Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dokumentärer/filmtips?  (läst 55255 gånger)

pistvakterna

  • Inlägg: 45
Dokumentärer/filmtips?
« skrivet: 03 jan-09 kl 16:58 »
Hej!
Jag har försökt hitta en tråd om filmtips men ej hittat någon så jag startar en här. Så om det redan finns en kan ni ge mig vägvisning och ta bort det här.

Jag har hört lite om en dokumentär som heter trädälskaren, vet någon hur jag kan få tag på den?
Har någon fler tips att ge mig?Jag är intresserad av allt som har med diy att göra, vare sig det handlar om bilar. odling eller rymden:D
Bor ute på landet och har inte så mycket annat för mig på kvällarna.

slopefox

  • Inlägg: 11
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-09 kl 18:56 »
tjena

Fjolårets film enligt mig var "Trädälskaren", en dokumentär om några norrlänningar som bygger en trädkoja.

pistvakterna

  • Inlägg: 45
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 19:10 »
jaa.vet du hur jag kan få tag på den?

slopefox

  • Inlägg: 11
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #3 skrivet: 07 jan-09 kl 21:48 »
nej

jag såg den på bio och har efter det inte lyckats få tag på den igen. jag har för mig att bokomotiv gett ut filmen. man kanske kan höra med dem.

pistvakterna

  • Inlägg: 45
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-09 kl 14:58 »
ok,  cool. ska kolla upp. på något sätt ska jag väl hitta den

meme//

  • Inlägg: 8
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-09 kl 21:43 »
"garbage warriors" -dokumentär om arkitekt som bygger experimentella hus för hållbar utveckling. 

pistvakterna

  • Inlägg: 45
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 15:17 »
tack! ska kolla upp!

Nieda

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 22:52 »
Jag kan rekommendera dokumentären Alone in the wilderness, trots namnet som kanske verkar fånigt så tyckte jag det var en intressant film. Handlar om en man som flyttar ut i naturen, kommer inte ihåg vart det var men mkt snö blev det iaf på vintern, och bygger ett timmerhus och bor där tills han blir 85 eller något liknande.

Char_Lee

  • Inlägg: 19
  • mjau
    • Västergötland
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-09 kl 17:50 »
Kanske inte så mkt DIY men ändå massa bra dokumentärer!

http://www.esoterictube.com/

eller med svensk text:
vaken.se
livet på en kokosnöt

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-09 kl 00:04 »


med lite tur kommer den här dokumentären om delfinslakten snart på bio
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #10 skrivet: 16 nov-09 kl 22:38 »
Baraka av Ron Fricke. Kanske världens bästa film. Ingen berättarröst eller prat överhuvudtaget utan bilderna och musiken är allt som behövs. Men den brukar klassas som en dokumentär, och i och med att ingen människa pratar är den ju garanterat fri från lögner. Se den med bra bild och ljud, annars blir jag redigt förbannad! I alla fall min största filmupplevelse på länge, kanske någonsin.
Kram

PS. Walkabout av Nicolas Roeg är också riktigt fin, liksom Fitzcarraldo och Hjärta av glas, båda regisserade av Werner Herzog (ingen av dessa är dokumentärer, men Herzog har gjort många riktigt bra sådana, t.ex. Lessons in darkness (om gulfkrigets oljebränder), In the land of silence and darkness (om dövblinda människor) och Grizzly man (om en excentrisk björnnörd).

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #11 skrivet: 24 nov-09 kl 23:06 »
Den här: http://www.themoneyfix.org/content/video-money-fix

fortsättningen finns på www.themoneymasters.com och www.secretofoz.com

Money masters finns på youtube om man inte vill beställa den. Finns säkert någon torrent att ladda ned nånstans också.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #12 skrivet: 26 nov-09 kl 18:43 »
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #13 skrivet: 26 dec-09 kl 15:49 »
We Feed The World är jättebra. Borde gå att fjärrlåna via biblioteket, eftersom den finns här i Kristianstad

Även Food Inc, King Corn, Supermarket Secrets, What's Really In Our Food och Meet Your Meat rekomenderas. De sista tre går att se via YT/Google Video. Något svårare att få tag i är BBCs serier The Truth About Food och Future of Food, samt dokumentären A Farm For The Future.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

snarken

  • Inlägg: 230
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #14 skrivet: 26 dec-09 kl 16:01 »
Såg att du gillade bilar så då bara måste jag rekommendera (inte för första gången) filmen ”Pretty Dyana” om en grupp romska flyktingar i Belgrad, deras liv utanför samhället och de fantastiska maskiner de använder för att samla in sopor att sälja. Deras makeover av bilarna, Citroëns modell ”Dyana”, är som att se ”Pimp my ride” baklänges! 
http://video.google.com/videoplay?docid=-2181669920911563723
(tack till sivan48 som hittade denna länk!)

Andra tips är:

”The Real Dirt on Farmer John” om en bondes kamp för att hålla liv i sin gård och sin individualitet. Gården går från traditionellt jordbruk till hippiekollektiv till ekonomisk kollaps – till efter långt om länge något nytt och kanske rent av lönande…


”The Wild Parrotts of Telegraph Hill” om en kringdrivande musiker som fascineras av San Fransiscos förvildade papegojflockar och blir deras vän och vårdare.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #15 skrivet: 26 dec-09 kl 21:43 »
Jag vill minnas att "Into the Wild" var helt okej. En ganska lågmäld spelfilm som kom
ut för några år sedan, om en kille som reste genom USA för att slutligen bosätta sig i
vildmarken i Alaska. Baserad på en verklig historia (och bok).
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #16 skrivet: 27 dec-09 kl 15:28 »
ja.......fast det slutade inte så bra för honom, den handlar åtminstånde delvis om en människas uppvaknande från sina romantiska drömmar om livet i vildmarken. tyvärr så var det lite för sent..... :(
Live simply......so that others may simply live.

Seglaren

  • Inlägg: 46
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #17 skrivet: 27 dec-09 kl 17:05 »
En som det verkar vara fin film kommer på SVT2 ikväll, "Naturens gång": http://www.grunuberg.se/naturensgang.html

Och en som gick tidigare idag, finns nu på SVTPlay tom. 26 jan 2010, "Småskalighetens hjältar": http://svtplay.se/v/1825220/dokumentarfilm/smaskalighetens_hjaltar
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #18 skrivet: 28 dec-09 kl 00:07 »
text

Inga spoilers nu, för kattsingen!  ;)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #19 skrivet: 31 dec-09 kl 23:31 »
Den här: http://www.themoneyfix.org/content/video-money-fix

fortsättningen finns på www.themoneymasters.com och www.secretofoz.com

Money masters finns på youtube om man inte vill beställa den. Finns säkert någon torrent att ladda ned nånstans också.


Money Masters:
The Money Masters (Part 1 of 22)


Money as Debt:
Money As Debt (1 of 5)


Deprimerande? Oh yeah!
Sevärt ändå? OH YEAH!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser