydd som dom kan gå in i då som vill, det blir alltid mindre knott dærinne æn ute. Dom går också gærna dit och stæller sig då det ær bremsat i farten.
Anvænder nu RB 86 åt mig sjælv ibland. Bekkolja från Wilmas naturprodukter ær det bæsta av allt som ær avsett før mænniskor. Huckle på huvudet, inte så varmt som møssa. Långa trøjor, modet sæger att
dom ska vara rætt korta så att det blir en glipa då man bøjer sig... Det finns inga knott i modehusen.

putte95

  • Gäst
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #3 skrivet: 27 jun-09 kl 16:11 »

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #4 skrivet: 28 jun-09 kl 14:22 »
Jag har börjat smörja in mina hästar med olivolja som jag förstärker med några klyftor vitlök i flaskan i några dygn. Det sägs ju att knott och mygg inte gillar vitlök. Olivoljan är så pass kladdig att knotten inte vill sätta sig på det, är dessutom skonsamt och nyttigt för våra händer och hästarnas hud. Smorde med RB86 innan men det kändes inte okay för mina händer med så starkt medel då jag var tvugen att slabba med svamp eftersom hästarna är rädda för spraystrålen  :( Testade även switch men det regnade bort dagarna efter...
Annars är nog stå på stall alt ha exemtäcke/flugtäcke det enda vettiga alternativet annars om man är häst, vi får klä på oss  :( Avskyr knott! Mina hästar byter dessutom hage om nätterna till en hage utan gräs (extremt välputsad hage liknar en stäpp) och slipper iom det mer än hälften av knotten mot för gräshagen bredvid. De väntar på att få bli översläppta om kvällarna!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #5 skrivet: 28 jun-09 kl 19:54 »
Hej kul att hitta denna tråd.
Ska flytta till knottområde och det är väl ingen som gillar dessa blodsugare?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26072.msg557059#msg557059


Låter lockande att testa detta verkar ju lukta gott oxå.

http://www.trappern.se/wilma/index.htm
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 20:05 av getalina »

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 21:44 »
Jag skulle köpa insektsmedel till hästen häromdagen och hittade till minförvåning två st medlen med livstids karens! :o  Vad är det folk smörjer på sina hästar egentligen?!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #7 skrivet: 28 jun-09 kl 22:10 »
Jag skulle köpa insektsmedel till hästen häromdagen och hittade till minförvåning två st medlen med livstids karens! :o  Vad är det folk smörjer på sina hästar egentligen?!

Vilka var det?

Undrar också vem som ska ha koll på detta. Var det inte så att allt skulle skrivas in i passet av vet? men min häst har ätit både det ena och andra, utskrivet av veterinär, utan att fråga efter passet. Jaja, var  ju iofs inte det tråden handlade om...

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #8 skrivet: 28 jun-09 kl 23:04 »
Det var ett medel som hette "Effol" och ett som hette "miracle shield" el. ngt liknande. Det var det enda som fanns förutom switch.... (karens på 60 dagar?!) Jag saknar Chevalette som fungerade utmärkt häruppe men där fick man tänka på att inga vattendarag skulle finnas i närheten eftersom fiskar kunde dö!


Men livstidskarensmedel som säljs fritt i handeln känns det soma tt det kommer att finnas ett stort mörkertal när det väl kommer till slakt. Hur många är ärliga nog att uppge att de använt medlen?

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #9 skrivet: 29 jun-09 kl 09:26 »
Så nu är snart 2 burkar med Bekkolja från Wilmas naturprodukter på väg till mig. Så kan man vara ute när knotten är ute förhoppningsvis.  :D

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #10 skrivet: 29 jun-09 kl 18:18 »
Så nu är snart 2 burkar med Bekkolja från Wilmas naturprodukter på väg till mig. Så kan man vara ute när knotten är ute förhoppningsvis.  :D

Är det inte det som luktar pyton?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #11 skrivet: 29 jun-09 kl 18:26 »
Jo jag tycker det. Är en läskig blandning av tjära och skosmörj. Fiskegubbarna brukar kleta på sig det när det står vid fjällbäckarna och sen går det inte att tvätta bort nästan. Kletigt och starkt så in i vassen! (jag bor fortfarande i fjällen, har inte flyttat än...)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #12 skrivet: 29 jun-09 kl 19:00 »
Det svider väl inte i skinnet va?  :o

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #13 skrivet: 29 jun-09 kl 20:50 »
Nää svider gör det inte, funkar nog hyffsat bra dessutom. Men använd det inte dagen innan en fest  :P

Lena31

  • Inlägg: 57
    • Västerbotten
    • Hembergets hemsida
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #14 skrivet: 29 jun-09 kl 22:09 »
Hej!
Gör upp en rök. Funkar jättebra både för hästar och människor. Hästarna älskar det.
Akta bara så inte elden sprider sig.

Lena

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #15 skrivet: 29 jun-09 kl 23:00 »
Det där vindskyddet som myndigheterna kräver av oss på vintern av alla tider kommer nu till pass! Fast ännu bättre åt de elendiga flygfän som surrar runt i solsken.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Bruksmia

  • Inlägg: 28
  • Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #16 skrivet: 30 jun-09 kl 00:06 »
Jag tillverkar egen "bruntekräm" som jag fick recept på av en kompis.

Smält ister och rör i tjära tills den börjar klumpa sig. Häll upp i burkar och låt svalna. Konsistensen blir krämig.
Smörj på där knott och mygg biter värst , tex skapet , mage och bog.

Garanterat miljövänlig! Funkar att ha på småsår eftersom tjäran är anticeptisk.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #17 skrivet: 30 jun-09 kl 08:32 »
Det där vindskyddet som myndigheterna kräver av oss på vintern av alla tider kommer nu till pass! Fast ännu bättre åt de elendiga flygfän som surrar runt i solsken.

Verkligen! Min nsv är ute enbart ytterst korta stunder dagtid då hon har det jobbigt med både insekter och värme. (Insekterna gillar henne ordentligt av ngn anledningen. Shettisen däremot låter de bli...) Nordsvenskan går ut och betar ett par minuter ett par ggr under dagen, sedan står hon inte ut utan drar i full galopp genom hagen och stannar inte förän hon når bortre väggen i lösdriften.  ::)

Jag skulle överhuvudtaget inte kunna tänka mig att ha hästarna (eller jo visst, shettisen, henne är insekterna ändå aldrig på. Konstigt) i en hage utan lösdrift/ordentligt vindskydd sommartid. Vintertid måste man ju för myndigheternas skull ha en lösdrift, men då används den betydligt mer sällan av mina hästar utan de väljer att ta skydd i skogen istället...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #18 skrivet: 01 jul-09 kl 19:43 »
Vindskydd=knottskydd

Jag upprepar det jag tidigare skrev, att de flesta hästar sätter större värde på vindskydd som knott-skydd än vind-skydd. Ett skjul eller
en gammal lada eller nästan vad som helst duger. Ett krav är att det är så stabilt att det tål att hästar kliar sig mot det.
Jag hade ett enkelt plåtskjul en gång, och till och med det dög.

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Vet någon nåt riktig bra knottmedel ??
« Svar #19 skrivet: 02 jul-09 kl 06:40 »
Nu hoppar jag också in i denna tråden :) Ni som har många hagar, har ni ett vindskjul i varje hage. Just nu står mina hästar i vinterhagen där de kan gå in i ladugården. Och där står de hela dagarna. Men jag har tre stora hagar till med gott bete, där de inte kan vara just nu för alla flugor och knott. Jag tycker det är synd att de inte ska kunna gå ute och beta när det äntligen är sommar. I vinterhagen är betet i stort sett slut så nu får de hö. Det är ju en stor kostnad att ha vindskjul i varje hage också. Hur gör ni andra?
Lotta


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser